Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 5 września 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem pn. .
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat jako lider otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 1 - Przedsiębiorczość, Działanie 1.3 Wspieranie wytwarzania i promocji produktów regionalnych, na realizację projektu . Partnerami projektu były: Gmina A, Gmina B, Powiat C. Projekt realizowany był w okresie od 6 października 2010 r. do 31 grudnia 2014 r. Podmiotem realizującym projekt w imieniu Powiatu było Starostwo Powiatowe, które było jedynym odbiorcą i płatnikiem wszystkich faktur w ramach projektu.
Festiwal to projekt w ramach, którego odbyły się trzy cykliczne imprezy, w trzech miastach, gdzie istniały lub istnieją i (A., B., C.). Festiwal promował ... w nietypowym aspekcie , kulturalnym, archeologicznym i kulinarnym dzięki różnorodnym i komplementarnym działaniom. Festiwal odbywał się w trzech edycjach - w latach 2012, 2013 i 2014.
Wdrożenie projektu miało duży wpływ na umożliwienie prezentacji wyrobów regionalnych, a tym samym ich promocję na szerszą skalę, aniżeli lokalna. Działania te miały na celu wsparcie wytwórców regionalnych z regionu jak również wzmocnienie tożsamości mieszkańców poprzez promocję dziedzictwa kulinarnego.
Imprezy w ramach festiwalu miały charakter niekomercyjny. Wstęp na koncerty, udział w wystawach, przeglądach, konkursach kulinarnych, czy zawodach sportowych był darmowy dla mieszkańców. Niniejszy projekt nie generował dochodów.
Partnerzy przekazali dla Powiatu swój wkład własny do projektu, jak również nie opłacali żadnych faktur, jedynym odbiorcą i płatnikiem faktur w ramach realizowanego projektu było Starostwo Powiatowe.
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jako Lider projektu był odpowiedzialny za całą realizację projektu tj. koordynację przedsięwzięcia w zakresie przygotowania, realizacji w tym za prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, sprawozdawczość, rozliczenia, zarządzanie projektem i odbiór wykonanych usług, zabezpieczenie wkładu własnego, opłacenie wszystkich faktur związanych z realizacją projektu, zwrot niewykorzystanego wkładu własnego Partnerom projektu (zwrot przekazanej dotacji).
Partnerzy zobowiązali się do współpracy w sprawach organizacyjnych i instytucjonalnych dotyczących realizacji, a także przy jego promocji. Przekazali zabezpieczenie wkładu własnego Liderowi w formie dotacji.
Festiwal to wydarzenie cykliczne sytuowane w trzech miastach (Partnerzy projektu) o bogatych tradycjach . Całość oparta była na wielu komponentach od: objazdowego M, które było prezentowane poprzez wystawę zdjęć, materiałów prasowych, akcesoriów , Przeglądu , regat żeglarskich o puchar ..., pokazów , degustację , stanowiska z , stoiska z i , wystawców ze spożywczymi produktami regionalnymi skupionych wokół kulinarnego dziedzictwa, koncerty itp. W każdej miejscowości komponenty były takie same.
W zamian za przekazanie przez Partnerów wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy nie otrzymali oni jakichkolwiek towarów lub usługi od Lidera.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując nabycia towarów i usług, związanych z realizacją ww. projektu, nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, gdyż poniesione w tym zakresie wydatki nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Z przepisu art. 86 ust.1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia takiego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Reasumując z tytułu realizacji powyższego projektu nie był osiągany żaden dochód i nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi nabyte w związku z realizowanym projektem nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Powiatowi nie przysługuje, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej