Temat interpretacji
Stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z sprzętu komputerowego oraz możliwości zastosowania korekty faktury z tytułu dostawy ww. sprzętu komputerowego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- stawki podatku VAT w wysokości 0% w
związku z zakupem komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym
myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i
kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym
faxem jest prawidłowe,
- możliwości zastosowania
korekty faktury z tytułu dostawy ww. sprzętu komputerowego jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z zakupem komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem oraz możliwości zastosowania korekty faktury z tytułu dostawy ww. sprzętu komputerowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Gmina - Miasto wykonując swoje zadania wynikające z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, pn. Zawodu Mistrzowie - Rynku Pracy Królowie, którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół publicznych służące podniesieniu ich zdolności do przyszłego zatrudnienia poprzez poprawę jakości i atrakcyjności oferty edukacyjnej, w tym m.in. poprzez zakup wyposażenia do pracowni zawodowych. Projekt ten obejmuje 4 placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), dla których Miasto jest organem prowadzącym.
W celu realizacji zadań projektowych Miasto ogłosiło przetarg na dostawę doposażenia pracowni zawodowych szkół publicznych objętych projektem, m.in. w komputery stacjonarne wraz z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitory, drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką oraz drukarki laserowe ze skanerem kopiarką i wbudowanym faxem. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz podpisanej z wyłonionym w drodze przetargu dostawcą umowie (Spółka), nie została określona stawka podatku VAT. Przedmiot zamówienia został przez dostawcę dostarczony do szkół i odebrany protokołem odbioru przez zamawiającego. Równocześnie został podpisany protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy Miastem, a poszczególnymi placówkami oświatowymi (szkołami) przekazujący nieodpłatnie pomoce dydaktyczne w postaci ww. sprzętu na rzecz szkół wymienionych w projekcie, szkoły na podstawie tych dokumentów wprowadzają otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Dostawca nie otrzymał od Miasta dokumentu zamówienia na dostawę sprzętu do szkół, który spełniałby wymogi określone w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, wobec powyższego dostawca wystawił fakturę z 23% stawką VAT, w której nabywcą jest Miasto, a odbiorcą placówka oświatowa biorąca udział w projekcie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy zamówienie komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem, dla którego zamawiającym i nabywcą jest jednostka samorządowa - Miasto, tj. organ prowadzący placówki oświatowe, dla których to ww. sprzęt jest przeznaczony, podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 czy 8% stawką podatku VAT?
Czy wydanie dostawcy przez Miasto oświadczenia, w którym to Miasto potwierdza, iż zgodnie z zawartą umową będącą następstwem odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienie publiczne, jako organ prowadzący dla szkół, dokonało zakupu ww. sprzętu dla tych szkół w związku z realizowaną przez nie działalnością dydaktyczną oraz że przedmiotowe szkoły są placówkami oświatowymi prowadzonymi przez Miasto, jest wystarczającym dokumentem do zastosowania 0% stawki podatku VAT w świetle art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT?
Czy wydanie dostawcy przez Miasto dokumentu określonego w art. 83 po wydaniu niniejszej interpretacji, uprawni dostawcę do dokonania korekty już wystawionej faktury z 23% stawką VAT na ww. sprzęty oraz obniżenia podatku należnego?
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem, dla którego zamawiającym i nabywcą jest jednostka samorządowa Miasto, tj. organ prowadzący placówki oświatowe, dla których to ww. sprzęt jest przeznaczony, powinna być objęta 0% stawką podatku VAT.
Wnioskodawca powinien dostarczyć dostawcy oświadczenie, w którym to potwierdza, iż zgodnie z zawartą umową będącą następstwem odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienie publiczne, jako organ prowadzący dla szkół dokonał zakupu ww. sprzętu dla tych szkół w związku z realizowaną przez nie działalnością dydaktyczną oraz że przedmiotowe szkoły są placówkami oświatowymi prowadzonymi przez Miasto.
Z uwagi, iż ustawodawca nie zastrzegł, że stawka podatku 0% może być stosowana jedynie wówczas, gdy dostawca posiada stosowne dokumenty już z chwilą dokonania dostawy to dostawca nabędzie uprawnienie do wystawienia korekty sprzedaży i zastosowania stawki podatku 0% z chwilą otrzymania od Miasta stosownych dokumentów, tj. omówionego powyżej oświadczenia wystawionego przez Miasto (organ prowadzący szkoły).
Prawidłowość przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają miedzy innymi następujące interpretacje i wyroki:
- W załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały odrębnie w pozycji 2 drukarki, natomiast w pozycji 3 skanery, niemniej jednak zgodnie z wyrokiem Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 30 września 2016 roku (I SA/Wr 473/16), skoro ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0% to zbyt daleko idące byłoby zastosowanie dla urządzenia wielofunkcyjnego stawki podatkowej tylko dlatego, że to urządzenie oprócz funkcji drukowania i skanowania zawiera funkcje faksowania.
- Zgodnie z zapisami artykułu 83 ust. 1
pkt 26 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
przy dokonywaniu dostaw sprzętu komputerowego, tj. towarów wymienionych
w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w tym: monitorów, zestawów
komputerowych stacjonarnych, drukarek, skanerów dla palcówek
oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w artykule 83
ust. 14-15 ustawy o VAT, polegających na dostarczeniu dostawcy
stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ prowadzący daną
placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami, powinna być
stosowana stawka podatku VAT w wysokości 0%.
W myśl art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Natomiast zgodnie z art. 10 pkt 1 ust. 5 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań tego organu należy w szczególności wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć ustawowych ustawy Prawo Oświatowe art. 4 pkt 16 ilekroć jest mowa o organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć m.in. jednostkę samorządu terytorialnego.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska wnioskodawcy jest interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2016 r. (2461-IBPP2.4512.821.2016.2.JJ), która mówi, iż dostawa jednostek centralnych do gminy, które następnie zostaną przekazane szkołom, może korzystać z obniżonej stawki podatku od towarów i usług (...) jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona - tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla podmiotów wskazanych w przywołanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
- Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. (I FSK 1304/08) określonych w art. 83 ust. 14 pkt 1 i ust. 15 u.p.t.u. warunków nie można interpretować w oderwaniu od samej zasady opodatkowania dostawy sprzętu dla placówek oświatowych określonej w art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u. Stawka 0% ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego nie do placówek oświatowych a dla palcówek oświatowych. Dodatkowo skoro zamówienie na sprzęt komputerowy zostało złożone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (a nie wyłącznie poświadczone jak wymaga tego przepis), to spełnione zostały wszelkie warunki przewidziane przez ustawodawcę dla 0% stawki podatku VAT, bowiem złożenie zamówienia jest czymś więcej niż potwierdzeniem zamówienia o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 u.p.t.u.
- Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących zostały uregulowane w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29a ust. 13 oraz 14 w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna dokonuje się obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 19a w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.
Prawidłowość zastosowania 0% stawki dla sprzętu zakupywanego dla placówek oświatowych a wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz możliwości wystawienia korekty sprzedaży potwierdzają między innymi następujące interpretacje i wyroki:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2014 r. o numerze IBPP2/443-387/14/JJ,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 listopada 2014 r. o numerze IBPP2/443-807/14/JJ W przedmiotowej sprawie, zauważyć należy przede wszystkim, iż jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona - tj. 0% - stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT były przeznaczone dla placówek oświatowych,
- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2012 r. o sygn. akt I SA/Gd/311/12 stawka 0% VAT ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego, nie do placówek oświaty, a dla placówek oświaty. Istotą jest, aby sprzęt był przeznaczony dla placówki. Wyrok ten jest prawomocny,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 października 2014 r. o numerze ILPP2/443-728/14-2/MN przy dostawach sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nawet, gdy dana placówka oświatowa nie jest bezpośrednim płatnikiem i nabywcą na fakturze (nabywcą na fakturze jest organ nadzorujący placówkę oświatową, a placówka oświatowa jest odbiorcą sprzętu komputerowego.
- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. (I FSK 1304/08) () nie budzi wątpliwości uznanie przez Sąd pierwszej instancji, że złożenie zamówienia jest w tym przypadku czymś więcej niż potwierdzeniem zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 u.p.t.u.
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 lutego 2012 r. o numerze ITPP1/443-1646/11/TS podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie m.in. spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1, tj. potwierdzenie organu nadzorującego, że sprzęt komputerowy wymieniony w zamówieniu jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną, zgodnie z odrębnymi przepisami Zauważyć przy tym należy, iż omawiane przepisy nie wskazują, że warunki w nich określone muszą być spełnione już w momencie dokonania dostawy. Stosownie do § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Z kolei, jak wynika z § 14 powołanego aktu, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi.
I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
- dla placówek oświatowych,
- dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
&− przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
- posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
- posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:
- Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
- Drukarki,
- Skanery,
- Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
- Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).
Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
- udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
- udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- podwyższono cenę lub
stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub
w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m. in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Jednocześnie wskazać należy, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonując swoje zadania wynikające z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, pn. Zawodu Mistrzowie - Rynku Pracy Królowie, którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół publicznych służące podniesieniu ich zdolności do przyszłego zatrudnienia poprzez poprawę jakości i atrakcyjności oferty edukacyjnej, w tym m.in. poprzez zakup wyposażenia do pracowni zawodowych. Projekt ten obejmuje 4 placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dla których Miasto jest organem prowadzącym.
W celu realizacji zadań projektowych Miasto ogłosiło przetarg na dostawę doposażenia pracowni zawodowych szkół publicznych objętych projektem, m.in. w komputery stacjonarne wraz z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitory, drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką oraz drukarki laserowe ze skanerem kopiarką i wbudowanym faxem. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz podpisanej z wyłonionym w drodze przetargu dostawcą umowie (Spółka), nie została określona stawka podatku VAT. Przedmiot zamówienia został przez dostawcę dostarczony do szkół i odebrany protokołem odbioru przez zamawiającego. Równocześnie został podpisany protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy Miastem, a poszczególnymi placówkami oświatowymi (szkołami) przekazujący nieodpłatnie pomoce dydaktyczne w postaci ww. sprzętu na rzecz szkół wymienionych w projekcie, szkoły na podstawie tych dokumentów wprowadzają otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Dostawca nie otrzymał od Miasta dokumentu zamówienia na dostawę sprzętu do szkół, który spełniałby wymogi określone w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, wobec powyższego dostawca wystawił fakturę z 23% stawką VAT, w której nabywcą jest Miasto, a odbiorcą placówka oświatowa biorąca udział w projekcie.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wydanie dostawcy przez Miasto oświadczenia, w którym to Miasto potwierdza, że zgodnie z zawartą umową będącą następstwem odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienie publiczne, jako organ prowadzący dla szkół, dokonało zakupu ww. sprzętu dla tych szkół w związku z realizowaną przez nie działalnością dydaktyczną oraz że przedmiotowe szkoły są placówkami oświatowymi prowadzonymi przez Miasto e, jest wystarczającym dokumentem do zastosowania 0% stawki podatku VAT w świetle art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT oraz, czy wydanie dostawcy ww. dokumentu określonego w art. 83 po wydaniu niniejszej interpretacji, uprawni dostawcę do dokonania korekty już wystawionej faktury z 23% stawką VAT na ww. sprzęty oraz obniżenia podatku należnego
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu, zarówno na moment dostawy jak i po dokonanej dostawie pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.
Zatem w przedmiotowym przypadku zasadnym jest uznanie, że podmiot, wybrany w drodze przetargu ogłoszonym przez Gminę będzie miał prawo do dokonania korekt faktur i zastosowania w nich stawki podatku wynoszącej 0% dla dokonanej dostawy sprzętu komputerowego, pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy. Jednak podkreślenia wymaga fakt, że uprawnienie powyższe odnosić się będzie wyłącznie do dostawy takich sprzętów komputerowych, które zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisów ustawy wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT - 0% objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego.
W celu określenia dostawa, jakiego sprzętu podlega opodatkowaniu powyższą stawką art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętów, których dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.
Odnosząc się do stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wskazać należy, że dostawa urządzeń takie jak: komputery stacjonarne z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitory oraz drukarki laserowe skanerem i kopiarką oraz drukarki laserowe ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem, stanowią sprzęt wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.
Zatem w odniesieniu do ww. towarów będzie przysługiwało uprawnienie do skorygowania faktury.
Reasumując, w analizowanym przypadku dostawca Wnioskodawcy po otrzymaniu od Gminy dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy (przy jednoczesnym spełnieniu warunku określonego w art. 83 ust. 15) oraz przekazaniu go do właściwego urzędu skarbowego spełni przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ponieważ sprzęt komputerowy będący przedmiotem wniosku został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, że ww. towar nabywa Miasto, ponieważ będzie on przeznaczony dla jego placówek oświatowych. Tym samym dostawca Wnioskodawcy będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę sprzętu komputerowego: komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem z zastosowaniem stawki podatku 0% zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem
środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej