brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.940.2018.2.MJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2019, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.940.2018.2.MJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.) uzupełnione pismami z dnia 18 lutego 2019 r. i 19 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r. i 22 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn. oraz pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 18 lutego 2019 r. i 19 lutego 2019 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz wskazania nr rachunku bankowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Gmina przystąpiła do realizacji dwóch projektów w ramach Osi priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR oraz Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji (biomasa i paliwa gazowe).

Gmina podpisała umowę o dofinansowanie dla dwóch projektów: oraz . W ramach realizacji tych projektów mieszkańcy gminy otrzymują dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie Gminy. Dofinansowanie będzie udzielane z budżetu właściwej gminy - jednostki samorządu terytorialnego, gmina natomiast będzie wnioskować na ten cel o środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W związku z powyższym udzielana mieszkańcom dotacja na dofinansowanie działań z zakresu ochrony środowiska jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077). W ramach programów planuje się w Gminie wymianę łącznie 85 urządzeń węglowych na nowe, ekologiczne (38 paliwa stałe i 47 biomasa i paliwa gazowe), spełniające wymogi ekoprojektu w zakresie efektywności energetycznej i emisji zanieczyszczeń określone w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1185.

Źródło finansowania projektów stanowią środki własne Gminy, środki unijne przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oraz środki własne mieszkańców. Przystąpienie do projektów jest dobrowolne, dotacji udziela się na podstawie złożonych przez osoby zainteresowane ankiet i realizacji inwestycji zgodnie z regulaminem, zawartą umową i wynikiem oceny energetycznej budynku. W ocenie energetycznej budynku znajduje się obliczony współczynnik energii pierwotnej, który powinien być równy lub mniejszy niż 150 kWh/m x rok. W przypadku gdy budynek, w którym planowana jest inwestycja nie spełnia standardów efektywności energetycznej, mieszkaniec otrzyma zalecenia modernizacyjne dla budynku, które musi wykonać, aby otrzymać dotację. Gmina podpisze z mieszkańcami zakwalifikowanymi do projektu umowy o przyznaniu dotacji.

Inwestor (mieszkaniec) dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac.

Po zrealizowaniu inwestycji mieszkańcy przedstawią komplet dokumentów we właściwym Urzędzie Gminy, tj. wniosek o wypłatę dotacji, faktury lub rachunki wystawione na mieszkańca, potwierdzające zakres wykonanych prac, dokument potwierdzający utylizację starego źródła ciepła, dokumenty odbiorowe. Wysokość dotacji jest równa sumie kosztów kwalifikowalnych obliczanych na podstawie zaleceń oceny energetycznej i faktycznie poniesionych kosztów. Nie może jednak przekroczyć następujących wartości:

  • 4.4.2 - w budynku jednorodzinnym 8.000 zł/ kocioł i 6.000 zł/instalacja wewnętrzna w budynku wielorodzinnym 10.000zł/ kocioł i wielokrotność 6.000 zł zgodnie z liczbą wyodrębnionych lokali, nie więcej niż 80zł/m ogrzewanej powierzchni /instalacja wewnętrzna;
  • 4.4.3 - w budynku jednorodzinnym 8.000 zł/ kocioł i 1.000 zł / instalacja wewnętrzna w budynku wielorodzinnym 10.000 zł/ kocioł i wielokrotność 1.000 zł zgodnie z liczbą wyodrębnionych lokali, nie więcej niż 80 zł/m ogrzewanej powierzchni /instalacja wewnętrzna.

Dotacja ma formę zwrotu(refundacji) kosztów kwalifikowalnych w projekcie, udzielana jest na konto bankowe wskazane przez mieszkańca po zweryfikowaniu poprawności wykonywania obowiązków wynikających z umowy i złożonych dokumentów. Jeżeli mieszkańcy poniosą większe koszty związane z wymianą pieca i instalacji koszty te, ponoszą już we własnym zakresie. Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od dnia rozliczenia dofinansowania przez lidera projektu. Zakupione w ramach projektu urządzenia grzewcze są własnością mieszkańców.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że: Gmina . jest czynnym zarejestrowanym Podatnikiem VAT dla projektu pn. .

Na pytanie Na kogo zostaną wystawione faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektów objętych zakresem wniosku? Wnioskodawca udzielił odpowiedzi:

Zakres projektu pn. obejmuje:

Działanie 1: Wymiana nieekologicznego źródła ciepła, w tym:

  • Wymiana kotłów - zakup i montaż nowoczesnych kotłów;
  • Prace przystosowawcze instalacji wewnętrznej;

Faktury i rachunki wystawiane są na ostatecznych odbiorców projektu czyli mieszkańców z którymi podpisano umowę o dofinansowanie wymiany pieca oraz do modernizacji instalacji wewnętrznej. Na podstawie poniesionych kosztów przez mieszkańca jest mu wypłacana określona umową i audytem energetycznym kwota dofinansowania.

Działanie 2: Działania na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej w tym:

  • Organizacja spotkań informacyjnych - szkoleń (Spotkania dla mieszkańców o tematyce związanej z ochroną powietrza i wpływu niskiej emisji na zdrowie człowieka i środowisko);
  • Opracowanie i wydruk materiałów edukacyjno-informacyjnych - dzieci: Wpływ zanieczyszczenia powietrza na człowieka i środowisko;
  • Artykuły informacyjne, Ogłoszenia Artykuły na portalach tematycznych, poświęcone tematyce niskiej emisji, efektywności energetycznej i oszczędności zasobów a w tym wymianie starych kotłów na urządzenia ekologiczne;

Faktury i rachunki w tym działaniu wystawiane są na Gminę .

Działania nr 3: Koszty przygotowania projektu - koszty dokumentów aplikacyjnych.

Faktury i rachunki w tym działaniu wystawiane są na Gminę .

Działanie nr 4: Koszty pośrednie - ryczałt 3% w tym, kontrola gospodarstw domowych i działania informacyjne.

Kontrola gospodarstw domowych, które otrzymały dofinansowanie na wymianę źródeł ciepła polegająca na sprawdzeni wykonania obowiązku likwidacji starego kotła, użytkowania wyłącznie dofinansowanego systemu ogrzewania jako podstawowe źródło ciepła w budynku, braku nieuprawnionych modyfikacji kotła umożliwiających spalanie odpadów, przestrzegania parametrów paliwa dopuszczonego przez producenta urządzenia w instrukcji użytkowania urządzenia, zapewnienia prawidłowych warunków składowania opału w celu jego ochrony przed zawilgoceniem (jeśli dotyczy).

Faktury i rachunki w tym działaniu wystawiane są na Gminę .

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektów należących będących przedmiotem wniosku należy do zadań własnych gminy, zwłaszcza: Art. 7.1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej z szczególnym naciskiem na ochronę środowiska. Mieszkańcy z tytułu realizacji projektów objętych zakresem wniosku nie będą wnosili na rzecz Gminy jakichkolwiek wpłat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów: pn. oraz ?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. oraz , bowiem gmina jako czynny podatnik VAT nie zamierza czerpać pożytków z wymienionych pieców i zmodernizowanej wewnętrznej instalacji w domu mieszkańca.

W ramach realizacji tych projektów mieszkańcy Gminy otrzymują dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie Gminy. Dofinansowanie będzie udzielane z budżetu właściwej gminy - jednostki samorządu terytorialnego, gmina natomiast będzie wnioskować na ten cel o środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Po zrealizowaniu inwestycji mieszkańcy przedstawią komplet dokumentów we właściwym Urzędzie Gminy, tj. wniosek o wypłatę dotacji, faktury lub rachunki wystawione na miepotwierdzające zakres wykonanych prac, dokument potwierdzający utylizację starego źródła ciepła, dokumenty odbiorowe. Wysokość dotacji jest równa sumie kosztów kwalifikowalnych obliczanych na podstawie zaleceń oceny energetycznej i faktycznie poniesionych kosztów przez mieszkańca.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Analizując przedstawiony powyższy opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczania podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku zakupów dokonywanych na potrzeby realizacji projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują m.in. prawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji projektu . W ramach realizacji projektu mieszkańcy gminy otrzymują dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w gospodarstwach domowych znajdujących się na terenie Gminy. W ramach projektu planuje się wymianę 47 urządzeń na nowe ekologiczne. Źródło finansowania projektów stanowią środki własne Gminy, środki unijne oraz środki własne mieszkańców. Inwestor (mieszkaniec) dokonuje na własną odpowiedzialność i we własnym zakresie zakupu nowego źródła ciepła oraz wyboru wykonawcy prac. Po zrealizowaniu inwestycji mieszkańcy przedstawią komplet dokumentów we właściwym Urzędzie Gminy, tj. wniosek o wypłatę dotacji, faktury lub rachunki wystawione na mieszkańca, potwierdzające zakres wykonanych prac, dokument potwierdzający utylizację starego źródła ciepła, dokumenty odbiorowe. Zakres projektu obejmuje: Działanie 1: Wymiana nieekologicznego źródła ciepła, w tym: Wymiana kotłów - zakup i montaż nowoczesnych kotłów; Prace przystosowawcze instalacji wewnętrznej; Faktury i rachunki wystawiane są na ostatecznych odbiorców projektu czyli mieszkańców. Działanie 2: Działania na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej w tym: Organizacja spotkań informacyjnych - szkoleń (Spotkania dla mieszkańców o tematyce związanej z ochroną powietrza i wpływu niskiej emisji na zdrowie człowieka i środowisko); Opracowanie i wydruk materiałów edukacyjno-informacyjnych - dzieci: Wpływ zanieczyszczenia powietrza na człowieka i środowisko; Artykuły informacyjne, Ogłoszenia Artykuły na portalach tematycznych, poświęcone tematyce niskiej emisji, efektywności energetycznej i oszczędności zasobów a w tym wymianie starych kotłów na urządzenia ekologiczne; Działania nr 3: Koszty przygotowania projektu - koszty dokumentów aplikacyjnych. Działanie nr 4: Koszty pośrednie - ryczałt 3% w tym, kontrola gospodarstw domowych i działania informacyjne. Faktury i rachunki w działaniu nr 2, 3 i 4 wystawiane są na Gminę . Realizacja projektu będących przedmiotem wniosku należy do zadań własnych gminy. Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy. Mieszkańcy z tytułu realizacji projektu nie będą wnosili na rzecz Gminy jakichkolwiek wpłat.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jednocześnie obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W omawianej sprawie w zakresie Działania 1 związek taki nie będzie występował. Jak wynika z wniosku, to nie Gmina będzie nabywała towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach Działania 1. Nabycia towarów i usług w związku z realizacją ww. Działania 1 dokonają mieszkańcy, na których zostaną wystawione faktury dokumentujące wykonanie wymiany pieców oraz modernizację instalacji wewnętrznych. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Działania 1 ponieważ Gmina nie będzie wykonywać w ramach tego Działania żadnych usług na rzecz mieszkańców oraz mieszkańcy nie będą wnosili na rzecz Gminy jakichkolwiek wpłat.

W odniesieniu natomiast do Działań 2, 3 i 4, należy wskazać, że - jak wynika z wniosku - nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz z realizacją zadań własnych Gminy, w którym to zakresie Gmina działa w charakterze organu władzy, zdefiniowanego w art. 15 ust. 6 ustawy. Zatem w odniesieniu do realizacji Działań 2, 3 i 4 - pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt polegający na wymianie źródeł ciepła, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji zadania pn. . Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku Zainteresowany w ramach Działania 2: Działania na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej, Działania nr 3: Koszty przygotowania projektu - koszty dokumentów aplikacyjnych oraz Działania nr 4: Koszty pośrednie - ryczałt 3% w tym, kontrola gospodarstw domowych i działania informacyjne nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, natomiast w ramach Działania 1: Wymiana nieekologicznego źródła ciepła, nie wystąpi świadczenie usług pomiędzy Gminą a mieszkańcami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie projektu pn. . W zakresie projektu zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej