Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat W. (zwany dalej Powiatem lub Wnioskodawcą) utworzony został w 1999 r. w ramach reformy administracyjnej. Powiat działa na podstawie:
- ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, ze zm.),
- uchwały Nr XXV/178/2013 Rady Powiatu W. z dnia 27 sierpnia 2013 roku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu W. (Dz. Urz. Woj. () z 2013 r. poz. 3290).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym). Powiat realizuje swoje zadania przy pomocy powiatowych jednostek budżetowych, które nie posiadają odrębnej osobowości prawnej. Jedną z jednostek budżetowych Powiatu jest Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w () (zwany dalej ZSOiZ lub Szkołą), działający na podstawie:
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm.),
- statutu Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w ().
Powiat W. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z późn. zm.) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu i jego jednostek budżetowych. W związku z tym Powiat składa jedną wspólną deklarację VAT wykazując czynności opodatkowane wykonywane przez Powiat, w tym jego jednostki budżetowe. Tym samym Powiat, jako jeden podatnik, jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie i ewidencję czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym czynności realizowane przez jego jednostki budżetowe nieposiadające osobowości prawnej.
Powiat w związku z aplikowaniem o dofinansowanie ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 (w ramach osi priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działania: 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, poddziałania: 8.2.1. Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego) stara się o pozyskanie środków na realizację projektu pn. (). Warunkiem podpisania umowy jest przedłożenie interpretacji indywidualnej o kwalifikowalności VAT.
Beneficjentem projektu będzie Powiat, bezpośrednim realizatorem projektu będzie ZSOiZ. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT. Jako nabywca będzie na nich figurował Powiat W., odbiorcą będzie Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w (). Realizacja przedmiotowego projektu służyć ma celom publicznoprawnym w zakresie edukacji publicznej, wynikającym z ustawy o systemie oświaty oraz odpowiednio z ustawy o samorządzie powiatowym.
W ramach projektu zamierza się doposażyć następujące pracownie dydaktyczne w ZSOiZ:
- pracownia budowlana i warsztaty szkolne,
- pracownia dokumentacji technicznej (pracownia rysunku technicznego),
- pracowania planowania żywienia i obsługi gości,
- pracownia technologii gastronomicznej i szkolnych warsztatów.
Wyposażenie pracowni technologii gastronomicznej i warsztatów szkolnych planowane do zakupienia w ramach projektu: komputer przenośny, oprogramowanie biurowe, telewizor, projektor multimedialny, rozwijany ekran, program komputerowy do planowania żywienia i układania diet, zmywarka do naczyń, wentylatory, wyciągowe apteczka, chłodziarka z zamrażarką, piec konwekcyjno-parowy, kuchenka mikrofalowa, kuchenka indukcyjna z piekarnikiem, stół z płytą roboczą, środki i sprzęt do utrzymania stanowiska w czystości, zestaw noży kuchennych, zestaw patelni, garnki niskie, nożyk podstawowy do carvingu, ostrzałka do nożyków do carvingu, ostrzałka elektryczna do noży, sosjerki o pojemności ok 150 ml z białego szkła/ porcelany, brytfanki emaliowane lub naczynia żaroodporne, naczynia na dipy, gaśnica proszkowa, gofrownica, grill kontaktowy pojedynczy, nóż dekoracyjny do cytrusów, nożyce do drobiu, młynek do przypraw, moździerz do przypraw, urządzenie do sous vide, waga elektroniczna do 5 kg, pakowarka próżniowa, prześwietlacz do sprawdzania świeżości jaj, urządzenie do rozdrabniania warzyw i owoców, zestaw desek gastronomicznych, sokowirówka, rękawice łapki do piekarników.
Wyposażenie pracowni planowania żywienia i obsługi gości planowane do zakupienia w ramach projektu: komputer przenośny z oprogramowaniem biurowym, pakiet biurowy (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji), program antywirusowy, drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką A4, tabele składu i wartości odżywczych produktów spożywczych, normy żywienia i wyżywienia, stoły restauracyjne 120x80 plus krzesła, wózki kelnerskie, witryna chłodnicza, bielizna: obrusy dopasowane do stolików, serwetki bawełniane 40x40, bielizna: uniformy kelnerskie, menaże, elementy dekoracji stołów: flakony ze szkła, tace dekoracyjne srebrne, żelazko, deska do prasowania, ekspres do kawy / herbaty, waga z funkcją pomiaru składu masy ciała, czajnik bezprzewodowy, apteczka, kasa kelnerska z oprogramowaniem sieciowym
Wyposażenie pracowni budowlanej i warsztatów szkolnych planowane do zakupienia w ramach projektu: drukarka laserowa ze skanerem i kopiarką a4, projektor multimedialny, podręczniki i poradniki zawodowe dotyczące robót budowlanych, dalmierz laserowy, laserowy przyrząd traserski, betoniarka wolnospadowa, wiertarka, taczka, mieszadła do zapraw, wiadro z podziałką objętościową, młotek murarski, młotek gumowy, kielnia, kielnie do wykańczania spoin, pace, packa do szlifowania, szpachelka, piła ręczna, piła ręczna widiowa, przedłużacz elektryczny z kilkoma gniazdami, poziomnica, pion murarski, sznur traserski, łata, cegła pełna zwykła, cegła dziurawka, cegła klinkierowa, pustaki ceramiczne, bloczki z betonu komórkowego, płyty styropianowe, płyty z wełny mineralnej, zaprawy murarskie, cement, wapno, stal zbrojeniowa, gwoździe, agregat tynkarski, wałek do fakturowania tynków, nożyce do cięcia narożników, rusztowanie stolikowe, tynki gipsowe, tynki cienkowarstwowe mineralne, kleje do styropianu, kleje do wełny mineralnej, siatka z włókna szklanego, kołki do montażu wełny i styropianu.
Wyposażenie pracowni dokumentacji technicznej planowane do zakupienia w ramach realizacji projektu: komplet przyborów kreślarskich do wykonywania rysunków na tablicy szkolnej.
Wyposażenie planowane do zakupienia w ramach projektu jest zgodne z wyposażeniem rekomendowanym przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w katalogu wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów opracowanym przez MEN.
Grupą docelową projektu są uczniowie ZSOiZ kształcący się na kierunkach: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik budownictwa, którzy będą korzystać z doposażonych pracowni podczas zajęć praktycznych.
W przypadku uzyskania dofinansowania i realizacji przedmiotowego projektu osiągnięte efekty w postaci doposażenia pracowni dydaktycznych nie będą wykorzystywane do celów opodatkowanych. Nie zakłada się również generowania dochodów wynikających z doposażenie pracowni w ramach realizacji projektu,
ZSOiZ jest szkołą publiczną wykonują usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży w oparciu o przywołane wyżej przepisy, jak również świadczy usługi i wykonuje dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane. W związku z wykonywanymi usługami ZSOiZ uzyskuje wpływy z tytułu:
- sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów i nauczycieli Szkoły,
- sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów z innych szkół,
- sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej na rzecz osób niebędących uczniami,
- opłat za wydanie duplikatów świadectw i legitymacji,
- opłat za zakwaterowanie w internacie uczniów Szkoły,
- opłat za noclegi w internacie osób niebędących uczniami.
Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nabywane będą w ramach publicznoprawnych zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej. Żadna z czynności opodatkowanych lub zwolnionych świadczonych bezpośrednio przez Szkołę nie jest wykonywana, jak również nie będzie wykonywana, w doposażonych w ramach projektu pracowniach. Szkoła posiada do tych celów właściwą infrastrukturę, w tym oddzielną kuchnię, i nie wykorzystuje pracowni dydaktycznych do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w ramach planowanej realizacji projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 pn. () Powiatowi W. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 pn. ().
Towary i usługi nabyte do realizacji ww. projektu będą wykorzystane do doposażenia pracowni dydaktycznych szkoły publicznej, co oznacza że ich zakup będzie ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z dnia 2017 r. poz. 1221 ze zm.) są zwolnione z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w związku z aplikowaniem o dofinansowanie ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 (w ramach osi priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działania: 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, poddziałania: 8.2.1. Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego) stara się o pozyskanie środków na realizację projektu pn. Poprawa infrastruktury służącej do szkoleń zawodowych w celu podniesienia jakości nauki zawodu oraz dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb regionalnego i lokalnych rynków pracy.
Beneficjentem projektu będzie Powiat, bezpośrednim realizatorem projektu będzie ZSOiZ. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT. Jako nabywca będzie na nich figurował Powiat W., odbiorcą będzie Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w (). Realizacja przedmiotowego projektu służyć ma celom publicznoprawnym w zakresie edukacji publicznej, wynikającym z ustawy o systemie oświaty oraz odpowiednio z ustawy o samorządzie powiatowym.
W ramach projektu zamierza się doposażyć pracownie dydaktyczne w ZSOiZ.
Wyposażenie planowane do zakupienia w ramach projektu jest zgodne z wyposażeniem rekomendowanym przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w katalogu wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów opracowanym przez MEN.
Grupą docelową projektu są uczniowie ZSOiZ kształcący się na kierunkach: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik budownictwa, którzy będą korzystać z doposażonych pracowni podczas zajęć praktycznych.
W przypadku uzyskania dofinansowania i realizacji przedmiotowego projektu osiągnięte efekty w postaci doposażenia pracowni dydaktycznych nie będą wykorzystywane do celów opodatkowanych. Nie zakłada się również generowania dochodów wynikających z doposażenie pracowni w ramach realizacji projektu,
Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nabywane będą w ramach publicznoprawnych zadań własnych Powiatu z zakresu edukacji publicznej. Żadna z czynności opodatkowanych lub zwolnionych świadczonych bezpośrednio przez Szkołę nie jest wykonywana, jak również nie będzie wykonywana, w doposażonych w ramach projektu pracowniach. Szkoła posiada do tych celów właściwą infrastrukturę, w tym oddzielną kuchnię, i nie wykorzystuje pracowni dydaktycznych do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy nabycia dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie nabywał wymienionych w opisie sprawy towarów (wyposażenia pracowni dydaktycznych w ZSOiZ) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem dokonując tych zakupów nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem, w związku z tym, że realizując przedmiotowy projekt Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a dokonywane przez Wnioskodawcę nabycia w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Zainteresowany nie będzie miał na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 pn. (), jest prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazać też należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zakreślonym pytaniem Wnioskodawcy, natomiast inne kwestie (w szczególności czy usługi, do świadczenia których Wnioskodawca zamierza nabyć ww. wyposażenie, są zwolnione od podatku) nie są przedmiotem interpretacji, jako że w tym zakresie nie zostało sformułowane zapytanie Wnioskodawcy.
Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej