Temat interpretacji
Prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług leśnych wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektów realizowanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2019 r. (data wpływu 6 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług leśnych wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektów realizowanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług leśnych wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektów realizowanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą jest podatnikiem VAT czynnym zarejestrowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy między innymi usługi leśne.
W 2018 r. Wnioskodawca wykonał zlecenie na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej z siedzibą w Bułgarii (dalej: Spółka), jako podwykonawca odpowiedzialny za realizację określonego zakresu robót zleconych Spółce, która występuje w charakterze Wykonawcy Kontraktowego. Zlecenie wykonane przez Wnioskodawcę (dalej: zlecenie) polegało na wycięciu drzew na wyznaczonym obszarze na potrzeby realizacji projektu realizowanego przez Spółkę (dalej: projekt). Zamawiającym zlecającym Spółce wykonanie projektu była uprawniona organizacja sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zlecenie było realizowane przez Wnioskodawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Realizacja projektu odbywała się na podstawie postanowień Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r., zwanej dalej Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz Porozumienia wykonawczego do tej Umowy podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.
Wnioskodawca w momencie dokonania sprzedaży uzyskał od Spółki wymagane prawem dokumenty, tj. zgodnie z § 8 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2350):
- świadectwo zwolnienia z podatku VAT (zwane dalej świadectwem zwolnienia) wypełnione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki i Ministra Obrony Narodowej, gdzie dane Wnioskodawcy i świadczonych przez niego usług zostały wpisane w polu 3 świadectwa, a dane Spółki w polu 1 świadectwa oraz
- zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją) wykazanych w tym świadectwie zwolnienia.
Wnioskodawca planuje w przyszłości wykonywanie w ramach świadczonych przez siebie usług, w tym usług leśnych, kolejnych zleceń na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionym stanie faktycznym do usług, w tym usług leśnych, wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektów realizowanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, spełniając warunki dotyczące uzyskania w odpowiednim terminie świadectwa zwolnienia i zamówienia dotyczącego towarów lub usług wskazanych w tym świadectwie zwolnienia, zastosowanie znajdzie stawka VAT 0%?
Zdaniem Wnioskodawcy, do usług, w tym usług leśnych, wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektów realizowanych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki, spełniając warunki dotyczące uzyskania w odpowiednim terminie świadectwa zwolnienia i zamówienia dotyczącego towarów lub usług wskazanych w tym świadectwie zwolnienia, zastosowanie znajdzie stawka VAT 0%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., stawka podstawowa wynosi 23%, natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ustawy o VAT w roku 2019 stawka podstawowa wynosi nadal 23%.
Z kolei w myśl art. 41 ust. 16 oraz art. 146d ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżyć stawki podatku do wysokości 0% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług (...).
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2350; dalej: Rozporządzenie), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: (...) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r., poz. 422), zwanej dalej Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Zgodnie z § 8 ust. 2 Rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
- wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r., dla tych towarów i usług;
- zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.
Zgodnie z § 8 ust. 3 Rozporządzenia, świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a Rozporządzenia (pkt 1 powyżej), wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania stawki VAT 0% na wykonanie usług w ramach projektu, bowiem spełnione są wszystkie opisane powyżej warunki, to jest usługi świadczone są na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki (za pośrednictwem Wykonawcy Kontraktowego, który wpisany jest w polu 1 świadectwa zwolnienia), usługi te są przeznaczone do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych, a Wnioskodawca otrzymuje świadectwo zwolnienia wydane przez siły zbrojne USA i potwierdzone przez Ministra Obrony Narodowej (w polu 4 świadectwa zwolnienia) oraz zamówienie dotycząca towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją) wykazanych w tym świadectwie zwolnienia.
Wymagane prawem (zgodnie z § 8 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia) świadectwo zwolnienia z VAT wypełnione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych Ameryki i Ministra Obrony Narodowej (gdzie dane Wnioskodawcy i zleconych Wnioskodawcy usług są wpisane w polu 3 świadectwa, a dane podmiotu występującego w charakterze Wykonawcy Kontraktowego w polu 1 świadectwa) oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją) wykazanych w tym świadectwie zwolnienia Wnioskodawca posiadał (będzie posiadał w przypadku przyszłych zleceń) w momencie dokonania sprzedaży.
Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności faktyczne i prawne, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym, spełniając wszystkie warunki wskazane powyżej, jest uprawniony do zastosowania stawki VAT 0% dla przedmiotowych, świadczonych przez siebie usług zarówno w przypadku zlecenia wykonanego w roku 2018, jak i w przypadku kolejnych zleceń wykonywanych na tej samej zasadzie w przyszłości.
Stanowisko powyższe znajduje również pełne potwierdzenie w broszurze informacyjnej, pt. Zastosowanie stawki podatku VAT 0% do dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki stacjonujących w Polsce, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne z Interpretacją Indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 grudnia 2016 r. (sygn. 0461-ITPP2.4512.849.2016.1.RS). Organ stwierdził w uzasadnieniu, że:
skoro jak wynika z treści wniosku dane dotyczące Spółki oraz świadczonych przez nią usług budowlanych w zakresie budowy instalacji kompleksu systemu obrony rakietowej będą widniały na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, Spółka do świadczonych usług zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia będzie miała prawo do zastosowania stawki podatku 0%, pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych usług (i ich specyfikacją), Spółka będzie posiadała przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Odnosząc ww. stwierdzenie do stanu faktycznego opisanego w złożonym wniosku, skoro dane dotyczące Wnioskodawcy oraz świadczonych przez niego usług widnieją na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, Wnioskodawca do świadczonych usług będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku 0% pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych usług (i ich specyfikacją), Wnioskodawca będzie posiadał przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów ().
Stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.
Ponieważ w myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
Stosownie do brzmienia § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2018 r., poz. 2350) zwanego rozporządzeniem obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r., poz. 422), zwanej dalej Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1a i 2 rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
- 1a) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
- zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.
W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
Jak stanowi § 8 ust. 3a rozporządzenia wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, nie jest wymagane w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.
Zgodnie z § 8 ust. 3b rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 3a, kopię pojedynczego poświadczenia dołącza się do wypełnionego świadectwa i przekazuje dostawcy towarów lub usługodawcy wraz z dokumentami wskazanymi w ust. 2 pkt 2.
Należy podkreślić, że z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi, poza tym, że mają być nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy zobowiązany jest posiadać wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego będące załącznikiem do ww. Porozumienia wykonawczego oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług wraz z ich specyfikacją.
Artykuł 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 817) stanowi, że zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług ().
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że skoro jak wynika z treści wniosku dane dotyczące Wnioskodawcy oraz świadczonych przez niego usług leśnych widnieją na świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, Wnioskodawca do świadczonych usług zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia ma prawo do zastosowania stawki podatku 0%, pod warunkiem, że ww. świadectwo wraz z zamówieniem dotyczącym tych usług (i ich specyfikacją), Wnioskodawca posiada przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Dodatkowo należy wskazać, że stosownie do treści art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę, a więc nie dotyczy planowanych w przyszłości usług. Tutejszy organ informuje, że Wnioskodawca będąc zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w zakresie planowanych w przyszłości usług winien wystąpić z nowym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej