Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 z późń. zm.). Jest lokalną grupą działania, działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2015 r. poz. 378).
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej, nie prowadzi działalności gospodarczej. Prowadzi jedynie działalność nieodpłatną pożytku publicznego nie prowadzi żadnej sprzedaży.
W dniu xx r. Stowarzyszenie zawarło z Zarządem Województwa . umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji, objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest promocja potencjału historycznego, kulturowego i przyrodniczego obszaru A.
W ramach operacji Stowarzyszenie realizuje zadania związane ze sfinansowaniem pokazu stołów wigilijnych, organizacją szkoleń, opracowaniem publikacji. Całkowite koszty wydatków Stowarzyszenia wynoszą ... zł. Na realizację operacji oraz na wszystkie wydatki przewidziane w projekcie Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie. W ramach operacji nie jest prowadzona żadna sprzedaż, całość wydatków jest sfinansowana z dotacji. Produkty wykonane w ramach operacji (jak publikacja leksykon) będą dystrybuowane bezpłatnie. W budżecie operacji przewidziano do sfinansowania z dotacji koszty z uwzględnieniem podatku VAT. Zgodnie z zasadami kwalifkowalności wydatków, obowiązującymi dla przyznanego dofinansowania, podatek od towarów i usług (VAT) może zostać wykazany do refundacji i kwalifikowalny z dofinansowania jeśli Stowarzyszenie nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.
Stowarzyszenie po realizacji operacji złoży sprawozdanie (wniosek o płatność) do Zarządu Województwa. Zasady związane z rozliczeniem dofinansowania wymagają, aby Stowarzyszenie uzyskało interpretację indywidualną dotyczącą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług i przedłożenia jej wraz z wnioskiem o płatność.
Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu są/będą wystawione na Stowarzyszenie. Nabyte towary i usługi Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywało do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Stan faktyczny
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Jeśli Stowarzyszenie nie będzie nadal prowadzić sprzedaży i działalności opodatkowanej podatkiem VAT i nie zarejestruje się jako czynny płatnik podatku VAT to czy Stowarzyszenie będzie mieć możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w okresie realizacji operacji oraz po jej zakończeniu?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1 pytanie dotyczące stanu faktycznego
Zdaniem Stowarzyszenia nie ma ono możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z następujących przesłanek:
- Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik podatku od towarów i usług (VAT), nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi działalności odpłatnej.
- Nabyte towary i usługi Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywało do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT).
Ad. 2 dotyczące zdarzenia przyszłego
Zdaniem Stowarzyszenia nie będzie ono miało możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z następujących przesłanek:
- Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik podatku od towarów i usług (VAT), nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi działalności odpłatnej.
- Nabyte towary i usługi Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywało do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jest lokalną grupą działania, działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej, nie prowadzi działalności gospodarczej. Prowadzi jedynie działalność nieodpłatną pożytku publicznego nie prowadzi żadnej sprzedaży. W dniu xx r. Stowarzyszenie zawarło z Zarządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji, objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem operacji jest promocja potencjału historycznego, kulturowego i przyrodniczego obszaru A. W ramach operacji Stowarzyszenie realizuje zadania związane ze sfinansowaniem pokazu stołów wigilijnych, organizacją szkoleń, opracowaniem publikacji. Na realizację operacji oraz na wszystkie wydatki przewidziane w projekcie Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie. W ramach operacji nie jest prowadzona żadna sprzedaż, całość wydatków jest sfinansowana z dotacji. Produkty wykonane w ramach operacji (jak publikacja leksykon) będą dystrybuowane bezpłatnie. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu są/będą wystawione na Stowarzyszenie. Nabyte towary i usługi Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywało do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są/nie będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest/nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.
Z tytułu realizacji przedmiotowej operacji Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia/nie będzie spełniał tych warunków, nie ma/nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując:
- ad 1. Wnioskodawca nie ma możliwości
odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją operacji
objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na
lata 2014-2020.
Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. - ad 2.
Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku
VAT w związku z realizacją operacji objętej dofinansowaniem w ramach
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej