W zakresie uznania opisanych czynności za nieodpłatne świadczenia, które nie podlegają opodatkowaniu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.131.2019.2.AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2019, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.131.2019.2.AM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie uznania opisanych czynności za nieodpłatne świadczenia, które nie podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2019 r. (data wpływu 12 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 kwietnia 2019 r. znak sprawy 0114 KDIP1 1.4012.131.2019.1.AM (skutecznie doręczone w dniu 17 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania opisanych czynności za nieodpłatne świadczenia, które nie podlegają opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania opisanych czynności za nieodpłatne świadczenia, które nie podlegają opodatkowaniu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3).

Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 kwietnia 2019 r. znak sprawy 0114 KDIP1 1.4012.131.2019.1.AM (skutecznie doręczone w dniu 17 kwietnia 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. sp. kom. (Wnioskodawca, Sklep, Partner) jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna towarów na terenie prowadzonego przez siebie sklepu/sieci sklepów na rzecz klientów, w większości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej Darczyńcy).

Wnioskodawca rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, które współorganizować będzie Fundacja wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 97, t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 40). Statut Fundacji definiuje jej cel statutowy.

Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi ma zamiar organizować zbiórki w sklepach z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów, środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej Zbiórka). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać za pośrednictwem sklepu na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej) - Projekt.

Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja współdziałając z Wnioskodawcą zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych).
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on wspólnie z Fundacją uczestniczył w Projekcie.
  3. Sklep będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do sklepu) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej pomiędzy sklepem a Fundacją.
  4. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o pobranych i przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone na:
    1. wydruku niefiskalnym;
    2. paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363. Rozporządzenie);
    3. fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja, o ile klient poprosi o wystawienie faktury).
  5. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Sklepu (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Sklepem a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Sklepu lub subkonto utworzone przez niego, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji w ustalonym terminie po zakończeniu Zbiorki.
  6. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki).
  7. Partner będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią).
  8. W przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej.
  9. Sklep zobowiązany będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu, jak również poniesienia kosztów przystosowania lokalu sklepowego w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie (przykładowo materiały informacyjne reklamujące Projekt).

Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę akcje charytatywne zbliżone w swoich założeniach do Projektu, tj. polegające na pomaganiu przez zaokrąglanie końcowego rachunku za zakupy w sklepach, to silny światowy trend. Przykładowo w zbiórce charytatywnej odbywającej się na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii przez 8 lat zebrano ponad 15.000.000,00 funtów brytyjskich, wspierając ponad 400 organizacji charytatywnych. Zbiórka prowadzona jest tylko za pomocą płatności bezgotówkowych, transakcji internetowych i poprzez aplikację. Innym przykładem zbiórki może być odbywająca się na terytorium Niemiec gdzie przez 6 lat zebrano blisko 8.500.000,00 euro, dzięki którym wspierane są organizacje charytatywne zajmujące się dziećmi. Zbiórka ta polega na zaokrąglaniu tylko do 10 eurocentów, a w promowanie projektu zaangażowani są liczni celebryci. Natomiast fundacja charytatywna we Francji w ciągu kilku lat w ramach projektu zebrała ponad 7.500.000,00 euro - zebrane z akcji środki trafiają do lokalnych organizacji w całym kraju. We Francji co sekundę ktoś zaokrągla płatność, a w projekt zaangażowanych jest ponad 2500 sklepów.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy programy zaokrąglania (zbieżne w swoich założeniach z Projektem) prowadzone są również w Szwecji, USA, Kanadzie, Brazylii, Izraelu. Ponadto, z badań z 6 września 2018 roku przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że 40% klientów nie chce kupować w sklepach, które uznają za pozbawione wymiaru etycznego, a 69% klientów oczekuje wyraźnych dowodów na zaangażowanie sklepów w lokalne społeczności.

Ponadto w piśmie z dnia 24 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił informacje zawarte we wniosku wskazując, że:

  1. W ramach umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie będzie przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji.
  2. Fundacja w ramach umowy z Wnioskodawcą podejmowała będzie działania zmierzające do promowania Projektu, promowania współpracy z Wnioskodawcą w charakterze Partnera Projektu, informowania o Wnioskodawcy jako podmiocie uczestniczącym w Projekcie. Czynności te polegać będą na przekazywaniu informacji o uczestnictwie Wnioskodawcy w Projekcie, umieszczaniu logo Wnioskodawcy w swojej siedzibie, materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących Projektu, w tym za pomocą internetu. Fundacja nie będzie w umowie z Wnioskodawcą zobowiązana do promocji Wnioskodawcy jako sprzedawcy (tj. do promocji w zakresie wykraczającym poza uczestnictwo Wnioskodawcy w Projekcie) oraz nie będzie zobowiązana do promowania towarów przez niego sprzedawanych.
  3. Za czynności wykonywane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie jest przewidziane wynagrodzenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że udział Sklepu w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT?

(pytanie oznaczone we wniosku numerem 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Udział Wnioskodawcy w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (podatek VAT), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Regulacje art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowią, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nawiązując do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym Wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że wspólnie z Fundacją uczestniczyć on będzie w Projekcie. Będzie więc to ich wspólne przedsięwzięcie. W takiej sytuacji zasadne jest twierdzenie, iż w relacji Wnioskodawca - Fundacja nie wystąpią wzajemne wobec siebie świadczenia, ale każdy z podmiotów realizował będzie czynności dla siebie w celu realizacji wspólnego celu, tj. Projektu.

Zdaniem Partnera, jego uczestnictwo w Projekcie nie będzie powodować sytuacji, w której świadczy on usługi na rzecz Fundacji, nie będzie bowiem odbiorcy tych usług/świadczeń - będą one wykonywane w interesie samego Wnioskodawcy.

Sklep będzie bowiem kooperował z Fundacją w celu realizacji Projektu działając de facto również we własnym interesie (nie tylko z pobudek czysto dobroczynnych). Udział w Zbiórce ma spowodować przykładowo zachęcenie większej liczby klientów do korzystania z usług Wnioskodawcy, pozytywne postrzeganie w oczach klientów, wzrost poziomu satysfakcji pracowników Wnioskodawcy, ich lojalności i motywacji, jak również zbudowanie przewagi konkurencyjnej, podniesienie prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy oraz budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Wnioskodawcy.

Świadczenia wykonywane w ramach wspólnego przedsięwzięcia nie są tymczasem opodatkowane podatkiem VAT, gdyż brak jest świadczenia usługi na rzecz innego podmiotu (brak czynności opodatkowanej).

Potwierdzeniem przedmiotowego stanowiska jest ugruntowana linia orzecznicza sądów administracyjnych, w tym między innymi:

  • wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. I FSK 1128/12: Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w tej sprawie podziela także utrwalone już w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, że przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak NSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r., I FSK 1788/07, wyroku z dnia 9 października 2008 r. w sprawie I FSK 291/08 czy wyroku z dnia 29 lutego 2012 r. w sprawie I FSK 562/11). W powołanych orzeczeniach zaprezentowany został pogląd, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane i wspólne działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem, jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia. Stanowisko takie zaprezentował także w zaskarżonym wyroku Sąd I instancji. Przenosząc powyższe uwagi na grunt rozpoznawanej sprawy trzeba uznać, że odnosząc przedstawione wyżej warunki uznania relacji gospodarczych za świadczenie usług do przedstawionych we wniosku o interpretację okoliczności faktycznych opisujących sposób wewnętrznych rozliczeń pomiędzy Członkami Konsorcjum, nie sposób uznać, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług pomiędzy Liderem Konsorcjum a jego Partnerami.
  • wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 4 czerwca 2014 r. I FSK 1012/13: Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w tej sprawie podziela także utrwalone już w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko, że przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu (tak NSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r., I FSK 1788/07, wyroku z dnia 9 października 2008 r. w sprawie I FSK 291/08 czy wyroku z dnia 29 lutego 2012 r. w sprawie I FSK 562/11). W powołanych orzeczeniach zaprezentowany został pogląd, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane i wspólne działania partnerów rezultatu o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem, jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia. Stanowisko takie zaprezentował także w zaskarżonym wyroku Sąd I instancji.
  • wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn. I FSK 1108/13: Autor skargi kasacyjnej argumentując swoje zarzuty stwierdza, że Partnerzy Konsorcjum świadczą usługi na rzecz Lidera Konsorcjum, czego skutkiem jest obowiązek wystawiania faktur dokumentujących te usługi. Z takim twierdzeniem nie można się zgodzić, należy je wręcz uznać za oderwane od analizowanego w sprawie stanu faktycznego. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika bowiem, że usługi i dostawy Skarżąca realizuje na rzecz Zleceniodawcy, takie były postanowienia umowne. Przyjęta przez Lidera Konsorcjum rola w rozliczeniach pomiędzy Zamawiającym a Partnerami Konsorcjum nie zmieniła stron umowy w aspekcie zasad realizacji Projektu, dla którego wykonawcy zostali wyłonieni w drodze przetargu publicznego. Minister Finansów natomiast interpretuje to w oderwaniu od zasad wspólnej działalności Partnerów Konsorcjum przyjętych w umowie o współpracy realizacyjnej z 28 września 2010 r. i wcześniejszej umowie z 29 września 2009 r. Organ nie wykazał przy tym, poza ogólnymi twierdzeniami, aby analizowany przepływ środków następował w wykonaniu jakichś usług świadczonych przez Partnerów Konsorcjum na rzecz jego Lidera i na odwrót. Tym samym, jak zasadnie przyjął Sąd pierwszej instancji w zaskarżonym wyroku, organ błędnie, w oderwaniu od celu gospodarczego przedsięwzięcia, przyjął, że czynności te będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 sierpnia 2015 r. sygn. I FSK 1373/14: Działań podjętych w ramach umów o współpracy nie można dla celów podatku od towarów i usług oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru jako działania złożonego i wspólnego, tworzącego w aspekcie gospodarczym jedną całość - tymczasem w wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów, w oderwaniu od przyjętych przez partnerów Konsorcjum ustaleń oraz wymogów stawianych Konsorcjum przez Zamawiającego, ograniczył się do jednego tylko aspektu, a mianowicie do rozliczenia kosztów i przychodów oraz związanego z tym rozliczeniem dokonywanym poprzez noty obciążeniowe i uznaniowe pomiędzy Liderem a Partnerami konsorcjum, czyli pomiędzy uczestnikami jednego, wspólnego przedsięwzięcia.

Niezależnie od powyższego, nawet przy hipotetycznym uznaniu, iż czynności, które ma zamiar wykonywać Wnioskodawca w ramach swojego udziału w Projekcie będą stanowić pewnego rodzaju świadczenia na rzecz Fundacji, to powinny one zostać zakwalifikowane jako nieodpłatne świadczenia na rzecz Fundacji (Partner nie otrzymuje bowiem wynagrodzenia za udział w Projekcie). Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że są to świadczenia związane z jego działalnością gospodarczą, a tym samym nie stanowią przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług (stanowiące czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT);
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, że przesłanką uznania nieodpłatnego świadczenia usług za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest to, aby nieodpłatne świadczenie usług następowało do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Natomiast w przypadku, gdy nieodpłatne świadczenie usług następuje do celów stanowiących działalność gospodarczą podatnika (tj. podmiotu dokonującego takiego świadczenia) - to w świetle przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a także zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów podatkowych - takie nieodpłatne świadczenie usług nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przykładowo, takie stanowisko zostało przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2018 r., znak 0114 KDIP4.4012.79.2018.l.MP, w której zgodził się z poglądem, że:

Dla ustalenia, czy nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT istotne jest ustalenie celu wykonania takiego nieodpłatnego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywać się będzie w cel prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu VAT) nie zostanie spełniona i w efekcie nieodpłatne świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 marca 2017 r. znak: 1462-IPPP3.4512.51.2017.1.JŻ wskazał, że:

Treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu tego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 3 marca 2015 r., znak ILPP2/443-1306/14-2/EN (...) wskazać należy, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot.

Takie stanowisko zostało wyrażone również przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2014 r., znak IPTPP4/443-110/14-2/MK oraz z dnia 23 stycznia 2013 r., znak IPPP1/443-1197/12-2/MP.

Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Tymczasem, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego nie ulega wątpliwości, że udział Sklepu w Projekcie i podejmowane w związku z nim działania (czynności) wpisują się w cel prowadzonej działalności gospodarczej i mają przynieść korzyści w postaci: zachęcenia obecnych i potencjalnych klientów do dokonywania zakupów w sklepach Wnioskodawcy, pozyskania nowego grona klientów, zwiększenia wolumenu sprzedaży, co będzie miało wpływ na rozwój działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Tym samym istnieje związek pomiędzy udziałem Wnioskodawcy w Projekcie i potrzebami jego działalności gospodarczej.

Nawet zatem przy przyjęciu, że czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach udziału w Projekcie będą stanowiły usługi świadczone nieodpłatnie na rzecz Fundacji, to stanowić one będą nieodpłatne świadczenie usług do celów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę. W szczególności mają one bowiem spowodować:

  • wzmocnienie rozpoznawalności wśród m.in. klientów/potencjalnych klientów;
  • zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacji na wzrost sprzedaży;
  • podniesienie prestiżu sklepów będących w posiadaniu Wnioskodawcy;
  • budzenie pozytywnych emocji wśród klientów Partnera;
  • ukształtowanie pozytywnego wizerunku;
  • ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji z społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi;
  • pozytywne postrzeganie władz spółki, które zainicjowały i podejmują działania w obszarze działalności charytatywnej;
  • pozytywne postrzeganie w oczach nie tylko klientów, ale również potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost poziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności i motywacji.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy zasadnym jest uznanie, że czynności wykonywane w związku z udziałem w Zbiórce (w formie zachęcania do datków i obsługi darowizn od klientów) są powiązane z działalnością gospodarczą, a tym samym nawet przy uznaniu, że stanowią nieodpłatne świadczenia nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że opisany w opisie zdarzenia przyszłego udział Sklepu w Projekcie nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Partner, Sklep) jest spółką prawa handlowego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna towarów na terenie prowadzonego przez niego sklepu/sieci sklepów na rzecz klientów, w większości osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Darczyńcy).

Wnioskodawca rozważa możliwość przyłączenia się do zbiórki środków pieniężnych przeznaczonych na cele charytatywne, które współorganizować będzie Fundacja wraz z innymi organizacjami pozarządowymi. Fundacja jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Fundacja, razem z innymi organizacjami pozarządowymi ma zamiar organizować zbiórki w sklepach z możliwością przekazania na cele charytatywne przez klientów sklepów, środków w formie gotówkowej jak i bezgotówkowej, tj. przy użyciu kart płatniczych (dalej Zbiórka). Zgodnie z założeniami, klienci sklepu zaangażowanego w zbiórkę będą mogli przekazać za pośrednictwem sklepu na rzecz Fundacji, kwotę przewyższającą wartość rachunku za zakupy (w gotówce lub za pomocą karty płatniczej).

Organizacja Zbiórki w ramach Projektu:

  1. Fundacja współdziałając z Wnioskodawcą zorganizuje zbiórkę bezgotówkową (czyli przekazywanie darowizn przy użyciu kart płatniczych) i gotówkową (czyli zbiórka publiczna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych);
  2. Wnioskodawca zawrze umowę z Fundacją, z której wynikać będzie, że będzie on wspólnie z Fundacją uczestniczył w Projekcie;
  3. Sklep będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do sklepu partnerskiego) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej pomiędzy sklepem a Fundacją;
  4. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rozważane jest przyjęcie jednego z trzech modeli działania odnośnie przedstawienia informacji o pobranych i przekazanych przez Darczyńców środkach pieniężnych w formie darowizny na rzecz Fundacji za pośrednictwem Wnioskodawcy. Przekazanie środków pieniężnych może być odzwierciedlone na:
    1. wydruku niefiskalnym;
    2. paragonie fiskalnym dotyczącym transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja) - pod warunkiem nienaruszenia § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363. Rozporządzenie);
    3. fakturze dotyczącej transakcji sprzedaży towarów na rzecz klienta (jako dodatkowa informacja, o ile klient poprosi o wystawienie faktury).
  5. zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Sklepu (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Sklepem a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Sklepu lub subkonto utworzone przez niego, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji w ustalonym terminie po zakończeniu Zbiorki.
  6. Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki).
  7. Partner będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią).
  8. W przypadku płatności kartą, Wnioskodawca będzie zobowiązany pokryć prowizję pobieraną przez agenta rozliczeniowego za wykonanie transakcji płatniczej;
  9. Sklep zobowiązany będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu (szkolenie z zakresu obsługi terminala POS, szkolenia informujące o celach/założeniach Projektu, jak również poniesienia kosztów przystosowania lokalu sklepowego w celu umożliwienia potencjalnym Darczyńcom pozyskania informacji o prowadzonym Projekcie (przykładowo materiały informacyjne reklamujące Projekt).
  10. W ramach umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie będzie przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji.
  11. Fundacja w ramach umowy z Wnioskodawcą podejmowała będzie działania zmierzające do promowania Projektu, promowania współpracy z Wnioskodawcą w charakterze Partnera Projektu, informowania o Wnioskodawcy jako podmiocie uczestniczącym w Projekcie. Czynności te polegać będą na przekazywaniu informacji o uczestnictwie Wnioskodawcy w Projekcie, umieszczaniu logo Wnioskodawcy w swojej siedzibie, materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących Projektu, w tym za pomocą internetu. Fundacja nie będzie w umowie z Wnioskodawcą zobowiązana do promocji Wnioskodawcy jako sprzedawcy (tj. do promocji w zakresie wykraczającym poza uczestnictwo Wnioskodawcy w Projekcie) oraz nie będzie zobowiązana do promowania towarów przez niego sprzedawanych.

Za czynności wykonywane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie jest przewidziane wynagrodzenie.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy jego udział w Projekcie i czynności związane z jego realizacją nie będą stanowić czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca w związku z realizacją opisanych czynności, do których będzie zobowiązany w ramach realizacji Projektu polegających na zbieraniu środków od klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, ewidencjonowaniu a następnie przelewaniu zgromadzonych w ramach Projektu środków na rzecz Fundacji, przeszkolenia pracowników w celu efektywnego umożliwienie im zbierania środków pieniężnych, nie będzie otrzymywał żadnego wynagrodzenia.

Wskazane okoliczności prowadzą do uznania, że w opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług wskazanym w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Aby zatem odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy należy rozstrzygnąć, czy opisane ww. czynności nie wypełniają dyspozycji nieodpłatnego świadczenia usług zawartego w art. 8 ust. 2, które również po spełnieniu wskazanych w tym przepisie warunków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług.

Jak wynika, z powołanego wyżej art. 8 ust. 2 opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wyłącznie te nieodpłatne świadczenia, które nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Zatem należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów i służą potrzebom osobistym podmiotom wymienionym w omawianym przepisie.

Jak wskazał Wnioskodawca, w ramach Projektu będzie zbierał środki od swoich klientów w formie gotówkowej lub bezgotówkowej (tj. przy wykorzystaniu kart płatniczych akceptowanych za pomocą terminala POS należącego do sklepu) jako partner Fundacji, na podstawie umowy o współpracę zawartej pomiędzy sklepem a Fundacją. Środki pieniężne zgromadzone w ramach Projektu będą ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zebrane pieniądze (bezpośrednio gotówką od klientów Wnioskodawcy lub przekazane przez agenta rozliczeniowego w sytuacji płatności kartą płatniczą) będą przelewane w terminach wynikających z polityki rozliczeniowej Wnioskodawcy (w miarę możliwości z jak największą częstotliwością) i umowy zawartej pomiędzy Sklepem a Fundacją na oddzielny rachunek bankowy Sklepu lub subkonto utworzone przez niego, a następnie przelewane z tego rachunku na rachunek bankowy Fundacji w ustalonym terminie po zakończeniu Zbiorki.

Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości obracania/wykorzystywania w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej środkami pieniężnymi zgromadzonymi na oddzielnym rachunku bankowym lub ww. subkoncie (w tym również potencjalnymi odsetkami naliczonymi od kwot znajdujących się na rachunku bankowym dedykowanym na potrzeby Zbiórki).

Wnioskodawca będzie zobowiązany do przelania na rachunek bankowy Fundacji dokładnej kwoty, która została przekazana przez darczyńcę (bez jakichkolwiek potrąceń), jak również do przekazania na rzecz Fundacji odsetek naliczonych od kwot znajdujących się na oddzielnym rachunku bankowym lub subkoncie Sklepu dedykowanym na potrzeby Zbiórki (o ile takie wystąpią). Sklep zobowiązany będzie również do przeszkolenia własnych pracowników w celu efektywnego umożliwienia im zbierania środków pieniężnych w ramach Projektu. W ramach umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie będzie przewidziane wynagrodzenie za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji.

Jak wynika z wniosku podejmowane przez Wnioskodawcę działania poprzez zaangażowanie się w Projekt mogą przyczynić się nie tylko do większej rozpoznawalności Sklepu ale Wnioskodawca przewiduje także wpływ na wzrost sprzedaż.

Jak wskazano w opisie sprawy Fundacja w ramach umowy z Wnioskodawcą podejmowała będzie działania zmierzające do promowania Projektu, promowania współpracy z Wnioskodawcą w charakterze Partnera Projektu, informowania o Wnioskodawcy jako podmiocie uczestniczącym w Projekcie. Czynności te polegać będą na przekazywaniu informacji o uczestnictwie Wnioskodawcy w Projekcie, umieszczaniu logo Wnioskodawcy w swojej siedzibie, materiałach promocyjnych i informacyjnych dotyczących Projektu, w tym za pomocą internetu.

Zatem, z okoliczności sprawy wynika, że udział w Projekcie i działania podejmowane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy w ramach realizacji Projektu mogą mieć wpływ na zwiększenie rozpoznawalności Wnioskodawcy, co rzeczywiście może również pozytywnie wpływać na działalność gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę oraz przełożyć się na wyniki sprzedaży.

Analizując opis sprawy stwierdzić należy, że nieodpłatne świadczenia, które wykonuje Wnioskodawca w związku ze zbiórką pieniędzy w ramach Projektu, stanowią nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w analizowanym przypadku czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ w zaprezentowanych okolicznościach sprawy nadrzędnym celem świadczonych usług jest realizacja celów gospodarczych Wnioskodawcy polegających na zwiększeniu rozpoznawalności Sklepu wśród klientów/potencjalnych klientów oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku prowadzonej działalności w związku z zaangażowaniem się Wnioskodawcy w działalność charytatywną. Jak wynika z okoliczności sprawy udział Wnioskodawcy w Projekcie ma niewątpliwie cel gospodarczy polegający na budowaniu pozytywnego wizerunku jego działalności na konkurencyjnym rynku sprzedaży.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach jego udziału w Projekcie nie można uznać za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zawartego w opisie sprawy przedstawionym we wniosku, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej