Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w zwią... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.577.2018.4.ICz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.577.2018.4.ICz, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 24 maja 2018 r. (data wpływu 20 lipca 2018r.), uzupełnionym pismem 6 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.) oraz pismem z 1 października 2018 r. (data wpływu 5 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek, przesłany za pismem Drugiego Urzędu Skarbowego w Gliwicach z 10 lipca 2018 r. znak: 2413-SWS.4020.5.2018.99305, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 30 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.577.2018.1.ICz oraz pismem z 1 października 2018 r. (data wpływu 5 października 2018 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 27 września 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.577.2018.3.ICz.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U.2017.1875 z późn. zm.). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT). Gmina wykonuje głównie zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT. Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług w Gminie i jej jednostkach organizacyjnych nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r.

Na terenie Gminy zlokalizowane jest składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, które zarządzane było przez firmę E. II S.A. z siedzibą w B. Ze względu na fakt, iż firma ta została postawiona w stan upadłości, zgodnie z art. 149 ust. 2 ustawy o odpadach (t.j.Dz.U.2018.21), Burmistrz Miasta zobowiązany został do realizacji zadania polegającego na zamknięciu i rekultywacji ww. obiektu. W związku z powyższym Gmina dnia 07.11.2017 r. przejęła od firmy E. II S.A. w likwidacji składowisko odpadów.

Celem realizacji zadania zamknięcia i rekultywacji składowiska Gmina uzyskała dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (). Przedsięwzięcie ma na celu rekultywację kwatery III i IV składowiska, renowację zbiornika odcieków, odpompowanie i utylizację odcieków zgromadzonych w niecce kwatery III i IV oraz zbiorniku odcieków oraz ogrodzenie całego obiektu wraz z sadzeniem zieleni ochronnej. Realizacja przedsięwzięcia zaplanowana jest od etapu wykonania projektu tj. od 23.10.2017 r. do 31.12.2020 r.

Składowisko odpadów składa się z 4 kwater, z czego kwatery I, II i III zlokalizowane są na działkach Gminy, natomiast kwatera IV częściowo na działkach Gminy, Skarbu Państwa i firmy E. II S.A. w likwidacji, która to ustanowiła na rzecz Gminy nieodpłatne ich użytkowanie na czas do zakończenia fazy poeksploatacyjnej. Kwatera I i II są już zamknięte i zrekultywowane, natomiast kwatera III i IV oczekują na ten proces.

W celu realizacji przedsięwzięcia pn.: Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w () przy ul. W Gmina w dniu 25.01.2017 r. powołała spółkę Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której to Gmina posiada 100% udziałów. Celem spółki jest realizacja zadań własnych gminy w zakresie:

  • likwidacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w przy ul. W., jego rekultywacji i przeprowadzenia fazy poeksploatacyjnej,
  • prowadzenie działań gospodarczych zmierzających do pozyskania środków finansowych umożliwiających realizację celu głównego.

Natomiast zadaniem Gminy jest ogłaszanie przetargów oraz wybór Wykonawców na realizację poszczególnych zadań, a także rozliczanie środków pochodzących z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w (), na podstawie faktur wystawianych przez Wykonawców realizujących poszczególne zadania. Ponadto Gmina sprawuje stały nadzór nad powołaną spółką Z. Sp. z o.o.

W dniu przejęcia składowiska od firmy E. II S.A. w likwidacji tj. 07.11.2017 r. Gmina przekazała składowisko powołanej spółce Z. Sp. z o.o., celem zarządzania i realizacji zadania zamknięcia i rekultywacji III i IV kwatery składowiska. W ramach działań spółki będzie również pozyskiwanie odpadów, które zostaną wykorzystane do procesów rekultywacji. Z tego tytułu spółka będzie czerpała dochody.

Działki na których zlokalizowana jest kwatera I, II i III Gmina udostępniła Spółce Z. na podstawie umowy dzierżawy. W związku z umową dzierżawy Gmina pobiera od spółki czynsz dzierżawny. Sprzedaż z tego tytułu opodatkowana jest podatkiem VAT oraz udokumentowana fakturami.

Poza dochodami z tytułu dzierżawy Gmina nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać innych dochodów z nieruchomości objętej projektem.

Faktury VAT za wykonane roboty, usługi i dostawy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę, która będzie z tego tytułu ponosiła wydatki. Czynności związane z realizacją projektu stanowią zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym realizację zadań własnych gminy, obejmujących sprawy z zakresu: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W piśmie uzupełniającym z 6 września 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w przy ulicy W., są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Na pytanie nr 2: Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Gmina widnieje jako nabywca.

W piśmie uzupełniającym z 1 października 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił ostatecznie:

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w przy ulicy W., będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Celem rozwiania wszelkich wątpliwości, nawiązując do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dn. 24.05.2018 r., informuję, iż poza dochodami z tytułu pobieranego czynszu dzierżawnego za udostępnienie Spółce Z. Sp. z o.o. działek, na których zlokalizowana jest kwatera I, II i III składowiska, Gmina nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać innych dochodów z nieruchomości objętej projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Gminie w związku z realizacją projektu Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w przy ul. W., będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z realizacją projektu Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w () przy ul. W..

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia podatku należnego przysługuje zatem podmiotowi działającemu w charakterze podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W katalogu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wskazane są zadania, w których mieści się zakres omawianego projektu (w szczególności ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej).

Planowane prace nie są zatem wykonywane w celach zarobkowych, a w celu wykonania zadań własnych gminy. Efekty omawianego projektu nie będą służyły czynnością podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Gminy w związku z realizacją projektu Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i objęte w () przy ul. W., nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z ww. projektem, ani ubiegania się o jego zwrot. Nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu Gmina wykonuje głównie zadania nałożone na nią odrębnym; przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Na terenie Gminy zlokalizowane jest składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, które zarządzane było przez firmę E. II S.A. z siedzibą w B. Ze względu na fakt, iż firma ta została postawiona w stan upadłości, Burmistrz Miasta zobowiązany został do realizacji zadania polegającego na zamknięciu i rekultywacji ww. obiektu.

Celem realizacji zadania zamknięcia i rekultywacji składowiska Gmina uzyskała dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (). Przedsięwzięcie ma na celu rekultywację kwatery III i IV składowiska, renowację zbiornika odcieków, odpompowanie i utylizację odcieków zgromadzonych w niecce kwatery III i IV oraz zbiorniku odcieków oraz ogrodzenie całego obiektu wraz z sadzeniem zieleni ochronnej.

Składowisko odpadów składa się z 4 kwater, z czego kwatery I, II i III zlokalizowane są na działkach Gminy, natomiast kwatera IV częściowo na działkach Gminy, Skarbu Państwa i firmy E. II S.A. w likwidacji, która to ustanowiła na rzecz Gminy nieodpłatne ich użytkowanie na czas do zakończenia fazy poeksploatacyjnej. Kwatera I i II są już zamknięte i zrekultywowane, natomiast kwatera III i IV oczekują na ten proces.

W celu realizacji przedsięwzięcia pn.: Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w () przy ul. W. Gmina w dniu 25.01.2017 r. powołała spółkę Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której to Gmina posiada 100% udziałów. Celem spółki jest realizacja zadań własnych gminy w zakresie:

  • likwidacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w () przy ul. W. jego rekultywacji i przeprowadzenia fazy poeksploatacyjnej,
  • prowadzenie działań gospodarczych zmierzających do pozyskania środków finansowych umożliwiających realizację celu głównego.

Gmina przekazała składowisko powołanej spółce Z. Sp. z o.o., celem zarządzania i realizacji zadania zamknięcia i rekultywacji III i IV kwatery składowiska. W ramach działań spółki będzie również pozyskiwanie odpadów, które zostaną wykorzystane do procesów rekultywacji. Z tego tytułu spółka będzie czerpała dochody.

Działki na których zlokalizowana jest kwatera 1, II i III Gmina udostępniła Spółce Z. na podstawie umowy dzierżawy. W związku z umową dzierżawy Gmina pobiera od spółki czynsz dzierżawny. Sprzedaż z tego tytułu opodatkowana jest podatkiem VAT oraz udokumentowana fakturami. Faktury VAT za wykonane roboty, usługi i dostawy związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę, która będzie z tego tytułu ponosiła wydatki. Czynności związane z realizacją projektu stanowią zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym realizację zadań własnych gminy, obejmujących sprawy z zakresu: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn. Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w przy ulicy W., będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Gmina widnieje jako nabywca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. W ramach realizowanego projektu Gmina nie będzie bowiem dokonywała zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w omawianej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem pn. Zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w () przy ul. W.. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej