Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.589.2018.2.AKR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2019, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.589.2018.2.AKR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2018 r. (data wpływu 13 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie () jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie (). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 20 grudnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 788), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. nadleśnictwa.

Nadleśnictwo będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nadleśnictwo prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz.710 z późn. zm.). Nadleśnictwo w ramach realizowanych zadań określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności które są wyłączone z systemu VAT, tj. czynności które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r., Nr 134, poz. 692), w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o lasach, jest prowadzona działalność (...) gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach (...) w świetle natomiast § 4 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, jest prowadzona działalność dodatkowa produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi. Stosownie zaś do postanowień § 3 Rozporządzenia działalności Nadleśnictwa, jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego.

Lasy Państwowe są strategicznymi zasobami naturalnymi kraju, co wynika m.in z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 roku o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz. U. z 2001 r., Nr 97, poz. 1051, z późn. zm.). Z tych zasobów naturalnych Nadleśnictwo w ramach prowadzonej gospodarki leśnej o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach pozyskuje produkty gospodarki leśnej (w szczególności drewno, choinki) które następnie są przedmiotem dokonywanej przez Nadleśnictwo sprzedaży (dostawy) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nadleśnictwo zajmuje się odpłatnym świadczeniem usług w zakresie organizacji polowań, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa oraz usług noclegowych w Ośrodku Edukacji Ekologicznej. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Nadleśnictwo dokonuje czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach Nadleśnictwo prowadzi trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzenia lasu z uwzględnieniem celów wymienionych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 13b ust. 1 ustawy o lasach, w celu promocji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej oraz ochrony zasobów przyrody w lasach Dyrektor Generalny może w drodze zarządzenia, ustanawiać leśne kompleksy promocyjne. Na mocy powołanego przepisu, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych Zarządzeniem z dnia 19 grudnia 1994 roku, cały obszar Nadleśnictwa uznał za Leśny Kompleks ().

W wymienionym Zarządzeniu zostały wyznaczone również cele jakie ma spełniać Leśny Kompleks (), do których między innymi należą (...) promowanie wielofunkcyjnej zrównoważonej gospodarki leśnej przy wykorzystywaniu wsparcia finansowego ze źródeł krajowych i zagranicznych, prowadzenie szkoleń Służby Leśnej i edukacji ekologicznej społeczeństwa.

W celu realizacji powyższych zadań, Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w Załączniku do Zarządzenia, nakazał zorganizowanie w Leśnym Kompleksie () obiektów szkoleniowych dla pracowników leśnictwa pełniących równocześnie funkcje obiektów edukacji ekologicznej społeczeństwa.

Powołanie OEE nastąpiło na mocy Zarządzenia Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych z dnia 10 marca 1997 roku.

Stosownie do uregulowań zawartych we wskazanym Zarządzeniu, OEE jest jednostką do zadań szczególnych w strukturze organizacyjnej Nadleśnictwa, którego zakres działań obejmuje:

  1. () Prowadzenie działalności edukacyjnej i upowszechniającej wiedzę z zakresu ekologii, leśnictwa, ochrony zasobów leśnych i ochrony przyrody;
  2. Prowadzenie szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników Lasów Państwowych;
  3. Realizację potrzeb dydaktycznych Leśnego Kompleksu ();
  4. Prowadzenie działalności usługowej na potrzeby własne i na zewnątrz Lasów Państwowych (...).

Finansowanie Ośrodka Edukacji Ekologicznej odbywa się w ramach środków finansowych przeznaczonych na Leśny Kompleks ().

Mając na uwadze charakter realizowanych przez Nadleśnictwo aktywności w zakresie prowadzonej gospodarki leśnej oraz obowiązek prowadzenia tej gospodarki w sposób trwale zrównoważony z uwzględnieniem w szczególności celów określonych w powołanym wcześniej art. 7 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o lasach Nadleśnictwo planuje wystąpienie z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą: Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie ().

Nadleśnictwo zamierza aplikować o dofinansowanie rzeczowego projektu w ramach programu priorytetowego Edukacja ekologiczna Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nabór IV na lata 2015-2020.

Dofinansowanie ze środków finansowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na poziomie projektu będzie wynosiło 95%. Planuje się że pozostała część wydatków (5%) związanych z realizacją projektu przez Nadleśnictwo zadań objętych wnioskiem o dofinansowanie w ramach projektu zostanie pokryta ze środków własnych Nadleśnictwa.

Arboretum, w sensie formalnym, zostało powołane Decyzją Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych z dnia 15 marca 2001 r. Decyzją nr 20 Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie Arboretum powierzchnia ogrodu została powiększona do 42,42 ha. Arboretum położone jest na terenie leśnym, pokrytym wiekowym drzewostanem, głównie sosnowym. Obecnie ma charakter parku leśnego z elementami ukształtowanego terenu, prześwietleń w drzewostanie, oczek wodnych, ścieżek, dróg, kładek, mostków i zadaszeń.

Celem działalności Arboretum poza gromadzeniem różnorodnych kolekcji roślin, jest pełnienie funkcji dydaktycznej, naukowej, wypoczynkowej i ochronnej. Najważniejszym przesłaniem przy tworzeniu Arboretum jest edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych, ponieważ tego typu miejsce jest doskonałym zapleczem do prowadzenia zajęć terenowych. Arboretum ma służyć mieszkańcom z okolicy, ale też z dalszych rejonów jako miejsce poznawcze i rekreacyjne. Zróżnicowana roślinność oraz uzupełniana z roku na rok infrastruktura pozwoli obcować ze światem roślin przez zmysły słuchu, wzroku, węchu i zapachu, także osobom niepełnosprawnym. Na terenie leśnym przylegającym do OEE zaprojektowano sieć ścieżek zaopatrzonych w infrastrukturę edukacyjną. Głównym tematem programu dydaktycznego jest drzewo jako najistotniejsza część lasu oraz życie zwierząt w ekosystemie leśnym. Naturalną otulinę Arboretum stanowi las. Zachowanie w dużym stopniu istniejącej naturalnie szaty roślinnej przyśpieszy uzyskanie efektów krajobrazowych i dydaktycznych. Wnioskiem o dofinansowanie w ramach Projektu objęte będą następujące zamierzenia:

  1. Rozbudowa kolekcji roślin gatunków rodzimych. Na projektowanym terenie zaplanowano tematyczne kolekcje roślin. Kolekcje będą widoczne w terenie poprzez wydzielające kręgi w postaci drewnianych kładek.
  2. Budowa tras edukacyjnych w oparciu o kolekcje roślin, np. ścieżka edukacyjna w kolekcji boru bagiennego i torfowiska, ścieżka w kolekcji roślin wodnych i przywodnych, ogród sensoryczny.
  3. W ramach projektu zaprojektowano również uzupełnienie układu komunikacyjnego terenu Arboretum o nowe ścieżki oparte tematycznie na kolekcjach drzew, krzewów i roślin.
  4. Stworzenie infrastruktury edukacyjnej. W pobliżu OEE zaprojektowano strefę edukacyjną z tablicami i grami edukacyjnymi związanymi z tematyką przyrodniczą zlokalizowane na okrągłych placach np. gra cienie liści, leśna fotościanka, skok w dal, domek na drzewie. Zaprojektowano również kładkę wyniesioną na wysokość 3 m w zbiorowisku łęgu jesionowo -olszowego by umożliwić spacer ponad podszytem budującym zbiorowisko i obserwację Pięter Lasu.

Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.

Obowiązujący w Nadleśnictwie Plan Urządzenia Lasu nie wyłącza z gospodarki leśnej obszarów na których planowana jest realizacja Projektu ani też nie kwalifikuje tych obszarów do obszarów nieprodukcyjnych.

W uzupełnieniu do wniosku w zakresie:

  1. Pytania o treści: Czy towary i usługi nabywane do realizacji projektu pn. Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie (), Wnioskodawca będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.)? Wnioskodawca odpowiedział, że towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług t.j. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), a do prowadzenia działalności niedochodowej jaką jest edukacja leśna społeczeństwa.
  2. Pytania o treści: W sytuacji, gdy towary i usługi nie będą nabywane do realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług? Wnioskodawca odpowiedział, że nie dotyczy Wnioskodawcy, z uwagi na odpowiedź negatywną w pytaniu 1.
  3. Pytania o treści: Do jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, tj. czy do czynności:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    • niepodle gających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    Należy wskazać, jakie to będą czynności.
    Wnioskodawca odpowiedział, że Nadleśnictwo będzie wykorzystywało nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest wszystko, co ma wpływ na cenę dostarczanych towarów i usług świadczonych przez podatnika, co nie zachodzi w przypadku Wnioskodawcy, ponieważ realizacja projektu służy wyłącznie działalności niedochodowej edukacji leśnej społeczeństwa.
  4. Pytania o treści: W sytuacji, gdy nabywane do realizacji zadania towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności? Wnioskodawca odpowiedział, że nie dotyczy, Wnioskodawcy, z uwagi na wyjaśnienie zawarte w pkt 3.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy PGL LP Nadleśnictwo przystępując do realizacji projektu pn.: Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie () w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na lata 2015-2020 będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego, które częściowo sfinansowane zostaną ze środków własnych jednostki, a częściowo ze środków obcych (bezzwrotnych), w sytuacji gdy rzeczone wydatki jako koszty ogólne realizacji przez Jednostkę zadań niekomercyjnych w tej części w której sfinansowane zostaną ze środków własnych będą miały pewien wpływ na cenę dostarczanych przez Nadleśnictwo (produktów gospodarki leśnej) opodatkowanych podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) zwanej dalej zamiennie ustawa lub u.p.tu. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów usług (art. 86 ust. 2 pkt lit. a ustawy).

Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2008/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.1 2.2006 r., str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej dyrektywą VAT jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zwanego dalej TSUE w sprawach: C-288/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary/usługi służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania opodatkowanej działalności gospodarczej, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Przy tym, aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotów poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

W ocenie Nadleśnictwa planowane działania inwestycyjne przewidziane do realizacji w Projekcie będą związane pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z prowadzoną przez Nadleśnictwo działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przede wszystkim planowane działania inwestycyjne będą miały istotny wpływ na ochronę lasów i innych elementów środowiska naturalnego przez skanalizowanie ruchu, co ograniczy ingerencję na pozostałych obszarach leśnych (np. zadeptywanie sadzonek drzew, płoszenie zwierząt, zaśmiecanie), wpływając na ochronę tych terenów. Nadto wyodrębnienie obszarów szlaku zwiększy dochodowość produkcji drewna, w zakresie którego Nadleśnictwo prowadzi działalność opodatkowaną. Zwiększenie świadomości ekologicznej przyczyni się do zachowania i substancji lasów, a więc i do pozyskania drewna przeznaczonego do sprzedaży.

Dzięki budowie tego typu infrastruktury możliwe jest wykorzystanie inwestycji do działań promocyjnych, prowadzonych w ramach edukacji ekologicznej społeczeństwa, w tym do promocji drewna jako materiału ekologicznego i odnawialnego, który stanowi trzon dokonywanej przez Nadleśnictwo sprzedaży opodatkowanej. Celem prowadzonych działań promocyjnych połączonych z edukacją ekologiczną społeczeństwa w zakresie ochrony zasobów leśnych ma być w konsekwencji zwiększenie produkcyjności lasu, a tym samym produkcji drewna i innych produktów gospodarki leśnej pozyskiwanych przez Nadleśnictwo i podlegających następnie sprzedaży opodatkowanej.

Nadleśnictwo posiada certyfikat FSC. Certyfikat FSC informuje o tym, że drewno pochodzi z lasu dobrze zarządzanego, a od posiadania takiego certyfikatu przez Nadleśnictwo zależy zbycie niektórych gatunków drewna. Nadleśnictwo przechodzi corocznie audyt wznawiający ten certyfikat. Realizacja działań inwestycyjnych w ramach Projektu ma wpływ na realizację przez Nadleśnictwo kryteriów decydujących o możliwości otrzymania certyfikatu FSC oraz jego utrzymanie na kolejny rok, bowiem stanowi realizację kryterium 4.1 ponieważ w ten sposób Nadleśnictwo m.in. umożliwia społeczeństwu korzystanie z rekreacji i turystyki w lesie. Ponadto, realizowany projekt jest spełnieniem przez Nadleśnictwo kryterium 5.1. Wybudowana infrastruktura pozwoli bowiem na ograniczenie (skupienie, kanalizację) w jednym miejscu narastającego uchu rekreacyjno-turystycznego co bezspornie pozwoli na osiągnięcie celu w postaci ochrony i zachowania walorów przyrodniczych oraz biologicznej produktywności pozostałych części lasu.

Ponadto, wyodrębnienie ścieżek i stworzenie infrastruktury turystycznej, edukacyjnej i rekreacyjnej zwiększy atrakcyjność pokoi w OEE, które Nadleśnictwo wynajmuje w ramach działalności opodatkowanej. Realizacja działań inwestycyjnych w ramach Projektu spowoduje zwiększenie liczby turystów i osób odwiedzających, co z kolei przełoży się na sprzedaż opodatkowaną w OEE.

Nadleśnictwo stoi zatem na stanowisku, że nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi będą miały związek z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Nadleśnictwo. W świetle przedstawionych okoliczności sprawy należy przyjąć, że ponoszone wydatki na budowę kolekcji roślin boru bagiennego, kolekcji roślin wodnych i przywodnych, pomostów widokowych w podszycie drzew, strefy edukacji przyrodniczej dzieci, kolekcji drzew i krzewów rodzimych, ogrodów sensorycznych, nawierzchni gruntowej potrzebnej do komunikacji pomiędzy poszczególnymi kolekcjami oraz wyposażenia w infrastrukturę towarzyszącą, częściowo sfinansowanym ze środków własnych Nadleśnictwa, a częściowo w ramach programu priorytetowego Edukacja ekologiczna Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na lata 2015-2020 bez wątpienia służą wykonywaniu czynności opodatkowanych w zakresie sprzedaży drewna oraz innych produktów pochodzących z lasu, edukacji leśnej społeczeństwa oraz wynajmu pokoi w OEE.

Czynności, którym służy ww. infrastruktura podejmowane są w ramach prowadzonej przez Nadleśnictwo działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a Nadleśnictwo w odniesieniu do ww. czynności występuje w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, skoro nabyte towary i usługi służą Nadleśnictwu czynnościom opodatkowanym, to w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Nadleśnictwo ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania inwestycyjnego w ramach Projektu, częściowo sfinansowanego ze środków własnych Nadleśnictwa, a częściowo w ramach programu priorytetowego Edukacja ekologiczna Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na lata 2015-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2018 r., poz. 2129), trwale zrównoważona gospodarka leśna to działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania z wyjątkiem skupu drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 wymienionej ustawy o lasach, trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu, z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:

  1. zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;
  2. ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:
    1. zachowanie różnorodności przyrodniczej,
    2. zachowanie leśnych zasobów genetycznych,
    3. walory krajobrazowe,
    4. potrzeby nauki;
  3. ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;
  4. ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;
  5. produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.

Stosownie do art. 8 powołanej ustawy, gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

  1. powszechnej ochrony lasów;
  2. trwałości utrzymania lasów;
  3. ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów;
  4. powiększania zasobów leśnych.

Ponadto, w myśl art. 13 ust. 1 cyt. ustawy, właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:

  1. zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk;
  2. ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu;
  3. pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej;
  4. przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3;
  5. racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
    1. pozyskiwanie drewna w granicach nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
    2. pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.

W świetle art. 50 ustawy o lasach, Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów.

Z kolei, zgodnie z art. 54 pkt 5 i 6 cyt. ustawy, Lasy Państwowe otrzymują dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone przez administrację rządową, a w szczególności na:

  • opracowanie planów ochrony dla rezerwatów przyrody znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, ich realizację, ochronę gatunkową roślin i zwierząt oraz sprawowanie nadzoru nad obszarami wchodzącymi w skład sieci Natura 2000;
  • finansowanie edukacji leśnej społeczeństwa, w szczególności poprzez tworzenie i prowadzenie leśnych kompleksów promocyjnych, zakładanie ścieżek przyrodniczo-leśnych.

W złożonym wniosku wskazano, że Wnioskodawca Nadleśnictwo będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając na uwadze charakter realizowanych przez Nadleśnictwo aktywności w zakresie prowadzonej gospodarki leśnej oraz obowiązek prowadzenia tej gospodarki w sposób trwale zrównoważony z uwzględnieniem w szczególności celów określonych w powołanym wcześniej art. 7 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o lasach Nadleśnictwo planuje wystąpienie z wnioskiem o dofinansowanie projektu pod nazwą: Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie (). Nadleśnictwo zamierza aplikować o dofinansowanie rzeczowego projektu w ramach programu priorytetowego Edukacja ekologiczna Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nabór IV na lata 2015-2020. Dofinansowanie ze środków finansowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na poziomie projektu będzie wynosiło 95%. Planuje się, że pozostała część wydatków (5%) związanych z realizacją projektu przez Nadleśnictwo zadań objętych wnioskiem o dofinansowanie w ramach projektu zostanie pokryta ze środków własnych Nadleśnictwa. Arboretum położone jest na terenie leśnym, pokrytym wiekowym drzewostanem, głównie sosnowym. Obecnie ma charakter parku leśnego z elementami ukształtowanego terenu, prześwietleń w drzewostanie, oczek wodnych, ścieżek, dróg, kładek, mostków i zadaszeń. Celem działalności Arboretum poza gromadzeniem różnorodnych kolekcji roślin, jest pełnienie funkcji dydaktycznej, naukowej, wypoczynkowej i ochronnej. Najważniejszym przesłaniem przy tworzeniu Arboretum jest edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych, ponieważ tego typu miejsce jest doskonałym zapleczem do prowadzenia zajęć terenowych. Arboretum ma służyć mieszkańcom z okolicy, ale też z dalszych rejonów jako miejsce poznawcze i rekreacyjne. Zróżnicowana roślinność oraz uzupełniana z roku na rok infrastruktura pozwoli obcować ze światem roślin przez zmysły słuchu, wzroku, węchu i zapachu, także osobom niepełnosprawnym. Na terenie leśnym przylegającym do OEE zaprojektowano sieć ścieżek zaopatrzonych w infrastrukturę edukacyjną. Głównym tematem programu dydaktycznego jest drzewo jako najistotniejsza część lasu oraz życie zwierząt w ekosystemie leśnym. Naturalną otulinę Arboretum stanowi las. Zachowanie w dużym stopniu istniejącej naturalnie szaty roślinnej przyśpieszy uzyskanie efektów krajobrazowych i dydaktycznych. Wnioskiem o dofinansowanie w ramach Projektu objęte będą następujące zamierzenia:

  1. Rozbudowa kolekcji roślin gatunków rodzimych. Na projektowanym terenie zaplanowano tematyczne kolekcje roślin. Kolekcje będą widoczne w terenie poprzez wydzielające kręgi w postaci drewnianych kładek.
  2. Budowa tras edukacyjnych w oparciu o kolekcje roślin, np. ścieżka edukacyjna w kolekcji boru bagiennego i torfowiska, ścieżka w kolekcji roślin wodnych i przywodnych, ogród sensoryczny.
  3. W ramach projektu zaprojektowano również uzupełnienie układu komunikacyjnego terenu Arboretum o nowe ścieżki oparte tematycznie na kolekcjach drzew, krzewów i roślin.
  4. Stworzenie infrastruktury edukacyjnej. W pobliżu OEE zaprojektowano strefę edukacyjną z tablicami i grami edukacyjnymi związanymi z tematyką przyrodniczą zlokalizowane na okrągłych placach np. gra cienie liści, leśna fotościanka, skok w dal, domek na drzewie. Zaprojektowano również kładkę wyniesioną na wysokość 3 m w zbiorowisku łęgu jesionowo-olszowego by umożliwić spacer ponad podszytem budującym zbiorowisko i obserwację Pięter Lasu.

Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT. W uzupełnieniu do wniosku Nadleśnictwo wskazało, ze towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów, a do prowadzenia działalności niedochodowej jaką jest edukacja leśna społeczeństwa.

Nadleśnictwo będzie wykorzystywało nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest wszystko, co ma wpływ na cenę dostarczanych towarów i usług świadczonych przez podatnika, co nie zachodzi w przypadku Wnioskodawcy, ponieważ realizacja projektu służy wyłącznie działalności niedochodowej edukacji leśnej społeczeństwa.

Jak wyżej wskazano decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ma związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treść przytoczonych przepisów prowadzi do wniosku, że nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą miały zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy związku ze sprzedażą opodatkowaną w zakresie m.in. sprzedaży drewna, wynajmu, dzierżawy nieruchomości czy usług noclegowych w OEE lub jakąkolwiek inną sprzedażą (towarów lub usług) opodatkowaną, prowadzoną przez Nadleśnictwo.

Przyjmując nawet, że realizowana inwestycja będzie służyła prowadzeniu zrównoważonej gospodarki leśnej, to trudno uznać, że zadania do których będzie wykorzystywane Arboretum, będą miały przełożenie na wzrost sprzedaży opodatkowanej. Celem edukacji ekologicznej jest bowiem wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody i nie można stwierdzić, że będzie to miało przełożenie na wzrost sprzedaży opodatkowanej. Planowane przez Wnioskodawcę działania będą miały pozytywny wpływ na wzrost świadomości społecznej, poprzez lepsze wykorzystanie i racjonalne zarządzanie zasobami przyrody i świadczenie usług ekosystemowych. Nie powoduje to jednak, że planowana inwestycja będzie mogła zostać automatycznie uznana za związaną z prowadzoną przez Nadleśnictwo działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż jedynym związkiem jaki istnieje pomiędzy działalnością opodatkowaną a związaną z realizowanym projektem jest fakt, że prowadzi je ta sama jednostka organizacyjna Lasów Państwowych, tj. Nadleśnictwo. Sam zaś fakt, że ten sam podmiot prowadzi działalność edukacyjną oraz rekreacyjną i wykonuje opodatkowaną działalność gospodarczą, nie jest wystarczający do stwierdzenia, że istnieje związek pomiędzy działalnością edukacyjną a działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, skoro nabyte towary i usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na ich zakup.

Reasumując, Nadleśnictwu w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Rozbudowa i doposażenie Arboretum leśnego w Nadleśnictwie (), ponieważ realizowane zadanie nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14na § 2 cyt. ustawy, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej