Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 30 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie działa w oparciu o statut uchwalony dnia 24 lipca 2017 r. na Walnym Zebraniu członków. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Podstawowym jego celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi oraz krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a swoje cele realizuje poprzez współpracę i współdziałanie z lokalnymi i wojewódzkimi władzami samorządowymi. W dniu 21 września 2017 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. Budowa siłowni zewnętrznej wraz z oświetleniem () na kwotę 55.000,00 zł. Powyższy wniosek został pozytywnie rozpatrzony przez Urząd Marszałkowski. Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie podpisania umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków unijnych (PROW na lata 2014-2020). W ramach tego projektu zostaną zainstalowane następujące urządzenia: biegacz i orbitek, twister i surfer, wyciąg i krzesło, narty i prasa, wioślarz i rower, motyl i pajacyk, jeździec i stepper, ławka z pedałami, lampa solarna, ławka solarna. Zrealizowane przedsięwzięcie pozwoli stworzyć funkcjonalne estetyczne miejsce dla każdego mieszkańca, które pozwala na atrakcyjne spędzenie czasu nie tylko przez dzieci, młodzież, ale i mieszkańców z każdej grupy wiekowej. Projekt będzie realizowany w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców i nie będzie generować przychodów. Koszt realizowanego projektu łącznie z podatkiem VAT stanowi kwotę 55.000,00 zł. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszeniu, pomimo że nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie przysługuje mu odliczenie podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowanym we właściwym Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia. Podczas realizacji przedsięwzięcia pn. Budowa siłowni zewnętrznej wraz z oświetleniem solarnym wszystkie zakupy urządzeń wraz z montażem zaliczono do kosztów kwalifikowanych (tj. łącznie z podatkiem VAT) z uwagi na brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że nie posiada możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego ponieważ nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego może dokonać podatnik od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W związku z powyższym Stowarzyszenie uważa, że nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu, a co za tym idzie podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków związanych z realizacją tejże inwestycji powinien stanowić koszty kwalifikowane zadania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usług w związku z realizacją zadania, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa siłowni zewnętrznej wraz z oświetleniem ().
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej