Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2019 r. (data wpływu 13 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu realizacji projektu pn. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu realizacji projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółdzielnia prowadzi działalność:
- zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz
- gospodarczą, opodatkowaną efektywną stawką podatku VAT (np. najem lokali użytkowych, gruntów, odpłatne udostępnianie dachów na budynkach, ścian w celach reklamowych itd.).
Spółdzielnia zrealizowała projekt pn. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.
Zadanie zrealizowano z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego oraz częściowo ze środków własnych. W wyniku realizacji operacji został osiągnięty cel w postaci rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej poprzez zagospodarowanie osiedlowego terenu oraz zakup i montaż urządzeń siłowni plenerowej oraz urządzeń strefy relaksu na osiedlu () w () międzypokoleniowym miejscu spotkań. Przedsięwzięcie polegało na stworzeniu i urządzeniu międzypokoleniowego miejsca spotkań dla seniorów, dzieci i całych rodzin. Plac został wyposażony w urządzenia rekreacyjne i sportowe. Przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny. W wyniku realizacji projektu powstał nowoczesny obiekt sportowo-rekreacyjny w pobliżu miejsca zamieszkania osób z osiedla (), który umożliwia spędzanie czasu w sposób aktywny i jest miejscem integracji społecznej dla użytkowników w różnym wieku i o zróżnicowanej sprawności fizycznej.
Operacja została zrealizowana w jednym etapie do końca 2019 roku. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione są na Spółdzielnię. Płatności za dostawy i usługi zostały dokonane do końca 2019 roku.
Dotacja następuje przez zwrot poniesionych kosztów. Z otrzymanego dofinansowania Spółdzielnia pokryje koszty zakupionego, niezbędnego wyposażenia siłowni plenerowej, strefy relaksu i zagospodarowania terenu (nawierzchnia z kostki, zagospodarowanie zieleni). Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług).
Spółdzielnia z tytułu użytkowania osiedlowego miejsca spotkań nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów, a beneficjentami przedsięwzięcia są mieszkańcy zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółdzielnia w odniesieniu do poniesionych wydatków na zadanie pn. ma prawną możliwość do odliczenia podatku VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie ze statutem Spółdzielni Mieszkaniowej, celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Dla realizacji powyższych zadań zgodnie z zapisami Statutu, Spółdzielnia:
- nabywa potrzebne jej tereny na własność lub w użytkowanie wieczyste,
- prowadzi działalność inwestycyjną,
- prowadzi działalność społeczną, oświatową i kulturalną.
Ponadto Spółdzielnia zarządza nieruchomościami będącymi jej własnością, niezależnie od ich rodzaju i przeznaczenia, a także nieruchomościami wyodrębnionymi, których własność na podstawie ustawy nabyli członkowie Spółdzielni.
Zgodnie z zapisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółdzielni, jako czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym wszystkie wydatki, które bezpośrednio da się przypisać do czynności opodatkowanych dają Spółdzielni prawo do odliczenia VAT naliczonego. Z powyższego wynika, że uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli na podstawie na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (dalej: U.S.M.).
W ocenie Spółdzielni realizacja przedmiotowego zadania mieści się w katalogu czynności zwolnionych na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami Spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 U.S.M.
Wobec powyższego, w ocenie Spółdzielni, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT, Spółdzielni nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanych z wydatkami poniesionymi na realizację przedsięwzięcia pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak wynika z treści art. 88 ust. 3 pkt 2a cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie natomiast do art. 88 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, że Spółdzielnia posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółdzielnia prowadzi działalność:
- zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT oraz
- gospodarczą, opodatkowaną efektywną stawką podatku VAT (np. najem lokali użytkowych, gruntów, odpłatne udostępnianie dachów na budynkach, ścian w celach reklamowych itd.).
Spółdzielnia zrealizowała projekt pn. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.
Zadanie zrealizowano z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego oraz częściowo ze środków własnych. W wyniku realizacji operacji został osiągnięty cel w postaci rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej poprzez zagospodarowanie osiedlowego terenu oraz zakup i montaż urządzeń siłowni plenerowej oraz urządzeń strefy relaksu na osiedlu () w (). Przedsięwzięcie polegało na stworzeniu i urządzeniu międzypokoleniowego miejsca spotkań dla seniorów, dzieci i całych rodzin. Plac został wyposażony w urządzenia rekreacyjne i sportowe. W wyniku realizacji projektu powstał nowoczesny obiekt sportowo-rekreacyjny w pobliżu miejsca zamieszkania osób z osiedla (), który umożliwia spędzanie czasu w sposób aktywny i jest miejscem integracji społecznej dla użytkowników w różnym wieku i o zróżnicowanej sprawności fizycznej.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione są na Spółdzielnię Mieszkaniową. Płatności za dostawy i usługi zostały dokonane do końca 2019 roku.
Z otrzymanego dofinansowania Spółdzielnia pokryła koszty zakupionego, niezbędnego wyposażenia siłowni plenerowej, strefy relaksu i zagospodarowania terenu (nawierzchnia z kostki, zagospodarowanie zieleni).
Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną. Przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny. Spółdzielnia z tytułu użytkowania osiedlowego miejsca spotkań nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów, a beneficjentami przedsięwzięcia są mieszkańcy zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację projektu.
Jak już wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. nie zostaną spełnione. Jak wynika z treści wniosku, przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny i Spółdzielnia nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów w związku z korzystaniem przez mieszkańców z powstałej infrastruktury. Zatem towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z uwagi na powyższe okoliczności Wnioskodawca nie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją ww. projektu.
Końcowo wyjaśnić należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe z tego względu, że Strona wskazała w nim na brak możliwości odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że wydatki poniesione na realizację projektu są związane z wykonywanymi przez Spółdzielnię czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług,. Natomiast z okoliczności niniejszej sprawy wynika, co wskazano w uzasadnieniu interpretacji, że poniesione przez Stronę wydatki na zakup wyposażenia i odpowiednie zagospodarowanie terenu nie są w ogóle związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółdzielnię (nie mogą więc być związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT wykonywanymi przez Stronę).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej