zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.306.2019.2.JG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.09.2019, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.306.2019.2.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 sierpnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.306.2019.1.JG (doręczone Stronie w dniu 23 sierpnia 2019 r.), a także uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, a także zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne oraz
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej usług związanych z transportem osób, w którym Spółka świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, gdzie ceny ustala spółka oraz przewozy okazjonalne, które są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 sierpnia 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.306.2019.1.JG, a także uzupełniony pismem z dnia 5 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowana od 2001 r. Głównym przedmiotem działalności spółki są usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne. Obecnie Spółka rozszerzyła działalność o transport osób, w którym Spółka częściowo świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, na których ceny ustala spółka oraz przewozy okazjonalne, które są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika do ww. rozporządzenia. Udział procentowy obrotu w poprzednim roku podatkowym świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących tj. udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej udziałem procentowym obrotu, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Spółka na dzień dzisiejszy korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia z ewidencji przy pomocy kas rejestrujących na mocy § 3 ust. 3) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 września 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi w oparciu o następujące symbole statystyczne:

  • usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody - PKWiU: 36.00.20;
  • usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków - PKWiU: 37.00.11;
  • usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu - PKWiU: 38.11.1;
  • usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu - PKWiU: 38.11.2;
  • transport drogowy pasażerski, rozkładowy, miejski i podmiejski (przewozy pasażerskie regularne w transporcie krajowym na liniach komunikacji autobusowej na obszarze gminy i miasta, ceny ustala Spółka) PKWiU: 49.31.21;
  • wynajem autobusów i autokarów z kierowcą (przewozy pasażerskie okazjonalne w transporcie krajowym na liniach komunikacji autobusowej) - PKWiU: 49.39.31.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących w zakresie wszystkich rodzajów działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących na mocy § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, a także zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne oraz nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej usług związanych z transportem osób.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.) dalej zwanej ustawą o VAT lub ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej udziałem procentowym obrotu, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W części I załącznika do rozporządzenia w poz. 15 został wymieniony pozostały transport lądowy pasażerski, miejski lub podmiejski, który dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę Miasta) lub związek komunalny.

Natomiast w poz. 16 w cz. I ww. został załącznika został wyszczególniony transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany, który dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę Miasta) lub związek komunalny.

Zgodnie z przepisami § 3 ust. 3 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy 80% albo niższy niż 80 %.

W myśl § 5 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowana od 2001 r. Głównym przedmiotem działalności Spółki są usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne. Obecnie Spółka rozszerzyła działalność o transport osób, w którym Spółka tym częściowo świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, na których ceny ustala spółka oraz przewozy okazjonalne, które są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika do ww. rozporządzenia. Udział procentowy obrotu w poprzednim roku podatkowym świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących tj. udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej udziałem procentowym obrotu, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Spółka na dzień dzisiejszy korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia z ewidencji przy pomocy kas rejestrujących na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących. Wnioskodawca świadczy usługi o następujących symbolach statystycznych: usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody - PKWiU: 36.00.20; usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków - PKWiU: 37.00.11; usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu - PKWiU: 38.11.1; usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu - PKWiU: 38.11.2; transport drogowy pasażerski, rozkładowy, miejski i podmiejski (przewozy pasażerskie regularne w transporcie krajowym na liniach komunikacji autobusowej na obszarze gminy i miasta, ceny ustala Spółka) PKWiU: 49.31.21; wynajem autobusów i autokarów z kierowcą (przewozy pasażerskie okazjonalne w transporcie krajowym na liniach komunikacji autobusowej) - PKWiU: 49.39.31.0.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących w zakresie wszystkich rodzajów działalności jakie prowadzi Wnioskodawca.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że działalność Spółki polegająca na świadczeniu usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, o symbolu PKWiU: 36.00.20, usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, o symbolu PKWiU: 37.00.11, oraz zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających i nienadających się do recyklingu, o symbolach PKWiU: 38.11.1 i 38.11.2, którą Spółka prowadzi od 2001 r., jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej. Do powyższych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę znajdzie zastosowanie zarówno zwolnienie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, bowiem usługi wykonywane prze Wnioskodawcę znajdują się w części I załącznika do rozporządzenia w poz. 3, 4, 5 i 6 jak i z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia (bez usług transportu), gdyż z wniosku wynika, że udział procentowy obrotu w poprzednim roku podatkowym z tytułu świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, był wyższy niż 80%.

Tym samym Wnioskodawca w odniesieniu do świadczenia usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, oraz zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających i nienadających się do recyklingu może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia (przy spełnieniu warunków zawartych w tym przepisie), jak również ze zwolnienia z § 2 ust. 1 rozporządzenia, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.

W odniesieniu natomiast do działalności Spółki związanej z transportem osób, o symbolu PKWiU: 49.31.21, w którym Spółka świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, na które ceny ustala Spółka oraz przewozów okazjonalnych, w transporcie krajowym na liniach komunikacji autobusowej, o symbolu PKWiU: 49.39.31.0, które są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia stwierdzić należy, że Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej od pierwszego dnia rozpoczęcia takiej działalności, bez względu na wielkość osiągniętego obrotu, nie przysługuje jej bowiem prawo do korzystania z jakiegokolwiek zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W przedmiotowym przypadku nie zostały spełnione warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług związanych z transportem osób, w którym Spółka świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, na których ceny ustala Spółka oraz przewozów okazjonalnych. W przedmiotowej sprawie w odniesieniu do działalności Spółki związanej z transportem osób istotne znaczenie ma fakt, że Spółka sama ustala ceny przewozów, co nie spełnia przesłanek pkt 15, ani 16 załącznika do rozporządzenia, z których wyraźnie wynika, że ceny na przewozy ustalane są przez gminę (Radę Miasta) lub związek komunalny. Natomiast przewozy okazjonalne Spółki, jak wskazał Wnioskodawca są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia, do których zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a powyższego rozporządzenia nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do działalności dotyczącej transportu osób, w którym Spółka świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, na których ceny ustala Spółka (PKWiU: 49.31.21) oraz przewozy okazjonalne (PKWiU: 49.39.31.0), które są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika do ww. rozporządzenia. Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej od pierwszego dnia rozpoczęcia takiej działalności, bez względu na wielkość osiągniętego obrotu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, a także zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej usług związanych z transportem osób, w którym Spółka świadczy regularne przewozy w krajowym transporcie na liniach komunikacyjnych autobusowych, na których ceny ustala spółka oraz przewozy okazjonalne, które są wyłączone z poz. 15 i 16 załącznika należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że tut. Organ za oczywistą omyłkę uznał stanowisko Wnioskodawcy z którego wynika, że Spółka jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na mocy § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów. Wskazać należy, że Spółka jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących do działalności wskazanej w niniejszej interpretacji na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej