Brak prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego dla cel... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.703.2019.1.KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2019, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.703.2019.1.KT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku przez Gminę od wydatków związanych z realizacją projektu dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego dla celów OSP.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. . [dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego] jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu pn. . [dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego].

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatku VAT). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Gmina zawarła w dniu 31 października 2013 r. z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w . umowę o dofinansowanie projektu pn. . [dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego] w ramach osi priorytetowej 6 - Środowisko Przyrodnicze, działanie 6.2 - Ochrona Środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, poddziałanie 6.2.2 - Bezpieczeństwo ekologiczne Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wartość projektu wynosi . zł (w całości środki kwalifikowane), w tym środki europejskie . zł, oraz wkład własny . zł.

W ramach projektu zakupiono średni samochód ratowniczo-gaśniczy wraz ze specjalistycznym wyposażeniem. Celem realizacji zadania jest zapobieganie zagrożeniom (w tym opracowanie i wdrażanie planów i środków zapobiegania i stawiania czoła zagrożeniom naturalnym i technologicznym). Zakupiony samochód został przyjęty na stan środków trwałych Gminy i przekazany na cele ochrony przeciwpożarowej jednostce ochrony przeciwpożarowej - Ochotniczej Straży Pożarnej w ..

Zgodnie z zawartą umową Gmina, działająca jako Beneficjent, zobowiązana jest m.in. do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu na koniec trwałości projektu. Gmina jako wnioskodawca projektu zalicza koszty podatku VAT do wydatków kwalifikowanych projektu.

Opisany we wniosku projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej Gminy i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. ochrony przeciwpożarowej. Zakupiony w ramach projektu samochód i jego wyposażenie nie jest i nie będzie wykorzystywany w celach związanych ze świadczeniem jakichkolwiek usług odpłatnych ani usług prowadzących do uzyskania przychodów, tj. nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina miała prawo odliczenia podatku VAT w związku z dokonanymi zakupami opisanymi w stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie miała prawa odliczenia naliczonego podatku VAT, ponieważ zakupy dokonane w ramach projektu nie służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Realizacja przedmiotowego zadania odbywa się w ramach tzw. władztwa publicznego, w tym zakresie Gmina działa jako organ administracji publicznej. W tej części swojej działalności Gmina nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ wykonuje zadanie własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina wykonuje zadania własne (publiczne) nałożone ustawą o samorządzie gminnym. Gmina zrealizowała projekt pod nazwą . [dotyczący zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego] w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 6 - Środowisko Przyrodnicze, działanie 6.2 - Ochrona Środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, poddziałanie 6.2.2 - Bezpieczeństwo ekologiczne. W ramach projektu zakupiono średni samochód ratowniczo-gaśniczy wraz ze specjalistycznym wyposażeniem. Celem realizacji tego zadania jest zapobieganie zagrożeniom, w tym opracowanie i wdrażanie planów i środków zapobiegania i stawiania czoła zagrożeniom naturalnym i technologicznym. Zakupiony samochód został przyjęty na stan środków trwałych Gminy i przekazany na cele ochrony przeciwpożarowej jednostce ochrony przeciwpożarowej - Ochotniczej Straży Pożarnej w ..

Jak wskazano, projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej Gminy i należy do zadań własnych wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym, tj. ochrony przeciwpożarowej. Zakupiony w ramach projektu samochód i jego wyposażenie nie jest i nie będzie wykorzystywany w celach związanych ze świadczeniem jakichkolwiek usług odpłatnych ani usług prowadzących do uzyskania przychodów, tj. nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych z podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedstawionej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie występuje, skoro, jak wynika z wniosku, zakupiony w ramach projektu samochód i jego wyposażenie nie jest i nie będzie wykorzystywany w celach związanych ze świadczeniem jakichkolwiek usług odpłatnych ani usług prowadzących do uzyskania przychodów, tj. nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani zwolnionych z podatku VAT. Ponadto Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonała projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, działała więc w tym zakresie w ramach reżimu publicznoprawnego. W tym przypadku Gmina, nabywając samochód ratowniczo-gaśniczy i jego wyposażenie w celu wykorzystania (za pośrednictwem OSP) do realizacji zadań własnych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, nie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając samochód i jego wyposażenie nie działa w charakterze podatnika VAT.

W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostały spełnione. Gmina realizując opisany projekt nie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Oznacza to, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. . [dotyczącego zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego].

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej