brak możliwości odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją Programu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.289.2019.1.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2019, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.289.2019.1.MG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją Programu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją Programu nr 6 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją:

  • Programu nr 1;
  • Programu nr 2;
  • Programu nr 3;
  • Programu nr 4;
  • Programu nr 5;
  • Programu nr 6;
  • Programu nr 7;
  • Programu nr 8.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W roku szkolnym 2019/2020 Gmina zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Realizatorami projektów, których grupę docelową stanowią dzieci i młodzież z placówek oświatowych, będą poszczególne przedszkola i szkoły, i na te placówki będą wystawiane faktury i rachunki (Gmina jest jedynie wnioskodawcą ze względu na fakt, iż placówki te nie posiadają osobowości prawnej - realizatorem będzie placówka oświatowa).

Objęte programami działania należą do zadań własnych Gminy. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zdań własnych Gminy należą sprawy z zakresu ochrony środowiska, a także edukacji publicznej, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

Programy realizowane będą w placówkach oświatowych.

Program nr 1

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), nieodpłatne teatrzyki, konkursy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Przedszkole.

Program nr 2

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), nieodpłatne warsztaty ekologiczne, konkursy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Przedszkole.

Program nr 3

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), konkursy z nagrodami, organizacja festynu dla dzieci.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Przedszkole.

Program nr 4

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, materiałów papierniczych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), nieodpłatne zajęcia i teatrzyki ekologiczne, konkursy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Przedszkole.

Program nr 5

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), nieodpłatne przedstawienia i warsztaty ekologiczne, konkursy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Przedszkole.

Program nr 6

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, piśmienniczych, papierniczych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), nieodpłatne przedstawienie i warsztaty ekologiczne, konkursy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Przedszkole.

Program nr 7

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik), nieodpłatne zajęcia terenowe, konkursy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Szkoła

Program nr 8

Przedmiot programu: zakup pomocy dydaktycznych, nieodpłatne pokazy i prezentacje ekologiczne, konkurs przyrodniczy z nagrodami.

Wnioskodawca będzie wykorzystywać nabywane towary i usługi dla celów dydaktycznych (cele statutowe jednostki), niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji programu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane do realizacji programu służą do celów innych niż działalność gospodarcza - wyłącznie do celów edukacyjnych.

Projekt nie jest i nie będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Faktury w ramach projektu będą wystawiane na: Nabywca: Gmina Odbiorca: Szkoła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odliczenia w Programie nr 6 podatku naliczonego od podatku należnego lub ubieganie się o jego zwrot?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może odliczyć podatku od towarów i usług, związanego z Programem nr 6, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi programu a wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących programu jest w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi nabywane w ramach realizacji programu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją Programu nr 6, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją Programu nr 6. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej