Temat interpretacji
projekt prawo do odliczenia
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2018 r. (data wpływu 24 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
D. (dalej D.), zgodnie z ustawą... - dalej ustawa..., jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład L., reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.
Zgodnie z ustawą..., L. w ramach sprawowanego zarządu majątkiem Skarbu Państwa prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.
Zgodnie z § 12 Statutu L., nadanego Zarządzeniem Ministra, D. jest jednostką organizacyjną L., stanowiącą aparat wykonawczy G.
G. m.in. inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa.
W myśl przepisów ustawy gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:
- powszechnej ochrony lasów,
- trwałości utrzymania lasów,
- ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,
- powiększania zasobów leśnych.
Elementem powszechnej ochrony lasów jest ochrona przyrody, w tym ochrona siedlisk i ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. W związku z tym, że przy prowadzeniu gospodarki leśnej L. obowiązane są do stosowania przepisów związanych z ochroną przyrody, a określonych w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz.142), D. realizuje projekt - dalej Projekt, współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej (60%) w ramach Programu LIFE, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (28%) oraz ze środków własnych D.. Współbeneficjentem projektu jest Stowarzyszenie odpowiedzialny za realizację wybranych działań. Całkowity budżet projektu wynosi: .
Głównym celem projektu jest powstrzymanie spadku liczebności, a docelowo wzrost liczebności populacji rybołowów w Polsce. Wśród działań zaplanowanych w projekcie przewidziano kluczowe zadania, które powinny pozwolić na zwiększenie liczby miejsc do zakładania gniazd, zwiększyć bazę żerową rybołowów oraz objąć szczególną ochroną każde z miejsc występowania tego gatunku. Projekt został dofinansowany w ramach komponentu Przyroda w Programie LIFE i ponad 25% działań w projekcie związana jest z czynną ochroną gatunku. W projekcie przewidziano również szczegółowy monitoring stanowisk i siedliska występowania rybołowów. Zaplanowane zostały warsztaty dla ornitologów oraz środowiska rybackiego. W celu zwiększenia świadomości społecznej o rybołowach planowana jest również organizacja konkursów dla dzieci oraz udział w wydarzeniach społecznych w małych miejscowościach.
Rybołów to jeden z najrzadszych i najbardziej zagrożonych gatunków ptaków drapieżnych w Polsce, który wymieniony jest m.in w:
- Załączniku I Dyrektywy Ptasiej.
- Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt (2001)
Do udziału w projekcie zaangażowanych zostało również 26 nadleśnictw (stan na dzień składania wniosku ORD-IN) na mocy Decyzji G. L. z dnia 18 stycznia 2018 r. oraz Decyzji z dnia 18 czerwca 2018 r. Do udziału w projekcie zaangażowano Nadleśnictwa:.... W projekcie bierze również udział C., które realizuje działania edukacyjne, finansowane ze środków funduszu leśnego L.
Projekt skupia się na realizacji zadań prowadzonych na terenach leśnych, gdzie rybołowy najczęściej gniazdują oraz akwenów, które stanowią jego bazę żerową.
Cel Projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację poniższych działań:
- weryfikacja granic stref ochronnych utworzonych dla rybołowów na obszarach Natura 2000 SPA,
- Paszporty dla rybołowów - Identyfikacja wszystkich czynnych stanowisk rybołowa,
- analiza bazy żerowej rybołowów,
- budowa sztucznych gniazd na słupach energetycznych,
- budowa sztucznych gniazd na drzewach,
- budowa gniazd interwencyjnych na drzewach,
- zakup ryb w celu poprawy bazy żerowej rybołowów,
- montaż szlabanów ochraniających stanowiska rybołowów,
- monitoring ptaków z użyciem loggerów,
- przeprowadzenie badań genetycznych populacji rybołowów w Polsce,
- montaż kamer online oraz fotopułapek,
- warsztaty prowadzenia gospodarki rybackiej z uwzględnieniem obecności rybołowa,
- Międzynarodowa konferencja ochrony rybołowa w Europie środkowej,
- organizacja warsztatów międzynarodowych,
- organizacja konkursu wiedzy o rybołowach w ramach World Osprey Week,
- montaż tablic informacyjnych o projekcie,
- budowa czatowni dla miłośników ptaków.
D. jako jednostka nadrzędna oraz beneficjent koordynujący przygotowuje zamówienia na dostawy i usługi, które są wykonywane na terenie ww. Nadleśnictw. Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwa i D. fakturami wraz z wykazaną kwotą podatku VAT. Koszty poniesione przez Nadleśnictwa będą refundowane ze środków D., które zostaną dalej rozliczone jako części budżetu wydatków Projektu przedłożonych do akceptacji Komisji Europejskiej.
Nadleśnictwa będą ponosić koszty w związku z realizacją następujących działań:
- Budowa sztucznych gniazd na słupach energetycznych
- Montaż szlabanów ochraniających stanowiska rybołowów
- Montaż tablic informacyjnych o projekcie
- Budowa czatowni dla miłośników ptaków
Nadleśnictwa będą odpowiedzialne za zarządzanie środkami trwałymi wytworzonymi w trakcie realizacji Projektu. Wytworzone lub nabyte środki trwałe będą stanowić mienie Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictw biorących udział w Projekcie.
Zgodnie z art. 11.19 Wytycznych dla Wnioskodawców dla realizacji projektów LIFE, podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany jeśli beneficjent projektu dostarczy Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że zawarte w krajowych aktach prawnych regulacje potwierdzają brak możliwości odzyskania VAT za aktywa i usługi nabywane dla celów realizacji projektu.
D. jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). Obok wykonywania działalności statutowej wynikającej z ustawy..., uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, od których nalicza i płaci podatek należny VAT tj. dochody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT), dochody z wynajmu powierzchni biurowej (opodatkowane stawką 23%), dochody ze sprzedaży towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich np. usługi telekomunikacyjne (opodatkowane stawką 23% VAT), itp. które to nie mają związku z realizacją projektu.
Od 18 stycznia 2018 r., D. na bieżąco realizuje zadania wynikające z zawartych umów dotyczących projektu i nie odlicza podatku VAT od zakupów dokonywanych w jego ramach - uznając, że nie podlega on zwrotowi, gdyż nie zachodzi powiązanie z czynnościami /obrotem opodatkowanym. Realizacja projektu nie przynosi, ani w przyszłości nie przyniesie D. dochodów.
Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w analogicznej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną pod numerem IPPP2/443-892/11-2/KOM z dnia 16 września 2011 r. projekt oraz... na rzecz Nadleśnictwa pod numerem 0115-KDIT1-1.4012.211.2018.1.NK z dnia 2 maja 2018 r.
W związku z tym, że głównym celem projektu jest ochrona populacji gatunku chronionego tj. rybołowa, efekty zrealizowanego projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy D. przystępując do projektu miała prawo, biorąc pod uwagę zakładane cele którym ma służyć projekt, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z póżn.zm.) dalej ustawa o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust.2 pkt. l lit. a ustawy)
Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.
Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
- wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
- wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 z 11.12.2006r., str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej dyrektywą VAT - jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TSUE - w sprawach: C-268/83, C-408/98).
Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia.
Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).
Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych, związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Są nimi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).
Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 (art. 15), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Wobec powyższego, zdaniem D. jako Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu nie przysługuje.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
System odliczeń wynikający z przepisów zarówno Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zwanego dalej TSUE w sprawach: C-268/83, C-408/98).
Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).
Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).
Należy również wskazać, że warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.
Wobec powyższego należy podkreślić, że brak ścisłego związku poniesionych wydatków z konkretnymi transakcjami opodatkowanymi nie musi zawsze prowadzić do braku prawa do odliczenia VAT. W przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy oferowanych przez podatnika towarów lub usług, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością opodatkowaną prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy. Zgodnie z pkt 1 powyższego przepisu są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład L., reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Wnioskodawca realizuje projekt, współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej. Głównym celem projektu jest powstrzymanie spadku liczebności, a docelowo wzrost liczebności populacji rybołowów w Polsce. Wśród działań zaplanowanych w projekcie przewidziano kluczowe zadania, które powinny pozwolić na zwiększenie liczby miejsc do zakładania gniazd, zwiększyć bazę żerową rybołowów oraz objąć szczególną ochroną każde z miejsc występowania tego gatunku. Projekt został dofinansowany w ramach komponentu Przyroda w Programie LIFE i ponad 25% działań w projekcie związana jest z czynną ochroną gatunku. W projekcie przewidziano również szczegółowy monitoring stanowisk i siedliska występowania rybołowów. Zaplanowane zostały warsztaty dla ornitologów oraz środowiska rybackiego. W celu zwiększenia świadomości społecznej o rybołowach planowana jest również organizacja konkursów dla dzieci oraz udział w wydarzeniach społecznych w małych miejscowościach. Rybołów to jeden z najrzadszych i najbardziej zagrożonych gatunków ptaków drapieżnych w Polsce. Do udziału w projekcie zaangażowanych zostało również 26 nadleśnictw.
Projekt skupia się na realizacji zadań prowadzonych na terenach leśnych, gdzie rybołowy najczęściej gniazdują oraz akwenów, które stanowią jego bazę żerową. Cel Projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację poniższych działań:
- weryfikacja granic stref ochronnych utworzonych dla rybołowów na obszarach Natura 2000 SPA,
- Paszporty dla rybołowów - Identyfikacja wszystkich czynnych stanowisk rybołowa,
- analiza bazy żerowej rybołowów,
- budowa sztucznych gniazd na słupach energetycznych,
- budowa sztucznych gniazd na drzewach,
- budowa gniazd interwencyjnych na drzewach,
- zakup ryb w celu poprawy bazy żerowej rybołowów,
- montaż szlabanów ochraniających stanowiska rybołowów,
- monitoring ptaków z użyciem loggerów,
- przeprowadzenie badań genetycznych populacji rybołowów w Polsce,
- montaż kamer online oraz fotopułapek,
- warsztaty prowadzenia gospodarki rybackiej z uwzględnieniem obecności rybołowa,
- Międzynarodowa konferencja ochrony rybołowa w Europie środkowej,
- organizacja warsztatów międzynarodowych,
- organizacja konkursu wiedzy o rybołowach w ramach World Osprey Week,
- montaż tablic informacyjnych o projekcie,
- budowa czatowni dla miłośników ptaków.
D. jako jednostka nadrzędna oraz beneficjent koordynujący przygotowuje zamówienia na dostawy i usługi, które są wykonywane na terenie ww. Nadleśnictw. Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwa i D. fakturami wraz z wykazaną kwotą podatku VAT. Koszty poniesione przez Nadleśnictwa będą refundowane ze środków D., które zostaną dalej rozliczone jako części budżetu wydatków Projektu przedłożonych do akceptacji Komisji Europejskiej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach ww. projektu.
W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że zgodnie z ustawą..., dalej ustawa..., lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza L., w ramach sprawowanego zarządu L. prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt la tej ustawy, trwale zrównoważona gospodarka leśna to działalność zmierzająca do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów.
W myśl ustawy..., trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu ().
Na podstawie art. 8 powołanej ustawy, gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:
- powszechnej ochrony lasów;
- trwałości utrzymania lasów;
- ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów;
- powiększania zasobów leśnych.
Ponadto, w myśl ustawy..., właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:
- zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk:
- ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu:
- pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej:
- przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3;
- racjonalnego użytkowania lasu w sposób
trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
- pozyskiwanie drewna w granicach nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
- pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.
W kontekście prowadzonych projektów związanych z wykonaniem kompleksowych działań czynnej ochrony gatunków i siedlisk występujących na obszarach Natura 2000, należy zwrócić uwagę, że zgodnie ustawą... L. otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone przez administrację rządową, a w szczególności na opracowanie planów ochrony dla rezerwatów przyrody znajdujących się w zarządzie L., ich realizację, ochronę gatunkową roślin i zwierząt oraz sprawowanie nadzoru nad obszarami wchodzącymi w skład sieci Natura 2000.
Przepis ten stanowi wyjątek od zasady, bowiem w myśl ustawy..., L. prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów.
Z kolei, z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w L. wynika, że z dotacji celowych, o których mowa w art. 54 ustawy, finansowane są zadania, na które została udzielona dotacja w wysokości faktycznie poniesionych kosztów, wobec czego środki te należy oddzielić od środków pozyskiwanych z prowadzenia własnej działalności leśnej.
Powyższe potwierdza, że w ramach dotowanych projektów w zakresie ochrony gatunkowej, realizowane są pozaprodukcyjne funkcje lasu, jakimi są ochrona przyrody, siedlisk i ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. Inny jest zakres, cel i charakter działań podejmowanych w ramach takich projektów, a inny w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że działania związane z realizacją projektu nie będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wynika z wniosku towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Głównym celem projektu jest ochrona zagrożonego wyginięciem gatunku powstrzymanie spadku liczebności, a docelowo wzrost liczebności populacji rybołowów w Polsce.
Wobec powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Tym samy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej