Odliczenie podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi w związku z realizacją Inwestycji Drogowej. Opodatkowanie czynności nieodpłatnego p... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2019, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.21.2019.1.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi w związku z realizacją Inwestycji Drogowej. Opodatkowanie czynności nieodpłatnego przekazania Skarbowi Państwa i Gminie Inwestycji Drogowej znajdującej się na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa i Gminy..

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 stycznia 2019 r. (data wpływu &˗ 23 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi w związku z realizacją Inwestycji Drogowej;
  • opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania Skarbowi Państwa i Gminie Inwestycji Drogowej znajdującej się na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa i Gminy,

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi w związku z realizacją Inwestycji Drogowej;
  • opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania Skarbowi Państwa i Gminie Inwestycji Drogowej znajdującej się na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa i Gminy,

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca - spółka [] (dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności jest m.in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Spółka jest opodatkowana w Polsce od całości swoich dochodów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

W momencie dokonywania czynności opisanych w dalszej części opisu stanu faktycznego, Spółka będzie właścicielem kilku nieruchomości gruntowych (niektóre z nich są zabudowane). Na przedmiotowych działkach Spółka planuje budowę kilku kompletnych obiektów handlowo- usługowych. Ponadto na działkach zostanie wybudowany parking oraz drogi wewnętrzne wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Obiekty te Spółka zamierza następnie wynajmować na rzecz osób trzecich nie powiązanych ze Spółką ani z jej wspólnikami. Tym samym Spółka będzie prowadziła w tym zakresie działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Zaznaczyć należy, że niektóre z ww. działek Spółka wydzierżawi innym podmiotom przed powstaniem obiektów budowlanych, a więc niektóre z obiektów wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. parking) wybudują sami dzierżawcy.

Aby pozyskać najemców, Spółka musi podnieść atrakcyjność nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną. W tym celu Spółka oraz jej Wspólnicy podjęli działania prawne i faktyczne mające na celu doprowadzenie do przebudowy okolicznej infrastruktury komunikacyjnej (dalej: Inwestycja Drogowa). Działania te obejmą przebudowę sąsiedniego skrzyżowania typu T na skrzyżowanie typu rondo, a także budowę nowego połączenia drogowego od ronda do sąsiedniej ulicy. Zdaniem Wnioskodawcy, Inwestycja Drogowa powinna wpłynąć w sposób pozytywny na nieruchomości, zostanie podniesiony ich standard, co powinno znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych najemców powierzchni oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Wnioskodawcę w przyszłości.

W tym celu zostało zawarte porozumienie w sprawie wykonania projektu inwestycji drogowej (dalej: Porozumienie). Porozumienie zawarto z zarządcami dróg publicznych sąsiadujących z wyżej opisanymi nieruchomościami - tj. z powiatem [], Skarbem Państwa (reprezentowanym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad) i gminą []. Część gruntów, na których znajdują się obecnie istniejące drogi mające być przedmiotem przebudowy, jest własnością Skarbu Państwa oraz Gminy. Pozostała część gruntów, na których będzie prowadzona Inwestycja Drogowa jest własnością Spółki.

Zgodnie z Porozumieniem, inwestor (którym będzie Spółka) zobowiązał się sfinansować w całości opracowanie dokumentacji projektowej a następnie - na swój koszt i swoim staraniem będzie realizować Inwestycję Drogową. Dotyczy to wszelkich działań koniecznych dla prawidłowego wykonania Inwestycji Drogowej w uzgodnionym zakresie i terminie.

Co więcej, zgodnie z postanowieniami Porozumienia, nieruchomości, na których w przyszłości powstanie Inwestycja Drogowa, zostaną przed rozpoczęciem prac (bez wynagrodzenia) przekazane na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rzecz:

  1. Skarbu Państwa GDDKiA (rondo) oraz
  2. Gminy (nowe połączenie drogowe).

Podsumowując, Skarb Państwa, Powiat i Gmina nie będą partycypowały finansowo w realizacji Inwestycji Drogowej. Spółka wszelkie obowiązki wynikające z tytułu realizacji Porozumienia będzie wykonywała we własnym imieniu i na własny rachunek na działkach, które w momencie realizacji Inwestycji Drogowej nie będą już jej własnością.

Spółka decyzję o inwestycji podjęła kierując się rachunkiem ekonomicznym. W toku analiz ustalono, że wykonanie Inwestycji i przekazanie jej na rzecz ww. podmiotów w trybie przepisów o drogach publicznych spowoduje w przyszłości zwiększenie obrotów z tytułu wynajmu nieruchomości. Spółka, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie godziłaby się na ponoszenie wydatków, gdyby inwestycja nie dawała możliwości zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, Spółka nie decydowałaby się na przekazanie Inwestycji Drogowej bez wynagrodzenia na rzecz ww. podmiotów, jeżeli w dłuższej perspektywie czasu nie odniosłaby z tego tytułu korzyści ekonomicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej?

  • Czy nieodpłatne przekazanie Skarbowi Państwa (GDDKiA) i Gminie Inwestycji Drogowej znajdującej się na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa (GDDKiA) i Gminy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

  • Stanowisko Wnioskodawcy:

    Ad.1.

    Zdaniem Spółki, będzie ona miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

    Uzasadnienie:

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje co do zasady wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji Drogowej, a sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Spółkę.

    Działalność Spółki będzie polegać na wynajmie nieruchomości. Aby podnieść ich atrakcyjność dla najemców, poprawić ich obsługę i zwiększyć ich dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji Drogowej. W ocenie Spółki Inwestycja Drogowa bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na przedmiotowe nieruchomości. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu, zostanie podniesiony ich standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy realizacją Inwestycji Drogowej, a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

    Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia fakt, że Inwestycja Drogowa zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz Skarbu Państwa (GDDKiA) i Gminy. Okoliczność ta nie ma wpływu na to, że realizowana Inwestycja Drogowa doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności nieruchomości, które będą przez Spółkę wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

    Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wszelkich wydatków związanych z realizacją Inwestycji Drogowej.

    Podobnie m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2017 (0114-KDIP1- 1.4012.64.2017.1.DG) lub Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 9 grudnia 2016 r. (1462-IPPP2.4512.783.2016.1.AM).

    Ad.2.

    Zdaniem Spółki, nieodpłatne przekazanie Skarbowi Państwa (GDDKiA) i Gminie Inwestycji Drogowej znajdującej się na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa (GDDKiA) i Gminy, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Uzasadnienie:

    Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W celu określenia czy nieodpłatne przekazanie Inwestycji Drogowej na rzecz Skarbu Państwa (GDDKiA) i Gminy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, konieczne jest rozważenie, czy przekazanie Inwestycji Drogowej powinno być rozpatrywane jako dostawa towarów lub świadczenie usług.

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

    Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 KC, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 KC, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane. Ponadto zgodnie z art. 47 § 1 KC, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych, a także zgodnie z art. 141 KC, własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

    Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem ruchomości (nakładów) połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

    Mając na uwadze powyższe, a także to, że Inwestycja Drogowa będzie w części dotyczącej niniejszego pytania wykonywana na gruntach będących własnością Skarbu Państwa (GDDKiA) i Gminy, to nie może być ona przedmiotem odrębnej własności, gdyż w momencie jej wykonania stanie się ona własnością Skarbu Państwa (GDDKiA) i Gminy. W związku z tym, nieodpłatne przekazanie Inwestycji Drogowej nie może być traktowane jako dostawa towarów.

    Konieczne jest zatem rozważenie, czy przekazanie Inwestycji Drogowej może być uznane za świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Ponadto art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym

    W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przekazanie Inwestycji Drogowej bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji Drogowej infrastruktura komunikacyjna będzie miała wpływ na zwiększenie atrakcyjności nieruchomości, które będą wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Mając to na uwadze, warunek o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nie został spełniony i przekazanie Inwestycji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

    Podobnie np. Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 20 stycznia 2017 r. (3063- ILPP2-2.4512.206.2016.1. AD).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

    Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.) zwanej ustawą. W myśl powołanego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

    Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

    Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy. Art. 90 ustawy znajduje zastosowanie w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem.

    W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

    Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest m.in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.

    W momencie dokonywania czynności wskazanych w opisie sprawy Spółka będzie właścicielem kilku nieruchomości gruntowych, z których część jest zabudowana. Na przedmiotowych nieruchomościach Wnioskodawca planuje budowę kilku kompletnych obiektów handlowo-usługowych. Ponadto na nieruchomościach zostanie wybudowany parking oraz drogi wewnętrzne wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Obiekty te Spółka zamierza następnie wynajmować na rzecz osób trzecich nie powiązanych ze Spółką ani z jej wspólnikami. Tym samym Spółka będzie prowadziła w tym zakresie działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

    Wnioskodawca zaznaczył, że niektóre z nieruchomości, o których mowa powyżej, Spółka wydzierżawi innym podmiotom przed powstaniem obiektów budowlanych, bowiem niektóre z obiektów wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. parkingi) zostaną wybudowane przez dzierżawców.

    W celu pozyskania najemców Wnioskodawca musi podnieść atrakcyjność nieruchomości i w związku z tym podnieść ich dostępność komunikacyjną. W tym celu Spółka i jej Wspólnicy podjęli działania prawne i faktyczne mające na celu doprowadzenie do przebudowy okolicznej infrastruktury komunikacyjnej ( dalej jako: Inwestycja Drogowa). Powyższe działania obejmą przebudowę pobliskiego skrzyżowania typu T na skrzyżowanie typu rondo oraz budowę nowego połączenia drogowego od ronda do sąsiedniej ulicy. W wyniku Inwestycji Drogowej powinien zostać zwiększony standard powyżej wskazanych nieruchomości, a w rezultacie powinno zostać zwiększone zainteresowanie potencjalnych najemców, a także zwiększona powinna zostać wysokość czynszu pobieranego przez Wnioskodawcę w przyszłości.

    W celu realizacji Inwestycji Drogowej zostało zawarte porozumienie. Porozumienie zawarto z zarządcami (powinno być: właścicielami przypis Organu) dróg publicznych sąsiadujących z wyżej wymienionymi nieruchomościami tj. z Powiatem [], ze Skarbem Państwa (reprezentowanym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad) i Gminą . Część gruntów, na których znajdują się obecnie istniejące drogi mające być przedmiotem przebudowy jest własnością Skarbu Państwa oraz Gminy. Pozostała część gruntów, na których będzie prowadzona Inwestycja Drogowa jest własnością Wnioskodawcy.

    Zgodnie z wyżej wskazanym porozumieniem Wnioskodawca zobowiązał się sfinansować w całości opracowanie dokumentacji projektowej, a następnie na swój koszt i swoim staraniem - będzie realizować Inwestycję Drogową. Powyższe obejmuje wszelkie działania konieczne dla prawidłowego wykonania Inwestycji Drogowej w uzgodnionym zakresie i terminie.

    Ponadto, zgodnie z postanowieniami Porozumienia, nieruchomości, na których powstanie Inwestycja Drogowa, zostaną przed rozpoczęciem prac (bez wynagrodzenia) przekazane, na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), na rzecz Skarbu Państwa (skrzyżowanie typu rondo) oraz Gminy (nowe połączenie drogowe).

    Wnioskodawca podkreślił również, że Skarb Państwa, Powiat i Gmina nie będą partycypowały finansowo w realizacji Inwestycji Drogowej. Wszelkie obowiązki wynikające z realizacji Porozumienia Wnioskodawca będzie wykonywał we własnym imieniu i na własny rachunek na nieruchomościach, które w momencie realizacji Inwestycji Drogowej nie będą już jej własnością.

    Decyzję o realizacji Inwestycji Drogowej Wnioskodawca podjął kierując się rachunkiem ekonomicznym. W wyniku przeprowadzonych analiz ustalono, że wykonanie Inwestycji Drogowej i przekazanie jej na rzecz wyżej wymienionych podmiotów w przyszłości spowoduje zwiększenie obrotów z tytułu wynajmu nieruchomości.

    Wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do pierwszego z zadanych pytań dotyczą kwestii, czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji Drogowej.

    Jak wskazano wyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

    Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

    Mają na uwadze okoliczności, z których wynika, ze wydatki poniesione na budowę drogi oraz ronda będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną (wynajem nieruchomości), a wybudowanie drogi i ronda zapewni oraz usprawni dostęp do tych nieruchomości (zwiększy atrakcyjność nieruchomości, a tym samym zwiększy poziom czynszów), stwierdzić należy, że wydatki poniesione na budowę infrastruktury drogowej będą miały pośredni związek z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny.

    W przedmiotowej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionym na realizację Inwestycji Drogowej przekazanej następnie na rzecz Skarbu Państwa i Gminy oraz czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej polegającej na wynajmie obiektów handlowo-usługowych. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę Inwestycji Drogowej.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie Inwestycji Drogowej na rzecz Skarbu Państwa i Gminy, znajdującej się na nieruchomościach stanowiących własność Skarbu Państwa i Gminy, będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie nr 2).

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ().

    Z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne darowizny

    &˗ jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

    Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Za odpłatne świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, uznaje się również:

    1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
    2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

    Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

    Analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że przekazanie na rzecz Skarbu Państwa i Gminy zrealizowanej na nieruchomościach należących do Skarbu Państwa i Gminy Inwestycji Drogowej, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku wynika, że Spółce, w momencie przystąpienia do realizacji Inwestycji Drogowej, nie będzie przysługiwać prawo do rozporządzania jak właściciel nieruchomościami, na których realizowana będzie Inwestycja Drogowa (nieruchomości, przed rozpoczęciem prac, w oparciu o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, zostaną przekazane na rzecz Skarbu Państwa i Gminy). Zatem, przekazania przez Spółkę nieodpłatnie Inwestycji Drogowej nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

    Czynność ta stanowić może wobec tego świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy o VAT. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

    Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu powinno być świadczeniem do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Jak wynika z wniosku jednym z elementów niezbędnych do wybudowania kilku obiektów handlowo-usługowych, a następnie ich wynajmu, jest zwiększenie ich dostępności komunikacyjnej, czemu ma służyć realizacji Inwestycji Drogowej. Działania te w przyszłości ułatwią Wnioskodawcy pozyskanie najemców wyżej wskazanych obiektów handlowo-usługowych, a także uzyskanie wyższego czynszu za wynajem tych obiektów. Należy zatem uznać, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz Skarbu Państwa i Gminy Inwestycji Drogowej zrealizowanej na nieruchomościach należących do Skarbu Państwa i Gminy ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

    Uwzględniając okoliczności sprawy oraz ww. regulacje prawne uznać należy, że nieodpłatne przekazanie na rzecz Skarbu Państwa i Gminy Inwestycji Drogowej stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała, wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem.

    W konsekwencji należy uznać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz Skarbu Państwa (skrzyżowanie typu rondo) i Gminy (nowe połączenie drogowe) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Podsumowując:

    • Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wydatkami na realizację Inwestycji Drogowej.
    • Przekazanie zrealizowanej Inwestycji Drogowej na rzecz Skarbu Państwa i Gminy będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

    W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

    Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej