Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.) poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina wykonywać będzie inwestycję w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętą Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest zagospodarowanie terenów zielonych w pobliżu świetlicy wiejskiej na cele rekreacyjno-sportowe oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele społeczne poprzez wymianę nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej przy Szkole.
Inwestycja ma na celu uporządkowanie oraz stworzenie sportowo-rekreacyjnej przestrzeni przy świetlicy wiejskiej oraz zrewitalizowanie terenów zielonych po drugiej stronie ulicy. Projektowane jest miejsce spotkań mieszkańców w formie altany z podwyższeniem mogącym stanowić scenę oraz przyległym kręgiem ogniskowym. Projekt przewiduje doposażenie istniejącego placu zabaw w zestaw zabawowy oraz niezbędne elementy małej architektury, a także stworzenie siłowni zewnętrznej. W ramach projektu dokonane będą również nowe nasadzenia zieleni.
W ramach zagospodarowania przestrzeni publicznej na cele społeczne poprzez wymianę nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej przy Szkole zaplanowano: wymianę nawierzchni dwóch boisk (trawa syntetyczna na boisku do piłki nożnej i nawierzchnia poliuretanowa na boisku do piłki koszykowej/wielofunkcyjnym), wykonanie tzw. piłkochwytów oraz odwodnienie i ogrodzenie terenu.
Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem, tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.
Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów.
Sposób wykorzystania majątku:
- Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele społeczne poprzez wymianę nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej przy Szkole nieodpłatnie, obiekt ogólnodostępny. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura zarządzana będzie przez Wnioskodawcę operator Dyrektor Szkoły (jednostka budżetowa).
- Wiejskie Centrum rekreacji i urządzenia zlokalizowane na obszarze terenu zielonego nieodpłatnie, ogólnodostępnie. Terenem będzie zarządzała Gmina.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 kwietnia 2019 r. wskazano, że:
- Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składającym deklaracje VAT.
- A inwestycja będzie służyła
realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9
ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują
sprawy określone w art. 7.1 pkt:
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
B inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy określone w art. 7.1 pkt:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień. - Nabywane przez Wnioskodawcę towary/usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał możliwości odzyskania poniesionego w ramach inwestycji podatku VAT.
Zgodnie z aktualnymi przepisami dotyczącymi centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r., Gmina oraz jej jednostki budżetowe posiadają wspólny NIP i REGON co wpływa na wspólne rozliczanie podatku VAT. Zatem w zakresie zadań, których operatorem jest Dyrektor Szkoły możliwość odzyskania podatku VAT z inwestycji rozpatrywana jest łącznie z punktu widzenia Beneficjenta oraz Operatora.
Na terenie rekreacyjno-sportowym przy Szkole nie będzie prowadzonej sprzedaży opodatkowanej wobec czego podatek VAT uznano jako koszt kwalifikowany. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych. Na terenie rekreacyjnym, brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę wynika z faktu, iż przedmiotowy projekt polega na realizacji działania niezwiązanego z działalnością opodatkowaną. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji będzie nieodpłatnie użytkowana, a jej administratorem będzie Gmina.
W związku z powyższym Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż efektem realizacji projektu nie jest i nie będzie towar czy usługa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za użytkowanie nowej infrastruktury).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280) jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:
- utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
- urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 9, pkt 10 i pkt 12 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; zieleni gminnej i zadrzewień.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina wykonywać będzie inwestycję w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętą Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest zagospodarowanie terenów zielonych w pobliżu świetlicy wiejskiej na cele rekreacyjno-sportowe oraz zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele społeczne poprzez wymianę nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej. Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem, tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę. Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składającym deklaracje VAT. Inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy. Nabywane przez Wnioskodawcę towary/usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Realizacja ww. inwestycji odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując to zadanie działać będzie jako organ administracji publicznej i będzie mógł korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizować będzie on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca realizować będzie opisaną inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działać będzie w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do planowanej inwestycji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej