Temat interpretacji
stawka podatku VAT na dostawę młóta browarnianego sprzedawa-nych jako gotowa pasza dla zwierząt
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z
późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że
stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia
2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) uzupełnione pismem Strony z dnia
31 maja 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) będącym odpowiedzią na
wezwanie tut. Organu z dnia 28 maja 2019 r. (skutecznie doręczone
Stronie w dniu 30 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki
podatku VAT na dostawę młóta browarnianego sprzedawanych jako gotowa
pasza dla zwierząt jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na dostawę młóta browarnianego sprzedawanych jako gotowa pasza dla zwierząt. Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 31 maja 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 28 maja 2019 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.241.2019.1.JO.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu KRS od dnia 17 kwietnia 2001 r. w zakresie według PKD 10.91.Z Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich i sprzedaż pasz dla zwierząt. Zgodnie z PKWiU prowadzi działalność w zakresie handlu odpadów browarnianych pod nazwą handlową młóto browarniane i wywar gorzelniany. Wnioskodawca kupuje młóto browarniane od dostawców ze stawką VAT 23% o symbolu PKWiU 11.05.20.0, które sprzedaje bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich z 23% stawką VAT.
W przyszłości Wnioskodawca chciałby handlować młótem browarnianym gotowa pasza, stosując obniżoną stawkę podatku VAT klasyfikując młóto browarniane jako gotową pasze dla bydła i trzody w gospodarstwach. Produkt powstaje w procesie destylacji alkoholu jako wywar browarniany i gorzelniany. Następnie w dalszym etapie produkcji wywar gorzelniany podlega suszeniu i w postaci granulatu zostaje sprzedany. Sklasyfikowanie młóta browarnianego pod symbolem PKWiU 11.05.20.0 jest zasadne, gdyż Wnioskodawca zakupuje ten produkt jako odpady browarniane.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz pozycją 51 załącznika nr 3 do ustawy, stawka podatku VAT dotycząca pozostałości i odpadów browarnianych wynosi 8%. Tym samym młóto browarniane, które Wnioskodawca sprzedaje rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotowa pasza z symbolem PKWiU 10.91.10.0 może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.
Młóto browarniane po opuszczeniu gorzelni, browarni jako odpady znajduje zastosowanie jako gotowa pasza dla zwierząt. Poszukiwane ze względu na dobre źródło energii i białka. Produkt wykorzystywany jest wyłącznie do karmienia zwierząt hodowlanych i gospodarskich. Dlatego na dalszym etapie nie występuje jako odpad, lecz jako gotowa pasza dla zwierząt i może być skalsyfikowany pod symbolem PKWiU 10.91.10.0.
Młóto browarniane będzie sprzedawane bez żadnego przerobu jako gotowa pasza dla zwierząt.
W załączniku nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług opodatkowanych stawka podatku w wysokości 8% w poz. 49 pod symbolem PKWiU 10.91 wymienione zostały pasze dla zwierząt gospodarskich.
W piśmie z dnia 31 maja 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu KRS od dnia 17 kwietnia 2001 r. w zakresie według PKD 10.91.Z Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich i sprzedaż pasz dla zwierząt.
W miesiącu kwietniu 2019 r. Wnioskodawca zakupił towar pod nazwą handlową młóto browarniane granulowane, wywar gorzelniany o symbolu PKWiU 11.05.20.0 ze stawką VAT 23%, które sprzedaje bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich ze stawką VAT 23%.
Wnioskodawca w przyszłości chciałby handlować młótem browarnianym gotowa pasza, stosować obniżoną stawkę podatku VAT klasyfikując młóto browarniane jako gotową paszę dla spożycia dla bydła i trzody w gospodarstwach zgodnie z symbolem PKWiU 10.91.10.0 gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich z wyłączeniem mączki i granulek lucerny. Płatnicy podatku rolnego i płatnicy podatku specjalnego są tak jak w przypadku śruty sojowej objęci 8% stawką VAT, jeśli napiszą oświadczenie o tym, że towar będzie służył im do działalności rolnej, co uprawnia do skorzystania z obniżonej stawki podatkowej.
Do udokumentowania spełnienia tego warunku Wnioskodawca zobowiązany jest posiadać pisemne oświadczenie nabywcy, z którego wynika, że rozlicza się on z wymaganego rozporządzeniem podatku oraz przeznaczeniu nabytych towarów na wymagamy cel.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz pozycją 51 załącznika nr 3 do ustawy, stawka podatku VAT dotycząca pozostałości i odpadów browarnianych wynosi 8%.
W skład młóta browarnianego wchodzi: białko, tłuszcz, i włókno surowe; są to produkty uboczne w procesie warzenia piwa, które są wykorzystywane jako pasza, głównie w żywieniu bydła i trzody.
Wnioskodawca nadmienia, że nie przerabia, nie kisi, a jedynie przewozi do rolników jako paszę gotową do spożycia przez zwierzęta.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca będzie postępował prawidłowo stosując obniżoną stawkę 8% VAT przy sprzedaży młota browarnianego rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 maja 2019 r.), postępowanie Wnioskodawcy będzie prawidłowe i będzie mógł sprzedawać młóto browarniane - jako gotową do spożycia paszę dla zwierząt gospodarskich gotowych do spożycia ze stawką 8% VAT, ponieważ Wnioskodawca może zakwalifikować młóto browarniane jako paszę dla zwierząt wskazaną w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT (PKWiU 10.91.10.0).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.
Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dalej: PKWiU, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.
Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych. Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego.
Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Zainteresowanego we wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2017 r. poz. 2453), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 49 zostały wymienione Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich PKWiU 10.91.
Zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność polegającą na sprzedaży młóta browarnianego, które kupuje od dostawców ze stawką VAT 23%, a następnie będzie sprzedawał bezpośrednio rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę do spożycia dla bydła i trzody w gospodarstwach. W skład młóta browarnianego wchodzi: białko, tłuszcz, i włókno surowe; są to produkty uboczne w procesie warzenia piwa, które są wykorzystywane jako pasza, głównie w żywieniu bydła i trzody. Wnioskodawca ich nie przerabia, ani nie kisi, tylko w postaci niezmienionej przewozi bezpośrednio do rolników jako paszę gotową do spożycia przez zwierzęta. Wnioskodawca klasyfikuje towar zgodnie z PKWiU w grupowaniu 10.91.10.0 gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii stosowania obniżonej stawkę 8% VAT przy sprzedaży młota browarnianego rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotowej paszy dla zwierząt.
W tym miejscu należy wskazać, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że grupowanie 10.91 obejmuje także:
- gotowe pasze dla ryb oraz koncentraty i dodatki paszowe,
- przedmieszki do karmienia.
Grupowanie to nie obejmuje natomiast:
- mączki rybnej przeznaczonej do karmienia zwierząt, sklasyfikowanej w 10.20.41.0,
- makuchów oraz produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z nasion oleistych, sklasyfikowanych w 10.41.41.0,
- produktów ubocznych stosowanych bez specjalnego przetworzenia, jako karma dla zwierząt, z przemiału zbóż, sklasyfikowanych w 10.61.40.0.
Mając na uwadze powołane przepisy ustawy należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedaż młóta browarnianego jako gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich, dla których Wnioskodawca wskazał symbol statystyczny PKWiU 10.91.10.0 Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny, będzie podlegała opodatkowaniu stawką w wysokości 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 49 zał. nr 3 do ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku, co oznacza że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celnoskarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej