Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w roku 2014 w Urzędzie Skarbowym. Głównym celem działalności Wnioskodawcy, jest realizowanie zadań własnych Województwa z zakresu tworzenia organizacyjnych warunków sprzyjających rozwojowi sportu i turystyki poprzez tworzenie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej oraz eksploatację i zarządzanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi.
W styczniu 2018 r. Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu. Okres realizacji projektu: 1 lutego 2018-31 stycznia 2019 r. Spółka składając wniosek aplikacyjny zadeklarowała, że podatek VAT od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym w budżecie projektu. Projekt został zrealizowany przez dwóch partnerów: Spółkę (Beneficjent wiodący) i P.. Każdy z partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, wynikający z zaplanowanych działań w projekcie. Partnerzy zrealizowali przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielne wydatki związane z realizacją tych zadań.
Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych zostaną przekazane Beneficjentowi wiodącemu w formie refundacji - 85 % dofinansowania projektu stanowią środki pochodzące z EFRR, a pozostałe 15 % stanowią środki własne Spółki.
Projekt jest wspólną transgraniczną inicjatywą partnerów. Partnerzy poprzez realizację działań uczestniczyli w zakresie zmniejszenia wykluczenia społecznego i ubóstwa na obszarze przygranicza poprzez zwiększenie dostępu do działań sportowych i integracyjnych oraz zwiększenia wiedzy na temat roli zdrowego trybu życia i integracji społecznej wśród dzieci i młodzieży. Cel ten został osiągnięty poprzez wdrożenie wspólnego programu promocji zdrowego trybu życia, składającego się z kompleksowych działań (spotkania w szkołach, transgraniczna akademia sportu, obozy sportowe itp.). Działania strategiczne projektu były skierowane bezpośrednio do dzieci i młodzieży (8-16 lat).
Projekt nie generuje żadnych dochodów. Spółka w ramach projektu nie świadczyła usług, które stanowiłyby czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Dofinansowanie w ramach projektu miało charakter kosztowy. W całości zostało przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Spółka w toku realizacji projektu nie odliczała podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją działań projektowych. Faktury za poniesione koszty w ramach realizacji projektu nie były ujmowane w rejestrach VAT.
W ramach projektu Spółka realizowała następujące zadania:
- utworzyła Centrum Promocji Zdrowego Stylu Życia dla dzieci i młodzieży w oparciu o istniejącą infrastrukturę, które zostało wyposażone w niezbędne meble (łóżka, biurka, krzesła, szafy) oraz przygotowano aneks kuchenny wraz z wyposażeniem. Zakupione wyposażenie w ramach projektu będzie przez okres 5 lat tj. do roku 2024 wykorzystywane na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie generuje żadnych dochodów opodatkowanych VAT. W utworzonym Centrum dostępne jest bezpłatne zakwaterowanie dla grup szkolnych, organizacji pozarządowych, klubów sportowych. W Centrum utworzono Punkt Informacyjny, gdzie można uzyskać informacje, jak zaplanować pobyt i jakie formy aktywności fizycznej mogą być wybrane;
- cykl imprez sportowo - edukacyjno - integracyjnych: obóz sportowy i zawody sportowe z udziałem dzieci i młodzieży.
W ramach projektu przygotowano materiały promocyjne dotyczące roli aktywności fizycznej, zdrowego trybu życia i integracji społecznej. Realizacja zadań była prowadzona na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem w rejonie przygranicznym. Celem projektu była wymiana i zdobywanie doświadczenia i dobrych praktyk oraz wypracowanie wspólnych modeli działań w celu osiągnięcia włączenia społecznego i promowanie zdrowego stylu życia. Realizowane działania projektu nie będą wykorzystywane do usług odpłatnych i stanowią inicjatywę prospołeczną o charakterze ogólnodostępnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?
Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od towarów i usług został zadeklarowany jako koszt kwalifikowalny w budżecie projektu ze względu na to, że w wyniku realizacji projektu wydatki wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług nie będą służyły wykonywaniu odpłatnych, opodatkowanych podatkiem czynności - świadczenia usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług, niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustaw, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w roku 2014 w Urzędzie Skarbowym. Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest realizowanie zadań własnych Województwa z zakresu tworzenia organizacyjnych warunków sprzyjających rozwojowi sportu i turystyki poprzez tworzenie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej oraz eksploatację i zarządzanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi.
W styczniu 2018 r. Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy. Okres realizacji projektu: 1 lutego 2018-31 stycznia 2019 r. Spółka składając wniosek aplikacyjny zadeklarowała, że podatek VAT od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym w budżecie projektu. Projekt został zrealizowany przez dwóch partnerów: Wnioskodawcę (Beneficjent wiodący) i P.. Każdy z partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, wynikający z zaplanowanych działań w projekcie. Partnerzy zrealizowali przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielne wydatki związane z realizacją tych zadań.
Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych zostaną przekazane Beneficjentowi wiodącemu w formie refundacji - 85 % dofinansowania projektu stanowią środki pochodzące z EFRR, a pozostałe 15 % stanowią środki własne Spółki.
Projekt jest wspólną transgraniczną inicjatywą partnerów. Partnerzy poprzez realizację działań uczestniczyli w zakresie zmniejszenia wykluczenia społecznego i ubóstwa na obszarze przygranicza poprzez zwiększenie dostępu do działań sportowych i integracyjnych oraz zwiększenia wiedzy na temat roli zdrowego trybu życia i integracji społecznej wśród dzieci i młodzieży. Cel ten został osiągnięty poprzez wdrożenie wspólnego programu promocji zdrowego trybu życia, składającego się z kompleksowych działań (spotkania w szkołach, transgraniczna akademia sportu, obozy sportowe itp.). Działania strategiczne projektu były skierowane bezpośrednio do dzieci i młodzieży (8-16 lat).
Projekt nie generuje żadnych dochodów. Spółka w ramach projektu nie świadczyła usług, które stanowiłyby czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Dofinansowanie w ramach projektu miało charakter kosztowy. W całości zostało przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Spółka w toku realizacji projektu nie odliczała podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją działań projektowych. Faktury za poniesione koszty w ramach realizacji projektu nie były ujmowane w rejestrach VAT.
W ramach projektu przygotowano materiały promocyjne dotyczące roli aktywności fizycznej, zdrowego trybu życia i integracji społecznej. Realizacja zadań była prowadzona na rzecz dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem w rejonie przygranicznym. Celem projektu była wymiana i zdobywanie doświadczenia i dobrych praktyk oraz wypracowanie wspólnych modeli działań w celu osiągnięcia włączenia społecznego i promowanie zdrowego stylu życia. Realizowane działania projektu nie będą wykorzystywane do usług odpłatnych i stanowią inicjatywę prospołeczną o charakterze ogólnodostępnym.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy w związku z realizowanym projektem będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedstawionego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że nabywane w ramach projektu towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizowane przez Niego działania nie będą wykorzystywane do usług odpłatnych i stanowią inicjatywę prospołeczną o charakterze ogólnodostępnym.
W związku z tym, z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn.zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej