Temat interpretacji
W zakresie braku prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji - przebudowa i adaptacja części pomieszczeń w Przedszkolu Publicznym
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2018 r. (data wpływu 25 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z 14 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2018 r. (data wpływu 14 listopada 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 listopada 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.746.2018.1.JP.
We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2018 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina uzyskała z Województwa dofinansowanie do projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 12. Infrastruktura edukacyjna, Działanie 1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego.
Zakres projektu obejmuje:
Zadanie 1. Przygotowanie i zarządzanie projektem:
dokumentacja projektowa,
- analizy (techniczna, finansowa, ekonomiczna, specyficzna)
- nadzór inwestorski
Zadanie 2. Roboty i wyposażenie:
- roboty budowlane i instalacyjne
- zakup wyposażenia do kuchni
Zadanie 3. Informacja i promocja:
- zakup tablicy informacyjno - pamiątkowej
Przedmiotem projektu jest remont istniejącej kuchni (technologia pozostaje bez zmian) oraz przebudowa i adaptacja istniejącego holu przedszkola na sale do zajęć dodatkowych zaplanowanych do realizacji w ramach niniejszego projektu (m.in. bajkoterapia, rytmika, haftowanie, malarstwo) dla nowoutworzonej grupy przedszkolnej. Planowany remont ma na celu poprawę warunków i organizacji pracy. Realizacja projektu odbędzie się w Przedszkolu Publicznym w .
Przedszkole objęte wsparciem w ramach ww. projektu prowadzi przede wszystkim działalność edukacyjną i jedynie dodatkowo działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni.
Przedszkole Publiczne jest jednostką budżetową. Budynek przedszkola stanowi własność Gminy i został przekazany przedszkolu w trwały zarząd. Pobierane są opłaty za wyżywienie dzieci i nauczycieli - sprzedaż zwolniona oraz opłaty za ponadprogramowy pobyt (niepodlegające opodatkowaniu). W 2017 r. do czerwca 2018 r. Przedszkole wynajmowało pomieszczenia 3 godziny tygodniowo za stawkę 35zł + VAT. W 2017 r. przychody z tego tytułu wyniosły 1,855,00 zł. Od lipca br. do chwili obecnej nie jest prowadzony wynajem. Od października 2018 r. Przedszkole planuje sporadyczne wynajmy pomieszczeń. Celem realizacji projektu (remontu przedszkola) nie jest zwiększenie obrotów z działalności objętej zakresem VAT (opodatkowanej i zwolnionej) prowadzonej w przedszkolu, inwestycja w tym zakresie nie służy bowiem osiągnięciu przychodów lub ich zwiększeniu. Dodatkowo podkreślenia wymaga, że remont przedszkola byłby przeprowadzony również w sytuacji, gdyby budynek nie był w ogóle udostępniany odpłatnie. Według wytycznych instytucji zarządzającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego dotyczących dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 -2020 - wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowalne, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania.
Pismem z dnia 14 listopada 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wprost zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (działalności gospodarczej). Przedmiotem projektu jest:
- remont istniejącej kuchni, która jest wykorzystywana wyłącznie do przygotowywania posiłków dla dzieci przedszkolnych i nauczycieli (sprzedaż zwolniona),
- przebudowa istniejącego holu przedszkola na sale do zajęć dodatkowych realizowanych przez przedszkole w ramach działalności edukacyjnej (bez pobierania żadnych opłat z tego tytułu). Na chwilę obecną nie jest prowadzony, a także nie jest planowany wynajem tych sal.
Projekt nie obejmuje części budynku, w której występuje sprzedaż opodatkowana (najem).
Wartość wskaźnika, wyliczona w oparciu o art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ust. 2-10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dla Przedszkola Publicznego w wynosi:
Roczny wskaźnik struktury sprzedaży za 2016 r. (na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT) - 0%.
W 2016 r. nie była prowadzona żadna sprzedaż opodatkowana (związana z działalnością gospodarczą).
Roczny wskaźnik struktury sprzedaży za 2017 r. (na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT) -100%. Wskaźnik proporcji za 2017 r. (na podstawie Rozporządzenia) - 0,16%.
Możliwość odliczenia 100%*0,16%/100= 0,16%&
Zgodnie z art. 90 ust. 10 stawy o VAT, w przypadku gdy proporcja nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%. Wskaźnik proporcji wyliczony dla Przedszkola Publicznego w za 2016 r. wynosi 0%, a za 2017r. 0,16%, zatem Gmina uznała, w obu przypadkach, że wartość wskaźnika wynosi 0%.
W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji projektu pn. , tj.:
- faktury zakupowej dot. opracowania dokumentacji projektowej, analiz, nadzoru inwestorskiego,
- faktury zakupowej dot. remontu przedszkola (prace budowalne i instalacyjne),
- faktury zakupowej dot. zakupu wyposażenia do kuchni przedszkola (meble, sprzęt kuchenny),
- faktury zakupowej dot. zakupu tablicy informacyjno - pamiątkowej?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (t.j. z 2017r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W piśmiennictwie i praktyce podatkowej wskazuje się, że jedną z zasad wynikającą z niniejszego przepisu jest zasada, iż odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności należy dokonać odrębnego określenia z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji.
Wyżej wskazany sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Dalsze ustępy 2b-2h art. 86 ustawy o VAT określają szczegółowo sposób określenia proporcji, przy czym jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego. Na podstawie powyższego przepisu, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. 2015, poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Zauważyć należy, że według art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
- przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
- nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Zarówno powołane w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT wykorzystywanie do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i wskazane w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wykorzystywanie na cele czynności opodatkowanych, należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, tj. w szczególności działalność z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, gdzie wskazano, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W remontowanym budynku Przedszkola Publicznego prowadzona jest działalność o charakterze mieszanym tj. działalność statutowa nieodpłatna, działalność niepodlegająca opodatkowaniu (opłaty za ponadprogramowy pobyt w przedszkolu), działalność zwolniona (opłaty za wyżywienie) oraz działalność opodatkowana VAT (wynajem). W związku z tym, że usługi nabyte związane z tą inwestycją są wykorzystywane na działalność publiczną, tj. niepodlegającą podatkowi VAT, Gmina nie jest uprawniona do odliczenia kwoty naliczonego VAT. Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotowa inwestycja będzie służyć przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy, a efekty realizacji zadania w znikomym stopniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Dla jednostek budżetowych danej jednostki samorządu terytorialnego metodę określenia proporcji wskazuje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Na podstawie ww. przepisów, obliczony wskaźnik proporcji dla przedszkola wynosi 0,16%. Zgodnie z art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 10 ustawy, ze względu na niski wskaźnik nie przekraczający 2%, podatnik - Gmina - nie stosuje ww. wskaźnika do rozliczenia podatku VAT w omawianej jednostce budżetowej. Dokonując zakupów związanych ze wskazanymi inwestycjami, Gmina nie zamierza ich wykorzystywać do czynności opodatkowanych.
W aspekcie powyższego wskazać należy, że wprawdzie istnieje pewien niedookreślony (nieuchwytny) związek wydatków powiązanych z realizacją projektu z czynnościami opodatkowanymi (efekty realizacji zadania w znikomym stopniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych), niemniej jednak - z uwagi na brzmienie art. 86 ust. 2g
w zw. z art. 90 ust. 10 ustawy oraz okoliczność, że Gmina stosuje się do uprawnienia wynikającego z ww. art. 90 ust. 10 ustawy (prawo uznania, że proporcja wynosi 0%) - brak stosowanego przez Gminę wskaźnika przesądza o braku uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.
Dokonując podsumowania powyższych uwag do okoliczności przedstawionych we wniosku, w ocenie Gminy nabywając towary i usługi związane z realizacją projektu pn. (tj. opracowanie dokumentacji projektowej i analiz, nadzór inwestorski, roboty budowalne i instalacyjne, zakup wyposażenia do kuchni), Gmina nie będzie miała prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dot. niniejszego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Należy podkreślić, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podmiotowi działającemu w charakterze podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z ww. przepisu, wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.
Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:
- dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
- odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.
Ponadto, na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Szczegółowe zasady sposobu określenia proporcji rozstrzygają przepisy art. 86 ust. 2b-2h ustawy o VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.
Z przywołanych na wstępie przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności podatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
Zatem należy podkreślić, że w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu, Wnioskodawca w pierwszej kolejności powinien dokonać ich alokacji do konkretnych kategorii czynności.
Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Należy nadmienić, że w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w pierwszej kolejności jego obowiązkiem jest przypisanie kwoty podatku naliczonego do celów działalności gospodarczej z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u podatnika w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.
W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Z kolei w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym lub zwolnionym od podatku, podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.
Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a podatnik rzeczywiście nie jest w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT.
Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W okolicznościach analizowanej sprawy przebudowa i adaptacja części pomieszczeń przedszkola w odniesieniu do zakupionych towarów i usług nie występuje sprzedaż opodatkowana. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wprost zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (działalności gospodarczej). Przedmiotem projektu jest:
- remont istniejącej kuchni, która jest wykorzystywana wyłącznie do przygotowywania posiłków dla dzieci przedszkolnych i nauczycieli (sprzedaż zwolniona),
- przebudowa istniejącego holu przedszkola na sale do zajęć dodatkowych realizowanych przez przedszkole w ramach działalności edukacyjnej (bez pobierania żadnych opłat z tego tytułu). Na chwilę obecną nie jest prowadzony, a także nie jest planowany wynajem tych sal.
Projekt nie obejmuje części budynku, w której występuje sprzedaż opodatkowana (najem).
Gminie w konsekwencji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych dotyczących przebudowy i adaptacji pomieszczeń budynku przedszkola na sale do zajęć dodatkowych dla nowoutworzonej grupy przedszkolnej oraz remontu kuchni. Podsumowując, skoro wydatki w ramach projektu nie będą w ogóle wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych to znaczy, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
Zatem, z uwagi na nie spełnienie przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie będzie miała prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej