Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej dokonany przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy aport
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z 27 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej dokonany przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy aport jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 września 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej dokonany przez Gminę na rzecz Wnioskodawcy aport. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 23 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.549.2019.1.SR.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Zakład Gospodarki Komunalnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ... (dalej jako: Spółka) funkcjonuje od dnia 15 lipca 2015 r. i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Spółka powstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego Zakładu Gospodarki Komunalnej w jednoosobową Spółkę Gminy.
Decyzja w sprawie likwidacji Zakładu Gospodarki Komunalnej w celu jego przekształcania w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością została przyjęta Uchwałą Rady Gminy z dnia w sprawie likwidacji zakładu budżetowego w celu jego przekształcenia w spółkę prawa handlowego (wraz z późniejszą zmianą uchwały Rady Gminy z dnia ).
Spółka wykonuje zadania własne powierzone przez Gminę. Do zadań Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. należy m.in. zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina realizuje projekt pn. (dalej jako: Inwestycja), finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (EFRR), przy udziale wkładu własnego Gminy.
Dzięki realizacji zadań, polegających na budowie sieci wodociągowej, przyłączonych zostanie kilkaset osób, budynek OSP oraz budynek Szkoły Podstawowej.
Realizacja inwestycji przyczyni się do uporządkowania gospodarki wodnej na terenie Gminy oraz zapobiegnie ograniczeniu dostępu do wody mieszkańców.
W ramach inwestycji powstanie odrębny środek trwały sieć wodociągowa wraz ze stacją uzdatniania wody. W rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych żaden z efektów inwestycji nie będzie stanowił ulepszenia istniejących środków trwałych, ale będzie stanowił samodzielny środek trwały.
Planowane jest dokonanie aportu wytworzonej przez Gminę sieci wodociągowej wraz ze stacją uzdatniania wody, do Spółki, tak aby Spółka mogła wykorzystywać przedmioty aportu do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.
W zamian za aport Spółka wyda wspólnikowi udziały w podniesionym kapitale zakładowym. Wartość podniesionego kapitału zakładowego będzie odpowiadać wartości rynkowej przedmiotu aportu z dnia podniesienia kapitału zakładowego (z zastrzeżeniem, że niewielka część wartości aportu zostanie przekazana na kapitał zapasowy reszta z ilorazu wartości przedmiotów aportu i wartości nominalnej udziału w Spółce).
Przedmioty aportu (sieć wodociągowa wraz ze stacją uzdatniania wody) będą przez Spółkę wykorzystywane jedynie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).
Aport zostanie przez Gminę potraktowany jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystająca ze zwolnienia z podatku. W związku z powyższym, aport będzie udokumentowany przez Gminę fakturą VAT (w której jako nabywca będzie wskazana Spółka), na której to fakturze zostanie wykazana kwota podatku VAT.
Spółka ureguluje należność wynikającą z faktury z tytułu otrzymania aportu w ten sposób, że kwota nominalna zostanie zapłacona nowopowstałymi udziałami w kapitale zakładowym, natomiast kwota podatku VAT zostanie uregulowana środkami pieniężnymi.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku, gdy przedmioty aportu będą przez Spółkę wykorzystywane w całości do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej dokonany aport, otrzymanej przez Spółkę z Gminy?
Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 27 września 2019 r.):
Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej dokonany aport, otrzymanej przez Spółkę z Gminy.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, dalej jako: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Spółce, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z wydatku dotyczącego nabycia sieci wodociągowej wraz ze stacją uzdatniania wody w formie aportu, gdyż wydatki te związane są z czynnościami opodatkowanymi Spółka przy pomocy tej infrastruktury będzie świadczyła usługi na rzecz mieszkańców a związek dokonywanych zakupów z działalnością Spółki ma charakter bezpośredni.
W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Spółka jest uprawniona do odliczenia 100% kwot VAT naliczonego od wydatków w związku dokonaniem aportu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planowane jest dokonanie aportu wytworzonej przez Gminę sieci wodociągowej wraz ze stacją uzdatniania wody, do Spółki. W zamian za aport Spółka wyda wspólnikowi udziały w podniesionym kapitale zakładowym. Spółka ureguluje należność wynikającą z faktury z tytułu otrzymania aportu w ten sposób, że kwota nominalna zostanie zapłacona nowopowstałymi udziałami w kapitale zakładowym, natomiast kwota podatku VAT zostanie uregulowana środkami pieniężnymi.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego w otrzymanej przez Spółkę od Gminy fakturze dokumentującej dokonany aport.
Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze opis sprawy oraz ww. przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiot aportu jak wskazano we wniosku Spółka będzie wykorzystywać do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, że przedmioty aportu (sieć wodociągowa wraz ze stacją uzdatniania wody) będą przez Spółkę wykorzystywane jedynie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).
W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o 100% kwoty podatku naliczonego wykazanego w otrzymanej przez Spółkę od Gminy fakturze dokumentującej dokonany aport. Końcowo należy wskazać, że odliczenie takie będzie zasadne, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.
Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania aportu ww. sieci wodociągowej wraz ze stacją uzdatniania wody do Spółki, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej