Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.880.2018.1.RH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.880.2018.1.RH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2018 r. (data wpływu 5 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest podatnikiem VAT zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Miasto wykonuje zadania własne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Miasto realizuje projekt pn. . współfinansowany ze środków .. na rzecz w ramach .. na lata ..

Wartość projektu wynosi według wniosku o dofinansowanie zł brutto, netto .. zł, VAT - .. zł.

Miasto uznało podatek VAT za wydatek kwalifikowalny w projekcie. Miasto jest podatnikiem podatku VAT czynnym, pozostanie właścicielem powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury, która nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotem operacji jest stworzenie mieszkańcom i turystom warunków do rekreacji i wypoczynku oraz spędzania wolnego czasu poprzez budowę ciągu pieszego wraz z małą infrastrukturą nad zalewem. Zalew jest sztucznym zbiornikiem wodnym powstałym w miejscu wydobycia żwiru. Zalew o powierzchni ha stanowi miejsce idealne do wypoczynku, rekreacji jak również do uprawiania sportów. Korzystają z niego zarówno miłośnicy sportów wodnych, wędkarze jak również mieszkańcy X. i pobliskich miejscowości chcący odpocząć i zrelaksować się. W sezonie letnim stanowi on centrum życia towarzyskiego, miejsce integracji społecznej i wypoczynku, o czym świadczy liczba osób odwiedzających zalew w porze letniej. Zalew stanowi doskonałą bazę do rozwoju sportu, rekreacji i turystyki, a tym samym może przyczynić się do ożywienia społeczno-gospodarczego miasta. Brak środków uniemożliwia zagospodarowanie tego terenu oraz wykorzystanie jego potencjału. Niezbędne są wydatki na zagospodarowanie przestrzeni nad zalewem i polepszenie warunków do spędzania wolnego czasu i rekreacji. W ramach projektu planowane jest stworzenie pasażu pieszego z kostki betonowej dwukolorowej o długości km, który będzie prowadził od parkingu aż do plaży nad zalewem. Wzdłuż pasażu zostaną zamontowane ławki ( szt.) i kosze na śmieci ( szt.). W celu stworzenia miejsc zacienionych i osłoniętych od słońca w części siedzisk zostaną zamontowane drewniane pergole, po których będą piąć się rośliny. Przy pasażu zostaną zamontowane drewniane stojaki na rowery, a każdy z nich będzie miał stanowisk. Zamontowana zostanie tablica informacyjna o atrakcjach turystycznych i rekreacyjnych miasta. Zaplanowana infrastruktura stworzy przyjazne miejsce, w którym będzie można przysiąść, osłonić się od słońca, a osoby przyjeżdżające nad zalew rowerem będą miały odpowiednie miejsce, aby go zostawić idąc na plażę. Planowany pasaż ułatwi dojście do miejsca wypoczynku i rekreacji, a także do projektowanej przystani, mola i siłowni. Zaplanowana w ramach projektu infrastruktura polepszy warunki do spędzania wolnego czasu, stworzy przyjemne miejsce oraz spowoduje chęć odwiedzania tego miejsca przez mieszkańców miasta oraz pobliskich miejscowości, a to będzie sprzyjać nawiązaniu znajomości, kontaktom społecznym, a tym samym wpłynie na realizację celu głównego rewitalizację społeczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. współfinansowanego ze środków na rzecz w ramach . na lata ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. współfinansowanego ze środków .. na rzecz w ramach . na lata ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację przedmiotowego zadania. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ,podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Miasto realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Z przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Miasto, w ramach Projektu zrealizuje inwestycje polegającą na stworzeniu infrastruktury, która następnie będzie wykorzystywana nieodpłatnie przez mieszkańców Miasta. Mieszkańcy Miasta będą korzystać nieodpłatnie ze stworzonego ciągu pieszego i małej infrastruktury. Projekt nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Miasto nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Miasta nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Miasto nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

W ocenie Miasta wydatki poniesione przez Miasto w związku z przedmiotową inwestycją nie mają i nie będą miały związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest i nie będzie spełniony. Poniesione w ramach realizacji ww. inwestycji wydatki nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Miasto nie ma i nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Ponadto w myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej