Temat interpretacji
opodatkowanie 23% stawką VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 11284/2.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 listopada 2017 r. (data wpływu 8 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 11284/2 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 grudnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 11284/2.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.808.2017.1.AB.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Wnioskodawca uzyskuje dochody ze stosunku pracy, działalności gospodarczej wykonywanej w formie spółki jawnej (apteka) oraz z najmu i dzierżawy własnych lokali i działek. Wnioskodawca pozostaje w ustroju małżeńskim wspólności ustawowej.
Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej składającej się z 12 działek ewidencyjnych (dalej: Nieruchomość), która to Nieruchomość pozostaje w jego majątku osobistym.
W chwili obecnej Nieruchomość tworzy jednorodną całość, jednak sposób nabycia poszczególnych działek był różny i rozłożony w czasie. Zasadniczo można wyróżnić następujące tytuły nabycia poszczególnych fragmentów Nieruchomości:
- Umowa przekazania gospodarstwa rolnego od rodziców Wnioskodawcy w roku 1986,
- Umowa darowizny od rodziców Wnioskodawcy w roku 1996,
- Spadek po ojcu Wnioskodawcy w roku 2000,
- Zwrot wywłaszczonej nieruchomości w roku 2001,
- Postanowienie sądu o zasiedzeniu w roku 2007,
- Umowa zamiany w roku 2008,
- Umowa kupna w roku 2010.
Decyzja ustalająca Starosty o ustaleniu linii brzegowej z roku 2017 doprowadziła do pozostawienia w posiadaniu Wnioskodawcy części działek nabytych w spadku oraz przyznaniu większej części z tych działek Skarbowi Państwa. W związku z wydaniem decyzji doszło do powstania nowych działek których właścicielem został Wnioskodawca, jednak należy podkreślić, iż obszar objęty decyzją był przed jej wydaniem własnością Wnioskodawcy, a w wyniku decyzji utracił on na rzecz Skarbu Państwa część nowo utworzonych działek.
Po uprawomocnieniu decyzji ustalającej linię brzegową działki 401/51, 401/17, 401/19, 401/40, 401/27 zostały odpowiednio podzielone i do Wnioskodawcy należą obecnie oraz wchodzą w skład Nieruchomości, która będzie zbywana następujące działki: 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71, 401/65 - łącznie 4,67 ara.
W chwili obecnej na Nieruchomość składają się następujące działki: 11284/1, 11284/2, 11284/3, 416/20, 399/39, 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71, 401/65. Łącznie 12 działek, a nie 10 jak było opisane w pierwotnym wniosku. Łącznie sprzedawana Nieruchomość liczy 103 ary (1,03 ha), z czego w drodze kupna Wnioskodawca nabył niespełna 8 arów.
Dodatkowo zakup ten był de facto odkupem wcześniej sprzedanych działek - osoby, które nabyły te działki wcześniej, z powodu trudnej sytuacji życiowej były zmuszone do zmiany planów i z tego powodu złożyły ofertę odkupu Wnioskodawcy, którą ten przyjął.
Wnioskodawca nie używał nigdy działek składających się na Nieruchomość w działalności gospodarczej, na Nieruchomości nie wzniesiono żadnych budynków i budowli.
Działki 11284/1, 11284/2, 11284/3, 416/20, 399/39, 401/60,4 01/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71, są działkami niezabudowanymi. Z kolei na działce 401/65 znajduje się fragment chodnika.
W roku 2012 Wnioskodawca wystąpił o wydanie pozwolenia na budowę mostu nad rzeką, do której przylega nieruchomość oraz zjazdu z drogi publicznej. Decyzje w tym zakresie są prawomocne, a prace zostały formalnie rozpoczęte.
Tak jak wskazano wyżej, w roku 2017 na wniosek Wnioskodawcy doszło do uregulowania przez Starostę stanu prawnego nieruchomości poprzez wydzielenie działek pokrytych wodami, które stanowią obecnie własność Skarbu Państwa. W wyniku tej decyzji ustalono linię brzegową potoku graniczącego z działkami wchodzącymi w skład Nieruchomości.
Zgodnie z obowiązującym na moment składania niniejszego wniosku miejscowym planem zagospodarowania (MPZP) Nieruchomość (a właściwe teren, na której znajdują się działki wchodzące w skład Nieruchomości) jest oznaczona symbolami 2.UC/MN - a przeznaczanie podstawowe terenu jest wskazane jako - usługi komercyjne lub budownictwo mieszkaniowe (blisko 99 arów).
Z kolei działki powstałe w wyniku decyzji ustalającej linię brzegową (401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71, o łącznej powierzchni są oznaczone w MPZP jako Zł - zieleń izolacyjna z zakazem lokalizacji obiektów budowlanych, ale za wyjątkiem obiektów budowlanych infrastruktury technicznej, w tym ciągu pieszo - jezdnego o szerokości nie mniejszej niż 4,5 m przedstawionego orientacyjnie na rysunku załączonym do planu.
Działka 401/65 jest oznaczona w MPZP jako tereny komunikacji - Dr.
W ewidencji gruntów działki 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71 są oznaczone jako PsVI czyli tereny pastwisk, z kolei 401/65 jako Dr czyli droga.
W chwili obecnej Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę zbycia przedmiotowej Nieruchomości na rzecz podmiotu, który chce na planowanej nieruchomości dokonać inwestycji komercyjnej - budowy obiektu handlowo usługowego. Kupiec zgłosił się do Wnioskodawcy sam, nie prowadzono żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży Nieruchomości - zawarto już umowę przedwstępną. Jednym z warunków zawarcia umowy przyrzeczonej jest pozyskanie pozwolenia na budowę budynku handlowo - usługowego na terenie Nieruchomości.
Ze strony Wnioskodawcy rozpoczęto działania w celu budowy mostu i zjazdu na działkę z drogi - pozyskano pozwolenia na budowę oraz formalnie rozpoczęto proces budowlany.
Wnioskodawca nie jest i nie był rolnikiem ryczałtowym. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wszystkie wskazane działki sprzedaży nie były wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. De facto działki nie były faktycznie wykorzystywane przez Wnioskodawcę - dbał o nie jako właściciel kosząc trawę na tych działkach. W przeszłości działki były wykorzystywane jako pastwiska. Działki nie były i nie są wykorzystywane w okresie ostatnich 6 lat wykorzystywane w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT.
W okresie od 2012 r. Wnioskodawca zawarł jedną transakcję dotyczącą obrotu nieruchomościami - w dniu 3 grudnia 2015 r. dokonał zamiany nieruchomości - działki ewidencyjne 492 i 493 o pow. 0,525 ha (zakwalifikowane jako pastwiska trwałe, grunty orne oraz lasy) położone w K zamienił na działkę 399/82 o pow. 0,0999h (stanowiących ok. 50 m2 teren zielni, 20 m2 droga wewnętrzna, 150 m2 las, reszta zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna). W związku z zamianą Wnioskodawca otrzymał dopłatę. Zamiana była dokonywana w związku z faktem, iż nabyta działka leżała w dogodnym położeniu do jego własnych działek i w ten sposób Wnioskodawca uzyskiwał spójną i nieruchomość. Transakcja ta nie dotyczyła żadnej z działek obecnie przeznaczonych do sprzedaży. Transakcja nie podlegała pod podatek VAT i Wnioskodawca nie rozliczał w związku z tą transakcją podatku VAT i nie składał zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Środki pozyskane z dopłaty Wnioskodawca przeznaczył na remont domu oraz prywatne potrzeby. Działki zbyte Wnioskodawca nabył w roku 2007 w celu powiększenia gospodarstwa rolnego jako pastwisko. Wnioskodawca posiada też inne niż będąca przedmiotem wniosku Nieruchomość, ale nie planuje ich sprzedaży. Możliwe, że podaruje je swoim zstępnym. Środki ze zbycia Nieruchomości zostaną przeznaczone na prywatne potrzeby Wnioskodawcy i jego rodziny.
Na koniec Wnioskodawca wskazuje, że w przedmiotowej sprawie wydano interpretację 0111- KDIB3-1.4012.365.2017.3.AB wskazując, że z tytułu przedmiotowej transakcji Wnioskodawca będzie zakwalifikowany jako podatnik VAT. Z kolei w zakresie stawki odmówiono wydania rozstrzygnięcia - 0111-KDIB3-1.4012.648.2017.1.AB.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
Ad.1.
Na dzień planowanej sprzedaży działki 11284/1, 11284/2, 11284/3, 416/20, 399/39, 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71 będą działkami niezabudowanymi w rozumieniu ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r.
Ad.2a.
Działki 11284/1, 11284/2, 11284/3, 416/20, 399/39 zgodnie z obowiązującym na moment składania niniejszego wniosku miejscowym planem zagospodarowania (MPZP) a także na moment planowanej sprzedaży Nieruchomość (a właściwe teren, na której znajdują się działki wchodzące w skład Nieruchomości) jest oznaczona symbolami 2.UC/MN - a przeznaczanie podstawowe terenu jest wskazane jako - usługi komercyjne lub budownictwo mieszkaniowe (blisko 99 arów).
Z kolei działki powstałe w wyniku decyzji ustalającej linię brzegową (401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71 są oznaczone w MPZP jako ZI - zieleń izolacyjna z zakazem lokalizacji obiektów budowlanych, ale za wyjątkiem obiektów budowlanych infrastruktury technicznej, w tym ciągu pieszo - jezdnego o szerokości nie mniejszej niż 4,5 m przedstawionego orientacyjnie na rysunku załączonym do planu.
Ad.2b.
Przedmiotowe działki na dzień sprzedaży nie będą objęte aktualną (obowiązującą) decyzją o warunkach zabudowy lub decyzją o lokalizacji inwestycji celu.
Ad.2c.
Działki 11284/1, 11284/2, 11284/3, 416/20, 399/39, 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71 nie były faktycznie wykorzystywane przez Wnioskodawcę - dbał o nie jako właściciel kosząc trawę na tych działkach. Działki nie były i nie są wykorzystywane w okresie ostatnich 6 lat wykorzystywane w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT. W przeszłości działki były wykorzystywane jako pastwiska i nie były użytkowane w żadnej innej działalności. Tak więc tak były faktycznie wykorzystywane tylko i wyłącznie w działalności nie podlegającej VAT lub podlegającej zwolnieniu od podatku.
Ad.2d.
Przy nabyciu ww. działek 11284/1, 11284/2, 11284/3, 416/20, 399/39, 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71 nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wszystkie tytuły nabycia były czynnościami nie podgalającymi ustawie o VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy właściwą stawką podatku dla dostawy przedmiotowej Nieruchomości będzie stawka podstawowa VAT tj. 23%?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23%, w części, w jakiej w MPZP, działki wchodzące w skład Nieruchomości są oznaczone jako tereny podlegające zabudowie tj. 2.UC/MN oraz Zl (dopuszczono zabudowę w określonym zakresie).
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 uVAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, których definicję przedstawia art. 2 pkt 33 uVAT.
Przez tereny budowlane - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania tereny, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Nieruchomość opisana we wniosku jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego przewidującym możliwość zabudowy.
Zgodnie z powyższym sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23% w części w jakiej w MPZP są one oznaczone jako tereny podlejące zabudowie tj. 2.UC/MN oraz Zl (z dopuszczoną budową obiektów budowlanych infrastruktury technicznej, w tym ciągu pieszo - jezdnego).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2147 z późn. zm.), ilekroć mowa jest w niej o działce gruntu należy przez to rozumieć niepodzieloną, ciągłą część powierzchni ziemskiej stanowiącą część lub całość nieruchomości gruntowej.
Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. 2016 r., poz. 1034 ze zm.) działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych. Według § 9 ust. 2 tego rozporządzenia, sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:
- wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sądowych i ostatecznych decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- obejmują grunty zajęte pod drogi publiczne, linie kolejowe, wody śródlądowe, rowy, a ich wyróżnienie w postaci odrębnych działek jest celowe ze względu na odrębne oznaczenia tych gruntów w innych ewidencjach i rejestrach publicznych bądź ze względu na ich różne nazwy urzędowe.
Powyższe oznacza, że szerokie pojęcie nieruchomość nie jest tożsame z pojęciem działki, która jest najmniejszą wyodrębnioną jednostką gruntu. Zatem dokonując oceny dotyczącej opodatkowania takiej nieruchomości należy odnieść się do sytuacji każdej działki mającej być przedmiotem opisywanej przez Wnioskodawcę czynności.
Tym samym każda geodezyjnie wyodrębniona działka stanowi odrębny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Podstawowa stawka podatku od towarów i usług określona jest w art. 41 ust. 1 ustawy i wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.
Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę są zwolnione od podatku VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
- lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.
Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży niezabudowanej działki nr 11284/2. Działka nr 11284/2 na dzień sprzedaży będzie objęta planem zagospodarowania przestrzennego i jest oznaczona symbolami 2.UC/MN a przeznaczanie podstawowe terenu jest wskazane jako - usługi komercyjne lub budownictwo mieszkaniowe. Przy nabyciu przedmiotowej działki nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z okoliczności sprawy wynika, że działka nr 11284/2, będąca przedmiotem sprzedaży, nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż opisanej działki niezabudowanej nr 11284/2, która na dzień sprzedaży będzie objęta planem zagospodarowania przestrzennego - usługi komercyjne lub budownictwo mieszkaniowe - jako działka budowlana nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Obydwa warunki muszą być spełnione jednocześnie.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przy nabyciu działki nr 11284/2 nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednak przedmiotowa działka nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma w przedmiotowej dostawie zastosowania, ponieważ nie został spełniony jeden z warunków, o którym mowa w ww. artykule.
Podsumowując, transakcja sprzedaży nieruchomości niezabudowanej (działki nr 11284/2), jako terenu budowlanego, będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dostawy działki 11284/2 jest prawidłowe.
Kwestia dotycząca opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży działek niezabudowanych nr 11284/1, 11284/3, 416/20, 399/39, 401/60, 401/62, 401/66, 401/68, 401/69, 401/71 oraz działki nr 401/65 na której znajduje się fragment chodnika będzie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej