Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z 13 czerwca 2019 r. (data wpływu 21 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn.: () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 maja 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn.: ().
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 czerwca 2019 r.. (data wpływu 21 czerwca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 czerwca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.311.2019.1.ASY.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina () jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług, posiada własny numer NIP i REGON. Gmina () w 2017 roku złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: () w ramach () współfinansowany przez () i uzyskała dofinansowanie w wysokości ()% kosztów kwalifikowanych z działania 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych. W związku z przyszłą inwestycją Gmina jest zobowiązana do oświadczenia czy ma lub nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
Projekt polega na rewitalizacji przestrzeni miejskiej przy ul. () w (), należącej do podobszaru rewitalizacji (). Przebudowie poddane zostanie kąpielisko miejskie w tym zniszczona niecka basenu, która nie jest przystosowana do bezpiecznego korzystania przez osoby miejscowe jak i przyjezdne. Teren przyległy do basenu zostanie zagospodarowany poprzez elementy małej architektury - powstaną miejsca przeznaczone do palenia ogniska oraz grillowania, wybudowany zostanie deptak o nawierzchni z płyt betonowych i desek pomostowych typu (), na którym ustawiono kilka ławek parkowych i latarnie parkowe oraz ścieżka spacerowo - rowerowa. Sama niecka otrzyma ciekawe wodne urządzenia zabawowe dla dzieci. Teren rewitalizowany zostanie wzbogacony o zieleń, w pobliżu niecki powstanie plaża, teren kąpieliska zostanie wyposażony w niezbędne oświetlenie. Efektem zaplanowanych prac będzie interesujące miejsce przeznaczone do wypoczynku, aktywności fizycznej i rekreacji dla lokalnej społeczności. W sąsiedztwie basenu zaprojektowano prysznic wolnostojący dwustanowiskowy. Ścieżka rowerowa o szerokości () m biegnącą wzdłuż zachodniej granicy terenu wraz z zjazdami z ulic (). Nawierzchnia asfaltowa o jednostronnym spadku poprzecznym ()%. Na połączeniu z drogami publicznymi zaprojektowano zjazdy wykłuwane promieniem () m. Zaprojektowano kilka rodzajów punktów świetlnych: wokół niecki basenu i przy ścieżkach spacerowych, zaprojektowano latarnie parkowe, przy boiskach do piłki plażowej zaprojektowano naświetlacze na słupach, wzdłuż chodnika od ul. () do basenu zaprojektowano oprawy parkowe w postaci słupków wysokości ok. () m, teren parkingu oświetlają dwie latarnie, dodatkowo zaprojektowano iluminację basenu w formie opraw w ścianach basenu () cm poniżej poziomu wody.
Zadanie dofinansowane jest z (), który wymaga przedłożenia indywidualnej interpretacji w zakresie prawa podatkowego o kwalifikowalności podatku VAT. W związku z powyższym niezbędne jest wydanie interpretacji indywidualnej czy Gminie () przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT.
W ramach realizacji zadania Gmina zamierza ogłosić przetarg nieograniczony na wykonanie robót związanych z przebudową niecki basenu oraz infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu, inspektor nadzoru zostanie wyłoniony w ramach zapytania ofertowego.
Bezpośrednim Beneficjentem projektu jest Gmina (). Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu Gmina będzie widniała jako nabywca. W trakcje realizacji projektu wszystkie faktury będą wystawiane na Gminę (). Prace przygotowawcze do złożenia wniosku są początkiem ponoszenia kosztów związanych z inwestycją.
Realizowana inwestycja jest zadaniem służącym dobru wspólnemu wszystkich mieszkańców Gminy () jak i Powiatu () oraz turystów i odwiedzających. Po zakończeniu inwestycji odnowione kąpielisko będzie bezpłatnie użytkowane przez mieszkańców Gminy jak również przybyłych turystów. Gmina nie zamierza pobierać żadnych opłat w związku z korzystaniem z kąpieliska.
Gmina () nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i ubiegania się o zwrot podatku VAT, gdyż obiekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.
W piśmie uzupełniającym z 13 czerwca 2019r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:
- Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę dla realizacji projektu pn.: () nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina () ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu pn.: ()?
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 czerwca 2019 r.):
Gmina () nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: (). Projekt polega na rewitalizacji przestrzeni miejskiej przy ul. ().
Faktury dotyczące ww. zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w związku z realizacją ww. projektu ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.
Z uwagi na powyższe okoliczności, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizacją projektu pn.: ()
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej