Prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach operacji - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.311.2019.1.BS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.06.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.311.2019.1.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach operacji

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu 20 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach operacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach operacji

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działa od roku 2008, głównie na terenie gminy Kampinos oraz gmin ościennych. Zostało założone przez rodziców dzieci mieszkających na terenie gminy, jego celem jest szeroko rozumiana edukacja oraz dialog społeczny. Realizuje go poprzez:

  1. prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej,
  2. organizowanie zajęć dla dzieci, młodzieży i mieszkańców,
  3. organizowanie imprez kulturalnych, sportowych itp. dla dzieci, młodzieży i lokalnej społeczności,
  4. promowanie i organizację wolontariatu wśród mieszkańców,
  5. wypowiadanie się w sprawach publicznych, związanych z celami Stowarzyszenia,
  6. wskazywanie, opracowywanie, popularyzowanie i realizowanie różnorodnych form pomocy instytucjom oświatowym.

Od momentu powstania Stowarzyszenie zrealizowało wiele projektów samodzielnie, jak również w partnerstwach. W oparciu o fundusze zewnętrzne przez blisko 2 lata wydawało regularnie bezpłatny biuletyn, który miał na celu zarówno promocję gminy wewnątrz i na zewnątrz oraz edukację mieszkańców. Organizuje popularne wśród mieszkańców imprezy cykliczne. Dzięki pozyskiwanym środkom i współpracy ze środowiskiem lokalnym i władzami gminy Stowarzyszenie proponuje dzieciom i młodzieży z terenu gminy, a także ich rodzinom szereg imprez, aktywności i wsparcie w procesie edukacji. Było i jest także beneficjentem projektów z zakresu turystyki i wymiany dzieci i młodzieży z innymi ośrodkami z kraju i zagranicy, dofinansowywanych ze środków unijnych, Ministerstwa Edukacji Narodowej, województwa, powiatu, gminy i innych.

Stowarzyszenie prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców.

Wartość sprzedaży Stowarzyszenia w rozumieniu ustawy o VAT nie przekroczyła 200.000 zł w żadnym jej roku podatkowym. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Na żądanie instytucji finansującej. Województwa, Stowarzyszenie zobowiązane jest do przedstawienia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego. Będzie ubiegać się bowiem o włączenie podatku VAT naliczonego do kosztów kwalifikowanych finansowanych z pomocy publicznej w ramach operacji . Załączenie otrzymanej interpretacji będzie wymagane przy złożeniu wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług w ramach operacji ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma on prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług w ramach operacji .

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Nie wykonuje zatem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. W przypadku Stowarzyszenia rejestracja jako podatnika VAT czynnego nie jest zatem obowiązkowa a jedynie dobrowolna. Stowarzyszenie nie skorzystało z tej możliwości.

W związku z tym, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy o VAT (obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów, w tym także w ramach operacji .

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług w ramach operacji .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z art. 113 ust. 1 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Wartość sprzedaży Stowarzyszenia w rozumieniu ustawy o VAT nie przekroczyła 200.000 zł w żadnym jej roku podatkowym. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach operacji .

Z uwagi na powołane regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej