brak możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.22.2019.2.WL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.03.2019, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.22.2019.2.WL, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 stycznia 2019 r. (data wpływu 14 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 01 marca 2019 r. (data wpływu 04 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 01 marca 2019 r. (data wpływu 04 marca 2019 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto ... wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zadania własne Gminy dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 130) posiada status podatnika VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Miasto planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. ..., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 5.5. Ochrona powietrza. Projekt obejmuje likwidację lub wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Miasto ... na bardziej ekologiczne rodzaje ogrzewania, zgodnie z preferencjami mieszkańców oraz hierarchią wynikającą z możliwych do osiągnięcia efektów ekologicznych. Miasto realizować będzie przedsięwzięcia obejmującego działania na terenie miasta .... Miasto będzie beneficjentem umowy dotyczącej ww. projektu.

W ramach projektu zaplanowano następujące działania:

  1. Działania informacyjno-promocyjno-edukacyjne
    1. Tablice informacyjne nt. projektu
    2. Promocja projektu w mediach
    3. Monitoring jakości powietrza
    4. Inne działania edukacyjno-informacyjne
  2. Działania inwestycyjne bezpośrednio związane z realizacją wymian
    1. Działania w zakresie podłączenia do ciepła sieciowego budynków wielorodzinnych
    2. Wymiany w zakresie podłączenia do sieci gazowej budynków jednorodzinnych
    3. Wymiany w zakresie podłączenia do sieci gazowej budynków wielorodzinnych
    4. Wymiany na kotły na biomasę
    5. Wymiany na kotły na ekogroszek
    6. Wymiany na pompy ciepła
  3. Koszty działań wspomagających, inne niż wymiana źródeł
    1. Aplikacja do obsługi wniosków

Miasto będzie refundowało część kosztów poniesionych na wymianę źródeł ciepła zadań ujętych w pkt 2. Faktury będą wystawiane na beneficjentów ostatecznych w zakresie wymiany źródeł ciepła oraz na Miasto w zakresie działań informacyjno-promocyjnych oraz kosztów wspomagających.

Po zakończeniu realizacji zadania przedmiot projektu w zakresie zadań 1 i 3 będzie własnością beneficjanta - Miasta, natomiast infrastruktura powstała i zrefundowana w ramach zadania nr 2 będzie własnością beneficjentów końcowych. Beneficjentami końcowymi będą osoby fizyczne oraz wspólnoty mieszkaniowe. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto oraz beneficjentów końcowych do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Instytucja Zarządzająca programem operacyjnym wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż: Efekty zrealizowanego projektu pn. ..., nie będą służyły Miastu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto będzie pełniło funkcje operatora w projekcie, który będzie przekazywał beneficjentowi ostatecznemu, na podstawie odrębnych umów, środki na realizację zadania.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W związku z realizacją projektu, Miasto, jako Wnioskodawca będzie dokonywało zakupów udokumentowanych fakturami VAT dotyczących jedynie działań informacyjno-promocyjno-edukacyjnych (do wydatków tych należą m.in.: tablice informacyjne nt. projektu, promocja projektu w mediach, artykuły prasowe, zakup systemu informowania mieszkańców ... o bieżącym stanie jakości powietrza w mieście) oraz zakupu aplikacji do obsługi wniosków wpływających od beneficjentów ostatecznych. Pozostałe wydatki związane bezpośrednio z wymianą źródeł ciepła będą dotyczyły zakupów poniesionych przez beneficjentów ostatecznych czyli osoby fizyczne i wspólnoty. Faktury do rozliczenia, otrzymane od wykonawców, będą przedstawiali beneficjenci ostateczni.

Umowy dotyczące bezpośrednio likwidacji lub wymiany źródeł ciepła będą zawierane pomiędzy osobami fizycznymi lub wspólnotami mieszkaniowymi a wykonawcą robót. Natomiast Miasto będzie zawierało umowy dotacji na dofinasowanie tych zadań ze środków budżetu miasta oraz pozyskanego dofinasowania z .... Umowa o dofinansowanie całego projektu zawarta zostanie pomiędzy Miastem a Instytucją Zarządzającą.

Miasto nie będzie świadczyło usług na rzecz osób fizycznych czy wspólnot mieszkaniowych. Beneficjenci ostateczni będą we własnym zakresie wybierali dostawców i wykonawców wymiany źródeł ciepła.

W zakresie ww. czynności Miasto nie będzie dokonywało zakupów udokumentowanych fakturami VAT. Wydatki związane bezpośrednio z wymianą źródeł ciepła będą dokonywane wyłącznie przez osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe.

Miasto będzie zawierało umowy z osobami fizycznymi lub wspólnotami mieszkaniowymi, zgodnie z przygotowanym regulaminem przyznawania dofinansowania do wymiany źródeł ciepła.

Przedmiotem zawieranych umów z osobami fizycznymi lub wspólnotami mieszkaniowymi będzie udzielenie dotacji celowej na dofinasowanie zadania z zakresu ochrony środowiska tj. wymiany lub likwidacji indywidulanych wysokoemisyjnych źródeł ciepła na ekologiczne źródła ciepła lub przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej. Osoba fizyczna lub wspólnota mieszkaniowa będzie zobowiązana do wykonania zadania i przedłożenia dokumentów poświadczających jego realizację, a Wnioskodawca czyli Miasto będzie zobowiązane do przekazania dotacji na konto osoby fizycznej/wspólnoty mieszkaniowej lub gotówką w kasie Urzędu Miasta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu: Miasto będzie miało możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) dalej ustawa o VAT, dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu ... ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 130), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazane do realizacji przedsięwzięcie pn. ... należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, faktury wystawione są na niego oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy zaznaczyć, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten definiuje listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Wobec powyższego, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy, faktura powinna zawierać:

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca przyznał podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizować projekt pn. polegające na likwidacji lub wymianie wysokoemisyjnych źródeł ciepła w gminie Miasto na bardziej ekologiczne rodzaje ogrzewania, zgodnie z preferencjami mieszkańców oraz hierarchią wynikającą z możliwych do osiągnięcia efektów ekologicznych. W ramach projektu zaplanowano następujące działania:

  1. Działania informacyjno-promocyjno-edukacyjne
    1. Tablice informacyjne nt. projektu
    2. Promocja projektu w mediach
    3. Monitoring jakości powietrza
    4. Inne działania edukacyjno-informacyjne
  2. Działania inwestycyjne bezpośrednio związane z realizacją wymian
    1. Działania w zakresie podłączenia do ciepła sieciowego budynków wielorodzinnych
    2. Wymiany w zakresie podłączenia do sieci gazowej budynków jednorodzinnych
    3. Wymiany w zakresie podłączenia do sieci gazowej budynków wielorodzinnych
    4. Wymiany na kotły na biomasę
    5. Wymiany na kotły na ekogroszek
    6. Wymiany na pompy ciepła
  3. Koszty działań wspomagających, inne niż wymiana źródeł
    1. Aplikacja do obsługi wniosków

Miasto będzie refundowało część kosztów poniesionych na wymianę źródeł ciepła zadań ujętych w pkt 2. Faktury będą wystawiane na beneficjentów ostatecznych w zakresie wymiany źródeł ciepła oraz na Miasto w zakresie działań informacyjno-promocyjnych oraz kosztów wspomagających. Po zakończeniu realizacji zadania przedmiot projektu w zakresie zadań 1 i 3 będzie własnością beneficjanta - Miasta, natomiast infrastruktura powstała i zrefundowana w ramach zadania nr 2 będzie własnością beneficjentów końcowych. Beneficjentami końcowymi będą osoby fizyczne oraz wspólnoty mieszkaniowe. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto oraz beneficjentów końcowych do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły Miastu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto będzie pełniło funkcje operatora w projekcie, który będzie przekazywał beneficjentowi ostatecznemu, na podstawie odrębnych umów, środki na realizację zadania. Umowy dotyczące bezpośrednio likwidacji lub wymiany źródeł ciepła będą zawierane pomiędzy osobami fizycznymi lub wspólnotami mieszkaniowymi a wykonawcą robót. Natomiast Miasto będzie zawierało umowy dotacji na dofinasowanie tych zadań ze środków budżetu miasta oraz pozyskanego dofinasowania z .... Umowa o dofinansowanie całego projektu zawarta zostanie pomiędzy Miastem a Instytucją Zarządzającą. Miasto nie będzie świadczyło usług na rzecz osób fizycznych czy wspólnot mieszkaniowych. Beneficjenci ostateczni będą we własnym zakresie wybierali dostawców i wykonawców wymiany źródeł ciepła. Przedmiotem zawieranych umów przez Miasto z osobami fizycznymi lub wspólnotami mieszkaniowymi będzie udzielenie dotacji celowej na dofinasowanie zadania z zakresu ochrony środowiska tj. wymiany lub likwidacji indywidulanych wysokoemisyjnych źródeł ciepła na ekologiczne źródła ciepła lub przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej. Osoba fizyczna lub wspólnota mieszkaniowa będzie zobowiązana do wykonania zadania i przedłożenia dokumentów poświadczających jego realizację, a Wnioskodawca czyli Miasto będzie zobowiązane do przekazania dotacji na konto osoby fizycznej/wspólnoty mieszkaniowej lub gotówką w kasie Urzędu Miasta.

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie zadania ujętego w punkcie 2 tj. działania inwestycyjne bezpośrednio związane z realizacją wymian, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - faktury dokumentujące wydatki w ramach realizacji tego zadania w projekcie będą wystawiane na inne podmioty na beneficjentów końcowych, tj. na osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Natomiast, w zakresie zadań 1 i 3 tj. działania informacyjno-promocyjno-edukacyjne (m.in.: tablice informacyjne nt. projektu, promocja projektu w mediach, artykuły prasowe, zakup systemu informowania mieszkańców o bieżącym stanie jakości powietrza w mieście) oraz zakupu aplikacji do obsługi wniosków wpływających od beneficjentów ostatecznych, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu oraz efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu w zakresie zadań ujętych w punktach 1 i 3. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie zadań ujętych w punktach 1 i 3, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w zakresie ww. zadań nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz w zakresie zadania ujętego w punkcie 2, ponieważ faktury dokumentujące wydatki w ramach realizacji projektu w tym zakresie będą wystawiane na inne podmioty.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż wywiódł on prawidłowy skutek prawny, mimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej