Temat interpretacji
Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. xx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie działa na terenie Gminy, która położona jest w części, na krańcach B.
Na terenie gminy działają zespoły, w których w skład wchodzą zarówno dzieci, młodzież jak również seniorzy. Tematyka zespołów zarówno dotyczy dziedzictwa kulturowego naszego terenu (Zespół , Zespół ) jak również zespoły zajmujące się tematyką współczesną (Zespół ). Przedmiotowe zespoły działają przy Gminnym Ośrodku Kultury. Prowadzone są zajęcia plastyczne, fotograficzne i rękodzielnicze.
Zasoby osobowe, jak i rzeczowe jak również potrzeby tych zespołów, a także dzieci, które biorą udział w organizowanych zajęciach powiększają się.
Przedmiotowa operacja odpowiada na problem związany z niewystarczającą ilością odpowiednio wyposażonych pomieszczeń infrastruktury kulturalnej, umożliwiającej zachowanie dziedzictwa lokalnego oraz szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa. Na terenie gminy nie funkcjonuje ogólnodostępna, profesjonalnie przygotowana i wyposażona sala prób, w której będą odbywać się warsztaty lokalnych zespołów ludowych i kapel. Dzięki ww. wyposażeniu będzie również możliwy zapis (nagranie) materiału muzycznego przedstawiającego lokalną kulturę i lokalne dziedzictwo. Wyposażona pracownia plastyczna umożliwi prowadzenie wielu zajęć z zakresu odtworzenia kultury ludowej (tworzenie tradycyjnych przedmiotów takich, jak m.in. palmy wielkanocne, czy rysowanie lokalnych zabytków). Nie ma również ogólnodostępnego miejsca spotkań młodzieży, jakim będzie piwnica kulturalna. Wspólne spotkania dzieci, młodzieży i seniorów w tym miejscu umożliwią bezpośredni przekaz wiedzy, tradycji oraz dziedzictwa kultury ludowej od osób będących naocznymi świadkami lokalnej historii i kultury. Realizacja operacji pozwoli także na wzbogacenie oferty kulturalnej i lepsze wykorzystanie istniejących zasobów oraz umożliwi wykorzystanie pomieszczeń infrastruktury lokalnej na rzecz aktywizacji społecznej mieszkańców (szczególnie młodzieży) poprzez możliwość organizacji różnorakich zajęć w profesjonalnie przygotowanych pomieszczeniach. W ramach projektu zaplanowano wyposażenie piwnicy kulturalnej - miejsca spotkań dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów w składane krzesła i stoliki umożliwiające dowolność układu pomieszczenia - dopasowanie do potrzeb spotkań. Wykonana zostanie również adaptacja akustyczna pomieszczenia przewidzianego na sale prób, tj. izolacja od pozostałych sal tak, aby próba muzyczna nie uniemożliwiała prowadzenia innych zajęć i spotkań oraz zapewnienie odpowiednich warunków akustycznych do próby wewnątrz pomieszczenia. Sala zostanie wyposażona w sprzęt taki jak: mikser cyfrowy, kolumny głośnikowe, mikrofony, okablowanie i akcesoria, umożliwiający podłączenie instrumentów i odbywanie się prób muzycznych. Trzecie pomieszczenie przeznaczone na pracownię plastyczną zostanie wyposażone w komplet mebli umożliwiający przechowywanie materiałów plastycznych, stoły i krzesła oraz pomoce plastyczne (sztalugi studyjne i ramki na obrazy). W operacji uwzględniono koszty niekwalifikowalne dotyczące wykonania tablicy dot. realizowanego przedsięwzięcia pełniącej funkcję informacyjno-promocyjną.
Stowarzyszenie od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw kulturalnych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych jednostek kultury, poprzez stworzenie bądź adaptację pomieszczeń infrastruktury kultury, ich doposażenie, a w konsekwencji wzbogacenie oferty działań kulturalnych.
Dlatego też Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinasowanie na stworzenie sali prób, a także wykończenia kolejnego pomieszczenia wystawowego w ramach ogłoszonego konkursu do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Przedsięwzięcie 1.3.2 Remont, odnowienie, zagospodarowanie obiektów dziedzictwa kulturowego, jako wkład w zachowanie tradycji.
W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: 31 lipca 20xx r. do 31 marca 20xx r. Projekt nie przewiduje udziału wolontariuszy w projekcie.
W ramach projektu przewiduje się zakup następujących towarów:
- zakup krzeseł: szt. 80,
- zakup stołów: szt. 6,
- allen&Heath - mikser cyfrowy: szt. 1,
- allen&Heath AR2412 - Stagebox: szt. 1,
- skrzynia zabezpieczająca mikser X32: szt. 1,
- skrzynia zabezpieczająca stagebox X32: szt. 1,
- FBT X-Lite 12 A kolumna aktywna: szt. 2,
- Shure BLX24RE/B58 system bezprzewodowy: szt. 2,
- uchwyt kolumnowy na ścianę: szt. 2,
- okablowanie: kplt. 1,
- wełna akustyczna z włókien skalnych Rockwool Rockton: m2 48,
- flizelina do uszczelnienia wełny skalnej: m2 48,
- tkanina z pluszu bawełnianego P810: m2 51,
- konstrukcja drewniana: szt. 1
- montaż i akcesoria: szt. 1,
- szafa: szt. 1,
- regał wiszący: szt. 1,
- regał stojący: szt. 1,
- zakup wykładziny PCV: m2 20,
- zakup krzeseł: szt. 16,
- zakup stołów: szt. 8,
- zakup sztalug studyjnych: szt. 5,
- zakup tablic korkowych: szt. 4,
- zakup ram aluminiowych na obrazy: szt. 30.
Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Nazwa operacji: xx.
Cel operacji: Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego mające na celu szerzenie lokalnej kultury i dziedzictwa lokalnego obszaru na rzecz mieszkańców i turystów poprzez adaptację i kompleksowe wyposażenie piwnicy kulturalnej, sali prób i pracowni plastycznej w gminie w 2018 roku. Cel operacji zostanie osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową. Stowarzyszenie w związku z prowadzoną piwnicą kulturalną, salą prób oraz pracownią plastyczną nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym w B jako podatnik od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację opisanego we wniosku projektu.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej