Temat interpretacji
Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art.
14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z
2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia
22 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z
dnia 26 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.) będącym
odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 marca 2019 r. znak
0114-KDIP4.4012.115.2019.1.AK (skutecznie doręczone dnia 21 marca 2019
r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej
podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami
ponoszonymi na realizację projektu pn. Poprawa efektywności
energetycznej budynku Szkoły jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły . Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 marca 2019 r., złożonym w dniu 26 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 marca 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Gmina S. (dalej jako: Wnioskodawca, Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.). Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Wnioskodawca w chwili obecnej realizuje projekt pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły . Ww. projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działania 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej. W ramach projektu zostanie przeprowadzona głęboka modernizacja energetyczna dwóch ww. budynków gminnych, tj.:
- budynku szkoły, w którym
przewidziano:
- ocieplenie ścian zewnętrznych do fundamentów i wewnętrznych, stropdachów, części dachu (poddasze), stropu nad biblioteką, stropdachu nad wejściem, stropu nad ostatnią kondygnacją;
- wymianę drzwi drewnianych;
- wymianę starych okien;
- regulację hydrauliczną instalacji c.o.;
- wymianę oświetlenia na energooszczędne;
- założenie instalacji fotowoltaicznej.
- budynku komunalnego mieszkalnego, w którym
przewidziano:
- ocieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem;
- ocieplenie ścian zewnętrznych do fundamentów;
- wymianę drzwi i okien;
- modernizację c.w.u.;
- nową kotłownię z powietrzną pompą ciepła zasilaną instalacją fotowoltaiczną i kotłem olejowym wraz z modernizacją instalacji c.o.
Zasadniczym celem ww. projektu jest poprawa efektywności energetycznej oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
Gmina realizując wyżej omówiony projekt realizuje swoje ustawowo określone zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym. Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy, sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych należą do zadań własnych gmin.
Realizacja projektu została zaplanowana na lata 2018-2020. Planowany koszt inwestycji wynosi zł ( zł - środki z tytułu dofinansowania, zł - środki własne Wnioskodawcy).
Zakupy, które Gmina dokonuje w związku z realizacją wyżej omówionego programu są dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Gmina.
Budynki objęte przedmiotowym programem są i będą wykorzystywane przez Gminę do następujących czynności:
- budynek szkoły
Budynek szkoły został przekazany w trwały zarząd Szkole w S. Szkoła świadczy wyłącznie nieodpłatne usługi edukacyjne. Budynek nie jest udostępniany podmiotom trzecim.
Gmina, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 996 ) jest organem prowadzącym ww. Szkołę Podstawową.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Gminy. Od tego czasu Gmina ujmuje w swojej deklaracji VAT-7 kwoty obrotu wszystkich jednostek budżetowych Gminy (np. Szkoły). W związku z tym Gmina oraz Szkoła rozliczają się z podatku VAT jako jeden podatnik.
- budynek komunalny mieszkalny
Budynek ten stanowi komunalny zasób mieszkaniowy Gminy. W chwili obecnej są w nim wyodrębnione dwa mieszkania komunalne, które aktualnie zamieszkują rodziny nauczycieli uczących w Szkole. Wnioskodawca wskazuje jednakże, że przedmiotowy budynek w przyszłości może zostać przeznaczony na cele mieszkaniowe innych osób.
Osoby zamieszkujące w omawianym budynku są zobowiązane do opłacania mediów oraz czynszu. Umowy na dostarczenie i opłacanie zużywanych mediów zawierane są przez osoby zamieszkujące poszczególne lokale w omawianym budynku (koszty mediów są opłacane przez mieszkańców bezpośrednio do ich dostawców). Gmina natomiast z tytułu udostępnienia mieszkań pobiera czynsz (kwota czynszu nie obejmuje żadnych mediów). Z tytułu opłaty za czynsz Gmina co miesiąc wystawia fakturę VAT (opłaty ponoszone przez mieszkańców z tytułu czynszu są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT).
W odpowiedzi na wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2019 r., nr 0114-KDIP4.4012.115.2019.1.AK Wnioskodawca wyjaśnił, że projekt pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ... realizowany jest przez Gminę w związku z wykonywanymi przez nią ustawowymi zadaniami własnymi, dlatego Gmina nie może zostać uznana za podatnika podatku VAT.
Wobec powyższego, wskazać należy, że towary i usługi nabyte w związku z przedmiotowym projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina ma prawo do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT) naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego w stanie fatycznym projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ...?
Stanowisko Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia ani w całości ani w części kwoty podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego w stanie fatycznym projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ....
Na wstępie wskazać należy, że opisany w stanie faktycznym projekt jest realizowany przez Gminę w związku z wykonywanymi przez nią ustawowo określonymi zadaniami własnymi, dlatego w przedmiotowej sprawie Gmina nie może zostać uznana za podatnika podatku VAT.
Przechodząc do rozważań na temat prawa do odliczenia podatku VAT w pierwszej kolejności należy odwołać się do przepisów prawa materialnego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2016 r., nr IBPP3/4512-151/16/EJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.
Mając na uwadze wyżej poczynione rozważania w tym miejscu Wnioskodawca dokona analizy, czy jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z opisanym w stanie faktycznym projektem.
Rozpoczynając analizę Wnioskodawca ponownie wskazuje, że przedmiotowy projekt ma na celu poprawę efektywności energetycznej dwóch budynków, tj. budynku szkoły oraz budynku komunalnego mieszkalnego. Zatem w tym miejscu Wnioskodawca rozpatrzy możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem dokonując podziału na wydatki ponoszone na ww. budynki.
W pierwszej kolejności zostanie dokonana analiza możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budynkiem szkoły. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego budynek ten został przekazany w nieodpłatne użytkowanie Szkole w S. Szkoła świadczy wyłącznie nieodpłatne usługi edukacyjne. Omawiany budynek nie jest udostępniany podmiotom trzecim. Stwierdzić zatem należy, że wszystkie towary nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu wykorzystane będą do modernizacji Szkoły, co oznacza, że ich zakup jest ściśle związany z realizacją przez Gminę usług edukacyjnych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. W tym miejscu wskazać należy, że w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2017 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.290.2017.2.MUS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą wykorzystane do rozbudowy szkoły publicznej, więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania. Tożsame stanowisko zostało zajęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lipca 2017 r., nr 0115-KDIT1-3.4012.343.2017.1.BK w której stwierdzono, iż W przypadku realizacji przez Gminę projektu warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nabyte towary i usługi w celu termomodernizacji budynku szkoły nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Skoro efekty Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.
Reasumując dotychczasowe rozważania stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu w części obejmującej wydatki poniesione na poprawę efektywności energetycznej budynku. Jak bowiem wskazano powyżej wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu powiązane będą z realizacją usług edukacyjnych, które w świetle z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Zatem w analizowanej sprawie nie zostanie spełniona jedna z przesłanek umożliwiających odliczenie podatku VAT, tj. towary oraz usługi nabyte przez Wnioskodawcę nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z uwagi na powyższe, w tym miejscu przeanalizować należy możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na budynek komunalny mieszkalny. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca z tytułu udostępnienia mieszkań w przedmiotowym budynku pobiera od mieszkańców czynsz. Opłaty ponoszone przez mieszkańców z tytułu czynszu są natomiast zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Zatem w przedmiotowej części nie zostaje również spełniona przesłanka wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych. Wobec tego Wnioskodawca nie będzie również uprawniony do odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu w części dotyczącej budynku komunalnego mieszkalnego.
Konkludując należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku od towarów i usług (dalej jako: podatek VAT) naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego w stanie fatycznym projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ....
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Stosownie do art. 88 ust. 4 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r., Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Wnioskodawca w chwili obecnej realizuje projekt pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły .... Ww. projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działania 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej. W ramach projektu zostanie przeprowadzona głęboka modernizacja energetyczna dwóch ww. budynków gminnych, tj.:
- budynku szkoły, w którym przewidziano: ocieplenie ścian zewnętrznych do fundamentów i wewnętrznych, stropdachów, części dachu (poddasze), stropu nad biblioteką, stropdachu nad wejściem, stropu nad ostatnią kondygnacją; wymianę drzwi drewnianych; wymianę starych okien; regulację hydrauliczną instalacji c.o.; wymianę oświetlenia na energooszczędne; założenie instalacji fotowoltaicznej.
- budynku komunalnego mieszkalnego, w którym przewidziano: ocieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem; ocieplenie ścian zewnętrznych do fundamentów; wymianę drzwi i okien; modernizację c.w.u.; nową kotłownię z powietrzną pompą ciepła zasilaną instalacją fotowoltaiczną i kotłem olejowym wraz z modernizacją instalacji c.o.
Zasadniczym celem ww. projektu jest poprawa efektywności energetycznej oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
Gmina realizując wyżej omówiony projekt realizuje swoje ustawowo określone zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym.
Zakupy, które Gmina dokonuje w związku z realizacją wyżej omówionego programu są dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Gmina.
Budynki objęte przedmiotowym programem są i będą wykorzystywane przez Gminę do następujących czynności:
- budynek szkoły - został przekazany w trwały
zarząd Szkole w S. Szkoła świadczy wyłącznie nieodpłatne usługi
edukacyjne. Budynek nie jest udostępniany podmiotom trzecim.
Gmina ujmuje w swojej deklaracji VAT-7 kwoty obrotu wszystkich jednostek budżetowych Gminy (np. Szkoły). W związku z tym Gmina oraz Szkoła rozliczają się z podatku VAT jako jeden podatnik. - budynek komunalny mieszkalny - stanowi komunalny zasób mieszkaniowy Gminy. W chwili obecnej są w nim wyodrębnione dwa mieszkania komunalne, które aktualnie zamieszkują rodziny nauczycieli uczących w Szkole. Wnioskodawca wskazuje jednakże, że przedmiotowy budynek w przyszłości może zostać przeznaczony na cele mieszkaniowe innych osób.
Gmina z tytułu udostępnienia mieszkań pobiera czynsz (kwota czynszu nie obejmuje żadnych mediów). Z tytułu opłaty za czynsz Gmina co miesiąc wystawia fakturę VAT (opłaty ponoszone przez mieszkańców z tytułu czynszu są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT).
Projekt pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ... realizowany jest przez Gminę w związku z wykonywanymi przez nią ustawowymi zadaniami własnymi, dlatego Gmina nie może zostać uznana za podatnika podatku VAT.
Wobec powyższego, wskazać należy, że towary i usługi nabyte w związku z przedmiotowym projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego w stanie faktycznym projektu pn. Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ....
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w związku z przedmiotowym projektem nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - Szkoła świadczy wyłącznie nieodpłatne usługi edukacyjne i budynek szkoły nie jest udostępniany podmiotom trzecim, natomiast w budynku komunalnym mieszkalnym są wyodrębnione dwa mieszkania, które aktualnie zamieszkują rodziny nauczycieli uczących w Szkole, a wnoszone przez nich opłaty (czynsz) są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 tej ustawy.
W konsekwencji, z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją opisanego projektu. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie została spełniona, wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły ... nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej