Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy &− przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 16 i 20 maja 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 16 i 20 maja 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Kółko Rolnicze świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 94.99.19 Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) Kółko Rolnicze jest zwolnione z podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej. W związku z powyższym nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.
Usługi prowadzone przez Kółko Rolnicze są świadczone nieodpłatnie czyli bez wynagrodzenia wszystkie otrzymane pieniądze są przeznaczane na działalność statutową.
Aktualnie Kółko Rolnicze realizuje umowę przyznania pomocy w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020, z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, podpisaną z Urzędem Marszałkowskim Województwa X.
Z uwagi na fakt, iż Kółko Rolnicze nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.
Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie wymagana jest jako załącznik do wniosku o płatność końcową w celu uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w ramach projektu realizowane są międzypokoleniowe warsztaty kulinarne prowadzone w języku kaszubskim oraz wydanie publikacji z autorskimi przepisami wypracowanymi na warsztatach w języku polsko-kaszubskim.
Warsztaty prowadzone są nieodpłatnie przez członkinie Kółka Rolniczego. Polegają one na organizacji międzypokoleniowych warsztatów kulinarnych, prowadzonych w języku kaszubskim (przed warsztatami lekcja kaszubskiego w celu poznania słownictwa niezbędnego podczas gotowania). Każde ze spotkań będzie polegało na przygotowaniu pełnoskładnikowego drugiego dania oraz deseru. Motywem przewodnim będzie zawsze jeden główny produkt spożywczy kojarzony z kuchnią kaszubską (np. kaczka, jabłko, kapusta czerwona lub królik, żurawina, fasola). Każdy uczestnik na zakończenie otrzyma dyplom oraz drobny upominek za udział w warsztatach. Dla dzieci biorących udział w spotkaniach na koniec przygotowano niespodziankę w postaci zabawy z animatorem oraz zajęć ruchowo-tanecznych. Ponadto zaplanowana jest dwudniowa wizyta studyjna zorganizowana dla 30 uczestników, która będzie miała na celu poznanie pierwotnego odłamu życia Kaszubów (lekcje języka kaszubskiego połączone z lekcjami muzealnymi muzeum). W wizycie udział wezmą zarówno dorośli, jak i dzieci. Na każdym ze spotkań obecny będzie profesjonalny fotograf, który uwieczni warsztaty oraz powstałe na nich potrawy.
Efektem finalnym projektu będzie wydanie tysiąca egzemplarzy publikacji z autorskimi przepisami wypracowanymi na warsztatach w języku kaszubskim oraz polskim. Tysiąc egzemplarzy publikacji zostanie rozdysponowanych m. in. wśród uczestników warsztatów, różnych instytucji, a przede wszystkim zainteresowanych mieszkańców obszaru objętego projektem. W książce zostaną wykorzystane fotografie ze wszystkich spotkań.
Ponadto Kółko Rolnicze nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, gdyż projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1).
Otrzymanie interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia do Urzędu Marszałkowskiego wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Kółko Rolnicze ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach Działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach Działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.
Otrzymanie powyższej interpretacji jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2. W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że nie ma możliwości odliczenia, gdyż projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy, nie będącemu czynnym podatnikiem VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostaną bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej