Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu) o sformułowanie pytania, doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Dom Kultury jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury Gminy, działającą na podstawie aktu o utworzeniu oraz statutu, zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Organizatorem Domu Kultury jest Gmina. Dom Kultury jest odrębnym od Gminy podatnikiem i nie jest jednostką budżetową Gminy. Został powołany przede wszystkim do realizacji zadań własnych Gminy dla dobra mieszkańców w zakresie prowadzenia działalności kulturalnej, dlatego też podstawowym celem statutowym Domu Kultury jest prowadzenie działalności kulturalnej, służącej zaspokajaniu i rozwijaniu potrzeb kulturalnych społeczności Gminy oraz upowszechnianie wiedzy i kultury. Dom Kultury nie prowadzi działalności gospodarczej, określonej przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
W 2018 r. Dom Kultury złożył do Lokalnej Grupy Działania z siedzibą w ..., wniosek o powierzenie grantu w ramach projektu grantowego, w zakresie poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014 - 2020, na realizację projektu pn. . Wniosek został oceniony pozytywnie i w chwili obecnej Dom Kultury jako Grantobiorca oczekuje na zawarcie z Lokalną Grupą Działania umowy o powierzenie grantu. Na realizację projektu Grantobiorcy została przyznana kwota w wysokości 32 000 zł, co stanowi 100% dofinansowania na poziomie kosztów kwalifikowanych. Zakończenie realizacji grantu przewidziane jest do października 2019 r. W ramach projektu zostanie zorganizowany FESTIWAL ., który będzie polegał na przygotowaniu i organizacji imprez muzycznych i plastycznych o wysokiej wartości artystycznej, ukazujących walory obszaru LGD, w tym dziedzictwo kulturowe. Zaplanowane działania dotyczą realizacji: trzech występów artystycznych (koncertów), pokazu sztuk plastycznych (w plenerze) oraz dwóch wystaw, w tym rękodzieła, ukazujących bogactwo prac tworzonych przez lokalnych twórców z obszaru LGD. Występy artystyczne odbędą się w kościołach Gminy. Po koncertach, w galerii Domu Kultury zostaną zorganizowane spotkania promocyjne z udziałem artystów, twórców lokalnych i uczestników koncertów. Wszystkie zaplanowane, w ramach FESTIWALU .., wydarzenia będą miały charakter otwarty, udział w nich będzie nieodpłatny. W celu przygotowania i organizacji koncertów zostanie zawarta umowa współpracy pomiędzy Domem Kultury a Fundacją im. . Do pokazu sztuk plastycznych oraz prezentacji prac na wystawach zostaną zaproszeni twórcy z całego obszaru LGD. FESTIWAL .. - 2019 rozpocznie się w maju 2019 r. jednodniowym pokazem sztuk plastycznych, który zostanie zorganizowany w plenerze (pl.) przy współpracy zaproszonych twórców z całego obszaru LGD. Pierwszy występ artystyczny (koncert muzyczny) odbędzie się w czerwcu 2019 r. w zabytkowej przestrzeni XVIII - wiecznego kościoła pw. Drugi występ artystyczny (koncert muzyczny) zaplanowano na wrzesień 2019 r. Miejscem koncertu będzie kościół . Trzeci występ artystyczny (koncert słowno-muzyczny z udziałem popularnego polskiego aktora) - zostanie zorganizowany w październiku 2019 r. w kościele . Po każdym z koncertów (czerwiec, wrzesień, październik 2019 r.) zaplanowano spotkania promocyjne z udziałem artystów, twórców z . oraz uczestników koncertów. Będą się one odbywać w galerii Domu Kultury. Na spotkania zostanie zamówiona usługa cateringowa. Poczęstunek dla wszystkich uczestników spotkań będzie nieodpłatny. W ramach projektu zostaną zorganizowane również dwie wystawy plastyczne ukazujące bogactwo prac tworzonych przez lokalnych twórców z obszaru LGD. Ekspozycje z zakresu malarstwa (różne techniki i rodzaje), rzeźby, tkaniny i szkła artystycznego oraz rękodzieła będą prezentowane w galerii Domu Kultury: I wystawa - lipiec i sierpień 2019, II wystawa wrzesień i październik 2019. W celu promocji projektu zaplanowano druk plakatów kolorowych - 800 szt. (projekty własne, na każde wydarzenie inny, druk w drukarni), zaproszenia indywidualne - 400 szt. (projekt i druk wykonają pracownicy Domu Kultury w ramach obowiązków służbowych); informacje medialne na stronach internetowych: Gminy, Domu Kultury, LGD oraz w prasie lokalnej: Informator , Gazeta Kulturalna. Przez realizatorów projektu zostanie wykonana dokumentacja zdjęciowa. W FESTIWALU . - 2019 przewiduje się udział ok. 1500 osób. W ramach realizacji grantu poniesione zostaną koszty: promocji projektu w zakresie druku plakatów kolorowych, organizacji 3 występów artystycznych oraz zakupu 3 usług cateringowych. Rozliczenia zostaną dokonane na podstawie umów i faktur. Usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. zostaną wystawione na Dom Kultury.
Dom Kultury jako beneficjent został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności VAT (stanowiącego załącznik do umowy o powierzenie grantu). Przedmiotem oświadczenia jest określenie przez beneficjenta, czy VAT stanowi koszt kwalifikowany operacji, czy też nie. W przypadku kwalifikowalności podatku VAT beneficjent uzyskuje możliwość dofinansowania operacji (poprzez refundację poniesionych kosztów kwalifikowanych) w pełnej wysokości wnioskowanej kwoty pomocy, tzn. w kwocie brutto. W przeciwnym wypadku, gdy VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego operacji, wnioskowana przez beneficjenta kwota pomocy zostanie pomniejszona o równowartość podatku VAT. Interpretacja indywidualna jest wymagana jako załącznik do umowy o powierzenie grantu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2017 r., poz. 772 z późn. zm.), pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości, VAT jest kosztem kwalifikowanym, czyli możliwym do współfinansowania z EFRROW.
Dom Kultury nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Jednocześnie oświadcza, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu grantowego, nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(przedstawione w uzupełnieniu wniosku).
Czy Dom Kultury posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na Dom Kultury, dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu grantowego pn. w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Dom Kultury nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu grantowego pn. w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Prawo do obniżenia podatku przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego podatku dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W przedmiotowej sprawie - wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, nie będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dom Kultury nie wykonuje działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7, więc usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego.
Zatem Dom Kultury nie ma - na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług - prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Dom Kultury z tego tytułu nie posiada prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na względzie powyższe, Dom Kultury nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na Dom Kultury, dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu grantowego pn.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej