Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 12 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Punkt Gastronomiczny jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Punkt Gastronomiczny .
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie () (dalej: Stowarzyszenie, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną nr KRS: () i status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie prowadzi statutową działalność pożytku publicznego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych i wspierania ich rodzin.
Cele statutowe są realizowane poprzez stałe formy wsparcia prowadzenie placówek dziennych (ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy, warsztat terapii zajęciowej, zakład aktywności zawodowej), realizację okresowych projektów miękkich, finansowanych ze środków krajowych oraz środków UE. Statutowa działalność stowarzyszenia jest prowadzona głównie w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego i finansowana z dotacji, otrzymywanych w ramach powierzania i zlecania zadań publicznych oraz z przychodów statutowych (np. składek członkowskich, darowizn, wpływów z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych) Stowarzyszenie prowadzi również odpłatną działalność pożytku publicznego, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450). Zgodnie z ww. ustawą działalność odpłatna jest związana ze sprzedażą produktów i usług wytworzonych w ramach działalności wytwórczej i usługowej prowadzonej w Zakładzie Aktywności Zawodowej, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.
Wnioskodawca realizuje też projekty inwestycyjne, których celem jest poprawienie infrastruktury potrzebnej dla realizacji celów statutowych stowarzyszenia.
Stowarzyszenie realizuje projekt pn. Punkt Gastronomiczny ze środków EFRR w ramach RPO Województwa () na lata 2014-2020. Numer umowy o dofinansowanie projektu: ().
Projekt jest realizowany w ramach:
Priorytetu inwestycyjnego: Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich.
Numer i nazwa Działania: () Rewitalizacja obszarów miejskich.
Projekt jest projektem, który nie generuje dochodu.
Podatek od towarów i usług w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym.
Przedmiotem projektu jest poprawa stanu obiektu () oraz rozszerzenie o nowe funkcje służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych (lokalizacja obiektu: działka 371/1). Realizowana inwestycja polega na modernizacji budynku i dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym: utworzenie kuchni na parterze, przebudowa i remont większości pomieszczeń w obiekcie, budowa windy, modernizacja instalacji c.o., wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i oświetlenia, zagospodarowanie terenu. Dodatkowo elementem projektu jest zakup części wyposażenia na potrzeby funkcjonowania obiektu.
Wnioskodawca będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji w ramach projektu. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji wystawiane będą na Stowarzyszenie.
Projekt wpisuje się w założenia określone w () realizując cel: Lepsza jakość życia społeczności zamieszkujących obszary problemowe. Zrewitalizowany budynek wraz z terenami zielonymi będzie miejscem, z którego będą mogli korzystać wszyscy interesariusze projektu, w tym mieszkańcy zamieszkujący teren zdegradowany. Działanie jest ukierunkowane na niwelowanie zjawisk związanych z problemami społecznymi na obszarze, aktywizację społeczną i zawodową oraz podniesienie jakości życia lokalnej społeczności.
Cele szczegółowe planowane do osiągnięcia poprzez realizację projektu:
- Poprawa jakości życia społeczności zamieszkującej obszar problemowy dzięki przeprowadzeniu prac rewitalizacyjnych i rozszerzeniu o nowe funkcje służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
- Poprawa jakości życia społeczności zamieszkującej obszar problemowy dzięki zagospodarowaniu terenów zielonych i rozszerzenie o nowe funkcje służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Projekt ma służyć osobom niepełnosprawnym w umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności w wieku aktywności zawodowej oraz członkom rodzin osób niepełnosprawnych, którzy borykają się z brakiem odpowiednich warunków do kompleksowej rehabilitacji społeczno-zawodowej, brakiem ofert pracy dla osób niepełnosprawnych z cięższymi niepełnosprawnościami (zwłaszcza niepełnosprawnością intelektualną) oraz brakiem kompleksowej oferty w zakresie aktywizacji społeczno-zawodowej.
Zrewitalizowany budynek ma służyć rehabilitacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością umiarkowaną lub znaczną (głównie z upośledzeniem umysłowym). Budynek ma być kompleksowo przygotowany do wsparcia polegającego na: diagnozie potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej (gabinet psychologa, doradcy zawodów medycznych); rehabilitacji społeczno-zawodowej (pracownie uczące i utrwalające poszczególne kompetencje zawodowe); podtrzymaniu sprawności fizycznej (sala do zajęć z fizjoterapeutami); rehabilitacji zawodowej (praca na rynku chronionym w dziale gastronomicznym ZAZ). Dzięki rewitalizacji obiektu zwiększy się jego dostępność dla osób niepełnosprawnych, jakość oferowanych usług i w konsekwencji wzrośnie skuteczność rehabilitacji społeczno-zawodowej na terenie objętym działaniem.
Osoby objęte wsparciem będą poddawane kompleksowej diagnozie i dla każdej z nich opracowany zostanie Indywidualny Program rehabilitacji, który będzie zakładał w określonym harmonogramie jakie cele i rezultaty rehabilitacji mają zostać osiągnięte.
Beneficjenci projektu osoby niepełnosprawne i członkowie ich rodzin nie będą ponosić odpłatności za korzystanie z powstałej w ramach projektu infrastruktury. Będą otrzymywały wsparcie w ramach działalności statutowej (). Wobec tego Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż wykonane zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. Punkt Gastronomiczny () w ramach RPO Województwa na lata 2014-2020 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej Inwestycji?
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma prawa do odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, ponieważ towary i usługi związane z realizacja ww. Inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r., poz. 2174) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zapisy art. 15 ustawy mówią o tym, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego).
Z powyższego wynika wykluczenie możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zatem aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Projekt: Punkt Gastronomiczny () jest realizowany w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia, której celem, zgodnie z art. 4 statutu jest działanie na rzecz wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością intelektualną, tworzenia warunków, przestrzegania wobec nich praw człowieka, prowadzenia ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym, działanie na rzecz ochrony ich zdrowia oraz wspieranie ich rodzin. Cel ten jest realizowany między innymi przez rehabilitację społeczną i zawodową w tym przygotowanie osób niepełnosprawnych do pracy w warunkach zatrudnienia chronionego i wspomaganego na otwartym rynku pracy.
Po zakończeniu inwestycji z wyremontowanego obiektu będą korzystały osoby niepełnosprawne, które będą objęte rehabilitacją społeczną i zawodową. Rehabilitacja będzie prowadzona w różnych formach zorganizowanych w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Po zakończeniu projektu inwestycyjnego () będzie realizować w zmodernizowanym obiekcie projekty i zadania współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, dotacji z budżetu państwa, środków samorządowych i własnych środków pochodzących z przychodów statutowych stowarzyszenia. Celem działań będzie rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego i znacznego stopnia niepełnosprawności, zamieszkujących na terenach objętych rewitalizacją. Będą to głównie osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, które są zagrożone w sposób szczególny ubóstwem oraz wykluczeniem społecznym, w tym wykluczeniem na rynku pracy. Wsparcie będzie udzielane również członkom ich rodzin.
Tak więc zarówno realizacja inwestycji, jak i późniejsze działanie polegające na prowadzeniu rehabilitacji osób niepełnosprawnych nie będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej. Beneficjenci projektu osoby niepełnosprawne i ich rodziny nie będą ponosić odpłatności za korzystanie z powstałej w ramach projektu Infrastruktury. Będą otrzymywać wsparcie w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Realizowana rehabilitacja osób niepełnosprawnych nie będzie przynosiła dochodu dla stowarzyszenia w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie prowadziło w tym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizacji projektu przez Stowarzyszenie nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizowanej inwestycji ponieważ nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatek VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących inwestycji jest zatem kosztem kwalifikowalnym w projekcie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, Stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca prowadzi statutową działalność pożytku publicznego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, i wspierania ich rodzin.
Cele statutowe są realizowane poprzez stałe formy wsparcia prowadzenie placówek dziennych (ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy, warsztat terapii zajęciowej, zakład aktywności zawodowej), realizację okresowych projektów miękkich, finansowanych ze środków krajowych oraz środków UE. Statutowa działalność stowarzyszenia jest prowadzona głównie w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego i finansowana z dotacji, otrzymywanych w ramach powierzania i zlecania zadań publicznych oraz z przychodów statutowych (np. składek członkowskich, darowizn, wpływów z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych). Wnioskodawca prowadzi również odpłatną działalność pożytku publicznego. Zgodnie z ww. ustawą działalność odpłatna jest związana ze sprzedażą produktów i usług wytworzonych w ramach działalności wytwórczej i usługowej prowadzonej w Zakładzie Aktywności Zawodowej, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, realizuje też projekty inwestycyjne, których celem jest poprawienie infrastruktury potrzebnej dla realizacji celów statutowych stowarzyszenia.
Wnioskodawca realizuje projekt pn. Punkt Gastronomiczny ze środków EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany w ramach priorytetu inwestycyjnego: Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na obszarach miejskich i wiejskich.
Projekt jest projektem, który nie generuje dochodu. Podatek od towarów i usług w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym.
Przedmiotem projektu jest poprawa stanu obiektu Stowarzyszenia oraz rozszerzenie o nowe funkcje służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Realizowana inwestycja polega na modernizacji budynku i dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym: utworzenie kuchni na parterze, przebudowa i remont większości pomieszczeń w obiekcie, budowa windy, modernizacja instalacji c.o., wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej i oświetlenia, zagospodarowanie terenu. Dodatkowo elementem projektu jest zakup części wyposażenia na potrzeby funkcjonowania obiektu. Wnioskodawca będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji w ramach projektu. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji wystawiane będą na Wnioskodawcę.
Projekt wpisuje się w założenia określone w () realizując cel: Lepsza jakość życia społeczności zamieszkujących obszary problemowe. Zrewitalizowany budynek wraz z terenami zielonymi będzie miejscem, z którego będą mogli korzystać wszyscy interesariusze projektu, w tym mieszkańcy zamieszkujący teren zdegradowany. Działanie jest ukierunkowane na niwelowanie zjawisk związanych z problemami społecznymi na obszarze, aktywizację społeczną i zawodową oraz podniesienie jakości życia lokalnej społeczności.
Cele szczegółowe planowane do osiągnięcia poprzez realizację projektu:
- Poprawa jakości życia społeczności zamieszkującej obszar problemowy dzięki przeprowadzeniu prac rewitalizacyjnych i rozszerzeniu o nowe funkcje służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
- Poprawa jakości życia społeczności zamieszkującej obszar problemowy dzięki zagospodarowaniu terenów zielonych i rozszerzenie o nowe funkcje służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Projekt ma służyć osobom niepełnosprawnym w umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności w wieku aktywności zawodowej oraz członkom rodzin osób niepełnosprawnych, którzy borykają się z brakiem odpowiednich warunków do kompleksowej rehabilitacji społeczno-zawodowej, brakiem ofert pracy dla osób niepełnosprawnych z cięższymi niepełnosprawnościami (zwłaszcza niepełnosprawnością intelektualną) oraz brakiem kompleksowej oferty w zakresie aktywizacji społeczno-zawodowej.
Zrewitalizowany budynek ma służyć rehabilitacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością umiarkowaną lub znaczną (głównie z upośledzeniem umysłowym). Budynek ma być kompleksowo przygotowany do wsparcia polegającego na: diagnozie potrzeb i możliwości osoby niepełnosprawnej (gabinet psychologa, doradcy zawodowego, medyczny); rehabilitacji społeczno-zawodowej (pracownie uczące i utrwalające poszczególne kompetencje zawodowe); podtrzymaniu sprawności fizycznej (sala do zajęć z fizjoterapeutami); rehabilitacji zawodowej (praca na rynku chronionym w dziale gastronomicznym ZAZ). Dzięki rewitalizacji obiektu zwiększy się jego dostępność dla osób niepełnosprawnych, jakość oferowanych usług i w konsekwencji wzrośnie skuteczność rehabilitacji społeczno-zawodowej na terenie objętym działaniem. Osoby objęte wsparciem będą poddawane kompleksowej diagnozie i dla każdej z nich opracowany zostanie Indywidualny Program rehabilitacji, który będzie zakładał w określonym harmonogramie jakie cele i rezultaty rehabilitacji mają zostać osiągnięte.
Beneficjenci projektu osoby niepełnosprawne i członkowie ich rodzin nie będą ponosić odpłatności za korzystanie z powstałej w ramach projektu infrastruktury. Będą otrzymywały wsparcie w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. Wobec tego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż wykonane zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Punkt Gastronomiczny ().
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż jak wynika z opisu sprawy towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. Punkt Gastronomiczny () w ramach RPO Województwa na lata 2014-2020 nie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej Inwestycji.
Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej