dostawa smoczków i części składowych smoczków stawka podatku - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.780.2018.1.AS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.02.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.780.2018.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

dostawa smoczków i części składowych smoczków stawka podatku

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku VAT dla dostawy gotowych smoczków do butelek jest prawidłowe
  • stawki podatku VAT dla dostawy gumeczek będących częściami składowymi smoczków do uspokajania dzieci jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Założycielami Spółki są Pan T. i Pani M., którzy są z wykształcenia chemikami i przez wiele lat pracowali zajmując się koordynacją prac wdrożeniowych dotyczących nowych wyrobów i rozwiązań technologicznych dla przemysłu gumowego w Polsce.

Spółka specjalizuje się w przetwórstwie silikonów za pomocą wszystkich znanych obecnie technologii, elastomerów termoplastycznych metodą wtrysku i wytłaczania oraz w projektowaniu i wytwarzaniu form i narzędzi. Wyroby produkowane przez Spółkę są przeznaczone do szczególnie odpowiedzialnych zadań w elektronice, sprzęcie gospodarstwa domowego, artykułach dla niemowląt, medycynie, motoryzacji i w budownictwie. Spółka jest liderem na polskim rynku przetwórstwa silikonów. Ponadto Spółka eksportuje swoje produkty do czterdziestu krajów na całym świecie. Specjalnością Spółki są wyroby kooperacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta i według jego projektu. Obecnie Spółka wytwarza ponad dwa tysiące różnego rodzaju produktów wytłaczanych i formowych.

Wśród wyrobów oferowanych przez Spółkę są również smoczki, produkowane z surowca L. W procesie produkcji surowiec (silikon) jest wtryskiwany w postaci płynnej pod ciśnieniem do gniazda formy wtryskowej i tam pod wpływem temperatury i ciśnienia zachodzi proces wulkanizacji (sieciowania), w efekcie którego otrzymywany jest wyrób w stanie stałym o określonym kształcie.

W ten sposób Spółka produkuje, a potem sprzedaje swoim klientom:

  1. gotowe smoczki do butelek,
  2. tzw. gumeczkę (część składową) np. do smoczków służących uspokajaniu dzieci.

Klient z kolei instaluje w swoim zakresie otrzymane od Spółki smoczki na butelkach, bądź sprzedaje je jako smoczki do butelek, zaś gumeczkę łączy z elementami plastikowymi, tworząc w ten sposób sprzedawane na rzecz ostatecznych konsumentów smoczki do uspokajania dzieci.

Opisane gotowe smoczki do butelek są samoistnym produktem, który może być używany bez późniejszego wkładu Klienta w postaci opakowania smoczka. Z kolei opisane gumeczki (części składowe) ze względów bezpieczeństwa nie mogą służyć dzieciom do ssania bez elementów plastikowych dodawanych przez Klienta Spółki. Dodanie elementów plastikowych przez klienta zwiększa ponadto wygodę ich użytkowania przez ostatecznych konsumentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna zostać zastosowana przy sprzedaży gotowych smoczków do butelek?

  • Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna zostać zastosowana przy sprzedaży gumeczek będących częściami składowymi smoczków do uspokajania dzieci?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. W opinii Spółki sprzedaż gotowych smoczków do butelek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% zgodnie z pozycją 107a Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 t.j.; dalej: ustawa o VAT).
    2. W opinii Spółki sprzedaż opisanych gumeczek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8% zgodnie z pozycją 107a Załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

    Uzasadnienie

    Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W myśl art. 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%. Jednakże, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT wynosi 8%.

    Od 18 stycznia 2018 r. wprowadzono do Załącznika nr 3 do ustawy o VAT nową pozycję - pozycja 107a - Smoczki dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczone do celów medycznych (bez względu na symbol PKWiU).

    Pozycja 107a Załącznika nr 3 do ustawy o VAT została wprowadzona ustawą z dnia 14 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie została uchylona inna pozycja Załącznika nr 3 do ustawy o VAT -pozycja 92 - Wyroby higieniczne lub farmaceutyczne (włączając smoczki), z gumy innej niż ebonit (ex PKWiU 22.19.71.0).

    Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy z dnia 14 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dodanie poz. 107a związane jest z uchyleniem poz. 92 i ma na celu utrzymanie obniżonej stawki na smoczki dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczonych do celów medycznych (przykładowo mieszczą się w tej pozycji smoczki przeznaczone do podawania produktów leczniczych, wyposażone w zbiornik i suwak dozujący czy smoczki do ssania o konstrukcji umożliwiającej użycie z sondą donosową i doustną, przeznaczone dla wcześniaków w celu zapobiegania nieprawidłowemu ustawieniu żuchwy i zapadaniu się języka, co może być przyczyną problemów oddechowych). Obniżona stawka podatku na te towary uzasadniona jest stosowaniem ich w przypadku różnego rodzaju schorzeń zarówno dzieci, jak i matek. Ustawodawca w uzasadnieniu zwracał uwagę, że niewątpliwie są to towary przeznaczone do łagodzenia skutków niepełnosprawności. Jednocześnie według ustawodawcy należy zauważyć, że ze względu na praktyczne problemy różnicowania stawki w zależności od tego, czy dany smoczek jest wykorzystywany przez chore dziecko lub niemowlę (matkę) albo zdrowe, zasadne jest objęcie całej tej grupy towarów obniżoną stawką podatku.

    Spółka wskazała, że dostarcza na rzecz swoich klientów zarówno gotowe smoczki do butelek, jak i tzw. gumeczki będące częścią składową smoczków do butelek czy też do smoczków służących uspokajaniu dzieci.

    Pozycja 107a Załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazuje, że ma on zastosowanie do towarów tam wskazanych bez względu na symbol PKWiU. Oznacza to, że towary objęte różnymi klasyfikacjami PKWiU mogą być objęte stawką podatku od towarów i usług 8% jeśli mieszczą się w kategorii towarów wymienionych a poz. 107a Załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

    Niemniej jednak, aby możliwe było zastosowanie stawki podatku od towarów i usług 8%, konieczne jest posiadanie przez produkt cech produktu gotowego, tj. gotowego smoczka.

    Spółka jest zdania, że jest uprawniona do zastosowania względem dostarczanych przez nią gotowych smoczków do butelek jak i opisanych gumeczek do smoczków stawki 8%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

    • prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy gotowych smoczków do butelek;
    • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy gumeczek będących częściami składowymi smoczków do uspokajania dzieci.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Według natomiast art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

    Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności. I tak, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    W myśl art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

    1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

    Podsumowując, zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami ustawy o VAT dostawa krajowa towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT podlega opodatkowaniu stawką 8% VAT.

    Zauważyć należy, że przepisy ustawy o VAT oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do klasyfikacji statystycznych, w innych natomiast posługują się dokładnym opisem towaru lub usługi.

    W poz. 107a załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 7% (obecnie 8%), wskazana została grupa towarów identyfikowana bez względu na symbol PKWiU obejmująca Smoczki dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczone do celów medycznych.

    Wskazać należy, że w odniesieniu do grupy towarów wskazanych w poz. 107a załącznika nr 3 do ustawy o VAT ustawodawca nie posłużył się klasyfikacją PKWiU w celu ich identyfikacji. Zatem towary wskazane w poz. 107a złącznika nr 3 do ustawy o VAT należy identyfikować posługując się opisem zawartym w załączniku do ustawy, a klasyfikacja statystyczna tych towarów nie ma znaczenia.

    Opis ten wskazuje, że chodzi o smoczki przeznaczone dla niemowląt i dzieci. Jednocześnie użyte w poz. 107a złącznika nr 3 do ustawy o VAT sformułowanie w szczególności przeznaczone do celów medycznych wskazuje, że pozycja ta obejmuje zarówno smoczki przeznaczone do celów medycznych jak i te, które do celów medycznych przeznaczone nie są.

    Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego Spółka produkuje i sprzedaje swoim klientom

    1. gotowe smoczki do butelek,
    2. tzw. gumeczkę (część składową) np. do smoczków służących uspokajaniu dzieci.

    Klient instaluje w swoim zakresie otrzymane od Spółki smoczki na butelkach, bądź sprzedaje je jako smoczki do butelek, zaś gumeczkę łączy z elementami plastikowymi, tworząc w ten sposób sprzedawane na rzecz ostatecznych konsumentów smoczki do uspokajania dzieci.

    Wątpliwości Spółki dotyczą stawki podatku VAT dla dostawy ww. produktów.

    W świetle pozycji 107a załącznika nr 3 do ustawy stawka podatku VAT w wysokości 8% stosowana jest dostawy smoczków dla niemowląt i dzieci, w szczególności przeznaczonych do celów medycznych. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) smoczkiem jest gumowa nasadka z otworkiem nakładana na butelkę z pokarmem dla niemowlęcia; też: zabawka niemowlęca do ssania mająca kształt takiej nasadki

    Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że smoczki do butelek są samoistnym produktem, który może być używany bez późniejszego wkładu klienta w postaci opakowania smoczka. Z kolei gumeczki (część składowa) ze względów bezpieczeństwa nie mogą służyć dzieciom do ssania bez elementów plastikowych dodawanych przez klienta Spółki. W związku z tym wskazane gumeczki nie mają cech produktu gotowego, tj. smoczka.

    Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście przepisów art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, art. 146aa ust. 1 pkt 2 oraz poz. 107a załącznika nr 3 do ustawy o VAT, należy stwierdzić, że produkowane i sprzedawane przez Spółkę gotowe smoczki do butelek spełniają warunki uprawniające do preferencyjnego opodatkowania w wysokości 8%, natomiast dostawa części składowych do smoczków, niemających cech produktu gotowego tj. gotowego smoczka nie jest objęta obniżoną stawką podatku, określoną w ww. przepisach.

    W konsekwencji:

    • dostawa gotowych smoczków do butelek, stosownie do art. art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, art. 146aa ust. 1 pkt 2 oraz poz. 107a załącznika nr 3 ustawy, podlega opodatkowaniu stawką podatku 8%,
    • dostawa gumeczek będących częściami składowymi smoczków do uspokajania dzieci jako nieujętych w załączniku nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku w wysokości 23% na postawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe, w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej