skutki na gruncie ustawy VAT dotyczące sukcesji praw przy łączeniu się spółek przez przejęcie - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.186.2019.1.KOM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.06.2019, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.186.2019.1.KOM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

skutki na gruncie ustawy VAT dotyczące sukcesji praw przy łączeniu się spółek przez przejęcie

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków na gruncie ustawy VAT dotyczących sukcesji praw przy łączeniu się spółek przez przejęcie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków na gruncie ustawy VAT dotyczących sukcesji praw przy łączeniu się spółek przez przejęcie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej B. S.A. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] świadczy usługi polegające na sprzedaży kart umożliwiających ich posiadaczom korzystanie z szerokiej gamy usług sportowych, rekreacyjnych i rozrywkowych, dostępnych w ramach programu M. na rzecz podmiotów gospodarczych (w szczególności spółek: tzw. usługi B2B), na podstawie zawieranych z nimi umów. Co do zasady, działalność ta generuje po stronie Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług [dalej: VAT], a Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

W związku z działaniami mającymi na celu rozwój/reorganizację działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, Spółka uczestniczyła/planuje uczestniczyć w transakcjach, w ramach których do Spółki przeniesiony zostaje cały majątek innej spółki (spółek) [dalej: Spółka Przejmowana/Spółki Przejmowane] w związku z jej/ich przejęciem (łączenie się przez przejęcie), w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych [dalej: KSH oraz, odpowiednio, Połączenie lub Transakcja]. W rezultacie Spółka Przejmowana (Spółki Przejmowane) traci swój byt prawny.

Działalność wykonywana przez Spółki Przejmowane obejmuje generalnie czynności opodatkowane VAT. Co do zasady, Spółkom Przejmowanym przysługuje w związku z tym prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług wykorzystywanych dla potrzeb tej działalności. W szczególności, kwoty tego VAT wynikają z faktur dokumentujących tzw. zakupy krajowe, wystawianych przez podmioty trzecie [dalej: Dostawcy].

Na gruncie obowiązujących regulacji prawnych skutki prawne Transakcji w postaci przejęcia Spółek Przejmowanych przez Spółkę następują z chwilą wpisu Połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego [dalej: Dzień Połączenia lub Dzień Transakcji].

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy podmiotem uprawnionym do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług związanych z działalnością Spółek Przejmowanych jest/będzie (imiennie) Spółka, w sytuacji gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z danej faktury powstało/powstanie w/po Dniu Transakcji, tj. jeśli w/po Dniu Transakcji łącznie spełnione zostały/zostaną warunki:

  • po stronie Dostawcy powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług,
  • doszło do otrzymania przez Spółkę/Spółkę Przejmowaną faktury dokumentującej ww. dostawę towarów/świadczenie usług,
- niezależnie od tego, czy na fakturze jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana czy Wnioskodawca?
  • Czy podmiotem uprawnionym do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług związanych z działalnością Spółek Przejmowanych jest/będzie Spółka w sytuacji, gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z danej faktury powstało/powstanie przed Dniem Transakcji, tj. jeśli przed Dniem Transakcji łącznie spełnione zostały/zostaną warunki:
    • po stronie Dostawcy powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług,
    • doszło do otrzymania przez Spółkę Przejmowaną faktury dokumentującej ww. dostawę towarów/świadczenie usług, przy czym
    • VAT naliczony wynikający z tej faktury nie został/zostanie odliczony przez Spółkę Przejmowaną do dnia Połączenia,
    - niezależnie od tego, czy na fakturze jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana czy Wnioskodawca?
  • Czy w sytuacji, gdy - zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odniesieniu do pytania nr 1 lub pytania nr 2 - Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców przed Dniem Połączenia, na których jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana, w zakresie określenia nabywcy fakturę należy uznać za prawidłową i, w rezultacie, brak jest/będzie podstaw do jej korygowania w tym zakresie?
  • Czy w sytuacji, gdy - zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odniesieniu do pytania nr 1 lub pytania nr 2 - Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców w/po Dniu Połączenia, na których jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana, Spółka może skorygować ww. uchybienie (wskazując Wnioskodawcę jako nabywcę) poprzez wystawienie odpowiedniej noty korygującej?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    1. Spółka jest/będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług związanych z działalnością Spółek Przejmowanych w sytuacji, gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z danej faktury powstało/powstanie w/po Dniu Transakcji, tj. jeśli w/po Dniu Transakcji łącznie spełnione zostały/zostaną warunki:
      • po stronie Dostawcy powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług,
      • doszło do otrzymania przez Spółkę/Spółkę Przejmowaną faktury dokumentującej ww. dostawę towarów/świadczenie usług
      - niezależnie od tego, czy na fakturze jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana czy Wnioskodawca.
    2. Spółka jest/będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług związanych z działalnością Spółek Przejmowanych w sytuacji, gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z danej faktury powstało/powstanie przed Dniem Transakcji, tj. jeśli przed Dniem Transakcji łącznie spełnione zostały/zostaną warunki:
      • po stronie Dostawcy powstał obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług,
      • doszło do otrzymania przez Spółkę Przejmowaną faktury dokumentującej ww. dostawę towarów/świadczenie usług,
        przy czym
      • VAT naliczony wynikający z tej faktury nie został/zostanie odliczony przez Spółki Przejmowane do dnia Połączenia,
      - niezależnie od tego, czy na fakturze jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana czy Wnioskodawca.
    3. w sytuacji, gdy - zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odniesieniu do pytania nr 1 lub pytania nr 2 - Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców przed Dniem Połączenia, na których jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana, w zakresie określenia nabywcy fakturę należy uznać za prawidłową i, w rezultacie, brak jest/będzie podstaw do jej korygowania w tym zakresie;
    4. w sytuacji, gdy - zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odniesieniu do pytania nr 1 lub pytania nr 2 - Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców w/po Dniu Połączenia, na których jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana, Spółka może skorygować ww. uchybienie (wskazując Wnioskodawcę jako nabywcę) poprzez wystawienie odpowiedniej noty korygującej.
      Niżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie ww. stanowiska.

    Niżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie ww. stanowiska.

    1. Uwagi ogólne

    Kwestie związane z połączeniem spółek kapitałowych zostały uregulowane w dziale I tytułu IV KSH. W art. 492 § 1 KSH wyróżniono dwa sposoby dokonania połączenia spółek kapitałowych. Jednym z nich jest, zgodnie z pkt 1 tego przepisu, połączenie przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie przez przejęcie).

    Zgodnie z art. 493 § 2 KSH połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do właściwego rejestru, a wpis ten wywołuje skutek w postaci wykreślenia spółki przejmowanej z rejestru. Ponadto, stosownie do art. 494 § 1 KSH, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

    Określając skutki podatkowe wiążące się z połączeniem należy przede wszystkim sięgnąć do art. 93 Ordynacji podatkowej. Na podstawie tego przepisu należy wskazać, iż osoba prawna przejmująca inny podmiot (tu: Spółka) wstępuje, co do zasady, we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej przejmowanej (tu: Spółki Przejmowanej).

    Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, z dniem Połączenia ustaje byt prawny (zarówno cywilnoprawny, jak i prawnopodatkowy) Spółek Przejmowanych, a Wnioskodawca w drodze sukcesji uniwersalnej wstępuje (jako następca prawny) we wszystkie prawa i obowiązki Spółek Przejmowanych.

    1. Materialne prawo podatkowe

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: (i) nabycia towarów i usług lub (ii) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

    Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy VAT jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej ze jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

    Art. 86 ust. 13 ustawy VAT przewiduje z kolei, że jeśli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż wciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.13a.

    Jak wynika z powyższych regulacji, powstanie po stronie podatnika prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów/usług uzależnione zostało od spełnienia przesłanek o charakterze materialnym oraz formalnym.

    Podstawowym warunkiem odliczenia VAT jest przeznaczenie przez podatnika nabytego towaru/usługi na potrzeby działalności opodatkowanej VAT. Podatnik jest zatem uprawniony do odliczenia VAT naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim dany zakup wykazuje związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT. Przy tym, w celu skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego, niezbędne jest: (i) powstanie po stronie dostawcy towaru/usługodawcy obowiązku podatkowego w VAT w związku z dokonaną na rzecz nabywcy dostawą/wykonaną usługą oraz (ii) posiadanie przez podatnika (nabywcę) faktury, z której wynika VAT naliczony.

    Faktura jest zatem zasadniczym dokumentem potwierdzającym na gruncie podatkowym zaistnienie zdarzenia, z którym wiąże się powstanie obowiązku podatkowego w VAT (dostawy towaru lub wykonania usługi).

    Generalnie, korekta danych wskazanych na fakturze odbywa się poprzez wystawienie faktury korygującej przez (lub w imieniu) podatnika, który dokonał dostawy towaru/wykonał usługę (zgodnie z art. 106j ustawy VAT).

    Dodatkowo, ustawodawca przewidział możliwość skorygowania pomyłek wynikających z faktury także przez nabywcę towaru/usługi (art. 106k ust. 1 ustawy VAT). W tym celu nabywca uprawniony jest do wystawienia faktury nazywanej notą korygującą. Skuteczne skorygowanie faktury przy wykorzystaniu noty korygującej wymaga akceptacji wystawcy faktury.

    Generalnie uznaje się, iż za pomocą not korygujących można dokonywać korekt tzw. błędów mniejszej wagi. Przy czym możliwość korekty faktury za pośrednictwem noty korygującej została wyłączona w odniesieniu do pomyłek w zakresie danych przewidzianych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy VAT (tj. w szczególności kwoty i stawki VAT, wartości sprzedaży brutto/netto). Wynika stąd, że korekta dokonywana za pomocą noty korygującej jest dopuszczalna w odniesieniu do pomyłek dotyczących m.in. nazwy, czy NIP nabywcy (wskazanych w art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy VAT).

    1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

    Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, na gruncie regulacji dotyczących VAT powstanie prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów/usług uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków w postaci:

    • powstania po stronie dostawcy/usługodawcy obowiązku podatkowego w związku z dokonaną dostawą towarów/świadczeniem usług, oraz
    • otrzymania przez podatnika (nabywcę) faktury, z której wynika kwota VAT naliczonego.

    Mając na uwadze, że - zgodnie z art. 93 Ordynacji podatkowej - z dniem Połączenia Wnioskodawca, jako spółka przejmująca, wstępuje w prawa i obowiązki Spółek Przejmowanych, jest on w szczególności uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary/usługi dostarczone/wykonane dla potrzeb działalności prowadzonej przez Spółki Przejmowane, niezależnie od tego, na kogo (Spółkę Przejmowaną czy Spółkę) zostały/zostaną wystawione takie faktury. Powyższe ma zastosowanie, o ile zakupy udokumentowane takimi fakturami wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi VAT i nie zachodzą inne przesłanki wyłączające prawo do odliczenia VAT naliczonego (o których mowa w szczególności w art. 88 ustawy VAT).

    Prawo to przysługuje Wnioskodawcy jako następcy prawnemu Spółek Przejmowanych, wyłącznie uprawnionemu w/po Dniu Transakcji do wykonywania praw przysługujących/związanych z działalnością tych spółek. Jednocześnie, w sytuacji gdy do powstania prawa do odliczenia VAT naliczonego - zgodnie z ww. uwagami - dochodzi w/po Dniu Transakcji, Spółka jest też w istocie jedynym, fizycznie istniejącym podmiotem, który jest/będzie w stanie wykonać to uprawnienie.

    1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

    Podobnie, w sytuacji gdy prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z danej faktury powstaje/powstanie w Spółkach Przejmowanych przed Połączeniem, ale Spółki Przejmowane nie skorzystają z tego prawa do Dnia Połączenia, w szczególności w rozliczeniu za okres, w którym ono powstało (tj. w którym spełnione zostały łącznie warunki w postaci powstania obowiązku podatkowego w VAT u Dostawcy i otrzymania faktury przez Spółkę Przejmowaną), to w oparciu o dyspozycję zawartą:

    • w art. 86 ust. 11 ustawy VAT możliwe jest/będzie odliczenie VAT naliczonego w deklaracji VAT Spółki składanej za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (w sytuacji, gdy przypadają one już po Połączeniu);
    • w art. 86 ust. 13 ustawy VAT możliwe jest/będzie odliczenie VAT naliczonego w korekcie deklaracji VAT Spółki przejmowanej (składanej przez Spółkę) za okres, w którym powstało prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z danej faktury.

    Przy tym, prawo do odliczenia VAT naliczonego będzie mogło zostać zrealizowane przez Spółkę, jako sukcesora całości praw i obowiązków Spółek Przejmowanych i kontynuatora ich działalności. Powyższe zachowuje aktualność niezależnie od tego, na kogo jako nabywcę (na Spółkę Przejmowaną czy na Spółkę) została/zostanie wystawiona dana faktura.

    Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że stanowisko zgodne z zaprezentowanym przez Wnioskodawcę w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 2 znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanej linii orzeczniczej.

    Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać na interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

    • 7 grudnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.668.2018.1.IZ);
    • 8 listopada 2018 r. (sygn. 0114-KDIP 1-3.4012.501.2018.1.SM);
    • 25 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.134.2018.1.JO);
    • 20 kwietnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.117.2018.1.BS);
    • 9 lutego 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.57.2018.1.SR);
    • 9 stycznia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.612.2017.1.RM).
    1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

    Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy - zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odniesieniu do pytania nr 1 lub pytania nr 2 - Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców przed Dniem Połączenia, na których jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana, w zakresie określenia nabywcy fakturę taką należy uznać za prawidłową i, w rezultacie, brak jest/będzie podstaw do jej korygowania w tym zakresie.

    Faktura wystawiona przed Połączeniem na Spółkę przejmowaną jest więc dokumentem zawierającym prawidłowe - na moment wystawienia faktury - dane odnośnie adresata i w tym zakresie nie wymaga żadnej korekty - w wyniku Połączenia, którego efektem jest/będzie sukcesja generalna praw i obowiązków Spółki Przejmowanej przez Spółkę nie dochodzi bowiem do zmiany osoby nabywcy (inaczej niż np. w przypadku wstąpienia do umowy podmiotu trzeciego w miejsce jednej ze stron).

    1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4

    Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy - zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odniesieniu do pytania nr 1 lub pytania nr 2 - Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dostawców w/po Dniu Połączenia, na których jako nabywca wskazana jest/będzie Spółka Przejmowana, Spółka może skorygować ww. uchybienie (wskazując Wnioskodawcę jako nabywcę) poprzez wystawienie odpowiedniej noty korygującej.

    Zgodnie z powszechnie prezentowanym podejściem, wystawienie faktury na Spółkę Przejmowaną zamiast na Spółkę jest bowiem tzw. błędem mniejszej wagi, który może zostać skorygowany za pomocą odpowiedniej noty korygującej wystawianej przez nabywcę (co pozwala zachować spójność z podejściem zaprezentowanym w ramach odpowiedzi na pytanie nr 1 i pytanie nr 2, zgodnie z którym ew. uchybienia w sposobie określenia nabywcy nie wpływają na prawo Spółki do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z takiej faktury).

    W tym miejscu należy wskazać, że w celu zapewnienia, iż w obrocie funkcjonować będą dokumenty poprawne pod względem merytorycznym i formalnym, ustawodawca wprowadził do ustawy VAT instytucje faktury korygującej oraz noty korygującej. Nota korygująca pozwala przenieść inicjatywę związaną z korektą danych wynikających z faktury z jej wystawcy na odbiorcę. Odbiorca faktury - zainteresowany tym, aby odliczenie VAT zostało dokonane na podstawie dokumentu poprawnego pod względem formalnym - uprawniony jest do wystawienia noty korygującej, służącej wyeliminowaniu uchybień w zakresie danych, o których mowa w art. 106e ust. 1-7 ustawy VAT.

    Za uchybienie tego rodzaju należy uznać pomyłkę w zakresie wystawienia w/po Dniu Transakcji faktury na Spółkę Przejmowaną. Nie skutkuje ona bowiem błędnym zidentyfikowaniem podmiotu będącego nabywcą towarów/usług, ale na pomyłkowym określeniu danych dotyczących tego nabywcy, co można traktować jako możliwą do przewidzenia konsekwencję Połączenia. Pomyłki takie mogą co prawda spowodować, że faktury nimi dotknięte nie będą w pełni poprawne pod względem formalnym, lecz nie wpłyną one w żaden sposób na fakt, że faktury te dokumentują rzeczywiste transakcje, których strony będzie można zidentyfikować.

    W świetle powyższego, jak wcześniej wskazano, faktury te będą stanowiły podstawę do odliczenia przez Spółkę wynikającego z nich VAT naliczonego. Powyższe podejście pozostaje w zgodzie ze sposobem korekty ww. pomyłek, które - jako tzw. błędy mniejszej wagi - mogą zostać skorygowane za pomocą not korygujących wystawianych przez Wnioskodawcę.

    Skorygowanie ww. pomyłek za pomocą not korygujących będzie uzasadnione w zakresie, w jakim będą one dotyczyć modyfikacji danych w zakresie nazwy, czy NIP nabywcy (o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy VAT). Korekta nie będzie zatem dotyczyć informacji, o których mowa pkt 8-15 art. 106e ust. 1 ustawy VAT, tj. m.in. stawki VAT, sumy wartości netto/brutto sprzedaży, w odniesieniu do których możliwość korekty za pomocą not korygujących została wprost wyłączona.

    W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że w przepisach o VAT nie ma regulacji, z której wynikałoby, że faktura zawierająca błędy o charakterze formalnym (np. w zakresie nazwy podatnika) nie daje prawa do odliczenia wynikającego z niej VAT naliczonego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego udokumentowanego fakturą zawierającą pomyłki zostało również potwierdzone w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-516/14 Barlis 06 - Investimentos Imobiliarios e Turisticos SA, C-518/14 Senatex GmbH czy C-280/10 Kopalnia Odkrywkowa Polski Trawertyn.

    Wnioskodawca pragnie wskazać, że podejście zaprezentowane w odniesieniu do pytania nr 3 i pytania nr 4 także znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej.

    Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać na przywołaną już wcześniej interpretację indywidualną z 9 lutego 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.57.2018.1.SR), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in.:

    Sprzedawcy (kontrahenci) za dokonane dostawy i wyświadczone usługi dla Spółki przejmowanej, jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, są obowiązani wystawić stosowne faktury. Faktura wystawiona przed dokonaniem połączenia na Spółkę przejmowana jest dokumentem zawierającym prawidłowe dane odnośnie adresata transakcji i w tym zakresie nie wymaga żadnej korekty.

    Zatem Wnioskodawcy jako Spółce przejmującej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, wystawionych na Spółkę przejmowaną przed dniem połączenia, bez konieczności korekty danych nabywcy, pod warunkiem spełnienia określonych w ustawie o VAT przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa m.in. w art. 88 ustawy o VAT. Odliczenia Wnioskodawca powinien dokonać z uwzględnieniem terminów, o których mowa w art. 86 ust. 10, 10b i 11 ustawy o podatku od towarów i usług. (...)

    (...) Spółce przejmującej, tj. Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, wystawionych na Spółkę przejmowaną po dniu połączenia, bez obowiązku korygowania danych nabywcy usługi bądź towaru, pod warunkiem spełnienia określonych w ustawie o VAT przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa m.in. w art. 88 ustawy o VAT. Warunkiem koniecznym do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie jest wystawienie w takim przypadku not korygujących na dane nabywcy usługi/towaru.

    Jednakże należy podkreślić, że pomimo tego, że w obydwu sytuacjach opisanych powyżej odliczenie podatku nie będzie uzależnione od wystawienia not korygujących przez Wnioskodawcę, to w sytuacji gdy faktury zostały wystawione po dniu połączenia, Strona otrzymująca faktury (Wnioskodawca) powinna wystawić noty korygujące i przesłać wystawcy faktury wraz z kopią w celu akceptacji treści noty i potwierdzenia stanu faktycznego dotyczącego danych nabywcy błędnie określonych w wystawionej fakturze. [podkreślenie Wnioskodawcy]

    Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało np. w interpretacji indywidualnej z 7 grudnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.668.2018.1.IZ), z 8 listopada 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.501.2018.1.SM), z 25 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.134.2018.1.JO), czy z 20 kwietnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.117.2018.1.BS).

    Podsumowując powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż faktury dokumentujące dostawy towarów/świadczenie usług związane z działalnością Spółek Przejmowanych, wystawione przez Dostawców od Dnia Transakcji, na których zostaną wskazane niewłaściwe dane nabywcy (Spółki Przejmowanej zamiast Spółki), mogą/będą mogły zostać skorygowane ex post za pomocą not korygujących wystawianych przez Spółkę. Od wystawienia takiej noty korygującej nie jest jednak uzależnione (ani odroczone) prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę VAT naliczonego wynikającego z takiej faktury.

    Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej