Temat interpretacji
brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn.: ...
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Organu w dniu 17 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ....
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. O przystąpiła do realizacji projektu pod nazwą: ... (umowa nr U).
W ramach projektu przewidziany jest remont budynków mieszkalnych należących do wspólnoty, obejmujący demontaż i utylizację płyt zawierających azbest wraz z odtworzeniem elewacji, polegającej na wymianie docieplenia ścian zewnętrznych. Wydatki kwalifikowane Projektu pokrywane są w wysokości 58,49% kosztów kwalifikowanych ze środków europejskich (EFRR) oraz 41,51% poprzez wkład własny Beneficjenta (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane).
Głównym problemem jest duża ilość materiałów zawierających azbest stanowiących izolację wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Zgodnie z Programem usuwania azbestu z terenu W do roku 2032, łączna ilość odpadów zawierających azbest (w tym płyty azbestowo cementowe) w B na nieruchomościach osób fizycznych to 35 Mg, a podmiotów prawnych to 2966 Mg.
Szczególnie dużą ilość płyt azbestowo-cementowych stanowią okładziny wielorodzinnych budynków mieszkalnych w mieście, będących własnością wspólnot mieszkaniowych. Stan techniczny tych elementów budynków, wybudowanych kilkadziesiąt lat temu, jest bardzo zły i wymaga pilnych prac zapobiegających ich oddziaływaniu.
Do szczegółowych problemów w tym zakresie należą m in. postępująca degradacja elementów konstrukcyjnych i okładzin zawierających azbest, szkodliwy wpływ pylenia azbestu na zdrowie użytkowników i osób postronnych, techniczny brak możliwości uzupełniania ubytków w elementach zawierających azbest oraz niska efektywność energetyczna budynków z okładzinami cementowo-azbestowymi.
Celami bezpośrednimi projektu są m.in. usunięcie niebezpiecznych dla zdrowia i życia mieszkańców materiałów ze środowiska zamieszkania, zwiększenie efektywności energetycznej zabudowy mieszkaniowej oraz dostosowanie do przepisów prawa.
Realizacja założonych celów będzie miała pozytywny i bezpośredni wpływ na poprawę warunków środowiskowych i ekonomicznych mieszkańców miasta, a także na atrakcyjność modernizowanego obszaru oraz świadomość społeczną. Zgodnie ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) jedną z pozostałości po dynamicznej industrializacji i związanej z nią urbanizacji jest nagromadzenie budynków wykonanych w technologiach wykorzystujących azbest. Usuwanie azbestu warunkowane jest w pierwszej kolejności barierami finansowymi po stronie właścicieli nieruchomości. Działania dotyczące postępowania z wyrobami zawierającymi azbest, wynikają z procedur ustawowych będących efektem procesu dostosowania prawa dotychczas obowiązującego w Polsce do wymogów UE.
Realizując projekt, Wspólnota Mieszkaniowa, jako podmiot nie będący czynnym podatnikiem VAT, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zatem podatek od towarów i usług naliczony w trakcie realizacji całego projektu uznany jest za wydatek kwalifikowany.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, wspólnota wykonuje czynności wyłącznie na cele mieszkaniowe, jest zatem zwolniona podmiotowo z podatku VAT. Spełnia także warunki zwolnienia przedmiotowego, określonego w z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT.
W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy w opisanym stanie faktycznym, Wspólnota mieszkaniowa w zakresie realizowanego projektu pod nazwą: ..., ma prawne możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, związanego z dokonywanymi w projekcie zakupami?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota przy ul. O nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.
Wspólnota stoi na stanowisku, że wszelkie wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu pn.: ..., nie uprawniają do odliczenia naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone w ustawie o VAT warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
W związku z tym, że projekt realizowany jest przez podmiot nie będący czynnym podatnikiem VAT, zasadne jest stanowisko, że podatek od towarów i usług naliczony w trakcie realizacji całego projektu należy uznać jako niemożliwy do odliczenia a tym samym jako koszt kwalifikowany w projekcie. Wydatek może bowiem zostać uznany za wydatek kwalifikowany, pod warunkiem że beneficjent, czyli Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. O, nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. Wspólnota Mieszkaniowa nie jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Wspólnota jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, który mówi, że wolne od podatku są czynności związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, którzy tworzą w określonej nieruchomości tę wspólnotę.
Ponadto wartość sprzedaży opodatkowanej Wspólnoty mieszkaniowej przy ul. O zarówno w ubiegłym roku podatkowym, jak i w poprzednich latach wyniosła rocznie 1 800 zł, nie przekraczała zatem kwoty zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 10 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pod nazwą: ... (umowa nr U).
W ramach projektu przewidziany jest remont budynków mieszkalnych należących do wspólnoty, obejmujący demontaż i utylizację płyt zawierających azbest wraz z odtworzeniem elewacji, polegającej na wymianie docieplenia ścian zewnętrznych. Wydatki kwalifikowane Projektu pokrywane są w wysokości 58,49% kosztów kwalifikowanych ze środków europejskich (EFRR) oraz 41,51% poprzez wkład własny Beneficjenta (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane).
Celami bezpośrednimi projektu są m.in. usunięcie niebezpiecznych dla zdrowia i życia mieszkańców materiałów ze środowiska zamieszkania, zwiększenie efektywności energetycznej zabudowy mieszkaniowej oraz dostosowanie do przepisów prawa.
Realizując projekt, Wspólnota Mieszkaniowa, jako podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zatem podatek od towarów i usług naliczony w trakcie realizacji całego projektu uznany jest za wydatek kwalifikowany.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Wspólnota Mieszkaniowa w zakresie realizowanego projektu pod nazwą: ..., ma prawne możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, związanego z dokonywanymi w projekcie zakupami.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zatem, w związku z tym, Wnioskodawcy nie przysługuje, jako niezarejestrowanemu podatnikowi VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. ....
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania. Stąd inne kwestie nieobjęte pytaniem, nie były przedmiotem oceny.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowanego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Ponadto należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia Wnioskodawcy na podstawie § 3 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. W tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował bowiem pytania, stąd też informacje, że Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT, przedstawione w opisie sprawy przyjęto jako element stanu faktycznego bez dokonywania jego oceny. Sformułowane we wniosku pytanie dotyczy wyłącznie prawnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z dokonywanymi w projekcie zakupami.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej