w zakresie prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. . - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.810.2018.2.AR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.810.2018.2.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 15 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku A jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku B jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 lutego 2019 r. (data wpływu 18 lutego 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 11 lutego 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.810.2018.1.AR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 15 lutego 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina jest niewątpliwie podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, która poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego jako organu władzy publicznej, realizuje działalność gospodarczą na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. .

Celem głównym projektu jest poprawa czystości powietrza w Gminie, poprzez redukcję zanieczyszczeń do atmosfery i zwiększenie efektywności energetycznej budynków: świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w K. (budynek A) i świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w M. (budynek B). Cele szczegółowe projektu związane są z długoterminowymi korzyściami, które zostaną osiągnięte poprzez realizację projektu. Projekt realizowany będzie przez Wnioskodawcę, tj. Gminę. Grupą docelową projektu są władze i pracownicy samorządowi oraz mieszkańcy Gminy.

Projekt realizuje tzw. głęboką kompleksową modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej, zakłada kompleksowe działania mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej i zmniejszenie zużycia energii pierwotnej i przetworzonej.

W budynku świetlicy wiejskiej wraz z remizą OSP w K. zaplanowano:

  • docieplenie ścian zewnętrznych wg WT2021,
  • docieplenie stropu zewnętrznego WT2021,
  • docieplenie podłogi w pomieszczeniu 1.1 wg WT2021,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej wg WT2021
  • modernizację systemu grzewczego poprzez likwidację obecnego źródła ciepła i wymianę instalacji c.o. na nowoczesny układ cieplny zasilany z ekologicznego źródła ciepła z systemem zarządzania energią,
  • wymianę instalacji c.w.u., montaż dwóch pomp ciepła, każda o mocy 16,56 kW i sprawności 2,6.

W budynku świetlicy wiejskiej wraz z remizą OSP w M. zaplanowano:

  • docieplenie ścian zewnętrznych wg WT202,
  • wymianę pokrycia dachowego wg WT2021,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej wg WT2021,
  • modernizację systemu grzewczego polegającą na likwidacji obecnego źródła ciepła i wymianę instalacji c.o. na nowoczesny układ cieplny zasilany z ekologicznego źródła ciepła z systemem zarządzania energią,
  • wymianę instalacji c.w.u., montaż dwóch pomp ciepła, każda o mocy 16,56 kW i sprawności 2,6.

Inwestycja będzie realizowana przez Gminę przy udziale dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W budynkach funkcjonuje Ochotnicza Straż Pożarna. Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, a także w oparciu o uchwalony statut. W myśl ustawowej definicji stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działania, a działalność swoją opiera na pracy społecznej swoich członków. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina bezpłatnie udostępnia powierzchnię Ochotniczej Straży Pożarnej, a na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą sprawy dotyczące utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Budynek B świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w części przeznaczony jest do wynajmu pod działalność gospodarczą, z tytułu którego Gmina wystawia faktury sprzedaży za wynajem i odprowadza z tego tytułu podatek VAT należny do Urzędu Skarbowego.

Gmina uznała, że podatek od towarów i usług stanowi koszt niekwalifikowalny projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Termin realizacji projektu pn. zawarty w umowie nr ... o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej 5 Efektywność Energetyczna sektora publicznego Regionalnego Programu Operacji Województwa na lata 2014-2020 pn. zawartej pomiędzy Gminą a Województwem to czasookres od 24 lipca 2017 r. do 31 lipca 2019 r.

W przypadku budynku A tj. świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w K. towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej obejmującej utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 95) oraz wspierania upowszechniania idei samorządowej oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi (art. 7 ust. 1 pkt 17 tejże ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przypadku budynku B tj. świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w M. towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu będą przeznaczone do:

  • czynności niepodlegających opodatkowaniu, związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej obejmującej utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., oraz wspierania upowszechniania idei samorządowej oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi (art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy),
  • do czynności opodatkowanych, związanych z odpłatnym wynajmem części budynku remizy na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej pod prowadzenie działalności gospodarczej w formie sklepu spożywczo-przemysłowego.

Towary i usługi, które będą nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane zarówno do:

  • celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, a tym będzie czynsz z tytułu cywilnoprawnych umów najmu.
  • celów innych niż działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane.

Nie ma możliwości przypisania dokonanych w ramach realizacji ww. projektu zakupów w całości do działalności gospodarczej Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 lutego 2019 r.):

Gmina stoi na stanowisku, iż ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

W związku z tym, że nie jest możliwe przyporządkowanie wszystkich zakupów w ramach realizacji projektu do prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, natomiast jak już wspomniano we wniosku Gmina wykorzysta nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu zarówno do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (budynek B) jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu (budynek A i B), kwotę podatku naliczonego Gmina obliczy zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku A,
  • jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku B.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. . Celem głównym projektu jest poprawa czystości powietrza w Gminie, poprzez redukcję zanieczyszczeń do atmosfery i zwiększenie efektywności energetycznej budynków: świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w K. (budynek A) i świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w M. (budynek B).

Gmina bezpłatnie udostępnia powierzchnię Ochotniczej Straży Pożarnej, a na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą sprawy dotyczące utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

W przypadku budynku A tj. świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w K. towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej obejmującej utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. oraz wspierania upowszechniania idei samorządowej oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi (art. 7 ust. 1 pkt 17 tejże ustawy).

W przypadku budynku B tj. świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w M. towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu będą przeznaczone do:

  • czynności niepodlegających opodatkowaniu, związanych z prowadzeniem statutowej działalności publicznej obejmującej utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., oraz wspierania upowszechniania idei samorządowej oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi (art. 7 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy),
  • do czynności opodatkowanych, związanych z odpłatnym wynajmem części budynku remizy na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej pod prowadzenie działalności gospodarczej w formie sklepu spożywczo-przemysłowego.

Wnioskodawca wskazał, że nie ma możliwości przypisania dokonanych w ramach realizacji ww. projektu zakupów w całości do działalności gospodarczej Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

Z przywołanych na wstępie przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając na uwadze brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych zakupów do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, będzie miał obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, dotyczących budynku A tj. świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w K., który jak wynika z opisu sprawy będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT należy stwierdzić, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Budynek A będzie przekazany nieodpłatnie OSP celem realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym obejmujących sprawy utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Zatem w świetle powyższego ze względu na niespełnienie przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi budynku A.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca będzie ponosił wydatki dotyczące termomodernizacji budynku B, które są związane zarówno z wykonywaniem przez Gminę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane związane z odpłatnym wynajmem części budynku) jak również do wykonywania działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Zgodnie z przywołanym wcześniej przepisem art. 86 ust. 2a ustawy, w sytuacji gdy podatnik nie jest w stanie przypisać towarów i usług w całości do działalności gospodarczej (nabywa towary i usługi wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza), dokonując odliczenia podatku naliczonego winien zastosować sposób określenia proporcji przewidziany w przepisach art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności, na tle powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na termomodernizację budynku B tj. świetlicy wiejskiej wraz z remizą Ochotniczej Straży Pożarnej w M., związanych zarówno z działalnością gospodarczą jak i działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, których Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów.

W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego zakupów związanych z termomodernizacją budynku A. Natomiast od zakupów związanych z termomodernizacją budynku B, które będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego ustalonej według opisanych wyżej zasad, będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku A jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na termomodernizację budynku B jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej