Temat interpretacji
Możliwość zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej (...).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu pn. Termomodernizacja Szkoły Podstawowej ().
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W grudniu 2018 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie Projektu pn.: Termomodernizacja Szkoły Podstawowej () (dalej: Projekt) do naboru ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa: ().
Celem Projektu jest ograniczenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, do przygotowania której wykorzystywane są paliwa kopalne olej opałowy w przypadku ogrzewania i ciepłej wody, węgiel, z którego jest produkowana energia elektryczna. Przełoży się to również na wymierne korzyści finansowe dla Gminy, bowiem zaoszczędzone środki pieniężne będzie mogła wykorzystać na inne potrzeby (na przykład dodatkowe obiady dla najbiedniejszych dzieci czy zajęcia dodatkowe, stypendia dla uzdolnionej młodzieży szkolnej).
Innym bardzo ważnym celem nadrzędnym Projektu będzie zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych związków chemicznych oraz poprawa jakości powietrza na terenie gminy. W dłuższej perspektywie przełożyć się to powinno na poprawę zdrowia mieszkańców oraz wzrost bezpieczeństwa lokalnych ekosystemów.
W ramach Projektu planowana jest termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej (szkoła podstawowa, sala gimnastyczna, obecne gimnazjum) (dalej: Szkoła) obejmująca:
- docieplenie przegród zewnętrznych i oddzielających pomieszczenia ogrzewane i nieogrzewane,
- wymiana stolarki otworowej,
- wymiana starego kotła olejowego na nowoczesny kocioł olejowy kondensacyjny o sprawności zapewniającej ponad 30-procentową redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z dotychczasowym,
- modernizację wewnętrznej instalacji c.o. i c.w.u.,
- wymianę oświetlenia na energooszczędne typu LED,
- wykonanie instalacji PV o mocy 15 kWp na potrzeby oświetlenia wbudowanego.
Obecnie przegrody zewnętrzne nie spełniają wymogów dotyczących współczynników przenikania ciepła. Instalacja c.o. jest nieefektywna (niska sprawność), m.in. ze względu na kocioł olejowy starego typu o niskiej sprawności. Do wysokiego zużycia energii elektrycznej przyczynia się z kolei energochłonne oświetlenie wewnętrzne starego typu.
Ww. obiekty (szkoła podstawowa, sala gimnastyczna, obecne gimnazjum) stanowiące własność Gminy służą wyłącznie do celów statutowych, nie jest prowadzona w nich działalność gospodarcza oraz nie są one wynajmowane odpłatnie.
Zaoszczędzona energia cieplna oraz wytworzona energia elektryczna z zainstalowanych instalacji zostaną wykorzystane wyłącznie na potrzeby budynków i nie będą sprzedawane.
W wyniku realizacji Projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje zwrot naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na realizację Projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ inwestycja nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (w okresie realizacji Projektu oraz w okresie wynikającym z ustawy o VAT) majątku wytworzonego w związku z realizacją Projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, a w opinii Wnioskodawcy taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowym przypadku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W grudniu 2018 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Celem Projektu jest ograniczenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, do przygotowania której wykorzystywane są paliwa kopalne olej opałowy w przypadku ogrzewania i ciepłej wody, węgiel, z którego jest produkowana energia elektryczna. Przełoży się to również na wymierne korzyści finansowe dla Gminy, bowiem zaoszczędzone środki pieniężne będzie mogła wykorzystać na inne potrzeby (na przykład dodatkowe obiady dla najbiedniejszych dzieci czy zajścia dodatkowe, stypendia dla uzdolnionej młodzieży szkolnej).
Innym bardzo ważnym celem nadrzędnym Projektu będzie zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych związków chemicznych oraz poprawa jakości powietrza na terenie gminy.
W dłuższej perspektywie przełożyć się to powinno na poprawę zdrowia mieszkańców oraz wzrost bezpieczeństwa lokalnych ekosystemów.
W ramach Projektu planowana jest termomodernizacja budynku Szkoły (szkoła podstawowa, sala gimnastyczna, obecne gimnazjum) obejmująca: docieplenie przegród zewnętrznych i oddzielających pomieszczenia ogrzewane i nieogrzewane, wymiana stolarki otworowej, wymiana starego kotła olejowego na nowoczesny kocioł olejowy kondensacyjny o sprawności zapewniającej ponad 30-procentową redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z dotychczasowym, modernizację wewnętrznej instalacji c.o. i c.w.u., wymianę oświetlenia na energooszczędne typu LED oraz wykonanie instalacji PV o mocy 15 kWp na potrzeby oświetlenia wbudowanego.
Ww. obiekty (szkoła podstawowa, sala gimnastyczna, obecne gimnazjum), stanowiące własność Gminy, służą wyłącznie do celów statutowych, nie jest prowadzona w nich działalność gospodarcza oraz nie są one wynajmowane odpłatnie.
Zaoszczędzona energia cieplna oraz wytworzona energia elektryczna z zainstalowanych instalacji zostaną wykorzystane wyłącznie na potrzeby budynków i nie będą sprzedawane.
W wyniku realizacji Projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że W wyniku realizacji Projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
W związku z powyższym, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Projektu. Tym samym, Gminie z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Ponadto, w związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej