brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów na cele przedszkolne - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.695.2018.1.JK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.10.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.695.2018.1.JK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów na cele przedszkolne

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2018 r. (data wpływu 05 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 08 października 2018 r. (data wpływu 09 października 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów na cele przedszkolne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 września 2018r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów na cele przedszkolne.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 08 października 2018 r. (data wpływu 09 października 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

W 2003r. Wnioskodawca rozpoczął działalność w zakresie usług budowlanych. Zarejestrował się jako czynny płatnik podatku VAT i nadal nim jest, gdyż nie wygasły jeszcze gwarancje na wykonane wcześniej budowy, co wiąże się z naprawami i likwidowaniem zaistniałych usterek.

W 2014r. Wnioskodawca zmienił profil prowadzonej działalności i świadczy usługi sprawowania opieki nad dziećmi w wieku 3 lat, są to żłobki i przedszkola. Wnioskodawca nadmienia, iż jest to główny profil prowadzonej działalności. Usług budowlanych Wnioskodawca nie prowadzi, ale nie zostały wyrejestrowane ze względu na naprawy gwarancyjne.

Działalność przedszkoli i żłobków prowadzona jest na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej CEIDG oraz wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych wydawanych przez Urzędy Miast.

W 2015r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wnioski na realizację projektów związanych z opieką nad dziećmi do lat 3 pod tytułem: , oraz . Po podpisaniu umowy o dofinansowanie tych projektów, na rachunek bankowy Wnioskodawca otrzymał dotację w transzach. Wnioskodawca rozpoczął realizację ww. projektów poprzez dokonywanie zakupów zgodnie z założeniami projektu na cele przedszkolne, poprzez zakupy związane z odpowiednim wyposażeniem w zestawy mebli (krzesła, stoliki itp.), artykuły plastyczne dla dzieci, wyposażenie sal, zakup środków czystości, opłaty związane z mediami (prąd, woda), materiały higieniczne, wyżywienie (usługi cateringowe) oraz odpowiednie pomoce dydaktyczne związane z funkcjonowaniem przedszkola.

Faktury z tytułu nabycia towarów i usług wystawiane są na konkretne przedszkole lub żłobek. Nabyte towary i usługi służą czynnościom związanym tylko i wyłącznie z prowadzeniem przedszkoli oraz żłobków i służą realizacji ww. projektów oraz są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Każda faktura związana z nabyciem towarów i usług jest bezpośrednio przyporządkowana do danej placówki wychowawczej będącej przedmiotem działalności. Nabyte towary i usługi na cele przedszkola objęte zakresem pytania są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Na fakturach dokumentujących nabycie tych towarów i usług objętych pytaniem zawierane są dane Wnioskodawcy i NIP.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nabywane towary i usługi, objęte pytaniem, wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od zakupu materiałów na cele przedszkolne, tj. zakupu pomocy dydaktycznych, wyposażenia przedszkoli w meble, zabawki, artykuły piśmiennicze oraz usługi cateringowe, środki czystości związane z działalnością przedszkola, jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT od ww. zakupów udokumentowanych fakturą VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24) ustawy o VAT, zwolnione z VAT są usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty; przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W odniesieniu do zapytania o możliwość odliczenia podatku naliczonego należy powiedzieć, że prawo to przysługuje podatnikom czynnym (zarejestrowanym dla celów rozliczania VAT), jeżeli nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stąd też w przypadku Wnioskodawcy takowe odliczenie nie będzie przysługiwało, ponieważ usługi świadczone przez przedszkola i żłobki są zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w 2014r. Wnioskodawca zmienił profil prowadzonej działalności i świadczy usługi sprawowania opieki nad dziećmi w wieku 3 lat, są to żłobki i przedszkola. W 2015r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wnioski na realizację projektów związanych z opieką nad dziećmi do lat 3 pod tytułem: , oraz ... Wnioskodawca rozpoczął realizację ww. projektów poprzez dokonywanie zakupów zgodnie z założeniami projektu na cele przedszkolne poprzez zakupy związane z odpowiednim wyposażeniem w zestawy mebli (krzesła, stoliki itp.), artykuły plastyczne dla dzieci, wyposażenie sal, zakup środków czystości, opłaty związane z mediami (prąd, woda), materiały higieniczne, wyżywienie (usługi cateringowe) oraz odpowiednie pomoce dydaktyczne związane z funkcjonowaniem przedszkola. Na fakturach dokumentujących nabycie tych towarów i usług objętych pytaniem zawierane są dane Wnioskodawcy i NIP. Nabywane towary i usługi, objęte pytaniem, wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi objęte pytaniem wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów na cele przedszkolne, ponieważ nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej