Temat interpretacji
Zastosowanie tzw. odwrotnego obciążenia w związku z nabyciem usług budowlanych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT w związku z nabyciem usług budowlanych świadczonych przez Wykonawcę w ramach mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT w związku z nabyciem usług budowlanych świadczonych przez Wykonawcę w ramach mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
. (dalej: Spółka) będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest dzierżawcą nieruchomości gruntowej zlokalizowanej w - na podstawie umowy dzierżawy zawartej z . (dalej: ), na której w ramach inwestycji Spółka wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzić będzie silos, magazyn oraz pakownia. Ponadto, zgodnie z zawartą umową, Spółka dokona modernizacji infrastruktury znajdującej się w zarysie nieruchomości i jej sąsiedztwa pod względem komunikacyjnym, sieci wodnych i elektrycznych.
W celu realizacji inwestycji Spółka zawarła umowę z . (dalej: Wykonawca), będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, na wykonanie robót budowlanych polegających na:
- budowie magazynu i pakowni,
- budowie silosu na ...,
- budowie oraz modernizacji torów kolejowych,
- budowie lub przebudowie sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów.
Wykonawca w zakresie pkt 4 (budowa lub przebudowa sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów) wykona: sieci wodociągowe, elektryczne i teletechniczne, sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej, stację transformatora, przyłącze gazu ziemnego oraz propan butan, tymczasowe odtworzenie nawierzchni po pracach sieciowych.
Stosownie do zapisów umowy zawartej z , po zakończeniu prac przez Wykonawcę Spółka wystawi fakturę obejmującą w całości poniesione koszty związane z budową oraz modernizacją torów kolejowych, natomiast koszty prac wskazanych w pkt 4, będą przeniesione przez Spółkę na tylko w części dotyczącej prac związanych z ww. budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3).
Przedmiotowe prace budowlane zostały zakwalifikowane przez Spółkę do katalogu usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy:
- usługi świadczone przez
Wykonawcę na rzecz Spółki dotyczące budowy magazynu i pakowni oraz
budowy silosu na ..., zostały sklasyfikowane zgodnie z Polską
Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU z 2008 r. wprowadzoną
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie
Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz.
1293 ze zm.) jako roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków
niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową
lub remontem istniejących budynków) o symbolu 41.00.40.0.
Usługą dominującą, świadczoną przez Wykonawcę na rzecz Spółki w zakresie budowy oraz modernizacji torów kolejowych (pkt 3), są roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 42.12.20.0.
Usługą dominującą w zakresie budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów (pkt 4) w części dotyczącej prac związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych, są roboty związane z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, o symbolu PKWiU 43.22.11.0. - klasyfikacja statystyczna usług świadczonych przez Spółkę na rzecz , w zakresie wskazanym w pkt 3 i w części pkt 4, dotyczącej prac związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych, jest tożsama z klasyfikacją PKWiU dla usług wskazanych w pkt 1 niniejszego uzupełnienia opisu stanu faktycznego.
Wydatki ponoszone przez Spółkę w zakresie budowa silosu, magazynu oraz pakowni, są w całości finansowane przez Spółkę i nie zostaną przeniesione na .
W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie.
Czy Spółka, jako nabywca usług budowlanych świadczonych przez Wykonawcę, związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3), jak również z pracami z nimi związanymi dot. budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów, których koszt przenoszony będzie przez Spółkę na , będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT od tych usług na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy?
Zdaniem Wnioskodawcy, do usług budowlanych świadczonych przez Wykonawcę związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3), jak również z pracami z nimi związanymi dot. budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów, których koszt będzie przenoszony przez Spółkę na , zastosowanie znajdzie tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia VAT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania - podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
W przypadkach wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5,7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).
Stosownie do art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Ponadto, ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca - wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego, podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.
Wobec tego, podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.
W związku z powyższym w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, należy uznać, iż Wykonawca w części świadczonych usług budowlanych związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3), jak również z pracami z nimi związanymi dot. budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów pełni rolę podwykonawcy, a w pozostałym zakresie realizacji prac budowlanych pełnił rolę wykonawcy.
Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny, Spółka nabywając usługi budowlane związane z budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3), jak również z pracami z nimi związanymi dot. budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów, które zostały wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczone przez Wykonawcę, będzie zobowiązana do rozliczenia podatku VAT od tych usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Natomiast przeniesienie przez Spółkę powyższych kosztów na będzie opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany będzie przez Spółkę, a otrzyma fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy.
Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: PKWiU, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.
Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.
Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r, poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Brzmienie tego przepisu przesądza, że zawarta w nim definicja świadczenia usług ma charakter komplementarny wobec definicji dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników, w ramach ich działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W myśl art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Przepisy z zakresu podatku od towarów i usług odwołują się w niektórych przypadkach do grupowań PKWiU. Przy czym prawidłowa identyfikacja towarów i usług w ramach klasyfikacji statystycznych stanowi niezbędny warunek do określenia wysokości opodatkowania lub podmiotu zobowiązanego do rozliczenia VAT w odniesieniu do towarów i usług, dla których przepisy z zakresu VAT powołują klasyfikację statystyczną.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9;
- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Załącznik nr 14 do ustawy określa wykaz usług, o których mowa w wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. I tak, w poz. 5 tego załącznika wymienione zostały Roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej PKWiU 42.12.20.0. Natomiast pod poz. 24 załącznika wskazano Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających PKWiU 43.22.11.0.
Według art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołane regulacje ustawy wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego wykonana została ściśle określona usługa.
Mechanizm odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług stanowi odstępstwo od generalnej zasady wyrażonej w art. 193 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) dalej zwanej Dyrektywą (zgodnie z którym osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług) i przenosi obowiązek rozliczenia VAT należnego ze sprzedającego na nabywcę. Podstawą dla zastosowania tego szczególnego środka jest art. 199-199a Dyrektywy. W art. 199 ust. 1 oraz art. 199a ust. 1 Dyrektywy zawarty został zamknięty katalog transakcji, w odniesieniu do których państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik podatku od towarów i usług odbiorca towarów i usług będących przedmiotem tych transakcji, wśród których wymieniono dostawę zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku VI [ art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy]. Do decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej pozostawiono zarówno ewentualne zaimplementowanie tego mechanizmu na grunt krajowych regulacji, jak również kwestię, które spośród enumeratywnie wskazanych w dyrektywie towarów i usług zostaną nim objęte.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany podatnikiem VAT czynny) jest dzierżawcą nieruchomości gruntowej - na podstawie umowy dzierżawy zawartej z , na której w ramach inwestycji wybuduje terminal przeładunkowo-wysyłkowy (silos, magazyn oraz pakownia). Zgodnie z zawartą umową, dokona modernizacji infrastruktury znajdującej się w zarysie nieruchomości i jej sąsiedztwa pod względem komunikacyjnym, sieci wodnych i elektrycznych.
W celu realizacji inwestycji Spółka zawarła umowę z Wykonawcą (podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9) na wykonanie robót budowlanych, polegających na:
- budowie magazynu i pakowni,
- budowie silosu na ...,
- budowie oraz modernizacji torów kolejowych,
- budowie lub przebudowie sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów.
Wykonawca w zakresie pkt 4 (budowa lub przebudowa sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów) wykona: sieci wodociągowe, elektryczne i teletechniczne, sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej, stację transformatora, przyłącze gazu ziemnego oraz propan butan, tymczasowe odtworzenie nawierzchni po pracach sieciowych.
Stosownie do zapisów umowy zawartej z , po zakończeniu prac przez Wykonawcę Spółka wystawi fakturę obejmującą w całości poniesione koszty związane z budową oraz modernizacją torów kolejowych, natomiast koszty prac wskazanych w pkt 4, będą przeniesione przez Spółkę na tylko w części dotyczącej prac związanych z ww. budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3).
Przedmiotowe prace budowlane zostały zakwalifikowane przez Spółkę do katalogu usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy:
- usługi świadczone przez
Wykonawcę na rzecz Spółki dotyczące budowy magazynu i pakowni oraz
budowy silosu na ..., zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług
(PKWiU z 2008 r. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29
października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług
(Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293 ze zm.) jako roboty budowlane
związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z
budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)
o symbolu 41.00.40.0.
Usługą dominującą świadczoną przez Wykonawcę na rzecz Spółki w zakresie budowy oraz modernizacji torów kolejowych (pkt 3), są roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 42.12.20.0.
Usługą dominującą w zakresie budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów (pkt 4) w części dotyczącej prac związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych, są roboty związane z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, o symbolu PKWiU 43.22.11.0. - usługi świadczone przez Spółkę na rzecz , w zakresie wskazanym w pkt 3 i w części pkt 4, dotyczącej prac związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych - klasyfikacja jest tożsama z PKWiU dla usług wskazanych w pkt 1.
Rozstrzygając niniejszą sprawę w zakresie żądania wyrażonego przez Wnioskodawcę w postawionym pytaniu, sprowadzającym się do zakresu zastosowania tzw. mechanizmu odwróconego VAT w przypadku nabycia usług świadczonych przez Wykonawcę (tu: rozliczenia przez Wnioskodawcę VAT z tego tytułu) należy stwierdzić, że o charakterze wykonywanych czynności decyduje całokształt okoliczności faktycznych jakie towarzyszą realizacji tych czynności.
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że czynności nabywane przez Wnioskodawcę od Wykonawcy, sklasyfikowane jak podano we wniosku dla czynności dominującej w zakresie budowy oraz modernizacji torów kolejowych (pkt 3) według PKWiU 42.12.20.0. Roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej oraz dla czynności dominującej w zakresie budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów (pkt 4), w części dotyczącej prac związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych, według PKWiU 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, odpowiednio pod pozycjami 5 i 24. W związku z tym ich nabycie podlegało rozliczeniu według zasad wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. W niniejszej sprawie zostały bowiem spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie opodatkowania według tzw. mechanizmu odwróconego VAT. Wskazane we wniosku usługi wykonane zostały na rzecz Wnioskodawcy na zasadzie podwykonawstwa. Na tle niniejszej sprawy zaznaczyć należy, że podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (internetowe wydanie Słownika języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008). Wskazać należy również, że przy dalszych podzleceniach przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest w stosunku do swojego podwykonawcy głównym wykonawcą swojego zakresu prac. W przedstawionym stanie faktycznym Wykonawca zrealizował na rzecz Wnioskodawcy czynności sklasyfikowane wg PKWiU 42.12.20.0. i 43.22.11.0, a zatem mieszczące się w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, natomiast Wnioskodawca realizuje na rzecz czynności sklasyfikowane według tego samego PKWiU. Oznacza to, że w podzleceniach występuje tożsamy zakres prac pomiędzy czynnościami realizowanymi przez Wnioskodawcę, a realizowanymi na jego rzecz przez Wykonawcę w ramach podwykonawstwa czynności, tj. są to usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.
Reasumując, Wnioskodawca słusznie przyjmuje, że z tytułu nabytych od Wykonawcy usług związanych z budową oraz modernizacją torów kolejowych (pkt 3), jak również z pracami z nimi związanymi, dotyczącymi budowy lub przebudowy sieci niezbędnych do funkcjonowania obiektów, których koszt będzie przenoszony na , jest zobowiązany do rozliczenia podatku na zasadach odwrotnego obciążenia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h.
Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w granicach żądania Wnioskodawcy wyrażonego w postawionym pytaniu określającym zakres złożonego wniosku. Tym samym przedmiotem oceny nie były poglądy przedstawione przez Wnioskodawcę w zakresie opodatkowania i dokumentowania usług świadczonych na rzecz .
Zastrzec należy również, że interpretacja nie wywołuje skutków podatkowo-prawnych w odniesieniu do Wykonawcy.
Zaznacza się, że tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej