brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.306.2019.1.AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.306.2019.1.AZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . &− jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wniosek o dofinansowanie projektu nr () pod nazwą został złożony przez powiat w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego dla osi priorytetowej: IV. Efektowność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka nisko emisyjna, dla działania: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej; dla poddziałania: 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej ZIT.

Beneficjentem środków oraz realizatorem projektu jest powiat. Wszystkie dotychczas poniesione wydatki oraz zaplanowane do poniesienia w związku z realizacją projektu będzie regulował powiat bezpośrednio z budżetu powiatu.

Podmiotem z którym odpowiednia instytucja podpisała umowę o dofinansowanie jest powiat. W trakcie realizacji projektu faktury VAT dotyczące wykonywania prac na poszczególnych etapach projektu wystawiane będą na powiat.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat przystępując do realizacji projektu nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez powiat do wykonywania czynności opodatkowanych.

Projekt zakłada wykonanie termomodernizacji budynku przychodni rejonowo-specjalistycznej, obejmującej wykonanie następujących prac zgodnie z audytem energetycznym i dokumentacją techniczną):

  • roboty termomodernizacyjno-budowlane;
  • docieplanie ścian piwnic i cokołów, kanalizacja deszczowa (odtworzenie), docieplania ścian, docieplanie stropodachów, remont pokrycia dachów, docieplenie wewnętrzne piwnic, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, instalacja odgromowa.

Realizacja projektu umożliwi osiągnięcie wymiernych efektów ekologicznych i energetycznych. W budynku termomodernizowanej przychodni część powierzchni jest wynajmowana pod działalność komercyjną. Wynajmowane powierzchnie 274,18 m2 nie przekraczają 20% powierzchni netto budynku, która wynosi 5 977,11 m2 .

Przychody uzyskiwane przez szpital powiatowy kształtują się następująco w poszczególnych latach:

W roku 2016 roczne przychody netto (Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego obecnie po połączeniu od 19 września 2017 r. Szpital powiatowy) ze sprzedaży produktów 20 899 526,25 zł. Roczne przychody z tytułu czynszu i mediów 78 791,49 zł, umowy z NFZ 18 039 139,63 zł. Sam czynsz 68 205,24.

A w roku 2018 roczne przychody netto ze sprzedaży produktów 90 464 825,75 zł. Roczne przychody z tytułu czynszu i mediów 77 090,86 zł, umowy z NFZ 85 668 523,78 zł.

Przychód z wynajmu powierzchni budynku jaki jest poddany modernizacji nie przekracza w 2016 r. 0,38%, a w 2018 r. 0,09% przychodów ogółem, a więc jest to działalność wyłącznie pomocnicza. Wynajem jest działalnością opodatkowaną, a dochód jest przeznaczony na działalność statutową szpitala.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy powiat jako podatnik VAT i realizator opisanego projektu będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT (w całości lub części) związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn. .?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku vat w całości ani też w jakiejkolwiek części w związku z realizacją projektu pod nazwą . Nabyte towary i usługi nie są i nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych przez powiat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. promocji i ochrony zdrowia oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat, czynny podatnik podatku VAT, jest beneficjentem środków oraz realizatorem projektu polegającego na wykonaniu termomodernizacji budynku przychodni rejonowo-specjalistycznej, Podmiotem, z którym odpowiednia instytucja podpisała umowę o dofinansowanie jest powiat. W trakcie realizacji projektu faktury VAT dotyczące wykonywania prac na poszczególnych etapach projektu wystawiane będą na powiat.

Powiat przystępując do realizacji projektu nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez powiat do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy jako podmiot realizujący projekt będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT (w całości lub części) związanego z nabyciem towarów i usług w zakresie jego realizacji.

Odnosząc się więc do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ jak wprost wskazuje Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez powiat do wykonywania czynności opodatkowanych. Z okoliczności sprawy wynika, że Powiat realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych. W analizowanym przypadku Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia ani całości ani części podatku VAT, związanego z realizacją projektu pn. .

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej