obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z rea... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.817.2018.1.ASZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.817.2018.1.ASZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach realizowanego projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2018 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług dokonanych w ramach realizowanego projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto (Wnioskodawca) podpisało umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dotyczącą projektu pn. ....

Projekt obejmuje następujące tereny w B.: R., B. i M.G., tereny nadrzeczne C.P. oraz P. Ze względu na ich wartości oraz rolę w ekosystemie, projekt przewiduje realizację działań kompleksowych, które chronią gatunki wartościowe, eliminują gatunki inwazyjne, zmniejszają presję człowieka na środowisko i realizują cele edukacji ekologicznej.

W ramach realizacji projektu zaplanowano:

  • poprawę stanu ogólnego ekosystemu dla zwiększenia różnorodności biologicznej i poprawy funkcji przyrodniczych,
  • realizację małej architektury kanalizującej ruch turystyczny,
  • stworzenie warunków siedliskowych nawiązujących do starorzecza i terenów nadrzecznych z wykazu siedlisk wymagających ochrony w Polsce,
  • ograniczenie flory gatunków inwazyjnych,
  • realizację stanowisk obserwacyjnych,
  • budowę obiektów małej architektury dla ptaków i owadów.
  • utworzenie ścieżek dydaktycznych z oznakowaniem i tablicami edukacyjnymi,
  • przeprowadzenie szeroko zakrojonej kampanii edukacji ekologicznej.

Reasumując, w ramach projektu planowana jest realizacja 9 zadań:

Zadanie 1:

Dokumentacja techniczna i koncepcyjna oraz przyrodnicza projektu obejmujące przygotowanie dokumentacji związanej z oceną przyrodniczą terenów objętych projektem, projekt koncepcyjny zagospodarowania przyrodniczego rzeki (Bulwary) oraz projekty wykonawcze dla korytarza rzeki oraz B.

Zadanie 2:

Ochrona i zwiększenie różnorodności biologicznej, ochrona przyrody i zielona infrastruktura B. Zadanie obejmuje działania związane z przekształceniem terenu nadrzecznego w godzący dwie funkcje obszar równoważący potrzeby rozwoju turystyki i rekreacji z funkcją biocenotyczną (ekosystemową). Prace te są zorientowane na zwiększenie bioróżnorodności i poprawę warunków siedliskowych w analizowanym terenie.

Zadanie 3:

Ochrona i zwiększenie różnorodności biologicznej, ochrona przyrody i zielona infrastruktura M.G., na które składają się działania związane z istotnymi zmianami w zakresie kształtowania funkcji biocenotycznych parku M.G., w sposób jednoznaczny wprowadzając działania ochronne i siedliskowe do tego terenu, równocześnie godząc funkcje rekreacji codziennej (separacja ruchu turystycznego) z działaniami waloryzacji przyrodniczej i zwiększaniu funkcji siedliskowych obszaru.

Zadanie 4:

Ochrona i zwiększenie różnorodności biologicznej, ochrona przyrody i zielona infrastruktura R. Zadanie obejmuje działania związane z istotnymi zmianami w zakresie waloryzacji terenu P. R., będącego największym i najcenniejszym przyrodniczo obszarem w projekcie. Działania te mają za zadanie zarówno ochronę in situ poprzez usuwanie gatunków inwazyjnych, ale także bierną poprzez zmianę organizacji ruchu, wprowadzenie możliwości dotarcia do kompleksu wyłącznie pieszo lub rowerem na wyremontowanych i urządzonych ścieżkach edukacyjnych. Powstanie kompleks edukacyjny obok ścieżki edukacyjnej realizowany będzie plac zabaw z urządzeniami i boulderami edukacyjnymi i dla dzieci, powstaną stanowiska edukacji, panele i infrastruktura kierująca i towarzysząca (kosze na śmieci, ławki, stoliki).

Zadanie 5:

Ochrona i zwiększenie różnorodności biologicznej, ochrona przyrody i zielona infrastruktura tereny nadrzeczne w centrum B. Na zadanie składają się działania związane z ukształtowaniem bulwarów nadrzecznych w sposób zwiększający ich rolę biocenotyczną oraz siedliskową. Dzięki działaniom powstaną elementy edukacyjne (panele, informacja kierunkowa, mała architektura) wg projektu zagospodarowania terenu opracowywanego w ramach zadania nr 1 (rok 2018), a zgodnego z koncepcją, a także zakrzewienia, zadrzewienia, nasadzenia roślinności nadrzecznej, mała architektura środowiskowa dla owadów, ptaków, ssaków i nietoperzy. Realizowane działania obejmą także wycinki (z kompensacjami j.w.), punkty obserwacyjne na rzekę i jej siedliska, a także małą architekturę przy ścieżkach edukacyjnych (mała architektura kierująca z informacjami o środowisku rzeki, ławki, kosze na śmieci).

Zadanie 6:

Ochrona i zwiększenie różnorodności biologicznej, ochrona przyrody i zielona infrastruktura P. K. Zadanie obejmuje działania kwalifikowane związane z waloryzacją przyrodniczą zaniedbanego przez dziesięciolecia P. przy ul. K. w dzielnicy W. Park ten jest elementem szwu ekologicznego powiązanego z rzeką i miejsce siedlisk ptaków i nietoperzy. Zadanie obejmie koszty: nasadzenia i pielęgnacji drzew (w tym nasadzeń kompensacyjnych), usunięcia posuszu i gatunków inwazyjnych, remont ścieżek edukacyjnych, a także mała architekturę (ławki, panele, kosze na śmieci, informacja kierunkowa, infrastruktura siedliskowa).

Zadanie 7:

Zarządzanie, nadzór i koordynacja nad realizacją projektu. Zadanie to obejmuje czynności o charakterze zarządzania i koordynacji nad poszczególnymi elementami projektu, w tym koszty: inżyniera kontraktu zarządzającego i monitorującego realizację całości prac, sprawdzanie dokumentacji powykonawczej, środowiskowej, aplikacyjnej i korespondencji z IZ RPO, wnioski o płatność i inne elementy zarządzania projektem. Ponadto wydatki dla zadania obejmują: nadzór nad realizacją działań przyrodniczych wraz z dokumentacją oraz nadzór autorski i branżowy nad realizacją projektu.

Zadanie 8:

Kampania edukacji ekologicznej. Zadanie obejmuje przygotowanie, zaprojektowanie i realizację kampanii edukacji przyrodniczej. Została ona obliczona na niemal cały okres realizacji projektu, ze szczególną rolą dla odbywających się in situ warsztatów i innych imprez edukacyjnych o charakterze przyrodniczym. Elementem istotnym dla jakości przekazu oraz meritum treści będzie koszt: Projekty graficzne i merytoryczne tablic edukacyjnych, wydawnictw i in. elementów kampanii edukacyjnej plakatów, billboardów, książeczek, broszur, ulotek. Kampania edukacji ekologicznej z kolei będzie obejmować zadania w szkołach i przedszkolach, a także mediach, spotkania in situ oraz różne formy warsztatowe wraz z obsługą fotograficzną i zapleczem, transportem niezbędnych elementów edukacyjnych.

Zadanie 9:

Promocja projektu. Zadanie obejmuje przygotowanie, zaprojektowanie i realizację tablic promocyjnych oraz plakatów billboardów z informacjami o projekcie oraz dotacji RPO ... (tablice są własnością miasta, koszt dotyczy wyłącznie plakatowania dotyczącego realizowanych działań w ramach projektu).

Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, a ponadto jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z póżn. zm.). Jednym z obszarów działalności gminy jest wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym, obejmujących m.in. zadania z zakresu zieleni gminnej i zadrzewień. W konsekwencji, w ramach tego typu zadań Miasto realizuje czynności związane z przekształcaniem terenów obecnie nieatrakcyjnych lub zaniedbanych w miejsca równoważące potrzeby turystyki i rekreacji z funkcją ekosystemową.

Trwałość projektu gwarantuje Miasto, które będzie właścicielem utworzonej infrastruktury i ponosić będzie koszty związane z jej utrzymaniem. Na fakturach w związku z realizacją projektu nabywcą jest/będzie Miasto. Zarządzanie projektem w trakcie jego realizacji należy do Miasta, które posiada zdolność organizacyjną do przeprowadzenia inwestycji. Nie przewiduje się przekazania zarządzania przedmiotem projektu podmiotom/osobom trzecim. Udostępnienie zasobów przyrody i natury odbywać się będzie nieodpłatnie, w sposób nieograniczony i bez barier dostępu. Zasoby naturalne, krajobrazowe, siedliskowe są z założenia obiektem o charakterze dobra publicznego, osadzonymi w przestrzeni publicznej, tak więc w sposób nieodpłatny i niedyskryminujący będzie użytkowany przez inne podmioty i osoby. Kształtowanie środowiska pozostaje w domenie wyłącznej polityki Gminy (jako organu kształtującego środowisko) i jest prowadzone nieodpłatnie na rzecz społeczności przez gminę.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do działań w ramach zadań własnych gminy, nieodpłatnie dla nieograniczonej liczby użytkowników, efekty realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych ani do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2018, poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle zaś art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym wskazać należy, iż z powyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj.:

  • podmiotem, który zamierza dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest podatnik podatku od towarów i usług; oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym przesłanki warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w analizowanej sytuacji nie zostaną spełnione.

Z powołanej wyżej regulacji art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny (tj. realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych).

W kontekście realizowanego projektu Miasto wykonywać będzie zadania publiczne związane z zagospodarowaniem terenów zielonych, co oznacza, że w odniesieniu do tych czynności występować będzie jako organ władzy publicznej, realizując nałożone na nią mocą ustawy o samorządzie zadania w ramach reżimu publicznoprawnego.

Czynności te, nie będą więc realizowane przez Miasto w ramach sfery aktywności cywilnoprawnej, tzn. nie będą wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. W konsekwencji Miasto, z uwagi na treść powołanego powyżej art. 15 ust. 6 nie może być uznane w odniesieniu do przedmiotowych czynności za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym, pierwsza z ww. przesłanek nie zostanie spełniona.

Drugim podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Warunek ten także nie będzie spełniony, bowiem celem projektu jest ochrona i wzbogacenie różnorodności biologicznej i zasobów przyrodniczych Miasta. Infrastruktura powstała w wyniku jego realizacji będzie nieodpłatnie udostępniania dla nieograniczonej liczby użytkowników. W konsekwencji, efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Art. 86 ust. 1 wyłącza możliwość dokonywania odliczeń kwot podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jak wskazano powyżej, korzystanie z infrastruktury nie będzie odpłatne, a infrastruktura będzie ogólnodostępna. Nabywane w związku z inwestycją towary i usługi nie będą więc przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1, która warunkuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując, Miasto stoi na stanowisku, iż w związku z realizowanym projektem nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdyż w odniesieniu do projektu Miasto nie występuje w charakterze podatnika VAT i inwestycja nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych), i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, podpisał umowę o dofinansowanie projektu pn. Z. Projekt obejmuje następujące tereny w B.: R., B. i M.G., tereny nadrzeczne C.P. oraz P..

Ze względu na ich wartości oraz rolę w ekosystemie, projekt przewiduje realizację działań kompleksowych, które chronią gatunki wartościowe, eliminują gatunki inwazyjne, zmniejszają presję człowieka na środowisko i realizują cele edukacji ekologicznej. Miasto będzie właścicielem utworzonej infrastruktury. Na fakturach w związku z realizacją projektu nabywcą jest/będzie Miasto.

Nie przewiduje się przekazania zarządzania przedmiotem projektu podmiotom/osobom trzecim. Udostępnienie zasobów przyrody i natury odbywać się będzie nieodpłatnie, w sposób nieograniczony i bez barier dostępu. Zasoby naturalne, krajobrazowe, siedliskowe są z założenia obiektem o charakterze dobra publicznego, osadzonymi w przestrzeni publicznej, tak więc w sposób nieodpłatny i niedyskryminujący będzie użytkowany przez inne podmioty i osoby. Kształtowanie środowiska pozostaje w domenie wyłącznej polityki Gminy (jako organu kształtującego środowisko) i jest prowadzone nieodpłatnie na rzecz społeczności przez gminę. Towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do działań w ramach zadań własnych gminy, nieodpłatnie dla nieograniczonej liczby użytkowników, efekty realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych ani do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z opisu sprawy wynika bowiem, że udostępnienie efektów projektu będzie się odbywało nieodpłatnie. Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie do realizacji zadań własnych gminy, a efekty projektu nie będą służyły do celów zarobkowych ani do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, co wynika z faktu, że nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej