Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zgłosił w ramach konkursu, na lata 2014-2020, Działanie 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, projekt . W ramach złożonego wniosku założono termomodernizację budynków obejmującą:
- budynek wraz z budynkiem administracyjnym zlokalizowane przy ul. [] (ocieplenie: stropu, stropodachu, ścian zewnętrznych nadziemia i ścian zewnętrznych piwnicy, ścian piwnic przy gruncie, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, modernizacja systemu c.o. i c.w.u. pv, pompa ciepła),
- budynek główny zlokalizowany przy ul. [] (modernizacja instalacji c.o., ocieplenie stropodachu, ścian zewnętrznych piwnic przy gruncie, ścian zewnętrznych, modernizacja instalacji c.w.u. pv).
Objęta projektem inwestycja jest realizacją większej całości. Jest ona w pełni komplementarna zarówno z projektami już zrealizowanymi, jak i przewidzianymi do realizacji przez Wnioskodawcę. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia ilości emitowanych zanieczyszczeń do atmosfery na terenie miasta oraz województwa.
Założono na stępujące działania w ramach realizacji projektu:
I. Termomodemizacja budynku przy ul. [].
Zadanie obejmuje prace związane z termomodernizacją budynku przy ul. [], w skład którego wchodzą:
- zmniejszenie strat przenikania ciepła przez przegrody zewnętrzne w wyniku ocieplenia ścian zewnętrznych, ocieplenia stropodachów, wymiany starych okien i drzwi;
- podwyższenie sprawności instalacji c.o. w wyniku modernizacji instalacji c.o. (instalacja dodatkowego węzła podmieszania);
- podwyższenie sprawności instalacji c.w.u. w wyniku montażu powietrznych pomp ciepła na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej.
II. Termomodemizacja budynku ul. []
Zadanie obejmuje prace związane z termomodernizacją budynku, w skład którego wchodzą:
- zmniejszenie strat przenikania ciepła przez przegrody zewnętrzne w wyniku ocieplenia ścian zewnętrznych, ocieplenia ścian przy gruncie, ocieplenia stropodachu, ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją;
- podwyższenie sprawności instalacji c.o. w wyniku modernizacji instalacji c.o. (wymiana przewodów c.o. wraz z wymianą grzejników oraz montażem zaworów termostatycznych);
- podwyższenie sprawności instalacji c.w.u. w wyniku montażu powietrznych pomp ciepła na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej;
- wentylacja - wymiana okien i drzwi zewnętrznych.
III. Przygotowanie projektu:
- przygotowanie dokumentacji projektowej oraz audytów energetycznych przez firmę zewnętrzną.
IV. Promocja. Tablica informacyjna i pamiątkowa.
V. Panele fotowoltaiczne.
System PV - panele fotowoltaiczne wraz z oprzyrządowaniem. Moc nie będzie przekraczać 40 kW.
Wnioskodawca jest w pełni przygotowany do realizacji projektu. Przygotowana została dokumentacja techniczna niezbędna do uzyskania pozwoleń na budowę. Pełna dokumentacja projektowo - kosztorysowa warunkująca prawidłowość przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych i mogąca być podstawą do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie została wykonana. Na I kw. zaplanowano przeprowadzenie jednego postępowania przetargowego (PN), 2-pakietowego: 1. pakiet na wykonanie termomodernizacji budynku przy ul. [], a 2. pakiet na wykonanie termomodernizacji budynków przy ul. [], związanego z wyborem wykonawcy/wykonawców prac objętych zakresem wniosku o dofinansowanie.
We wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca założył, iż podatek VAT poniesiony w ramach projektu będzie wydatkiem kwalifikowalnym.
W polu A.1.3. wniosku o dofinansowanie Możliwość odzyskania podatku VAT w projekcie? zaznaczono opcję NIE przedstawiając następujące uzasadnienie: Brak prawnej i faktycznej możliwości odliczenia w całości podatku VAT od poszczególnych elementów projektu wynika z wykorzystania projektu wyłącznie do prowadzonej działalności leczniczej. Na podstawie art. 43 ust.1, punkt 18-19 ustawy o VAT, działalność lecznicza, jako podstawowa, statutowa działalność operacyjna jednostki nie jest z mocy ustawy obciążona podatkiem VAT, w związku z czym nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku VAT od tej działalności. Założeniem projektu jest wdrożenie usprawnień termomodernizacyjnych w budynkach Wnioskodawcy wyłącznie w działalności leczniczej podmiotu. Z tego też powodu podatek VAT dotyczący projektu jest w całości wydatkiem kwalifikowalnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących termomodernizację obiektów jeżeli realizuje wyłącznie sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze zwalnia się od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, jak również dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do obniżenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że efekty projektu pn. ,, będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności leczniczej podmiotu. Wnioskodawca wskazał, że założeniem projektu jest wdrożenie usprawnień termomodernizacyjnych w budynkach Wnioskodawcy wyłącznie w działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.
Z uwagi na fakt, że projekt związany będzie jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego z usługami, które są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług, to w stosunku do towarów i usług nabywanych w ramach tego projektu, nie będą spełnione warunki uprawniające do dokonywania odliczenia podatku naliczonego brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem należy uznać za prawidłowe.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.
Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy. Nie było to przedmiotem wniosku. Fakt ten przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (np. wykorzystania nabytego sprzętu do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu), udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej