Świadczone usługi będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28, podstawa opodatkowania świadczonych usług nie będzie obejmowała kwot... - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.548.2019.2.AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.548.2019.2.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Świadczone usługi będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28, podstawa opodatkowania świadczonych usług nie będzie obejmowała kwoty dotacji, ponieważ przeznaczona będzie na pokrycie kosztów ogólnych. Świadczone usługi będą zwolnione z obowiązku rejestracji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2019 r. (data wpływu 25 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 15 października 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 października 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: XXX.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce. Uczelnia jest również czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności uczelni pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych uzyskiwanych z tytułu najmu pomieszczeń i innych.

Od dnia 1 stycznia 2020 r. w Uniwersytecie, realizowany będzie projekt badawczy pt: XXX. Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w X konkursie w ramach Programu LIDER.

Głównym celem projektu jest opracowanie prostej oraz przystępnej finansowo metody otrzymywania nośnikowego katalizatora syntezy amoniaku, zawierającego kobalt i molibden, o wysokiej aktywności i stabilności termicznej oraz o rozwiniętej powierzchni właściwej. Planuje się, że katalizator ten powinien poprawić wydajność produkcji amoniaku oraz ekonomiczność tego procesu. Materiał będzie mógł znaleźć zastosowanie m.in. w istniejących zakładach chemicznych produkujących nawozy azotowe.

Jak wynika z samego charakteru Programu LIDER, zasadniczym celem tego programu jest poszerzenie kompetencji młodych naukowców podczas realizacji projektów posiadających możliwość wdrożenia w gospodarce. Program LIDER służy także stymulowaniu współpracy naukowców z przedsiębiorstwami, dzięki umożliwieniu realizacji badań o potencjale komercjalizacyjnym i wdrożeniowym.

W ramach projektu realizowane będą zarówno badania naukowe stosowane jak i prace rozwojowe. Końcowym efektem projektu będzie złożone zgłoszenie patentowe dotyczące metody otrzymywania nośnikowego katalizatora syntezy amoniaku typu kobalt-molibden-azot, w skrócie CoMoN. Następnie po uzyskaniu patentu, katalizator ten będzie mógł zostać wdrożony do praktyki przemysłowej poprzez udzielenie zainteresowanemu podmiotowi przemysłowemu odpowiedniej licencji. Obecnie Uczelnia otrzymała list intencyjny od firmy zainteresowanej produktami będącymi przedmiotem projektu. Koncepcja projektu, plan jego realizacji oraz produkt końcowy w postaci opracowania optymalnej procedury otrzymywania katalizatora wykazują duży potencjał możliwości ich wdrożenia w przemyśle.

Projekt niesie wysoką wartość naukową i innowacyjną ze względu na złożoność prac badawczych, obejmujących zarówno syntezę nowych materiałów jak i ich gruntowną charakteryzację. Poza informacjami dotyczącymi zdolności otrzymanych materiałów do zastosowania jako nowe, komercyjnie stosowane katalizatory syntezy amoniaku, badania przeprowadzone w ramach projektu poszerzą wiedzę na temat trójskładnikowych azotków metali przejściowych.

Prace badawczo-rozwojowe przewidziane w ramach realizacji projektu będą realizowane przez zespół badawczy powołany przez kierownika projektu.

Zdarzenie przyszłe

Rezultaty uzyskane w ramach projektu charakteryzują się innowacyjnością oraz znacznym potencjałem komercjalizacyjnym. Zakłada się następujący sposób komercjalizacji wyników prac projektu:

  1. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących praw do wyników badań aplikacyjnych (przemysłowych) i prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę,

Zatem planuje się, że wynik projektu w postaci opatentowanej metody wytwarzania katalizatora nośnikowego typu CoMoN będzie mógł zostać wdrożony poprzez udzielenie zainteresowanemu podmiotowi odpowiedniej licencji na zasadach akceptowalnych przez Jednostkę, w której będzie realizowany projekt, zgodnie z wariantami udzielania licencji stosowanymi w Polskim i międzynarodowym prawie patentowym. Przewagą opracowanej technologii, wyróżniającą ją na rynku, będzie zwiększenie aktywności w syntezie amoniaku, oraz obniżenie kosztów energetycznych produkcji amoniaku w stosunku do komercyjnie stosowanych katalizatorów żelazowych i katalizatora rutenowego, oraz zwiększenie parametrów tekstualnych katalizatora, w tym powierzchni właściwej katalizatora w stosunku do układów katalitycznych opisywanych w publikacjach naukowych.

Planuje się, że nowością rezultatów projektu będzie wprowadzenie na rynek znaczącego ulepszenia oferowanych uprzednio towarów w odniesieniu do ich charakterystyki lub przeznaczenia, co najmniej w skali polskiego rynku. Według szacunków wykonanych w projekcie, optymalizacja syntezy amoniaku, poprzez wprowadzenie na rynek nowego katalizatora nośnikowego typu CoMoN, może przynieść korzyści ekonomiczne dla firm z sektora przemysłu chemicznego, które są nastawione na produkcję azotowych nawozów sztucznych.

Wybór ostatecznej ścieżki komercjalizacji zależeć będzie od postanowień zainteresowanych stron. W zależności od wybranego sposobu komercjalizacji opracowane zostaną umowy dotyczące zasad dalszej działalności. Uczelnia w przyszłości z tytułu realizowanego projektu będzie mogła osiągać przychody opodatkowane.

Zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Materiały oraz usługi wykorzystywane będą do opracowania prostej oraz przystępnej finansowo metody otrzymywania nośnikowego katalizatora syntezy amoniaku, zawierającego kobalt i molibden, o wysokiej aktywności i stabilności termicznej oraz o rozwiniętej powierzchni właściwej, która może znaleźć zastosowanie m.in w istniejących zakładach chemicznych produkujących nawozy azotowe. Planuje się że rezultatem projektu będzie wprowadzenie na rynek znaczącego ulepszenia oferowanych uprzednio towarów w odniesieniu do ich charakterystyki lub przeznaczenia, co najmniej w skali polskiego rynku. Nowa metoda zostanie wcześniej zgłoszona do ochrony patentowej, a zainteresowany podmiot gospodarczy będzie mógł odkupić prawa licencyjne i wykorzystać opracowaną metodę w działalności gospodarczej, a Uczelnia będzie mogła osiągnąć przychody opodatkowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2017 r. poz.1221 z późn. zm, prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie jest uzależniony od obecnie wykonywanych czynności. Istotny jest zamiar ich wykorzystania do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uniwersytet stoi na stanowisku, że Uczelni przysługuje prawo do 100 %odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

Powstała w wyniku realizacji projektu metoda wytwarzania katalizatora nośnikowego CoM oN zostanie zgłoszona do ochrony patentowej. Zainteresowany podmiot gospodarczy będzie mógł odkupić prawa licencyjne i wykorzystać opracowaną metodę w działalności gospodarczej. Tym samym Uczelnia w przyszłość będzie mogła osiągać przychody opodatkowane.

Należy podkreślić, że zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności nieopodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ jego efekty jak wynika z treści wniosku będą wykorzystywane tylko do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem nie wystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej