Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze
zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko
Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2019 r. (data
wpływu 4 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2019 r.
(data wpływu 23 lipca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z
dnia 8 lipca 2019 r. znak 0114-KDIP4.4012.354.2019.1.AK (skutecznie
doręczone dnia 18 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów
prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i
usługami nabytymi w celu realizacji projektu pn. Budowanie partnerstw
lokalnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu realizacji projektu pn. Budowanie partnerstw lokalnych . Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 18 lipca 2019 r., złożonym w dniu 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 lipca 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie o nazwie Lokalna Grupa Działania jest partnerstwem trójsektorowym działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.
Celami statutowymi stowarzyszenia jest m.in. realizacja strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie społeczności zamieszkujących obszary wiejskie poprzez m.in. organizację szkoleń, organizację działań aktywizacyjnych lokalnej społeczności, organizację konkursów, wyjazdów studyjnych, festiwali prezentujących dziedzictwo regionu, targów, organizację działań promocyjnych, wydawanie publikacji itp. Cele te realizowane są dzięki składkom członkowskim, darowiznom oraz środkom finansowym pochodzącym z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w którym mieści się poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W ramach tego poddziałania Stowarzyszenie realizuje tzw. projekty własne LGD.
Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie będzie dokonywało odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie zamierzonych czynności. W ramach projektów realizowanych z udziałem ww. funduszu nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług, w związku z czym stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi także sprzedaż opodatkowana.
W piśmie z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.) stanowiącym uzupełnienie złożonego wniosku Strona wskazała ponadto, że przedmiot interpretacji odnosi się do zrealizowanego projektu własnego Lokalnej Grupy Działania o nazwie Budowanie partnerstw lokalnych .
Przedmiot projektu dotyczy wzmocnienia kapitału społecznego na obszarze gmin członkowskich LGD poprzez organizację wyjazdu studyjnego oraz szkolenia. Celem operacji jest wymiana doświadczeń, obserwacja dobrych praktyk w zakresie produktów regionalnych i tradycyjnych, agroturystyki, turystyki wiejskiej itp. w ramach działań realizowanych przez inne lokalne grupy działania, a także poznanie doświadczeń w zakresie współpracy partnerskiej wielu podmiotów na rzecz społeczności lokalnej. Jest to operacja służąca poznawaniu lokalnych tradycji, historii oraz kultury regionu.
Wyjazd studyjny odbył się w okresie od 10-go do 13-go czerwca 2019 roku. Pierwszego dnia uczestnicy wyjazdu zapoznali się z lokalnym dziedzictwem kulturowym, historycznym, przyrodniczym, gospodarczym i kulinarnym obszaru Z. (LGD Z.), drugiego i po części trzeciego z obszarem K. (LGD K.), a również trzeciego i czwartego z obszarem Jezior (LGD M.). W wyjeździe wzięło udział 44 uczestników.
W związku z powyższym LGD poniosło koszty związane z wynajmem autokaru (transportem uczestników), wyżywieniem i noclegiem uczestników, usługą cateringową podczas szkoleń i spotkań, usługą pracy trenerów, wynajmem sali, zaplecza kuchennego i sprzętu na degustację produktów regionalnych, koszty związane z przygotowaniem i obsługą spotkania nt. tradycji regionu Z., w tym inscenizacją obyczajów szlachty zaściankowej, koszty związane z organizacją warsztatów rękodzieła ludowego połączonego ze zwiedzaniem Zagrody K., bilety wstępu do muzeów, koszty rejsu statkiem, materiały szkoleniowe dla uczestników (torba, notes, długopis).
W ramach projektu nie była prowadzona sprzedaż. Refundacja 99% kosztów kwalifikowalnych przekazana będzie LGD na podstawie Wniosku o płatność. Reszta kosztów pokryta została ze środków własnych LGD.
Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie będzie dokonywało odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie zamierzonych czynności. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach powyższego projektu realizowanego z udziałem ww. funduszu nie była, nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług, w związku z czym stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi także sprzedaż opodatkowana.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.):
Czy realizując projekt w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW 2014 2020, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z zakupami towarów i usług na realizację ww. projektu własnego w ramach bezpłatnej działalności statutowej?
Stanowisko Wnioskodawcy wynikające z uzupełnienia wniosku z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 23 lipca 2019 r.)
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004, Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.
Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu własnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że celami statutowymi Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania jest m.in. realizacja strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie społeczności zamieszkujących obszary wiejskie poprzez m.in. organizację szkoleń, organizację działań aktywizacyjnych lokalnej społeczności, organizację konkursów, wyjazdów studyjnych, festiwali prezentujących dziedzictwo regionu, targów, organizację działań promocyjnych, wydawanie publikacji itp. Cele te realizowane są dzięki składkom członkowskim, darowiznom oraz środkom finansowym pochodzącym z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, w którym mieści się poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
Przedmiot interpretacji odnosi się do zrealizowanego projektu własnego Lokalnej Grupy Działania o nazwie Budowanie partnerstw lokalnych .
Przedmiot projektu dotyczy wzmocnienia kapitału społecznego na obszarze gmin członkowskich LGD poprzez organizację wyjazdu studyjnego oraz szkolenia. Celem operacji jest wymiana doświadczeń, obserwacja dobrych praktyk w zakresie produktów regionalnych i tradycyjnych, agroturystyki, turystyki wiejskiej itp. w ramach działań realizowanych przez inne lokalne grupy działania, a także poznanie doświadczeń w zakresie współpracy partnerskiej wielu podmiotów na rzecz społeczności lokalnej. Jest to operacja służąca poznawaniu lokalnych tradycji, historii oraz kultury regionu.
Wyjazd studyjny odbył się w okresie od 10-go do 13-go czerwca 2019 roku. Pierwszego dnia uczestnicy wyjazdu zapoznali się z lokalnym dziedzictwem kulturowym, historycznym, przyrodniczym, gospodarczym i kulinarnym obszaru Z. (LGD Z.), drugiego i po części trzeciego z obszarem K. (LGD K.), a również trzeciego i czwartego z obszarem Jezior (LGD M.). W wyjeździe wzięło udział 44 uczestników.
LGD poniosło koszty związane z wynajmem autokaru (transportem uczestników), wyżywieniem i noclegiem uczestników, usługą cateringową podczas szkoleń i spotkań, usługą pracy trenerów, wynajmem sali, zaplecza kuchennego i sprzętu na degustację produktów regionalnych, koszty związane z przygotowaniem i obsługą spotkania nt. tradycji regionu Z., w tym inscenizacją obyczajów szlachty zaściankowej, koszty związane z organizacją warsztatów rękodzieła ludowego połączonego ze zwiedzaniem Zagrody K., bilety wstępu do muzeów, koszty rejsu statkiem, materiały szkoleniowe dla uczestników (torba, notes, długopis).
W ramach projektu nie była prowadzona sprzedaż. Refundacja 99% kosztów kwalifikowalnych przekazana będzie LGD na podstawie Wniosku o płatność. Reszta kosztów pokryta została ze środków własnych LGD.
Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie będzie dokonywało odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie zamierzonych czynności. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach powyższego projektu realizowanego z udziałem ww. funduszu nie była, nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług, w związku z czym stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi także sprzedaż opodatkowana.
Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupy towarów i usług dokonywane w z związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W ramach powyższego projektu nie była, nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług, w związku z czym stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów.
Jak wskazał Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nastąpi wymiana doświadczeń, obserwacja dobrych praktyk w zakresie produktów regionalnych i tradycyjnych, agroturystyki, turystyki wiejskiej itp. w ramach działań realizowanych przez inne lokalne grupy działania, a także poznanie doświadczeń w zakresie współpracy partnerskiej wielu podmiotów na rzecz społeczności lokalnej. Celem operacji jest poznawanie lokalnych tradycji, historii oraz kultury regionu.
W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektu Budowanie partnerstw lokalnych . Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, LGD nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej