Temat interpretacji
Opodatkowania dostawy nieruchomości przed upływem 2 lat od ich nabycia i zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości po upływie 2 lat od ich nabycia.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 14 stycznia 2019 r. (skutecznie doręczone 17 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- opodatkowania dostawy nieruchomości przed upływem 2 lat od ich nabycia jest prawidłowe,
- braku obowiązku opodatkowania dostawy nieruchomości po upływie 2 lat od ich nabycia jest prawidłowe,
- prawa do rezygnacji ze zwolnienia i wyboru opodatkowania dostawy nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca nabył w dniu 15 października 2018 roku na podstawie aktu notarialnego 7 lokali mieszkalnych oraz udział w lokalu niemieszkalnym - garażu stanowiący 18 miejsc postojowych w budynku z lokalami o przeznaczeniu mieszkalnym zwane dalej Nieruchomościami.
Budynek został wybudowany przez spółkę będącą sprzedawcą lokali i miejsc postojowych. Przedmiotowe lokale i miejsca postojowe nie były użytkowane.
W dniu sprzedaży została ustanowiona odrębna własność sprzedawanych lokali. W związku z tym, że przed nabyciem przez Wnioskodawcę nie doszło do pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług transakcja ta została udokumentowana fakturą, w której został wykazany podatek VAT w stawkach 8% (dla lokali oraz ich części spełniających kryteria budownictwa społecznego) i 23% dla lokali i ich części nie spełniających kryteriów budownictwa społecznego oraz dla miejsc garażowych. Wnioskodawca nabył przedmiotowe lokale w celu ich dalszej odsprzedaży oraz ich udostępnienia do użytku na podstawie umów najmu.
W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazano, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia 7 lokali mieszkalnych oraz 18 miejsc postojowych - udziału w lokalu niemieszkalnym - garażu.
Przedmiotowe lokale nie stanowią u Wnioskodawcy środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Przed planowaną sprzedażą Wnioskodawca może ponieść wydatek na ulepszenie odrębne któregoś lokalu mieszkalnego, w stosunku do którego będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesione wydatki będą niższe niż 30 % wartości początkowej tych nieruchomości (odrębnie dla każdego lokalu). Zakupione lokale są lokalami już wykończonymi, więc poniesione w przyszłości nakłady nie są przewidywane, że będą przekraczać 30% wartości początkowej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę Nieruchomości przed upływem 2 lat od ich nabycia będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg właściwych stawek 8% i 23%?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad 1.
W niniejszym zdarzeniu przyszłym przedmiotem sprzedaży będą Nieruchomości nabyte przez Wnioskodawcę zgodnie z opisanym stanie faktycznym. Wnioskodawca planuje, że część z lokali i miejsc postojowych będzie sprzedawana przed upływem 2 lat od ich nabycia. Przy transakcji tej należy ustalić właściwą stawkę podatku VAT, która będzie miała zastosowanie.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku została nabyta od podmiotu, który wybudował budynek, u którego nigdy nie doszło do pierwszego zasiedlania. Do pierwszego zasiedlenia doszło natomiast przy transakcji nabycia Nieruchomości przez Wnioskodawcę, ponieważ Nieruchomość została oddana po wybudowaniu do użytkowania pierwszemu nabywcy - Wnioskodawcy na podstawie umowy sprzedaży, czyli w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Skoro przy nabyciu Nieruchomości przez Wnioskodawcę doszło do pierwszego zasiedlenia, a transakcja sprzedaży przez Wnioskodawcę ma nastąpić przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia to zgodnie z art. 43 ust. pkt 10 lit. b) to transakcja ta nie będzie zwolniona z podatku VAT. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a w przedmiotowej transakcji nie będzie miał zastosowania.
Jeżeli transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie zwolniona z podatku VAT to powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT na zasadach ogólnych odpowiednio stawką 8% i 23% zgodnie z art. 5 i art. 41 ustawy o VAT.
Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę Nieruchomości w ciągu 2 lat od ich nabycia będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg właściwych stawek 8% i 23%.
Ad 2.
W niniejszym zdarzeniu przyszłym przedmiotem sprzedaży będą Nieruchomości nabyte przez Wnioskodawcę zgodnie z opisanym stanem faktycznym. Wnioskodawca planuje, że część z lokali i miejsc postojowych będzie sprzedawana po upływie 2 lat od ich nabycia. Dla sprzedaży tej należy ustalić czy będzie zwolniona czy opodatkowana podatkiem VAT, według właściwych stawek.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku została nabyta od podmiotu, który wybudował budynek, u którego nigdy nie doszło do pierwszego zasiedlania. Do pierwszego zasiedlenia doszło natomiast przy transakcji nabycia Nieruchomości przez Wnioskodawcę, ponieważ Nieruchomość została oddana po wybudowaniu do użytkowania pierwszemu nabywcy - Wnioskodawcy na podstawie umowy sprzedaży, czyli w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy nabyciu Nieruchomości przez Wnioskodawcę doszło więc do pierwszego zasiedlenia, natomiast transakcja sprzedaży przez Wnioskodawcę ma nastąpić po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) to transakcja ta będzie zwolniona z podatku VAT.
Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę Nieruchomości po upływie 2 lat od ich nabycia będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.
Ad 3.
W niniejszym zdarzeniu przyszłym przedmiotem sprzedaży będą Nieruchomości.
Wnioskodawca planuje, że część z lokali i miejsc postojowych będzie sprzedawana po upływie 2 lat od ich nabycia. Wnioskodawca jak i nabywca nieruchomości będą zarejestrowani jako podatnicy VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 10 podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zarówno Wnioskodawca jaki i przyszły nabywca Nieruchomości będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą, przed dniem dokonania dostawy właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku. Oświadczenie to będzie zawierało informacje o których mowa a art. 43 ust. 11, tj.
- adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynków.
W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%.
Reasumując, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 na warunkach, o których mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 i wybrać opodatkowanie stawką 8% i 23% dostawy Nieruchomości po dwóch latach od ich nabycia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W myśl art. 146aa ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).
Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Obiekty budownictwa mieszkaniowego to jak wynika z art. 2 pkt 12 ustawy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy spełnione są łącznie warunki wskazane w tym przepisie.
Przez pierwsze zasiedlenie art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w dniu 15 października 2018 roku na podstawie aktu notarialnego 7 lokali mieszkalnych oraz udział w lokalu niemieszkalnym - garażu stanowiący 18 miejsc postojowych w budynku z lokalami o przeznaczeniu mieszkalnym - Nieruchomości. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia 7 lokali mieszkalnych oraz 18 miejsc postojowych - udziału w lokalu niemieszkalnym - garażu.
Budynek został wybudowany przez spółkę będącą sprzedawcą lokali i miejsc postojowych. Przedmiotowe lokale i miejsca postojowe nie były użytkowane.
W dniu sprzedaży została ustanowiona odrębna własność sprzedawanych lokali. W związku z tym, że przed nabyciem przez Wnioskodawcę nie doszło do pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług transakcja ta została udokumentowana fakturą, w której został wykazany podatek VAT w stawkach 8% (dla lokali oraz ich części spełniających kryteria budownictwa społecznego) i 23% dla lokali i ich części nie spełniających kryteriów budownictwa społecznego oraz dla miejsc garażowych. Wnioskodawca nabył przedmiotowe lokale w celu ich dalszej odsprzedaży oraz ich udostępnienia do użytku na podstawie umów najmu.
Przedmiotowe lokale nie stanowią u Wnioskodawcy, środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Przed planowaną sprzedażą Spółka może ponieść wydatek na ulepszenie odrębne któregoś z lokalu mieszkalnego, w stosunku do którego będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesione wydatki będą niższe niż 30 % wartości początkowej tych nieruchomości (odrębnie dla każdego lokalu). Zakupione lokale są lokalami już lokalami wykończonymi, więc poniesione w przyszłości nakłady nie są przewidywane, że będą przekraczać 30% wartości początkowej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zasad opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu).
Kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.
Nadto w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie TSUE stwierdził, że artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku ulepszenia istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie ulepszenia jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie przebudowy zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia.
Zgodnie, zarówno z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, Dyrektywa VAT) oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie do pierwszego zasiedlenia zakupionych przez Wnioskodawcę 7 lokali mieszkalnych oraz miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu znajdującym się w budynku z lokalami o przeznaczeniu mieszkalnym), doszło w momencie ich nabycia przez Wnioskodawcę w dniu 15 października 2018 r.
Planowana zatem przez Wnioskodawcę sprzedaż opisanych we wniosku lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu) nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia
Zatem sprzedaż lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu), która nastąpi przed upływem 2 lat od ich nabycia (pierwszego zasiedlenia) nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Dostawa przedmiotowych lokali i miejsc postojowych nie będzie również korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia z tytułu ich nabycia.
Z uwagi na to, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia z tytułu nabycia lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu), ich dostawa nie będzie również podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowych Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu właściwymi stawkami podatku.
Skoro jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne spełniające definicję budownictwa społecznego, ich sprzedaż opodatkowana będzie, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, stawką podatku w wysokości 8%.
Natomiast sprzedaż lokali i
ich części niespełniających kryteriów budownictwa społecznego oraz
miejsc garażowych, na podstawie art. 41 ust. w zw. z art. 146aa ust. 1
32,32,32,32,32,32,pkt 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu
podstawową stawką podatku w wysokości 23%.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznać należy za prawidłowe.
Wnioskodawca przewiduje także, że sprzedaż nieruchomości może również nastąpić po 2 lat od ich nabycia.
Jak już wcześniej wskazano pierwsze zasiedlenie nieruchomości miało miejsce 15 października 2018 r., tj. z chwilą jej nabycia przez Wnioskodawcę. Zatem w sytuacji, gdy dostawa lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu) nastąpi po upływie 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia, sprzedaż objęta będzie zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z wniosku wynika, że nie dojdzie do ich ponownego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, ponieważ lokale mieszkalne i miejsca postojowe (udział w garażu) nie będą przedmiotem ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, które miałby wpływ na opodatkowanie.
W świetle powyższych okoliczności stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznać należy za prawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również możliwości rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania dostawy przedmiotowych Nieruchomości, w przypadku objęcia ich sprzedaży zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Uwzględniając treść wyżej powołanych przepisów w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaży Nieruchomości - lokali mieszkalnych i miejsc postojowych (udziału w lokalu niemieszkalnym garażu), których sprzedaż podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z opcji opodatkowania dostawy przedmiotowej Nieruchomości, przy zachowaniu warunków określonych w wyżej powołanych art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 11 ustawy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej