Temat interpretacji
możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm..) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 stycznia 2019 r. (data wpływu 14 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lutego 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć usługi, miedzy innymi w zakresie tzw. coachingu, tj. procesu, który pozwala na rozwój osobisty i motywację osób, uczestniczących w tego typu szkoleniach. Coaching można zdefiniować, jako proces, dzięki któremu osiągamy zamierzony cel. Kluczem do głębszego pojęcia samej istoty coachingu jest zrozumienie, jak działa oraz czym jest tzw. proces coachingu. Przykłady podano poniżej.
Należy nadmienić, że coaching jest jednocześnie narzędziem, które wykorzystuje się w celu uświadomienia uczestnikom procesu, jakie mogą podejmować działania, aby w przyszłości osiągnąć samodzielnie zamierzone lub wyznaczone przez siebie cele.
Zadaniem Wnioskodawcy Coacha będzie podniesienie świadomości osoby szkolonej, poddawanej temu procesowi aby wszedł na wyższy poziom działania. Istotny jest przy tym fakt, że coach najczęściej nie posiada wiedzy z dziedziny danego zawodu, który szkolony wykonuje. Ta wiedza nie jest mu potrzebna, aby osoba korzystająca z coachingu otrzymała odpowiedzi, których szuka. Coach nie przekazuje wiedzy uczestnikowi procesu coachingowego. Celem jest aby po przeprowadzeniu procesu przez coacha, każda osoba wykonująca określony zawód mogła znacznie łatwiej i efektywniej osiągnąć zamierzony cel. Dodatkowo, coach poprzez swoje umiejętności wspiera poprawę zdrowia i profilaktykę zdrowia, jak radzenie sobie chociażby ze stresem. Czasami klient, po procesie coachingu będzie korzystał z usług doradcy lub ze szkolenia zawodowego aby rozpoczęty proces zmian miał zamierzony efekt.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zgłoszonego PKD. Do dnia złożenia wniosku o interpretacje korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust 1 i 9.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie ma statusu uczelni, jednostki naukowej PAN oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Wnioskodawca również nie korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43. 1., w którym:
zwalnia się od podatku:
26) usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
27) usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli;
28) usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29;
29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacja.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu: główne PKD: 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane pozostałe PKD: 47.91.Z, 58.11.Z, 68.20.Z, 70.21.Z, 70.22.Z, 85.59.A, 85.60.Z, 90.03.Z.
Opis działań.
Następne zdarzenie przyszłe może obejmować:
Usługę coachingu na rzecz Fundacji uczestników projektu np. liderów ekonomii społecznej, kadry kierowniczej oraz przedsiębiorców z grupy ekonomii społecznej.
Warunki współpracy będą obejmować działania pomiędzy fundacją a coachem.
- Proces coachingowy z jedną osobą korzystającą z coachingu powinien odbywać się w okresie maksymalnie 5 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach czas ten może ulec wydłużeniu.
- Spotkania coachingowe zostaną przeprowadzone przez Usługodawcę (Coacha) w formie ustalonej pomiędzy coachem, a osobą korzystającą z coachingu i mogą odbywać się bezpośrednio w siedzibie Usługobiorcy, w siedzibie Usługodawcy, w uzasadnionych przypadkach w siedzibie PES (Podmiot Ekonomii Społecznej) lub innym dogodnym miejscu dla coacha i korzystającego lub za pomocą wybranego komunikatora internetowego. W uzasadnionych przypadkach sesja może odbyć się telefonicznie. Pierwsze i ostatnie spotkanie odbywa się w formie osobistej.
- Sesje coachingowe odnotowywane będą w dzienniku coacha. Po zakończonym procesie coachingowym każdej z osób korzystających z coachingu, Usługodawca przekaże Usługobiorcy w formie pisemnej podsumowanie pracy oraz zestawienie odbytych sesji coachingowych podpisane przez Uczestnika.
- Usługodawca na bieżąco będzie zgłaszał Usługobiorcy uwagi mające wpływ na realizację ścieżki wsparcia osoby korzystającej z coachingu, w tym w szczególności potrzebę skorzystania z innych form wsparcia, np. z doradztwa lub szkolenia przedmiotowego.
- Usługodawca będzie wykonywał zlecone mu czynności osobiście i samodzielnie, bez bezpośredniego nadzoru i kierownictw ze strony Usługobiorcy. Usługodawca będzie jednak zobowiązany stosować się do wskazówek Usługobiorcy co do sposobu wykonania przedmiotu umowy.
- Usługodawca oświadczy, że posiada uprawnienia oraz odpowiednie kwalifikacje i warunki do należytego wykonywania umowy.
Za usługi coachingu indywidualnego zapłaci Fundacja na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ze zwolnienia korzystają usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,
- oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Jeśli organizacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty, może korzystać tylko ze zwolnienia na podstawie art. 43 pkt 29 ustawy o VAT w zw. z § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jeśli spełnia jeden z poniższych warunków:
- szkolenie prowadzone jest w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
- jest świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.
Usługi coachingu opodatkowane są według 23% stawki VAT. W tym zakresie możliwe jest korzystanie ze zwolnienia podmiotowego (przy obrotach od 2017 r. do 200 tys. zł). Coaching jest zakwalifikowany do szkoleń (tzw. miękkich), niestanowiących doradzania w żadnym procesie szkolenia.
Objaśnienia do zdarzenia przyszłego
Działalność gospodarcza A. B. K. została utworzona w dniu 12 grudnia 2014 roku, i jest prowadzona do dnia dzisiejszego. Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z podatku VAT, ani nie zrezygnował ze zwolnienia.
Wnioskodawca nie wykonuje do dnia dzisiejszego żadnej z poniższych czynności, o których mowa w art. 113 ust.13 ustawy od towarów i usług.
Art. 113 ust. 13.
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1. dokonujących dostaw:
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu
przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 zwolnienia podatkowe, ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu;
2. świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie;
3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Wnioskodawca przez cały 2017 rok nie przekroczył kwoty 200.000 zł. Wnioskodawca rozpoczął działalność w 2014 roku. Głównym przedmiotem wykonywanej działalności jest:
85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane Podklasa ta obejmuje:
- edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania,
- działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych, działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze, kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej, kursy komputerowe, naukę religii,
- kursy udzielania pierwszej pomocy, szkoły przetrwania,
- szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, kursy szybkiego czytania,
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).
Dodatkowo Wnioskodawca wpisane ma inne rodzaje wykonywania działalności:
47.79.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną dowolnych towarów w dowolny sposób, która nie została zaliczona do żadnej z poprzednich podklas: sprzedaż bezpośrednią lub przez domokrążców, z automatów sprzedających itp.,
- sprzedaż paliw (oleju opałowego, drewna opałowego) bezpośrednio dostarczanych do klientów, działalność domów aukcyjnych, prowadzoną poza siecią sklepową zajmującą się sprzedażą detaliczną sprzedaż detaliczną prowadzoną przez agentów komisowych poza siecią sklepową.
47.91.Z Wydawanie książek
Podklasa ta obejmuje wydawanie:
- książek, broszur, ulotek i podobnych publikacji, włączając słowniki i encyklopedie, w formie drukowanej, elektronicznej i dźwiękowej lub w Internecie,
- atlasów, map i wykresów w formie drukowanej i elektronicznej.
68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
Podklasa ta obejmuje:
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, takimi jak: budynki mieszkalne i mieszkania,
- budynki niemieszkalne, włączając obiekty wystawowe, magazyny, włącznie z przeznaczonymi na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi umożliwianego przez rolno-spożywcze rynki hurtowe,
- grunty,
- wynajem domów, mieszkań i apartamentów, włączając umeblowane, na dłuższy okres użytkowania, tzn. w cyklu miesięcznym lub rocznym,
- wynajem miejsc pod przewoźne domy mieszkalne,
- wynajem miejsca w schroniskach dla zwierząt gospodarskich
70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relation) i komunikacja
Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo i bezpośrednią pomoc, włączając lobbing dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.
70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:
- planowania strategicznego i organizacyjnego,
- strategii i działalności marketingowej,
- kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
- zarządzania produkcją,
- zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,
- planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,
- opracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków.
- doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:
- planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów,
- procedur dotyczących kontroli budżetu,
- planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp
85.60.Z Działalność wspomagająca edukację
Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo edukacyjno-zawodowe,
- działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- działalność komisji egzaminacyjnych,
- działalność dotyczącą oceny szkoleń,
- organizowanie programów wymiany studenckiej,
- działalność edukacyjną zespołów przedszkoli i szkół.
90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza
Podklasa ta obejmuje:
- działalność indywidualnych artystów takich jak: rzeźbiarze, malarze, rysownicy, grawerzy, artyści uprawiający kwasoryt itp.,
- działalność indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularnonaukową itp.,
- działalność niezależnych dziennikarzy,
- renowację prac artystycznych, takich jak obrazy itp.
Z wyżej wymienionych Wnioskodawca wykonuje następujące czynności: edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania, szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, wydawanie książek, broszur, ulotek i podobnych publikacji, włączając słowniki i encyklopedie, w formie drukowanej, elektronicznej i dźwiękowej lub w Internecie,
Wykonując powyższe czynności, Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego i nie będzie świadczył usług w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz 1221, z późn. zm.) lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015r., poz. 736, z późn. zm).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie kształcił uczestników w kierunku zdobycia kwalifikacji zawodowych.
Umiejętności nabyte w trakcie szkoleń nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Będą to umiejętności społeczne, które przydatne są każdemu człowiekowi, niezależnie od branży. Oznacza to, że gdy uczestnik zmieni zawód lub branżę, będzie mógł w dalszym ciągu wykorzystywać nabyte umiejętności.
Przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku, nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Szkolenia objęte zakresem wniosku będą finansowane ze środków publicznych w 75 procent.
Wnioskodawca będzie posiadał stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne.
Usługi objęte zakresem wniosku Wnioskodawca będzie świadczyć jako podwykonawca. Usługi szkolenia objęte zakresem wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę, nie będą usługami podstawowymi i nie będą ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniową).
Wnioskodawca nie będzie zapewniał kompleksowych szkoleń. Usługi coachingu, świadczone przez Wnioskodawcę nie będą usługami podstawowymi i nie będą ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniową). Wnioskodawca w ramach jednej umowy oprócz coachingu nie będzie świadczył usług szkoleniowych. Usługi coachingu nie będą wliczone w cenę usługi szkoleniowej, a więc będą wycenione i regulowane odrębnie. Usługi coachingu nie będą niezbędne do wykonywania usługi podstawowej (szkoleniowej).
Głównym celem usług coachingu nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z tego zwolnienia. Przyszłym celem będzie rozszerzenie działalności o usługi coachingu oraz rozwój firmy.
Usługi coachingu będą samoistnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę odrębnymi od usługi szkoleniowej.
Jaka jest klasyfikacja statystyczna (należy podać pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczeń objętych zakresem wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz 1676 z późn. zm.) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r.
Klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczeń objętych zakresem wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz 1676 z późn. zm.) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. - PKWiU 85.59.19.0.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust 1 ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust 1 ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
- odpłatnej dostawy towarów i
odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art.
43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z
wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych
- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1. dokonujących dostaw:
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu
przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu;
2. świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie;
3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy, stwierdzić należy, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.
W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin doradztwo obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto doradza. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć w związku z tym szeroko.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć usługi, miedzy innymi w zakresie tzw. coachingu, tj. procesu, który pozwala na rozwój osobisty i motywację osób, uczestniczących w tego typu szkoleniach. Coaching można zdefiniować, jako proces, dzięki któremu osiągamy zamierzony cel. Kluczem do głębszego pojęcia samej istoty coachingu jest zrozumienie, jak działa oraz czym jest tzw. proces coachingu. Usługi coachingu będą samoistnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę odrębnymi od usługi szkoleniowej. Jak wynika z opisu zdarzenia usługi coachingu będą świadczone na rzecz Fundacji uczestników projektu np. liderów ekonomii społecznej, kadry kierowniczej oraz przedsiębiorców z grupy ekonomii społecznej. Warunki współpracy będą obejmować działania pomiędzy fundacją a coachem. Proces coachingowy z jedną osobą korzystającą z coachingu powinien odbywać się w okresie maksymalnie 5 miesięcy. Spotkania coachingowe zostaną przeprowadzone przez Usługodawcę (Coacha) w formie ustalonej pomiędzy coachem, a osobą korzystającą z coachingu. Po zakończonym procesie coachingowym każdej z osób korzystających z coachingu, Usługodawca przekaże Usługobiorcy w formie pisemnej podsumowanie pracy oraz zestawienie odbytych sesji coachingowych podpisane przez Uczestnika. Usługodawca na bieżąco będzie zgłaszał Usługobiorcy uwagi mające wpływ na realizację ścieżki wsparcia osoby korzystającej z coachingu, w tym w szczególności potrzebę skorzystania z innych form wsparcia, np. z doradztwa lub szkolenia przedmiotowego. Za usługi coachingu indywidualnego zapłaci Fundacja na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Jak wskazano we wniosku działalność gospodarcza Wnioskodawcy została utworzona w dniu 12 grudnia 2014 roku i jest prowadzona do dnia dzisiejszego. Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z podatku VAT, ani nie zrezygnował ze zwolnienia. Wnioskodawca nie wykonuje do dnia dzisiejszego żadnej z czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy od towarów i usług. Wnioskodawczyni przez cały 2017 rok nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł. Do dnia złożenia wniosku o interpretację korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta być sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności w zakresie opisanym we wniosku, niewymienione w art. 113 ust. 13 ustawy, a Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z podatku VAT, czyli wartość sprzedaży nie przekroczyła w 2018 roku kwoty 200.000,00 zł oraz o ile w 2019 roku wartość ta nie przekroczy kwoty 200.000,00 zł, to należy stwierdzić, że Wnioskodawca, po rozszerzeniu działalności o usługi opisane w zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy do momentu przekroczenia kwoty 200.000,00 zł.
Zaznaczyć jednak należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę, o której mowa w ww. art. 113 ust. 1 ustawy, zwolnienie określone tym przepisem utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Ponadto Wnioskodawca utraci prawo do ww. zwolnienia w momencie wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej