Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 marca 2019 r. (data wpływu 1 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 kwietnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.
Pismem z 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w związku z wezwaniem z 22 maja 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.198.2019.1.MSO.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni nosi się z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej, w ramach której chciałaby się zająć sprzedażą wysyłkową. Dowiedziała się już, że będzie to działalność objęta zwolnieniem z ewidencjonowania na kasie fiskalnej, ponieważ będzie się ona odbywała wyłącznie bezgotówkowo i towar będzie wyłącznie wysyłany do klienta, nie będzie odbiorów osobistych. Wnioskodawczyni zastanawia się, czy ta działalność wysyłkowa tylko na terenie kraju będzie zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawczyni pisze, że patrząc na art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 2 gdzie jest zapis iż do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się: 1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju uważa, że zgodnie z zapisem art. 113 sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju, którą planuje się zająć jest zwolniona z podatku VAT skoro zapis art. 113 ust. 1 mówi, że nie wlicza się tej sprzedaży do limitu o którym mowa w art. 113 ust. 1.
Pismem z 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek o następujące informacje:
- Przedmiotem sprzedaży będą torebki damskie,
- Nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- Nabywcą towarów sprzedawanych będą raczej krajowe osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski,
- Sprzedaż będzie się odbywała wyłącznie na krajowym portalu aukcyjnym,
- Sprzedaż będzie spełniać definicję sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(sformułowane w piśmie z 3 czerwca 2019 r.):
Czy biorąc
pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz zapisy art. 113 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż towarów
(damskich torebek) na terytorium kraju za pośrednictwem krajowego
portalu aukcyjnego, spełniająca znamiona sprzedaży wysyłkowej będzie
zwolniona od podatku VAT?
Stanowisko Wnioskodawczyni (przeformułowane w ww. piśmie z 3 czerwca 2019 r., data wpływu 6 czerwca 2019 r.):
Wnioskodawczyni uważa, że patrząc na przepisy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż, którą zamierza się trudnić będzie zwolniona z podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy o VAT przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 ust. 22 sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, w myśl art. 113 ust. 2 ustawy, nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
- odpłatnej dostawy towarów i
odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art.
43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z
wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych - jeżeli czynności te nie mają charakteru
transakcji
pomocniczych;
- odpłatnej dostawy towarów,
które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez
podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
podlegających amortyzacji.
W myśl art. 113 ust 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Wnioskodawczyni nosi się z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej, w ramach sprzedaży wysyłkowej. Sprzedaż będzie się odbywała wyłącznie na krajowym portalu aukcyjnym, przedmiotem sprzedaży będą torebki damskie, a nabywcami towarów będą krajowe osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy wykonując opisane we wniosku dostawy torebek damskich na krajowym portalu aukcyjnym będzie miała prawo do zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ustawy o VAT.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w ciągu roku (sprzedaż torebek) oraz nie zamierza dokonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, to Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT do momentu gdy wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy.
Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie pytania i stanowiska Wnioskodawczyni, stąd wszelkie inne kwestie poruszone we wniosku a nieobjęte pytaniem (w szczególności sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju) nie były przedmiotem interpretacji.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej