Temat interpretacji
w zakresie: - zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy laptopów na rzecz Wnioskodawcy, w ramach jednej aukcji internetowej, - obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez Wnioskodawcę, - prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę laptopów.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 października 2018 r. (data wpływu 4 października 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:
- nieprawidłowe - w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy laptopów na rzecz Wnioskodawcy, w ramach jednej aukcji internetowej,
- prawidłowe - w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez Wnioskodawcę,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę laptopów.
UZASADNIENIE
W dniu 4 października 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy laptopów na rzecz Wnioskodawcy, w ramach jednej aukcji internetowej,
- obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez Wnioskodawcę,
- prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę laptopów.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:
W dniu 24 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca dokonał zakupu 13 laptopów () za kwotę: 102.427,00 zł brutto (7.879,00 zł za sztukę brutto) za pośrednictwem portalu xxx.pl na aukcji internetowej w ramach tzw. oferty kup teraz od przedsiębiorcy, dalej zwanego: Sprzedawcą.
Po złożeniu zamówienia okazało się, że są problemy z dostępnością zamówionego sprzętu. Sprzedawca dostarczył Wnioskodawcy łącznie 10 z 13 zamówionych laptopów w kolejnych 4 dostawach, wystawiając z tego tytułu oddzielnie 4 odrębne faktury VAT: nr z dnia 28.08.2018 r. na kwotę: 19.217,07 zł netto (23.637,00 zł brutto), nr z dnia 29.08.2018 r. na kwotę: 19.217,07 zł netto (23.637,00 zł brutto), nr z dnia 30.08.2018 r. na kwotę: 19.217,07 zł netto (23.637,00 zł brutto) i nr z dnia 31.08.2018 r. na kwotę 6.405,69 zł netto (7.879,00 zł brutto). W związku z niedostępnością 3 laptopów, po złożeniu zamówienia strony ograniczyły jego zakres do 10 szt. laptopów za łączną kwotę: 78.790,00 zł (uiszczona uprzednio nadpłata w wysokości: 23.637,00 zł została zwrócona Wnioskodawcy przez Sprzedawcę). Wszystkie poszczególne dostawy zostały opodatkowane stawką 23% VAT.
Zarówno Wnioskodawca jak i Sprzedawca laptopów są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a sprzedaż u Sprzedawcy nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (informację o statusie sprzedawcy zaczerpnięto z wyszukiwarki dostępnej na stronie mf.gov.pl).
Dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Zdarzenie przedstawione we wniosku dotyczy dostawy towarów wymienionych w poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Symbol PKWiU zakupionych laptopów to ex 26.20.11.0, tj. Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie
Mimo, że Wnioskodawca złożył na aukcji jedno zamówienie na zakup 13 laptopów (z których ostatecznie dostarczono 10), zamówienie zostało podzielone na 4 części (3 dostawy po 3 laptopy i 1 dostawa z 1 laptopem) i do każdej dostawy została wystawiona osobna faktura, na kwotę nieprzekraczającą 20.000 zł netto, do której sprzedawca doliczył 23% stawkę VAT.
Wnioskodawca dokonał jednorazowego zakupu komputerów na aukcji Sprzedającego wystawionej na portalu xxx.pl. Wnioskodawcy nie wiąże ze Sprzedającym żadna umowa ramowa.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy zamawiając w ramach jednej transakcji laptopy za kwotę przekraczającą 20.000 zł netto należy zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia, pomimo że realizacja tej transakcji następuje częściami w kilku odrębnych dostawach, z których każda nie przekracza kwoty 20.000 zł netto?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad 1.
Sprzedający na aukcji powinien zastosować procedurę odwrotnego obciążenia sprzedając towary za kwotę przekraczającą 20.000 zł netto w ramach jednego zamówienia. W ocenie Wnioskodawcy powinien to zrobić pomimo, że realizacja transakcji odbywała się etapami, w kolejnych 4 dostawach na rzecz Sprzedawcy i pomimo, że poszczególne dostawy oraz dokumentujące je faktury VAT nie przekraczały 20.000 zł netto.
Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1d ustawy z dnia 11 marca 2004 r., za jednolitą gospodarczo transakcję, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Zdaniem Wnioskodawcy powyższy przepis jednoznacznie przesądza o konieczności traktowania transakcji jako jednolitej gospodarczo w opisanym powyżej stanie faktycznym. Okoliczność, że dostępność laptopów była ograniczona, przez co dostawy następowały partiami nie powinna mieć wpływu na konieczność rozliczenia transakcji w ramach odwrotnego obciążenia.
Ad 2.
Wnioskodawca ma obowiązek zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia pomimo że otrzymał faktury opodatkowane stawką 23% VAT.
Ad 3.
Za zakupione na aukcji laptopy (ze stawką 23% VAT) Wnioskodawcy nie przysługuje odliczenie naliczonego podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:
- nieprawidłowe - w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla dostawy laptopów na rzecz Wnioskodawcy, w ramach jednej aukcji internetowej,
- prawidłowe - w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez Wnioskodawcę,
- nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup przez Wnioskodawcę laptopów.
Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.
Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania, niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów wskazanych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Pod pojęciem sprzedaży w myśl art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Według art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.
W myśl art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Ustawodawca w załączniku nr 11 do ustawy określił (w 41 pozycjach) wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy zostały wymienione następujące towary: Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie
Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Ponieważ jednak symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie ex to oznacza, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.
Tak więc, art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20.000 zł. Przy tym, do transakcji musi dochodzić pomiędzy dwoma podatnikami VAT czynnymi, a dostawy towarów nie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i w art. 122 ustawy.
Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28 28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).
Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).
Zatem, za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny, czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20.000 zł, istotne są warunki umowy,w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny.
Dla oceny czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikania stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez sztuczne dzielenie transakcji.
Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, nawet pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element nietypowości tej transakcji.
Dokonując analizy definicji jednolitej gospodarczo transakcji warto zwrócić uwagę na znaczenie słowa jednolity. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia jednolity, w związku z czym pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Zgodnie ze Słownikiem Wydawnictwa Naukowego PWN jednolity oznacza: jednorodny pod względem budowy, kompozycji, barwy itp. oraz tworzący zwartą całość.
Podsumowując, mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy wartość jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przekracza 20.000 zł. Przy czym należy podkreślić, że o uznaniu transakcji za jednolitą gospodarczo transakcję nie decyduje jej wartość, tj. przekroczenie kwoty 20.000 zł, ale ogół okoliczności jej zawarcia. Aby przesądzić, czy mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie, w pierwszej kolejności należy określić zakres jednolitej transakcji, tj. czy w danej sytuacji jednolitą gospodarczo transakcją jest umowa/kilka umów, czy też składające się na nią poszczególne zamówienia, a następnie ustalić czy wartość tak określonej jednolitej gospodarczo transakcji przekracza wartość netto 20.000 zł (wtedy stosuje się mechanizm reverse charge), czy też tej wartości nie przekracza (wtedy stosuje się zasady ogólne).
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:
- datę wystawienia;
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawkę podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem.
Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 tej ustawy, faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy odwrotne obciążenie.
Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.
Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 24 sierpnia 2018 r. dokonał zakupu 13 laptopów () za kwotę: 102.427,00 zł brutto (7.879,00 zł za sztukę brutto) za pośrednictwem portalu xxx.pl na aukcji internetowej w ramach tzw. oferty kup teraz.
Po złożeniu zamówienia okazało się, że są problemy z dostępnością zamówionego sprzętu. Sprzedawca dostarczył Wnioskodawcy łącznie 10 z 13 zamówionych laptopów w kolejnych 4 dostawach, wystawiając z tego tytułu oddzielnie 4 odrębne faktury VAT: nr z dnia 28.08.2018 r. na kwotę: 19.217,07 zł netto (23.637,00 zł brutto), nr z dnia 29.08.2018 r. na kwotę: 19.217,07 zł netto (23.637,00 zł brutto), nr z dnia 30.08.2018 r. na kwotę: 19.217,07 zł netto (23.637,00 zł brutto) i nr z dnia 31.08.2018 r. na kwotę 6.405,69 zł netto (7.879,00 zł brutto). W związku z niedostępnością 3 laptopów, po złożeniu zamówienia strony ograniczyły jego zakres do 10 szt. laptopów za łączną kwotę: 78.790,00 zł (uiszczona uprzednio nadpłata w wysokości: 23.637,00 zł została zwrócona Wnioskodawcy przez Sprzedawcę). Wszystkie poszczególne dostawy zostały opodatkowane stawką 23% VAT.
Zarówno Wnioskodawca jak i Sprzedawca laptopów są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a sprzedaż u Sprzedawcy nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Zdarzenie przedstawione we wniosku dotyczy dostawy towarów wymienionych w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Symbol PKWiU zakupionych laptopów to ex 26.20.11.0, tj. Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie
Mimo, że Wnioskodawca złożył na aukcji jedno zamówienie na zakup 13 laptopów (z których ostatecznie dostarczono 10), zamówienie zostało podzielone na 4 części (3 dostawy po 3 laptopy i 1 dostawa z 1 laptopem) i do każdej dostawy została wystawiona osobna faktura, na kwotę nieprzekraczającą 20.000 zł netto, do której sprzedawca doliczył 23% stawkę VAT.
Wnioskodawca dokonał jednorazowego zakupu komputerów na aukcji Sprzedającego wystawionej na portalu xxx.pl. Wnioskodawcy nie wiąże ze Sprzedającym żadna umowa ramowa.
W rozpatrywanej sprawie należy wziąć pod uwagę wynikającą z art. 3531 Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.) zasadę swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami. Swoboda umów to zasada prawa zobowiązań polegająca na przyznaniu podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo. Na swobodę umów składają się cztery elementy:
- swoboda w zawieraniu umowy,
- swoboda w wyborze kontrahenta,
- swoboda w kształtowaniu treści umowy,
- swoboda w wyborze formy zawarcia umowy.
Zakres swobody umów wyznacza treść lub cel stosunku zobowiązaniowego, które nie mogą sprzeciwiać się właściwości (naturze) tego stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Zatem składanie zamówień na towary i ich nabywanie przez Wnioskodawcę w ramach danej aukcji prowadzonej przez firmę stanowi stosunek zobowiązaniowy pomiędzy Wnioskodawcą a tą firmą. Na podstawie składanych i przyjętych zamówień Wnioskodawcy można bowiem ustalić wartość i rodzaj towarów, które mają być przedmiotem dostawy.
Analizując powyższe należy także wskazać na zasady obrotu gospodarczego dopuszczają istnienie różnych form prawnych zawieranych umów. Co oznacza, że nie istnieją przeszkody prawne do swobodnego kształtowania stosunków umownych pomiędzy stronami tych umów, o ile umowy te nie naruszają bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa i zasad współżycia społecznego. Dla oceny, czy na podstawie złożonego zamówienia/zamówień na towary wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja, istotne jest badanie całokształtu okoliczności złożenia i przyjęcia przedmiotowego zamówienia/zamówień oraz warunków, na jakich zamówienie/zamówienia było realizowane.
Podsumowując należy stwierdzić, że mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie jedynie wtedy, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:
- sprzedawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy (czyli zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- przedmiotem dostawy są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy,
- ww. towary nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122,
- łączna wartość ww. towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.
Jeżeli chociaż jeden z ww. warunków nie zostanie spełniony, nie wystąpi mechanizm odwrotnego obciążenia.
Wnioskodawca wniósł m.in. o ustalenie, czy zamawiając w ramach jednej transakcji laptopy za kwotę przekraczającą 20.000 zł netto należy zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia, pomimo że realizacja tej transakcji następuje częściami w kilku odrębnych dostawach, z których każda nie przekracza kwoty 20.000 zł netto.
Mając na uwadze przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że transakcję dokonaną przez Wnioskodawcę za pośrednictwem portalu xxx.pl w ramach jednej transakcji (aukcji internetowej w ramach tzw. oferty kup teraz) na zasadach wskazanych we wniosku można uznać za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w art. 17 ust. 1d ustawy, pomimo że realizacja tej transakcji nastąpiła częściowo w 4 odrębnych dostawach, z których każda nie przekracza kwoty 20.000 zł netto.
Zatem, w przypadku gdy wartość zakupów (zamówienia) Wnioskodawcy w ramach jednej aukcji internetowej prowadzonej przez Sprzedawcę (firmę) towarów wymienionych w poz. 28a załącznika 11 do ustawy (sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu ex 26.20.11.0, tj. Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 1, że Sprzedający na aukcji powinien zastosować procedurę odwrotnego obciążenia sprzedając towary za kwotę przekraczającą 20.000 zł netto w ramach jednego zamówienia. należało uznać za prawidłowe. Jednakże nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że cyt. () powinien to zrobić pomimo, że realizacja transakcji odbywała się etapami, w kolejnych 4 dostawach na rzecz Sprzedawcy i pomimo, że poszczególne dostawy oraz dokumentujące je faktury VAT nie przekraczały 20.000 zł netto, bowiem realizacja ww. transakcji przez Sprzedawcę (dostawcę Wnioskodawcy) odbywała się etapami, w 4 kolejnych dostawach na rzecz Wnioskodawcy, a nie na rzecz Sprzedawcy.
Tym samym, oceniając stanowisko w tej części należy uznać je za nieprawidłowe.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, mimo, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny to jednak ze względu na użytą argumentację, jest nieprawidłowe.
W kontekście powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma obowiązek zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia, pomimo że otrzymał faktury na zakup poszczególnych części transakcji osobno opodatkowane stawką 23% VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Jak wynika z okoliczności sprawy, przedmiotem dostawy są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu ex 26.20.11.0, tj. Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie
Łączna wartość ww. towarów (10 szt. laptopów) przekroczyła 20.000 zł netto. Zatem został spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.
Ponadto, spełnione są pozostałe przesłanki wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustaw, tj. Wnioskodawca i Sprzedawca są czynnymi podatnikami podatku VAT, a jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy.
Tym samym, w analizowanym przypadku obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia wymienionych we wniosku laptopów ciąży na Wnioskodawcy, zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zgodnie z którym Wnioskodawca ma obowiązek zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia, pomimo że otrzymał faktury opodatkowane stawką 23% VAT, jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).
Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o VAT).
Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj. służą czynnościom zwolnionym od podatku VAT, lub czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT).
Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.
Odliczenie podatku naliczonego to przysługujące - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczonych usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie zakupu określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, że podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.
Z powołanych przepisów wynika, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis art. 88 ustawy przewiduje sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W przypadku gdy wystąpią okoliczności określone w tym przepisie, podatnik w zasadzie nie ma możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Jedno z takich wyłączeń zawarte jest w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Jak wskazano powyżej, w przypadku gdy wartość zakupów (zamówienia) Wnioskodawcy w ramach jednej aukcji internetowej prowadzonej przez Sprzedawcę (firmę) towarów wymienionych w poz. 28a załącznika 11 do ustawy przekroczyła 20.000 zł netto, to mimo rozdziału na 4 dostawy rozliczenie tej transakcji, powinno nastąpić na zasadzie odwróconego obciążenia.
Zatem, w przypadku dostawy towarów, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT jest nabywca (Wnioskodawca), dostawca Wnioskodawcy (Sprzedawca) obowiązany jest wystawić fakturę, zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.
Faktura dokumentująca przedmiotową transakcję, polegającą na nabyciu w ramach jednej aukcji internetowej prowadzonej przez Sprzedawcę (firmę) laptopów - obejmującą zamówienie, odbywała się etapami, w kolejnych 4 dostawach na rzecz Wnioskodawcy nie powinna zawierać stawki oraz kwoty podatku VAT.
Tym samym w niniejszej sprawie występują okoliczności, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, wykluczające możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów na podstawie faktur wystawionych przez dostawcę Wnioskodawcy (Sprzedawcę).
Zgodnie bowiem z powołanym przepisem art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Niemniej jednak Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej. Należy bowiem wskazać, że w przypadku dostaw objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, ich nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny, przy czym jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b) ustawy, kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego.
Zatem określony przez Wnioskodawcę jako nabywcę towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu, pod warunkiem że zakupione ww. towary będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Za zakupione na aukcji laptopy (ze stawką 23% VAT) Wnioskodawcy nie przysługuje odliczenie naliczonego podatku VAT, jest nieprawidłowe.
Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja odnosi się do zdarzenia przedstawionego we wniosku, tj. dostawy towarów (laptopów) sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0, tj. Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie
Jednocześnie należy wskazać, że to pytanie podatkowe wyznacza zakres przedmiotowy wniosku. W związku z powyższym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy w zakresie prawidłowego opodatkowania przez Wnioskodawcę nabywanych towarów. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to kwestii prawidłowości opodatkowania przez Wnioskodawcę dostawy laptopów 23% stawką podatku VAT oraz zastosowania przez Sprzedawcę właściwej stawki podatki dla dostawy laptopów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości wyliczonej kwoty podatku na fakturze wystawionej przez Sprzedawcę.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej