prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu w sto... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.648.2018.1.SR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2018, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.648.2018.1.SR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu w stosunku do obiektów, w których prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT (pozagospodarcza), działalność opodatkowana VAT oraz zwolniona od podatku, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3 ustawy oraz brak prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w zakresie obiektów, w których siedzibę mają placówki wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 1 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu w stosunku do obiektów, w których prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT (pozagospodarcza), działalność opodatkowana VAT oraz zwolniona od podatku, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3 ustawy oraz braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w zakresie obiektów, w których siedzibę mają placówki wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu w stosunku do obiektów, w których prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT (pozagospodarcza), działalność opodatkowana VAT oraz zwolniona od podatku, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3 ustawy oraz braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w zakresie obiektów, w których siedzibę mają placówki wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.; dalej: USG), służące zgodnie z art. 7 tej ustawy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy w oparciu o art. 6 ust. 1 USG należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 8 USG, zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej. Natomiast art. 9 ust. 1 tejże ustawy stanowi, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Realizacją zadań oświatowych, tj. w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, na terenie Gminy zajmują się funkcjonujące tu podmioty edukacyjne: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne.

Do końca 2016 r. jednostki te były odrębnymi od Gminy podatnikami podatku od towarów i usług, jednak w konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie, oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) od 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła rozliczanie w zakresie podatku od towarów i usług ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, co oznacza, że czynności wykonywane przez placówki oświatowe podlegające opodatkowaniu VAT są wykazywane w rozliczeniach VAT dokonywanych przez Gminę.

Obecnie, w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Poddziałania 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej ZIT RPO WSL na lata 2014-2020, Gmina ponosi wydatki związane z realizacją projektu .

Projekt zakłada zwiększenie efektywności energetycznej poprzez termomodernizację budynku ... Liceum Ogólnokształcące im. przy ul. P. w S. oraz obiektów stanowiących kompleks budynków przy ul. B. w S., w skład którego wchodzą:

  1. Szkoła Podstawowa nr A,
  2. Przedszkole Samorządowe nr B,
  3. Żłobek Miejski nr C,
  4. Przychodnia Lekarska.

Planowane prace budowlane będą obejmowały następujące rodzaje ulepszeń i przedsięwzięć termomodernizacyjnych: w odniesieniu do kompleksu przy ul. B. modernizacja instalacji c.o. (system grzewczy), wykonanie nowej instalacji c.o., montaż nowych grzejników wyposażonych w zawory z głowicami termostatycznymi ze starych grzejników, wymiana okien stalowych, modernizacja instalacji CWU (ciepła woda użytkowa), demontaż starych podgrzewaczy i montaż przepływowych podgrzewaczy wody, modernizacja wentylacji (wentylacja mechaniczna), docieplenie stropodachu, docieplenie ścian zewnętrznych, wymiana okien, wymiana drzwi zewnętrznych stalowych, docieplenie ścian w gruncie; w odniesieniu do budynku przy ul. P. modernizacja instalacji centralnego ogrzewania obejmująca wymianę węzła ciepłowniczego, przewodów wewnątrz budynku wraz z ich izolacją, wymiana grzejników z dopasowaniem ich powierzchni do zapotrzebowania na ciepło po termomodernizacji, ocieplenie stropu strychu, ocieplenie ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu sali gimnastycznej, ocieplenie fragmentu dachu części głównej budynku, wymiana nieszczelnej stolarki okien, wymiana stolarki drzwiowej.

Celem projektu jest renowacja infrastruktury publicznej dla celów efektywności energetycznej, ograniczenie zużycia energii i emisji zanieczyszczeń gazowych wynikających między innymi z poprawy efektywności przetwarzania nośnika energii lub jego zmiany.

Nieruchomości objęte projektem zostały oddane w trwały zarząd na rzecz wymienionych placówek oświatowych i pozostają na ich stanie środków trwałych. Kompleks budynków przy ul. B. stanowi układ budynków o regularnych prostokątnych kształtach połączonych ze sobą łącznikami. W budynku znajdują się: Szkoła Podstawowa nr A, Przedszkole Samorządowe nr B, Żłobek Miejski, hala sportowa oraz przychodnia zdrowia. Każda jednostka administracyjna posiada odrębne wejście główne. Obiekt w którym działa Przychodnia Lekarska jest przedmiotem najmu na rzecz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, który świadczy usługi medyczne zarówno w ramach kontraktu z NFZ, jak i odpłatnie. Najem jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i jest wykazywany w rozliczeniu VAT Gminy.

Gmina jest jedynym podmiotem zaangażowanym w realizację projektu i będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu. Podmiotami odpowiedzialnymi za eksploatację termomodernizowanych obiektów pozostaną zarządzający nimi.

Faktury dokumentujące poniesione w związku z realizacją projektu wydatki są wystawiane na Gminę. Do chwili złożenia wniosku Gmina poniosła jedynie wydatki związane ze sporządzeniem projektów budowlanych oraz opracowaniem analiz ryzyka dla projektu. Prace budowlane na obiektach rozpoczną się po wyłonieniu wykonawcy w drodze przetargu.

Gmina jest w stanie dokonać podziału kosztów (a tym samym kwot podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki) dotyczących prac budowlanych na poszczególne obiekty, tj. odrębnie dla Szkoły Podstawowej nr A, Przedszkola Samorządowego nr B, Żłobka Miejskiego nr C, Przychodni Lekarskiej. Jest to o tyle istotne, ponieważ w związku z realizacją przedmiotowego projektu Gmina nabywa towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (edukacji publicznej), jak i do wykonywania czynności opodatkowanych (wynajem pomieszczeń i powierzchni, refakturowanie mediów) oraz czynności zwolnionych od podatku VAT (świadczenie usług ściśle związanych z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty).

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy zakres czynności wykonywanych przez placówki objęte wnioskiem wykorzystujące w swojej działalności efekty projektu :

  1. W Szkole Podstawowej nr A wykonywane są następujące czynności:
    1. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
    2. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
    3. czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem pomieszczeń dydaktycznych, wynajem sali gimnastycznej, refakturowanie kosztów mediów dokumentowane fakturami z zastosowaniem stawki podstawowej VAT.
  2. W Liceum Ogólnokształcącym im. wykonywane są następujące czynności:
    1. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
    2. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty;
    3. czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług: wynajem pomieszczeń dydaktycznych, wynajem sali gimnastycznej, wynajem powierzchni pod automaty z napojami, wynajem pomieszczenia gospodarczego, refakturowanie kosztów mediów dokumentowane fakturami z zastosowaniem stawki podstawowej VAT.
  3. W Przedszkolu Samorządowym nr B wykonywane są następujące czynności:
    1. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
    2. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.
  4. W Żłobku Miejskim nr C wykonywane są następujące czynności:
    1. czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą;
    2. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.


W Przedszkolu Samorządowym nr B oraz Żłobku Miejskim nr C nie przewiduje się również w przyszłości odpłatnego wykorzystywania zmodernizowanej infrastruktury, które stanowiłoby świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Gmina powzięła wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia VAT od wydatków wykazanych w fakturach VAT dokumentujących nabycia związane z projektem .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w stosunku do wydatków dotyczących obiektów, w których prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT (pozagospodarcza), działalność opodatkowana VAT według stawek 23%, 8% oraz zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT Gmina ma prawo odliczyć kwoty podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu w zakresie, w jakim te zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z przepisami ustawy o VAT art. 86 ust. 1, ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3?

Czy z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w zakresie obiektów, w których siedzibę mają placówki: Przedszkole Samorządowe nr B oraz Żłobek Miejski nr C wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT Gmina nie ma w ogóle prawa do odliczenia kwot podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, proporcjonalnie w części, w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 86 ust. 1 na podstawie obliczonej proporcji z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 3 ustawy VAT. Jednocześnie Gmina uważa, że nie ma prawa odliczyć podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim dotyczą one działalności placówek niewykonujących czynności opodatkowanych: Przedszkola Samorządowego nr B oraz Żłobka Miejskiego nr C wykonujących czynności zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz czynności niepodlegające w ogóle ustawie o VAT z uwagi na niespełnienie warunku z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowanym przez Gminę projektem jest związek dokonywanych przez podatnika podatku VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi lub w sytuacji, gdy podmiot nie działa w charakterze podatnika VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ jest uznany za podatnika VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych (czyli czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego nazwanych i nienazwanych.

Treść powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Należy nadmienić, że pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty, które dokonują czynności podlegające opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym przypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności.

W świetle powyższych unormowań Gmina wykonując za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych Szkoły Podstawowej nr A, Przedszkola Samorządowego nr B, Żłobka Miejskiego nr C oraz Liceum Ogólnokształcącego im. czynności opisane w stanie faktycznym, na gruncie podatku od towarów i usług, występuje w dwoistym charakterze: podmiotu niebędącego podatnikiem, gdy realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa (w zakresie edukacji publicznej) oraz podatnika podatku od towarów i usług, gdy wykonuje czynności na postawie umów cywilnoprawnych (świadczenie usług najmu).

Zatem na podstawie przedstawionego powyżej stanu faktycznego, a także przytoczonych przepisów bezspornym jest fakt, że realizując projekt w odniesieniu do budynków użytkowanych przez Szkołę Podstawową nr A oraz Liceum Ogólnokształcącego im. Gmina nabywa towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Wobec tego w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W celu obliczenia tego podatku w pierwszej kolejności Gmina dokona odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy. W dalszej kolejności, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, Gmina zastosuje proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do nabyć związanych z termomodernizacją budynków zarządzanych i użytkowanych przez Przedszkole Samorządowe nr B oraz Żłobek Miejski nr C warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu w odniesieniu do nabyć dotyczących robót budowlanych na obiektach użytkowanych przez Przedszkole Samorządowe nr B oraz Żłobek Miejski nr C wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są i nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, Gminie przysługuje prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z termomodernizacją obiektów szkolno-przedszkolnych, tj. Szkoły Podstawowej nr A oraz Liceum Ogólnokształcącego im. , jako, że są one wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, wyliczonego przy zastosowaniu proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Jednocześnie nie można mówić o jakimkolwiek prawie Gminy do odliczania podatku naliczonego w przypadku zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim dotyczą one działalności placówek nie wykonujących żadnych czynności opodatkowanych Przedszkola Samorządowego nr B oraz Żłobka Miejskiego nr C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), zwanej dalej ustawą centralizacyjną, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy centralizacyjnej, ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 28:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Jak wynika z okoliczności sprawy, obecnie, w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Gmina ponosi wydatki związane z realizacją projektu, który zakłada zwiększenie efektywności energetycznej poprzez termomodernizację budynku Liceum Ogólnokształcącego oraz obiektów stanowiących kompleks budynków, w skład którego wchodzą: Szkoła Podstawowa nr A, Przedszkole Samorządowe nr B, Żłobek Miejski nr C, Przychodnia Lekarska. Gmina jest w stanie dokonać podziału kosztów (a tym samym kwot podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki) dotyczących prac budowlanych na poszczególne obiekty, tj. odrębnie dla Szkoły Podstawowej nr A, Przedszkola Samorządowego nr B, Żłobka Miejskiego nr C, Przychodni Lekarskiej.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycia związane z realizacją ww. projektu w stosunku do obiektów, w których prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT (pozagospodarcza), działalność opodatkowana VAT według stawek 23%, 8% oraz zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy oraz czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wykonywane są w obiektach Liceum Ogólnokształcącym oraz Szkoły Podstawowej nr A.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług dotyczących termomodernizacji obiektów Liceum Ogólnokształcącego oraz Szkoły Podstawowej nr A do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) oraz czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (niepodlegających opodatkowaniu), Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z termomodernizacją ww. obiektów wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy wskazać, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych wydatków związanych z termomodernizacją obiektów Liceum Ogólnokształcącego oraz Szkoły Podstawowej nr A do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku. W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia.

Natomiast w odniesieniu do zakupów związanych z termomodernizacją obiektów Liceum Ogólnokształcącego oraz Szkoły Podstawowej nr A, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca rzeczywiście nie jest w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ponadto, ponieważ jak wynika z przedstawionego opisu sprawy nabywane towary i usługi dotyczące realizacji ww. projektu w odniesieniu do termomodernizacji obiektów Liceum Ogólnokształcącego oraz Szkoły Podstawowej nr A będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Gmina jest obowiązana do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycia związane z realizacją projektu w stosunku do wydatków dotyczących obiektów, w których prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT (pozagospodarcza), działalność opodatkowana VAT według stawek 23%, 8% oraz zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim te zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w zakresie obiektów, w których siedzibę mają placówki: Przedszkole Samorządowe nr B oraz Żłobek Miejski nr C wykonujące wyłącznie czynności zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Powtórzyć należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W odniesieniu do zakupu towarów i usług związanych z termomodernizacją obiektów Przedszkola Samorządowego nr B oraz Żłobka Miejskiego nr C, związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wynika z opisu sprawy, w Przedszkolu Samorządowym nr B oraz w Żłobku Miejskim nr C wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostające poza sferą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z USG w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 ustawy o VAT w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami edukacyjnymi wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w Przedszkolu Samorządowym nr B oraz Żłobku Miejskim nr C nie przewiduje się również w przyszłości odpłatnego wykorzystywania zmodernizowanej infrastruktury, które stanowiłoby świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej termomodernizacji obiektów Przedszkola Samorządowego nr B oraz Żłobka Miejskiego nr C.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego jest prawidłowe.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do obiektu Przychodni Lekarskiej, bowiem nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej