opodatkowanie wydania książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.273.2019.1.IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2019, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.273.2019.1.IK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie wydania książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 maja 2019 r. (data wpływu 8 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

P. jest stowarzyszeniem rejestrowym z siedzibą w K. wpisanym do rejestru stowarzyszeń. Stowarzyszenie zrzesza tancerzy, sędziów, trenerów, działaczy i sympatyków tańca towarzyskiego. W obecnym roku podatkowym stowarzyszenie planuje rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej i przygotowuje w związku z tym odpowiednie dokumenty do uzyskania stosownego wpisu. Wobec tej zmiany powstało pytanie o naliczanie podatku VAT od wydawania zawodnikom startowych, w których dokumentuje się udział w turniejach tańca oraz książeczek dla sędziów, w których wpisuje się turnieje, na których dany sędzia sędziował. Jednocześnie P. wydaje odpłatnie indeksy stażowe dla osób na kursach sędziowskich.

Wobec powyższego powstały 3 przyszłe stany faktyczne:

  1. Każdy zawodnik - tancerz, będący jednocześnie członkiem P. otrzymuje bezpłatnie od okręgu stowarzyszenia P. do którego należy książeczkę startową, w której zapisywane są turnieje, w których uczestniczy zawodnik. Posiadanie książeczki jest obowiązkowe. W przypadku jej zagubienia lub zużycia dany okręg P. wydaje kolejny egzemplarz książeczki, za którą zawodnik musi zapłacić. Główny zarząd P., czyli wnioskodawca, pokrywa koszty produkcji książeczki w wysokości około 5 zł, a następnie odsprzedaje poszczególnym okręgom za kwotę 2 zł, a różnicę w kosztach pokrywa ze składek członkowskich. Wobec powyższego powstała wątpliwość, czy w przypadku planowanego rozpoczęcia przez P. prowadzenia działalności gospodarczej sprzedaż książeczek startowych dla zawodników - członków P. powinna być obciążona podatkiem VAT.
  2. Każdy sędzia, który jest jednocześnie członkiem P., ma obowiązek nabyć bezpośrednio od wnioskodawcy P. książeczkę sędziowską. Jej posiadanie jest obowiązkowe i służy ewidencji turniejów, na których sędziowała dana osoba. Inaczej niż w przypadku książeczek zawodników, w tym stanie faktycznym P. będzie uzyskiwało zysk ze sprzedaży każdej książeczki sędziowskiej w granicach 15 zł/sztuka. Jednakże w przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej wskazać należy, że każdy zysk ze sprzedaży książeczki będzie zgodnie z uchwałą P. przekazywany na jej cele statutowe.
  3. Osoby odbywające kursy sędziowskie, w przypadku rozpoczęcia przez P. prowadzenia działalności gospodarczej, będą nabywać od wnioskodawcy P. indeksy stażowe w kwocie ok. 10 zł. Posiadanie indeksu stażowego będzie obowiązkowe dla osób, które będą odbywały szkolenia sędziowskie. Wobec faktu planowanego rozpoczęcia działalności gospodarczej powstał problem obciążenia sprzedaży indeksów podatkiem VAT.

Czy celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

Odpowiedź: Tak, celem statutowym jest działanie na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Statut wskazuje m.in. upowszechnianie ruchu tanecznego poprzez prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej, organizowanie współzawodnictwa sportowego w dyscyplinach tanecznych, wspólna praca jego członków nad rozwojem ruchu tanecznego, zgodnie ze statutem i uchwałami programowymi Walnych Zjazdów P., oraz uchwałami Zarządu Głównego, upowszechnianie i stwarzanie warunków dla rozwoju artystycznego i sportowego ruchu tanecznego, w celu stałego podnoszenia jego poziomu, dążenie do zrzeszenia i integrowania wszystkich osób związanych z tańcem a także sympatyków tego ruchu, oddziaływanie w zakresie wychowania estetycznego, podnoszenia poziomu kultury i obyczajowości życia codziennego i form towarzyskich oraz rozwijanie aktywności społecznej, zamiłowań, wrażliwości kulturalnej i artystycznej, reprezentowanie sportowego tańca towarzyskiego i innych form tanecznych wobec organów i instytucji centralnych oraz na forum międzynarodowym, organizowanie, propagowanie i popularyzację tańca jako formy ruchu, rehabilitacji, motywacji, wypoczynku i rekreacji wśród osób niepełnosprawnych

Czy wnioskodawca jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

Odpowiedź: Nie

Czy czynności świadczone przez Wnioskodawcę, za które pobierze opłatę w związku z wydaniem książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?

Odpowiedź: Wydawania książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych jest konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Zgodnie z wewnętrznymi przepisami P. zawodnicy muszą mieć książeczki żeby brać udział w turnieju, sędziowie muszą mieć książeczki żeby uczestniczyć w sędziowaniu turnieju, a stażyści muszą mieć indeksy stażowe żeby móc ukończyć kurs. Zgodnie z przepisami (dostępne na stronie P.) czyli wewnętrznymi przepisami obowiązującymi u Wnioskodawcy - Książeczka startowa jest dokumentem potwierdzającym wszelkie dane tancerzy zawarte w C. P. i stanowi ich zabezpieczenie przed ewentualnymi błędami mogącymi wystąpić w C. P. W przypadku posiadania aktualnych danych w książeczce startowej, Sędzia Główny turnieju dopuszcza tancerzy do turnieju, mimo istniejących braków w C. P. Książeczki startowe otrzymują nieodpłatnie (wyłącznie pierwszy egzemplarz) wszyscy tancerze, którzy chcą startować w turniejach tanecznych organizowanych w ramach P. (...). Książeczki startowe wystawia właściwy Okręg P. na pisemny wniosek Klubu (do pobrania na stronie P.) przesłany wraz ze zdjęciem oraz dowodem wniesienia stosownych opłat, zgodnych z wykazem składek P. Potwierdzenia uzyskania klasy tanecznej dokonuje w książeczce startowej Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej, macierzysty Klub (klasa G) lub Administrator Okręgowy C. P. Poświadczenia przynależności klubowej dokonuje w książeczce startowej tancerzy macierzysty Klub. Przedłużenia terminu ważności książeczki startowej dokonuje Okręg P. po opłaceniu przez tancerzy wymaganych składek. Poświadczenia startów w turniejach dokonuje w książeczkach startowych Biuro (...).

Czy przy nabyciu/wytworzeniu książeczki startowej Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Odpowiedź: Jeżeli z interpretacji indywidualnej będzie wynikać, że wnioskodawca musi naliczać podatek VAT, to wtedy będzie mu przysługiwało prawo do jego odliczenia.

Z jakich przepisów wynika, że posiadanie książeczek i indeksów jest niezbędne do wykonywania usługi związanej ze sportem?

Odpowiedź: Obowiązek posiadania książeczek i indeksów wynika z wewnętrznych przepisów wnioskodawcy, które są ogólnodostępne na stronie P. i stanowią wewnętrzne źródło przepisów wnioskodawcy.

Czy wydawanie książeczek i indeksów jest ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym?

Odpowiedź: Tak, zdaniem Wnioskodawcy jest ściśle związane ze względu na fakt, że bez tych dokumentów nie można brać udziału w turniejach czy szkoleniach.

Czy wydawanie książeczek i indeksów jest niezbędne do wykonywania usługi związanej ze sportem?

Odpowiedź: W związku z faktem, że każdy zawodnik obowiązkowo musi mieć książeczkę, każdy sędzia obowiązkowo musi mieć książeczkę, a każdy uczestnik szkolenia musi mieć indeks stażowy, a obowiązkiem P. jest wydać te dokumentu uprawnionym osobom, to należy uznać, że wydawanie tych dokumentów jest niezbędne do wykonywania usługi związanej ze sportem.

Czy wnioskodawca jest nastawiony na osiąganie zysków?

Odpowiedź: Obecnie, ponieważ wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jako stowarzyszenie, nie jest nastawione na zysk. W momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności wnioskodawca będzie nastawiony na zysk, jednak zysk ze sprzedaży książeczek i indeksów będzie przekazywany na cele statutowe.

Czy czynności świadczone przez Wnioskodawcę, za które pobierze opłatę w związku z wydawaniem książeczek i indeksów będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?

Odpowiedź: TAK, zgodnie z celami statutowymi

Czy Wnioskodawca jest podmiotem, który nie osiąga/nie będzie osiągał w sposób systematyczny zysków z prowadzonej działalności, a w przypadku osiągnięcia zysków, przeznacza ten zysk w całości na kontynuację lub udoskonalenie świadczonych usług?

Odpowiedź: TAK, zysk będzie w całości przeznaczany na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Czy pobierane opłaty za wydanie książeczek i indeksów nie będą stanowić opłaty za wstęp na imprezy sportowe?

Odpowiedź: Jak wynika z powyżej wskazanych przepisów wewnętrznych, opłaty za wydawanie książeczek i indeksów absolutnie nie stanową opłat za wstęp na imprezy sportowe. Bilety za wstęp (wejściówki) są w gestii organizatorów turniejów, natomiast książeczki uprawniają zawodnika do startu na turnieju.

Czy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania?

Odpowiedź: NIE

Czy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione wyżej prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach?

Odpowiedź: NIE

Czy Wnioskodawca jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - prawo oświatowe, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub też świadczy usługi finansowe w całości ze środków publicznych lub w części finansowane ze środków publicznych (proszę wskazać w jakiej części)?

Odpowiedź: NIE

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym rozpoczęciem prowadzenia działalności przez P. wydawanie książeczek startowych dla zawodników, książeczek dla sędziów oraz indeksów stażowych jest opodatkowane podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy zwolnienie takiej opłaty z VATu powinno się odbywać na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ze względu na fakt, że usługi świadczone przez stowarzyszenie mają ścisły związek z uprawianiem sportu, są świadczone na rzecz osób uprawiających sport, nie są nastawione na osiąganie zysku, a jak wynika z uchwały PTT nadal, pomimo planowanego rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej zyski z niej będą przeznaczane na działalność statutową. Wobec tego spełnione są wymogi określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 i ust. 18 UoVAT. Jak wskazuje doktryna art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 347, s. 1 ze zm., dalej zwana: Dyrektywą), wskazuje, iż państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Odzwierciedleniem ww. przepisu Dyrektywy stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 UoVAT, który wprowadza zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków, są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W tym miejscu należy wskazać również na treść art. 43 ust. 18 UoVAT, który wskazuje, iż ww. zwolnienie z opodatkowania stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach (tj. czynności ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym), nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Wobec powyższego uznać należy, że nawet pomimo rozpoczęcia w przyszłości przez PTT prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku gdy zysk z przyszłego stanu faktycznego nr 1, 2 i 3 opisanego w niniejszym wniosku będzie przeznaczany na cele statutowe i kontynuację i udoskonalanie prowadzonych usług, czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu VAT, gdyż będą korzystały ze zwolnienia za zasadnie wskazanego art. 43 ust. 1 pkt 32 oraz art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że w przypadku stanu faktycznego nr 1 nie można nawet mówić o zysku P., gdyż koszt produkcji książeczki przewyższa koszty jej sprzedaży i wpływy te nie stanowią wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, ani z tytułu dostawy towarów. Co za tym idzie - nie mogą być opodatkowane VAT. Takie stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 2 listopada 2015 roku (nr IPTPP1/4512-485/15-4/MW). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika, że aby powstał obowiązek podatkowy dostawa towarów bądź świadczenie usług muszą być wykonywane odpłatnie. Musi istnieć więc stosunek prawny między stronami oraz musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Trybunał uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT. W niniejszym stanie faktycznym dochodzić będzie w zasadzie do częściowego zwrotu kosztów, a nie sprzedaży jako takiej.

W przypadku stanu faktycznego nr 2 dochodzi już do zysku ze sprzedaży, jednak wyżej wskazane przepisy o VAT wskazują, że sprzedaż taka powinna być zwolniona z VAT.

Natomiast w przypadku zdarzenia nr 3 zauważyć dodatkowo należy, że istnieje zbieg przepisów uzasadniających zwolnienie z VAT w takim przypadku. Oprócz wyżej wskazanej podstawy do zwolnienia z VAT, tj. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT podstawą do zwolnienia jest również art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT jako część usługi w zakresie kształcenia zawodowego, które z całą pewnością pozostają w bezpośrednim związku z branżą i w zakresie, którego dotyczą, są niezbędne do wykonywania pracy zarobkowej i podniesienia kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywania zawodu sędziego. Mając na względzie utarte w tym zakresie poglądy, prowadząc tego typu szkolenia oraz egzaminy nadające tytuł czy uprawnienie usługa ta jest zwolniona z VAT-u, jak również zwolniona z VATu jest dostawa towarów ściśle związana z tą działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Stosownie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Przy czym w myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z jednolitą linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, który implementuje do krajowego prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnia sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Powyższe stanowisko zostało przedstawione w wyrokach NSA z dnia 8 lutego 2018 r. sygn. akt I FSK 394/16, z dnia 18 maja 2017 r. sygn. akt I FSK 1807/15, z dnia 13 marca sygn. akt I FSK 585/13.

Zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji ścisłego związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, iż Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, iż W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu. Z wyroku tego wynika również, iż art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

W konstatacji Trybunał stwierdził, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca (stowarzyszenie) zrzesza tancerzy, sędziów, trenerów, działaczy i sympatyków tańca towarzyskiego. Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym, związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Celem statutowym Wnioskodawcy jest działanie na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. W obecnym roku podatkowym stowarzyszenie planuje rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej. W momencie rozpoczęcia działalności Wnioskodawca będzie nastawiony na zysk.

Wnioskodawca będzie wydawał dla zawodników tancerzy, członków Wnioskodawcy, książeczki startowe. Pierwsza będzie wydawana nieodpłatnie, kolejne za odpłatnością w wysokości 2 zł. Ponadto dla sędziów Wnioskodawca będzie sprzedawał książeczki sędziowskie. Natomiast dla osób odbywających kursy sędziowskie Wnioskodawca będzie sprzedawał indeksy stażowe.

W odniesieniu do książeczek startowych wydawanych nieodpłatnie należy mieć na uwadze przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy. Wnioskodawca w opisie sprawy wyjaśnił, że przy nabyciu ww. książeczek będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym zostanie spełniony warunek wynikający z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy do uznania czynności wydania książeczek startowych za czynność odpłatną, która w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynnością odpłatną będzie również wydanie książeczek startowych po cenie 2 zł za książeczkę, bowiem wydanie towaru po cenie niższej niż koszt nabycia pozostaje bez wpływu na uznanie tej czynności za odpłatną.

Przechodząc z kolei do zastosowania zwolnienia do opisanych czynności to mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że wydawanie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku książeczek nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 w zw. z art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca będzie on nastawiony na zysk.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o VAT wynika, że zwolnieniem od podatku objęte są usługi związane ze sportem wykonywane przez podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Jest to jeden z warunków koniecznych do spełnienia w celu zastosowania zwolnienia.

Zatem z ww. zwolnienia mogą korzystać wyłącznie podmioty nienastawione na osiąganie zysku, po spełnieniu pozostałych warunków. W przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest fakt, że zysk będzie w całości przeznaczany na cele statutowe.

Zatem, wydawanie przez Wnioskodawcę książeczek startowych dla zawodników, książeczek sędziowskich dla sędziów oraz książeczek stażowych dla odbywających szkolenie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, która nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że organ związany jest przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem sprawy, zatem niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone w stanowisku a nie objęte pytaniem nie były przedmiotem interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej