Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu 11 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie działa na terenie Gminy, która położona jest w południowej części województwa.
Na terenie Gminy działają zespoły, w których skład wchodzą zarówno dzieci, młodzież jak również seniorzy. Tematyka zespołów zarówno dotyczy dziedzictwa kulturowego naszego terenu (Zespół Pieśni i Tańca X, Zespół Pieśni i Tańca Y ) jak również zespoły zajmujące się tematyką współczesną (Zespół Młodzieżowy Z). Przedmiotowe zespoły działają przy Gminnym Ośrodku Kultury. Prowadzone są zajęcia plastyczne, fotograficzne i rękodzielnicze. Podczas wakacji w sezonie 2018 r. były prowadzone warsztaty aktorskie przez profesjonalnych aktorów z teatrów z A.
Przedmiotowa operacja odpowiada na problemy związane z dostępem mieszkańców (szczególnie młodzieży i osób starszych) do ogólnodostępnej infrastruktury kulturalnej wyświetlającej seanse filmowe. Na terenie Gminy nie funkcjonuje żadne kino. Realizacja grantu wzbogaci ofertę czasu wolnego i ofertę kulturalną oraz stworzy nowe możliwości realizacji działań związanych z kulturą i sztuką dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych oraz osób starszych seniorów.
W ramach zadania zorganizowano 24 seanse filmowe (filmy odtwarzane z nośnika blu-ray w formacie blu-ray oraz DVD) w okresie 14 dni w Sali Widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury. Każdy seans był dostosowany (adresowany) do odpowiedniej grupy wiekowej zgodnie ze wskazaniem Dystrybutora. Filmy były wyświetlane na wysokiej jakości sprzęcie projekcyjnym, na ekranie o wielkości 2x3m. W ramach działania zakupiono 24 szt. filmów na nośnikach blu-ray oraz DVD (niektóre filmy nie były dostępne na blu-ray). Dodatkowo do projekcji wynajęto sprzęt wysokiej klasy projektor, umożlwiający projekcję od tyłu ekranu, ekran i nagłośnienie). Ponadto zostały zakupione niezbędne licencje do publicznego wyświetlania seansów.
Do projektu zostali zaproszeni wszyscy mieszkańcy Gminy. Projekt był skierowany do każdej grupy wiekowej. Mieszkańcy zostali poinformowani o seansach za pomocą plakatów promocyjnych, strony internetowej oraz przez portale społecznościowe zarówno Beneficjenta jak i partnerów.
W operacji uwzględniono koszty niekwalifikowalne dotyczące wykonania tablicy dot. realizowanego przedsięwzięcia pełniącej funkcję informacyjno-promocyjną.
Stowarzyszenie od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw kulturalnych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych jednostek kultury, poprzez stworzenie dodatkowej oferty kulturalnej.
Dlatego też Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie na zorganizowanie seansów filmowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER poddziałanie Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach projektu grantowego.
W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: 2 listopada 2018 r. do 15 lutego 2019 r. Projekt nie przewiduje udziału wolontariuszy w projekcie.
W ramach projektu przewiduje się zakup następujących towarów i usług:
- zakup 24 szt. filmów;
- zakup niezbędnych licencji;
- wypożyczenie sprzętu do projekcji projektor, ekran, nagłośnienie.
Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Nazwa operacji: .
Cel operacji: Celem zadania jest rozwój oferty kulturalnej i dziedzictwa obszaru poprzez organizację cyklu seansów filmowych dla wszystkich grup wiekowych w Gminie do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu.
Stowarzyszenie w związku ze zorganizowanymi seansami nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.
Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER poddziałanie Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach projektu grantowego, Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie na zorganizowanie seansów filmowych w ramach projektu grantowego. Realizatorem projektu jest Stowarzyszenie, które w jego ramach zamierza zakupić niezbędne towary i usługi. Wszystkie faktury wystawiane są na Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w związku ze zorganizowanymi seansami nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zakupione towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. projektu.
Reasumując, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER poddziałanie Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach projektu grantowego, Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej